Zus als therapeut
woensdag 16 december 2020 om 12:52
Belt gisteren mijn zus opeens op:
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
woensdag 16 december 2020 om 14:37
Maar je hebt het hier toch altijd over allerlei gedoe met je moeder en zus? Dan is het voor de verstandhouding toch beter om op emotioneel vlak wat meer afstand te houden?
Het lijkt me juist heel goed dat je iemand belt om je ei kwijt te kunnen. Lucht op en zo krop je niet alles op, hoef je echt niet gelijk in therapie te gaan.Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 14:23Oprechte vraag: waarom zou ik haar niet huilend mogen opbellen om mijn ei kwijt te kunnen?
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Ja en ik probeer juist de positieve kant te doen. Zij trekt het altijd naar het voorbeeld
woensdag 16 december 2020 om 14:39
En toch zou ik wel in het vervolg je emoties bij iemand anders gaan uitstorten. Iemand die wél het beste met je voor heeft. Je vrouw, vrienden, collega's, de buurman. Maar niet de mensen uit je nabije familie, want zelfs ik weet hoe je relatie met hen is. ( belabberd)Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 14:37Ja en ik probeer juist de positieve kant te doen. Zij trekt het altijd naar het voorbeeld
woensdag 16 december 2020 om 14:52
Ga jij nou ook al adviseren:-)Doreia* schreef: ↑16-12-2020 14:39En toch zou ik wel in het vervolg je emoties bij iemand anders gaan uitstorten. Iemand die wél het beste met je voor heeft. Je vrouw, vrienden, collega's, de buurman. Maar niet de mensen uit je nabije familie, want zelfs ik weet hoe je relatie met hen is. ( belabberd)
woensdag 16 december 2020 om 14:56
Nee, jullie doen het allebei. Jij wil haar ook al weer terecht wijzen (aanklagen) met ethische regels terwijl je ook volwassen kun reageren en kunt zeggen: Lief dat je het aanbiedt, maar nee dank je wel.Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 14:37Ja en ik probeer juist de positieve kant te doen. Zij trekt het altijd naar het voorbeeld
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 16 december 2020 om 15:08
Alle Redders verzamelen zich op het Viva forum
woensdag 16 december 2020 om 15:34
Toch bedankt
Aan iedereen:
Ja familietherapie heb ik al lang geleden voorgesteld dat wil niemand
Ja ik moet er boven staan en da lukt in eerste instantie daarna niet meer
Of ik in therapie moet? Denk van niet maar ik leer nog steeds
En viva amber: ja ik probeer ook eerst van nee joh lief dat je aan me denkt hoeft niet etc etc maar als ze door blijft gaan dan gaat er een knop om en dan komen we wel in die driehoek ja waar ik n eerste instantie eruit weet te blijven lukt dat daarna niet meer
Iedereen bedankt voor de reactie!
woensdag 16 december 2020 om 15:46
Ik denk dat je een assertiviteitscursus nodig hebt. Echt. Geen therapie, lullen kun je wel. Nu nog leren nee zeggen met minder woorden en duidelijker.Westerpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 15:34Toch bedankt
Aan iedereen:
Ja familietherapie heb ik al lang geleden voorgesteld dat wil niemand
Ja ik moet er boven staan en da lukt in eerste instantie daarna niet meer
Of ik in therapie moet? Denk van niet maar ik leer nog steeds
En viva amber: ja ik probeer ook eerst van nee joh lief dat je aan me denkt hoeft niet etc etc maar als ze door blijft gaan dan gaat er een knop om en dan komen we wel in die driehoek ja waar ik n eerste instantie eruit weet te blijven lukt dat daarna niet meer
Iedereen bedankt voor de reactie!
Zus: hee wil je bij mij in therapie? 25 euro per uur!
Jij: nee daar heb ik geen behoefte aan.
Zus: jawel, dat moet. Je bent getroebleerd.
Jij: lieverd, als dat zo is regel ik dat zelf wel.
Zus: je vind me geen goede therapeut worden he? (aanklagen, omdat ze haar zin niet krijgt)
Jij: bedankt voor je aanbod. Ik ga er niet op in. Fijne dag!
Klik.
woensdag 16 december 2020 om 15:49
Grappig. Je moet eens weten hoe extreem assertief ik normaalgesproken ben:-)Doreia* schreef: ↑16-12-2020 15:46Ik denk dat je een assertiviteitscursus nodig hebt. Echt. Geen therapie, lullen kun je wel. Nu nog leren nee zeggen met minder woorden en duidelijker.
Zus: hee wil je bij mij in therapie? 25 euro per uur!
Jij: nee daar heb ik geen behoefte aan.
Zus: jawel, dat moet. Je bent getroebleerd.
Jij: lieverd, als dat zo is regel ik dat zelf wel.
Zus: je vind me geen goede therapeut worden he? (aanklagen, omdat ze haar zin niet krijgt)
Jij: bedankt voor je aanbod. Ik ga er niet op in. Fijne dag!
Klik.
Maar ik vind jou reacties wel tof, niet alleen in dit topic.
woensdag 16 december 2020 om 15:51
Dan raakt het je niet persoonlijk. Heb ik ook in mijn werk en het verschil met priveWesterpaviljoen schreef: ↑16-12-2020 15:49Grappig. Je moet eens weten hoe extreem assertief ik normaalgesproken ben:-)
Maar ik vind jou reacties wel tof, niet alleen in dit topic.
Trouwens je schiet als volwassene gewoon weer in je oude rol als toen je kind was in je stamgezin. Dáár moet je uit zien te blijven.
Dank voor je compliment. Ga ik nu tevreden koffie halen!
woensdag 16 december 2020 om 18:53
€ 25 is niet duur.
Vind het wel een beetje zielig dat je hier aandacht voor wil vragen op een forum. Jullie hebben het allebei een beetje hoog in de bol lijkt het.
Welk probleem lost het voor je op als hier mensen gaan roepen dat het belachelijk is want dat wist je blijkbaar al?
Zijn jullie nog (emotioneel) heel jong?
Vind het wel een beetje zielig dat je hier aandacht voor wil vragen op een forum. Jullie hebben het allebei een beetje hoog in de bol lijkt het.
Welk probleem lost het voor je op als hier mensen gaan roepen dat het belachelijk is want dat wist je blijkbaar al?
Zijn jullie nog (emotioneel) heel jong?
woensdag 16 december 2020 om 23:27
Ik vind het aspect van geld (naast dat het hele voorstel absurd is) opvallend.
Stel je zou niet haar broer/zus zijn, dan vind ik dat als ze hier haar boterham mee zou verdienen en jij zou initiëren dat je hulp nodig had, ze best geld mag vragen.
Maar nu lijkt ze een omslachtige constructie te verzinnen om jou geld af te troggelen.
Als ze dacht dat jij echt hulp nodig had dan had ze je dat kunnen zeggen en zich er verder buiten houden lijkt me..
Dus: zit ze mogelijk met een financieel probleem TO?
Misschien is dat het eigenlijke conflict en niet zo zeer de zorg om jouw psychische staat van zijn.
In dat geval zou ik nadenken of ik daar iets mee wil (bijvoorbeeld haar helpen op de een of andere manier) of het gewoon vriendelijk afkappen.
Stel je zou niet haar broer/zus zijn, dan vind ik dat als ze hier haar boterham mee zou verdienen en jij zou initiëren dat je hulp nodig had, ze best geld mag vragen.
Maar nu lijkt ze een omslachtige constructie te verzinnen om jou geld af te troggelen.
Als ze dacht dat jij echt hulp nodig had dan had ze je dat kunnen zeggen en zich er verder buiten houden lijkt me..
Dus: zit ze mogelijk met een financieel probleem TO?
Misschien is dat het eigenlijke conflict en niet zo zeer de zorg om jouw psychische staat van zijn.
In dat geval zou ik nadenken of ik daar iets mee wil (bijvoorbeeld haar helpen op de een of andere manier) of het gewoon vriendelijk afkappen.
woensdag 16 december 2020 om 23:33
donderdag 17 december 2020 om 05:21
Deel van het mechanisme is ook dat je in het begin hetzelfde reageert. Heel assertief reageer jij altijd, zij gaat argumenten opvoeren, jij ontploft, zij gaat huilen (bv). Heel dat riedeltje gaat steeds hetzelfde. Je probeert een keer wat anders, binnen 5 minuten doe je weer hetzelfde. Ik ken dat met mijn familie ook. Heel irritant! Nieuwe gewoontes aanleren gaat heel moeizaam maar kan wel. Therapie kan dus wel helpen!
Je zus huilend op bellen zou in theorie moeten kunnen maar met jouw zus kan dat dus niet. Dat is de praktijk. Doordat opbellen begint ook die hele keten weer. Je bent er zelf evenveel schuldig aan (geen verwijt, ik heb dit zelf allemaal 1000 keer doorlopen, was ook steeds boos op mijn zussen want waarom deden ze toch steeds zo!!!) Iemand anders huilend bellen en je zus een hele andere reactie geven dan dat zij verwacht kan ook weleens werken. Vooral uit de driehoek blijven. Succes!
Je zus huilend op bellen zou in theorie moeten kunnen maar met jouw zus kan dat dus niet. Dat is de praktijk. Doordat opbellen begint ook die hele keten weer. Je bent er zelf evenveel schuldig aan (geen verwijt, ik heb dit zelf allemaal 1000 keer doorlopen, was ook steeds boos op mijn zussen want waarom deden ze toch steeds zo!!!) Iemand anders huilend bellen en je zus een hele andere reactie geven dan dat zij verwacht kan ook weleens werken. Vooral uit de driehoek blijven. Succes!