Zus als therapeut
woensdag 16 december 2020 om 12:52
Belt gisteren mijn zus opeens op:
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
Of ik zin had bij haar in therapie te gaan (want dat zou opluchten voor mij en goed voor me zijn, en dan zou ik elke dag een kwartier moeten skypen en dan kost dan 25 euro per uur).
Ik was een beetje flabbergasted en gaf aan daar niet zoveel trek in te hebben omdat ik vind dat ik nu geen therapie nodig heb, een familielid nooit iemand anders kan behandelen en dat als je iets goeds wil doen voor familie je daar geen geld voor moet vragen.
Nou bleef ze maar pushen en pushen maar hoe maak ik haar duidelijk dat dit volgens de richtlijnen niet eens kan? Het antwoord “ nee “ werkte niet echt...
donderdag 17 december 2020 om 15:56
ja en dan op haar broer
Ik citeer:
"want ik ken je al dat geeft een voorsprong"
Ik zou bijna zeggen ok. Ik wil graag de volgende casus willen behandelen:
Mijn zus wil mij behandelen maar ik wil dat niet maar ik dring niet tot haar door. Hoe nu verder?
donderdag 17 december 2020 om 16:04
Dat lijkt mij eigenlijk de beste reactie!Westerpaviljoen schreef: ↑17-12-2020 15:56ja en dan op haar broer
Ik citeer:
Mijn zus wil mij behandelen maar ik wil dat niet maar ik dring niet tot haar door. Hoe nu verder?
donderdag 17 december 2020 om 23:36
Westerpaviljoen schreef: ↑17-12-2020 15:40dat van dat geld klopt trouwens
want ze zei nog: weet je wel hoeveel mijn studie kost?
Waarop ik antwoordde dat het niet mijn studie is maar de hare.
Ok, dan denk ik dus inderdaad dat het om geld draait en niet zo zeer om zorgen om jouw mentale gezondheid.
Echt niet netjes dat ze dit bij jou probeert om haar studie te financieren maar dit maakt het wel makkelijker om af te wimpelen lijkt me.
Sterkte met "zuslief"
donderdag 17 december 2020 om 23:48
Onvriendelijk.Avage schreef: ↑16-12-2020 18:53€ 25 is niet duur.
Vind het wel een beetje zielig dat je hier aandacht voor wil vragen op een forum. Jullie hebben het allebei een beetje hoog in de bol lijkt het.
Welk probleem lost het voor je op als hier mensen gaan roepen dat het belachelijk is want dat wist je blijkbaar al?
Zijn jullie nog (emotioneel) heel jong?
Bedrag lijkt me de issue niet.
vrijdag 18 december 2020 om 00:08
Van een zus kun je bij een normale relatie normaliter verwachten dat als je het moeilijk hebt je best huilend op mag bellen om even te praten. Maar het blijkt dat zij niet snapt dat dit bij familie nooit als professioneel behandelen mag worden gezien.
Wat ze heeft voorgesteld is heel erg kwalijk en ik denk dat je haar aan haar verstand moet proberen te peuteren waarom je dit zo vervelend vindt. Ten eerste dus omdat zij dus bepaald dat jij therapie nodig hebt en ten tweede omdat je als familielid nooit de therapeut mag zijn.
Maar het klinkt alsof de verhoudingen al langer scheef zijn. Typisch ook dat zij psychologie studeert, heel herkenbaar zal ik maar zeggen. Ik vind trouwens dat je best assertief gehandeld hebt al. Waarom heb jij het gevoel van niet? Accepteert zus jouw antwoord nog steeds niet?
Ik heb met familieleden die zo zuigen geleerd om op het moment dat ze weer bezig gaan gewoon het gesprek af te kappen of niet te reageren. Op een gegeven moment stopt het dan vanzelf omdat ze niet bij je kunnen halen wat ze blijkbaar nodig hebben. En ik weet veel over rare familieverhoudingen
Wat ze heeft voorgesteld is heel erg kwalijk en ik denk dat je haar aan haar verstand moet proberen te peuteren waarom je dit zo vervelend vindt. Ten eerste dus omdat zij dus bepaald dat jij therapie nodig hebt en ten tweede omdat je als familielid nooit de therapeut mag zijn.
Maar het klinkt alsof de verhoudingen al langer scheef zijn. Typisch ook dat zij psychologie studeert, heel herkenbaar zal ik maar zeggen. Ik vind trouwens dat je best assertief gehandeld hebt al. Waarom heb jij het gevoel van niet? Accepteert zus jouw antwoord nog steeds niet?
Ik heb met familieleden die zo zuigen geleerd om op het moment dat ze weer bezig gaan gewoon het gesprek af te kappen of niet te reageren. Op een gegeven moment stopt het dan vanzelf omdat ze niet bij je kunnen halen wat ze blijkbaar nodig hebben. En ik weet veel over rare familieverhoudingen
vrijdag 18 december 2020 om 14:52
Ze gaat haar diploma niet halen hoor. Dat voorspel ik je nu al. Ze vind het bééld van zichzelf als psycholoog ontzettend interessant, niet het daadwerkelijke werken als psycholoog.Westerpaviljoen schreef: ↑17-12-2020 15:56ja en dan op haar broer
Ik citeer:
vrijdag 18 december 2020 om 15:15
Mijn voornaamste punt is dat ik gewoon niet snap hoe je kan voorstellen je broer gaat behandelen. Het is zo onprofessioneel.Yavanna schreef: ↑18-12-2020 00:08Van een zus kun je bij een normale relatie normaliter verwachten dat als je het moeilijk hebt je best huilend op mag bellen om even te praten. Maar het blijkt dat zij niet snapt dat dit bij familie nooit als professioneel behandelen mag worden gezien.
Ik heb met familieleden die zo zuigen geleerd om op het moment dat ze weer bezig gaan gewoon het gesprek af te kappen of niet te reageren. Op een gegeven moment stopt het dan vanzelf omdat ze niet bij je kunnen halen wat ze blijkbaar nodig hebben. En ik weet veel over rare familieverhoudingen![]()
Dat zij vindt dat ik hulp nodig ben daar lig ik niet van wakker. Zovveel mensen zoveel meningen.
Als ik haar opbel dan begint ze meteen : oh ja datg is oude pijn, daar moet je mee aan de slag. En dat ik daar dan in een rol als hulpverlener duw. Ja tuurlijk.
En de verhoudingen zijn niet zo scheef hoor. We kunnen beter dan ooit met elkaar opschieten en meer dan vroeger bespreken. Ben blij met hoe onze relatie zich heeft ontwikkeld.
vrijdag 18 december 2020 om 15:55
Bereid je voor op nog véél meer dan dat. Ik was ook zo'n verschrikkelijk mens tijdens mijn sociale opleiding. Omdat je ondergedompeld wordt in het moeten herkennen en vinden van blinde vlekken en patronen, sla je daar in door, zeker in het begin. En iedereen had een psychische aandoening ten tijde van de modules over psychiatrie. En ik heb het net geleerd, dus ik fix het allemaal wel even, met mijn 3 hoor colleges op zak! Achteraf kijk je terug met het schaamrood op de kaken, ik in elk geval, maar op dat moment is het je leven.Westerpaviljoen schreef: ↑18-12-2020 15:15Mijn voornaamste punt is dat ik gewoon niet snap hoe je kan voorstellen je broer gaat behandelen. Het is zo onprofessioneel.
Dat zij vindt dat ik hulp nodig ben daar lig ik niet van wakker. Zovveel mensen zoveel meningen.
Als ik haar opbel dan begint ze meteen : oh ja datg is oude pijn, daar moet je mee aan de slag. En dat ik daar dan in een rol als hulpverlener duw. Ja tuurlijk.
En de verhoudingen zijn niet zo scheef hoor. We kunnen beter dan ooit met elkaar opschieten en meer dan vroeger bespreken. Ben blij met hoe onze relatie zich heeft ontwikkeld.
Hoe ermee om te gaan: 'Gaat goed he, met je opleiding! Fijn!'
vrijdag 18 december 2020 om 16:45
Ben er al aan gewend hoor.Doreia* schreef: ↑18-12-2020 15:55Bereid je voor op nog véél meer dan dat. Ik was ook zo'n verschrikkelijk mens tijdens mijn sociale opleiding. Omdat je ondergedompeld wordt in het moeten herkennen en vinden van blinde vlekken en patronen, sla je daar in door, zeker in het begin. En iedereen had een psychische aandoening ten tijde van de modules over psychiatrie. En ik heb het net geleerd, dus ik fix het allemaal wel even, met mijn 3 hoor colleges op zak! Achteraf kijk je terug met het schaamrood op de kaken, ik in elk geval, maar op dat moment is het je leven.
Hoe ermee om te gaan: 'Gaat goed he, met je opleiding! Fijn!'
Ze doet al tien jaar aan PRI dus ik hoor het al 10 jaar
De opmerking dat een behandeling wel heel goed is als ie al tien jaar duurt komt natuurlijk niet aan
vrijdag 18 december 2020 om 16:49
Even gegoogled. Is het dit?
PRI leert mensen zichzelf te bevrijden uit de greep van destructieve gevoelens en gedragingen zoals angst, somberheid, stress, boosheid en verslavingen. PRI beschouwt ze als afweren die dienen als bescherming tegen pijn uit het verleden. Door PRI worden we ons bewust van hoe en wanneer we in deze afweren verstrikt raken, en leren we hoe ze te ontmantelen. Dan zullen we steeds evenwichtiger en liefdevoller in het leven staan. Dat maakt, ook voor de kinderen om ons heen, een wereld van verschil.
Past Reality Integration gaat ervan uit dat wij als volwassene de wereld vaak zien door de bril van de afweermechanismen die we als kind hebben moeten ontwikkelen. Deze afweermechanismen zorgen ervoor dat we de pijn die ons als kind hebben ervaren, niet hoeven te voelen. Het zijn echter deze afweermechanismen die ons als volwassene het meest doen lijden omdat ze onze waarneming van het heden zo sterk vertekenen. Angst, somberheid, boosheid, overspannenheid en gebrek aan werkelijk contact, zijn én veroorzaken in het heden onze problemen.
Ze is nog niet voldoende financieel uitgekleed op kennis niveau. Ze ziet het nog niet. En als dat na 10 jaar nog niet zo is, blijft dat zo. Ook de opleiding zal haar niet gaan helpen. Volgens mij zit ze er zelf veel te diep in om een ander te kunnen helpen, als je het mij vraagt.
PRI leert mensen zichzelf te bevrijden uit de greep van destructieve gevoelens en gedragingen zoals angst, somberheid, stress, boosheid en verslavingen. PRI beschouwt ze als afweren die dienen als bescherming tegen pijn uit het verleden. Door PRI worden we ons bewust van hoe en wanneer we in deze afweren verstrikt raken, en leren we hoe ze te ontmantelen. Dan zullen we steeds evenwichtiger en liefdevoller in het leven staan. Dat maakt, ook voor de kinderen om ons heen, een wereld van verschil.
Past Reality Integration gaat ervan uit dat wij als volwassene de wereld vaak zien door de bril van de afweermechanismen die we als kind hebben moeten ontwikkelen. Deze afweermechanismen zorgen ervoor dat we de pijn die ons als kind hebben ervaren, niet hoeven te voelen. Het zijn echter deze afweermechanismen die ons als volwassene het meest doen lijden omdat ze onze waarneming van het heden zo sterk vertekenen. Angst, somberheid, boosheid, overspannenheid en gebrek aan werkelijk contact, zijn én veroorzaken in het heden onze problemen.
Ze is nog niet voldoende financieel uitgekleed op kennis niveau. Ze ziet het nog niet. En als dat na 10 jaar nog niet zo is, blijft dat zo. Ook de opleiding zal haar niet gaan helpen. Volgens mij zit ze er zelf veel te diep in om een ander te kunnen helpen, als je het mij vraagt.
vrijdag 18 december 2020 om 17:02
Ja maar dat ga je iemand niet duidelijk maken he?Doreia* schreef: ↑18-12-2020 16:49Even gegoogled. Is het dit?
vrijdag 18 december 2020 om 17:19
Hoeft ook niet. Daarvoor is ze in de leer
Dat hoef jij haar niet te vertellen in elk geval. Ze kiest gewoon dure hobbys uit, zie het zo maar.
zondag 20 december 2020 om 13:13
Er is vandaag gebeld.
Ze is niet ontvankelijk voor het argument dat je dat niet doet met familieleden want dat heeft ze op haar opleiding niet geleerd
Ik heb aangegeven dat ik doodmoe word van al het gepsychologiseer
Ze heeft toegegeven dat ze ook nog niet klaar is met haar eigen ontwikkeling en nog last heeft van afweer.
Ze is niet ontvankelijk voor het argument dat je dat niet doet met familieleden want dat heeft ze op haar opleiding niet geleerd
Ze heeft toegegeven dat ze ook nog niet klaar is met haar eigen ontwikkeling en nog last heeft van afweer.
zondag 20 december 2020 om 13:39
Wat voor Peppie en Kokkie cursus volgt ze aan welke Mickey Mouse school ?Westerpaviljoen schreef: ↑20-12-2020 13:13Er is vandaag gebeld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 20 december 2020 om 14:08
Master psychologie aan de universiteitblijfgewoonbianca schreef: ↑20-12-2020 13:39Wat voor Peppie en Kokkie cursus volgt ze aan welke Mickey Mouse school ?
zondag 20 december 2020 om 19:30
Stop dan met haar goedkeuring krijgen zodat zij niet meer vraagt.Westerpaviljoen schreef: ↑20-12-2020 13:13Er is vandaag gebeld.
Gewoon zeggen, telkens opnieuw ; nee. Ik wil niet. Ik wil niet. Ik ga niet in op je aanbod. Ik wil niet.
Meer niet. En dan zeg je; blijkbaar begrijp je nee niet. Ik hang nu op. Je mag me bellen over alles, maar niet meer met dit verzoek. Klaar nu.
zondag 20 december 2020 om 21:48
Ja mama.Doreia* schreef: ↑20-12-2020 19:30Stop dan met haar goedkeuring krijgen zodat zij niet meer vraagt.
Gewoon zeggen, telkens opnieuw ; nee. Ik wil niet. Ik wil niet. Ik ga niet in op je aanbod. Ik wil niet.
Meer niet. En dan zeg je; blijkbaar begrijp je nee niet. Ik hang nu op. Je mag me bellen over alles, maar niet meer met dit verzoek. Klaar nu.
zondag 20 december 2020 om 23:21
Altijd naar Doreia luisteren.
dinsdag 22 december 2020 om 08:37
Als er iemand een lief mens is die het goed met je meent,is o.a Doreia wel.
dinsdag 22 december 2020 om 11:51
Is ze door de PRI mevrouw al gevraagd om de PRI opleiding te gaan doen?Westerpaviljoen schreef: ↑18-12-2020 16:45Ben er al aan gewend hoor.
Ze doet al tien jaar aan PRI dus ik hoor het al 10 jaar
De opmerking dat een behandeling wel heel goed is als ie al tien jaar duurt komt natuurlijk niet aan![]()
Maar als ze door die ‘sekte‘ is geïndoctrineerd ( voor ik mensen op mijn dak krijg: Het heeft er wel veel kenmerken van. Ze vragen veel geld, ze hebben de waarheid in pacht, en de oplossing voor alle problemen is om meer PRI te doen. En als je ermee wilt stoppen krijg je de wind van voren) snap ik dat het lastig is er door te komen.
Sowieso: therapie door een familie lid kan/mag/hoort nooit.. dat moet toch wel het eerste zijn wat je leertijd een normale opleiding.