Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:50
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken
schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.
Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.

donderdag 22 augustus 2019 om 14:48
Die staan ook van tevoren al vast neem ik aan? Kan hij prima verlof inplannen.

donderdag 22 augustus 2019 om 14:49
Sorry ik vind dat je een hoop drama schopt om helemaal niets. En ik vraag me eerlijk gezegd af waarom jullie aan dit kind zijn begonnen. Het komt erg over alsof je met je hakken in het zand gaat, elkaar weinig gunt en vooral geen concessies wilt doen.. heb je er wel zin in? Het komt een beetje over als een moetje...
Mijn man werkt overigens ook op 1,5 uur rijden, is elke werkdag 12 uur van huis. Hij heeft nooit een afspraak gemist en is een fantastisch betrokken vader. Ik ga binnenkort ook weer terug werken, bijna 40 uur per week welk hij deels opvangr. Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt...
Mijn man werkt overigens ook op 1,5 uur rijden, is elke werkdag 12 uur van huis. Hij heeft nooit een afspraak gemist en is een fantastisch betrokken vader. Ik ga binnenkort ook weer terug werken, bijna 40 uur per week welk hij deels opvangr. Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt...
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 22-08-2019 14:50
5.66% gewijzigd
donderdag 22 augustus 2019 om 14:50
donderdag 22 augustus 2019 om 14:53
CallieB schreef: ↑22-08-2019 14:49Mijn man werkt overigens ook op 1,5 uur rijden, is elke werkdag 12 uur van huis. Hij heeft nooit een afspraak gemist en is een fantastisch betrokken vader. Ik ga binnenkort ook weer terug werken, bijna 40 uur per week welk hij deels opvangr. Ik snap werkelijk niet waar je je druk om maakt...
Als ik niet zou werken zou ik ook geen benul hebben.
donderdag 22 augustus 2019 om 14:54
Jij werkt nu niet? Je man is 60 uur per week van huis? Haalt of brengt de kinderen naar de opvang?CallieB schreef: ↑22-08-2019 14:49Sorry ik vind dat je een hoop drama schopt om helemaal niets. En ik vraag me eerlijk gezegd af waarom jullie aan dit kind zijn begonnen. Het komt erg over alsof je met je hakken in het zand gaat, elkaar weinig gunt en vooral geen concessies wilt doen.. heb je er wel zin in? Het komt een beetje over als een moetje...

donderdag 22 augustus 2019 om 14:58
Boodschappen en eten kun je ook laten bezorgen. Medicijnen kun je ook laten bezorgen of zowiezo niet 's avonds halen (hier sluit de apotheek al om 17:30), Artsen werken vaak ook niet 'savonds. En wie zegt dat een baan dichterbij flexibeler is, dat hangt af van het soort werk en of je werkgever een beetje mee wil werken.
Ik zou liever een baan hebben wat verder weg die flexibel is dan een baan dichtbij waar ze al moeilijk doen als je een keer naar de tandarts moet want ojee onderbezetting.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 14:59
2.71% gewijzigd
donderdag 22 augustus 2019 om 14:59
De verdeling van werk/zorg vind jij "helemaal niets"? Ik zou ook met mijn hakken in het zand gaan als ineens tegen de afspraak in alles op mij neer zou komen doordeweeks. Hij is van 7-19 weg, elke dag. Precies de uren waarbinnen alles moet gebeuren met kind.CallieB schreef: ↑22-08-2019 14:49Sorry ik vind dat je een hoop drama schopt om helemaal niets. En ik vraag me eerlijk gezegd af waarom jullie aan dit kind zijn begonnen. Het komt erg over alsof je met je hakken in het zand gaat, elkaar weinig gunt en vooral geen concessies wilt doen.. heb je er wel zin in? Het komt een beetje over als een moetje...
Het komt over als een moetje? Heb je het wel gelezen? Ze wilde wel een kind, maar ze wilde niet alles alleen hoeven doen. Is dat zo gek?
donderdag 22 augustus 2019 om 15:00
nou stel, dat jouw man nu zegt:CallieB schreef: ↑22-08-2019 14:49Sorry ik vind dat je een hoop drama schopt om helemaal niets. En ik vraag me eerlijk gezegd af waarom jullie aan dit kind zijn begonnen. Het komt erg over alsof je met je hakken in het zand gaat, elkaar weinig gunt en vooral geen concessies wilt doen.. heb je er wel zin in? Het komt een beetje over als een moetje...
- ik stop met werken, ga jij maar fulltime
- of leuk die afspraken over niet-vreemdgaan, ik doe het toch
- etc
dan denk je toch ook niet bij alles: Maar natuurlijk, schatje, je hebt gelijk!
Daar gaat het om
TO en man hebben besproken hoe zij het samen werken&zorgen zien. Afspraken gemaakt etc.
En hij houdt zich daar plots niet aan
Natuurlijk is TO boos
donderdag 22 augustus 2019 om 15:01
huh?Ariellle schreef: ↑22-08-2019 14:41Bijzondere reacties hier.
De heersende moraal, ook, maar niet alleen op dit forum is dat vrouwen hun eigen broek moeten ophouden en alimentatie niet meer van deze tijd is. Recht op alimentatie wordt dan met ingang van volgend jaar behoorlijk beperkt. Dit alles in het kader van emancipatie, terwijl die ver te zoeken is nog steeds.
Immers, als van mannen/vaders gevraagd wordt om ook hun aandeel in de zorg van kinderen te nemen, dan is er opeens alle begrip voor dat mannen niet minder dan full-time willen werken, niet zouden kunnen (terwijl het wettelijk recht er gewoon is), het hun carrierekansen zou beperken etc.
Vervolgens, om het nog fraaier te maken, moeten vrouwen/moeders dan maar regelen dat de carrriere van man gefaciliteerd wordt. Liefst door minder te werken, want te veel opvang is niet goed voor een kind is eveneens de algemene opinie.
Uitsmijter vind ik vooral dat ze waarschijnlijk geen duidelijke afspraken heeft gemaakt (hoezo ??, lijkt mij toch vrij duidelijk wat er afgesproken) en waarschijnlijk last van hormonen heeft (omdat ze verwacht dat afspraken nagekomen worden ?)
Afspraak is gewoon afspraak en man moet dat nakomen. Kan best zijn dat hij nu er van terugschrikt, jammer dan, de beslissing om voor een kind te gaan is gemaakt op basis van de afspraken.
Denk dat minstens 80 % van de reacties hier van vrouwen zijn, fijn die solidariteit denk ik dan. Zolang het normaal wordt gevonden dat mannen vanwege carrierekansen full-time werken, zal er nooit iets veranderen. Als mannen/vaders massaal minder gaan werken, lost zich dat vanzelf op.
Nu blijkt dat ze wel duidelijke afspraken hebben gemaakt, maar dat was eerst totaal niet duidelijk.
Daarnaast ben ik vooral solidair aan mijn eigen gezin/familie. Niet een random vrouw op het forum.
To moet ook absoluut niet gaan inleveren en alles moeten faciliteren voor haar mans carrière als ze daar niet achter staat, minder werken of weet ik het.
Maar leuk hoor, dit soort posts, dat je dit gedrag niet moet pikken, maar hoe deal je daar nou het beste mee? Anders dan herrie schoppen of je verlies nemen in deze en ergens anders je winst pakken?
Hier werkte het trouwens heel erg goed door te vertellen wat het mij deed, welk effect het had op mij, deze vrijheidsberoving (zo voelde ik dat). Man zag nl niet echt een probleem en snapte niet waar ik nou zo van slag van was. Dit was wel een lange termijn project dat niet af was na 3 avondjes goed gesprek.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:04
Wat dacht je van niet om de 2 weken een echo, niet zo stressen om alles en gewoon zelf ook eens minder werken. Consultancy kan ook heel goed wat meer thuis, webcam bv. Jij moet leren loslaten en niet de hele wereld willen regeren. Je klinkt echt niet gezellig. Ik snap wel dat je man niet overal mee naar toe wil en liever blijft werken. Ik heb je geloept en zelfs als de vk aangeeft dat het niet nodig is maak je , o hoe stoer van jezelf haha, zelf nog maar even een echo. Joh je bent pas een paar weken! En als je minder stressig doet wordt je hormoonbalans rustiger en heb je ongetwijfeld minder last van je hormoon gerelateerde migraine.
Laat het eens wat los.
Kun je niet rijden vraag je een vriendin, buur of neem een taxi. In verschillende posts laat je merken, zonder op te scheppen (to woorden) hoe goed jullie het financieel hebben. Dan kan er best eens een taxi vanaf.
Als je geen koppijn hebt kook dan eens wat extra voor de vriezer. Zorg voor wat makkelijke maaltijd ingrediënten, heb je in een paar minuten met behulp van bv magnetron en airfryer, of iets wat gewoon even zachtjes moet stoven, een prima maaltijd op tafel.
Iemand schreef het al, je maakt enorm veel drama.
anoniem_389039 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 15:07
21.81% gewijzigd
donderdag 22 augustus 2019 om 15:08
Als ik TO zo lees is de afspraak puur van haar kant. Dus eenzijdig beslotenabracadabra schreef: ↑22-08-2019 14:50Ongeacht of het terecht is of niet... en wat ik van de afspraken vind
Als ik een afspraak maak met mijn man en hij besluit eenzijdig deze niet na te komen dan spreek ik hem er op aan en wordt desnoods heel erg boos. Of t nou her goede moment is of niet... hij is degene die zich er niet aan houdt...

donderdag 22 augustus 2019 om 15:11
Jij snap werkelijk waar het probleem hier niet? TO moet maar minder werken een niet zo'n drama maken? Wauw. TO en man hebben vooraf duidelijke afspraken en man besluit zich daar niet aan te houden. Waarom moet TO dan maar inbinden? Dan had die man tijdens het maken van die afspraken moeten aangeven dat hij zich daar niet kon vinden.
Ze schrijft nota bene dat ze het over de mail hebben bevestigd naar elkaar... Tjonge... Ik zou zeggen lees jij de andere berichten anders zelf ff
Tuurlijk is een taxi geen probleem. Maar ja dan moet ik er eerst 1 bellen en dan wachten tot ie komt....mijn migraine is niet stress gerelateerd.aloha66 schreef: ↑22-08-2019 15:04Wat dacht je van niet om de 2 weken een echo, niet zo stressen om alles en gewoon zelf ook eens minder werken. Consultancy kan ook heel goed wat meer thuis, webcam bv. Jij moet leren loslaten en niet de hele wereld willen regeren. Je klinkt echt niet gezellig. Ik snap wel dat je man niet overal mee naar toe wil en liever blijft werken. Ik heb je geloept en zelfs als de vk aangeeft dat het niet nodig is maak je , o hoe stoer van jezelf haha, zelf nog maar even een echo. Joh je bent pas een paar weken! En als je minder stressig doet wordt je hormoonbalans rustiger en heb je ongetwijfeld minder last van je hormoon gerelateerde migraine.
Laat het eens wat los.
Kun je niet rijden vraag je een vriendin, buur of neem een taxi. In verschillende posts laat je merken, zonder op te scheppen (to woorden) hoe goed jullie het financieel hebben. Dan kan er best eens een taxi vanaf.
Als je geen koppijn hebt kook dan eens wat extra voor de vriezer. Zorg voor wat makkelijke maaltijd ingrediënten, heb je in een paar minuten met behulp van bv magnetron en airfryer, of iets wat gewoon even zachtjes moet stoven, een prima maaltijd op tafel.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:14
TO zegt dat ze de afspraken op de mail heeft gezet en man was er mee akkoord. In wat voor opzicht is dit dan 'puur van haar kant' en 'eenzijdig besloten'?
donderdag 22 augustus 2019 om 15:15
Super dat dit vior jullie zo werkt maar mijn man is ook ZZP'er en heeft bijna dezelfde werktijden. Ongeveer 12 a 13 uur van huis gemiddeld. Werkte met onze 1e zoon 4 dagen van 12/13 uur en nu met onze 2e zoon weer vijf dagen. Ik vond het toen met onze eerste zoon, met mijn 24 uur werken goed te doen, hij was namelijk ook een dag thuis en die dag kon ik gewoon naar het werk zonder de zorg voor mijn zoontje op mij te hoeven nemen. Nu onze 2e zoon er is en ik door omstandigheden minder werk (ik wil graag zsm weer minimaal 24 uur) werkt hij weer 5 dagen, om het inkomensgat op te vullen. Hij zegt ook eerlijk dat als ik wel weer 24 uur ga werken hij ook niet meer terug wil naar 4 dagen werken. Snap ik wel, nog minder aan het gezinsmanagement denken (derde shift) en nog meer focus op alleen het werk. Los van het feit of ik daar mee akkoord ga, vind ik dat verschrikkelijk. Ik kan nergens een spreekwoordelijke bal laten vallen want ik heb aan hem gewoon geen organisatorische back up. Maar ik dien het wel te combineren met werk. En sinds dat onze tweede zoon geboren is en hij geen dag meer thuis is heeft hij ook geen idee hoe het is om voor 2 kinderen te zorgen. Althans niet voor een volle dag. Ik denk dat ik maar eens een paar dagen de hort op moet. En iets doen aan de situatie, ben er immers zelf bij.ducktales schreef: ↑22-08-2019 13:20Mijn man werkt ook deze tijden al sinds ik zwanger was van de eerste. Hij is ZZP’er en gaat het hele land door. Eerste is onverwacht met 31 weken geboren en hij was er gewoon bij.
Tweede zwangerschap was vanaf begin medisch en elke week op controle en daar is hij nooit mee gegaan omdat het simpelweg niet kon.
Inmiddels zijn ze 3 en 5 en werkt hij nog steeds deze tijden en ik ook 4 dagen. In principe is de zorg voor de kinderen voor mij door de weeks (kinderen brengen, halen, clubjes etc) en man komt binnen lopen als kids gedouched en gegeten op de bank zitten. Dan is het ook tijd voor de kinderen voordat hij wat anders gaat doen.
Uiteraard houd hij zo veel mogelijk weekenden vrij zodat we dingen samen doen met het gezin en de zomer vakantie is hij ook altijd minimaal 3 weken vrij.
En het gaat prima zo! Toen kinderen kleiner waren ook drie dagen opvang (wel gekozen voor GO) en dat is ook prima.
Dus ik snap to wel, het is kwestie van volhouden. Bij ons kwam de klad erin toen mijn werksituatie plots veranderde en nu moet ik dat weer recht trekken.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:15
Nee. Vragen aan je man waarom hij niet 4 dagen gaat werken enzo terwijl jullie dat wel hadden afgesproken.
Dat is je ingang. Niet wat wij allemaal hier roepen.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:16
Nee, to moet niet minder werken.nessemeisje schreef: ↑22-08-2019 15:08Oh ja, die is nieuw. Het is TO's schuld dat ze migraine heeft, moet ze maar niet zo stressen bij een zwangerschap van 11 weken terwijl ze drie keer een miskraam gehad heeft. En uiteraard moet TO minder werken.![]()
donderdag 22 augustus 2019 om 15:16
Eens dat je boos wordt dat hij niet doet wat afgesproken is.
Wél vind ik je toon, hier al op het forum niet echt helpen. Laat staan tegen je man!! Het zijn je hormonen vast, maar dat hoeft niet de schuld van alles te krijgen.
Bepaalde afspraken zijn zeker belangrijk dat je partner aanwezig is maar sommige afspraken kun je best alleen. Ik zie veel vrouwen alleen gaan naar een afspraak. Het is maar net hoe afhankelijk je opstelt als je hier een punt van maakt vind ik.
En die reistijd.. bij 37 wk vind ik vrij reëel dat het max 2-1,5 uur duurt. Daarvoor als er iets is kan altijd wel iemand met je mee gaan naar het zk oid...
Niet alles hoeft op jouw te draaien na de geboorte. Hij zal toch ook echt mee moeten bewegen. Ben benieuwd of je hier uit komt met hem.
Wél vind ik je toon, hier al op het forum niet echt helpen. Laat staan tegen je man!! Het zijn je hormonen vast, maar dat hoeft niet de schuld van alles te krijgen.
Bepaalde afspraken zijn zeker belangrijk dat je partner aanwezig is maar sommige afspraken kun je best alleen. Ik zie veel vrouwen alleen gaan naar een afspraak. Het is maar net hoe afhankelijk je opstelt als je hier een punt van maakt vind ik.
En die reistijd.. bij 37 wk vind ik vrij reëel dat het max 2-1,5 uur duurt. Daarvoor als er iets is kan altijd wel iemand met je mee gaan naar het zk oid...
Niet alles hoeft op jouw te draaien na de geboorte. Hij zal toch ook echt mee moeten bewegen. Ben benieuwd of je hier uit komt met hem.

donderdag 22 augustus 2019 om 15:17
aloha66 schreef: ↑22-08-2019 15:04Wat dacht je van niet om de 2 weken een echo, niet zo stressen om alles en gewoon zelf ook eens minder werken. Consultancy kan ook heel goed wat meer thuis, webcam bv. Jij moet leren loslaten en niet de hele wereld willen regeren. Je klinkt echt niet gezellig. Ik snap wel dat je man niet overal mee naar toe wil en liever blijft werken. Ik heb je geloept en zelfs als de vk aangeeft dat het niet nodig is maak je , o hoe stoer van jezelf haha, zelf nog maar even een echo. Joh je bent pas een paar weken! En als je minder stressig doet wordt je hormoonbalans rustiger en heb je ongetwijfeld minder last van je hormoon gerelateerde migraine.
Laat het eens wat los.
Nul ervaring met migraine dus, da's wel duidelijk. Wees blij.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:20
Het staat er letterlijk. Dat is niet iets wat ik vind, dat wordt (weer) geadviseerd als "oplossing".