Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Wat een drama zeg. Hij hoeft toch ook niet mee naar elke afspraak?

Kind kan makkelijk drie dagen naar de opvang. Mijn kinderen zijn er niet slechter van geworden in ieder geval. Mocht het echt niet gaan kan man altijd nog minder gaan werken. Dan kan je terugkomen op jullie eerder gemaakte afspraak en heb je goede argumenten omdat het niet gaat.

Je bent zwanger, niet ziek, ondanks je medische achtergrond. Hang wat minder aan je man. Zodra het niet gaat kan hij altijd nog iets regelen met zijn werk.

Probeer het nu gewoon los te laten en ga gewoon genieten van je zwangerschap. Alles is nu goed. Komen die tijden, komen die plagen. Dan is het vroeg genoeg om je druk te gaan maken.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-08-2019 12:04
Tja ik weet niet wat voor werk je man doet maar misschien is het niet mogelijk om 4 dagen te werken en heeft hij ook zijn best gedaan om een zo kort mogelijke reistijd te hebben en was korter dan 1,5 uur enkel de kortste die de baas kon bieden.

Tja dan kan hij bij de baas wel gaan zeggen dat hij echt maar 4 dagen komt werken en niet meer dan 2 uur per dag wil reizen voor werk. Maar dan zegt de baas: daar is de deur!
Dan zoekt ie een andere baan :bonk:, werk genoeg momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:05
Dan zoekt ie een andere baan :bonk:, werk genoeg momenteel.

Ja hoor TO, tuurlijk. Zo werkt dat.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:05
Dan zoekt ie een andere baan :bonk:, werk genoeg momenteel.
Wauw...
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind echt dat je je enorm aanstelt. Hormoontje power zeg...tsjee
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Leeuw, dat de gemaakte afspraken niet nagekomen worden. Wij hebben destijds ook afgesproken dat we beiden 4 dagen zouden werken. Mijn man werkt in een mannenwereld waar het niet gebruikelijk was om als man een dag minder te werken. Toen ik eenmaal zwanger was, zag hij ook allemaal beren op de weg en wilde ook 5 dagen blijven werken. Ik heb hem aan onze afspraak gehouden. Aangezien mijn salaris een stuk hoger is, gaf dit uiteindelijk voor hem wel de legitimatie om ouderschapsverlof bespreekbaar te maken op het werk. Dat is uiteindelijk geregeld en nu wil hij zijn contract laten aanpassen naar 4 dagen :).

Qua reisafstand is het bij ons omgekeerd, ik werk vaak op 1u45 reistijd enkele reis. Vaak begin ik dan vroeg, om 07.00 en zorg ik dat ik op tijd, voor het eten, weer thuis ben. Werk dat evt ‘s avonds nog even als dat nodig mocht zijn. Mijn man redt zich prima thuis, die kan het ochtendritueel beter dan ik.

Wat hier verder goed werkt is een weekmenu, waarbij we op dagen dat we allebei werken makkelijk eten of er al iets klaar staat. Daarnaast hoeven kinderen bv ook niet iedere dag in bad, wat je ‘s avonds ook een hoop gedoe kan schelen.

Voor blijft het wel zoeken naar een goed evenwicht en balans, waarbij we ‘s avonds ook nog tijd voor onze hobbies hebben. Het blijft van tijd tot tijd discussie opleveren.

Weet je waarom hij de eerder gemaakte afspraken intrekt? Ik zou proberen daar achter te komen. Misschien heeft hij wat koudwatervrees en trekt hij in de loop van de zwangerschap bij?

Ik zou niet te snel akkoord gaan met een andere verdeling. Je kan nu niet meer terug, het is wat cru dat hij nu ineens de gezamenlijk gemaakte afspraken niet nakomt. Hopelijk kunnen jullie elkaar vinden in het gesprek hierover!
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
22-08-2019 11:53
Ehh en hoezo blijft hij 5 dagen werken dan? Ik zou hem gewoon vertellen dat een dag in de week zijn dag wordt. Ik mag toch hopen dat je hier een serieus en dwingend gesprek over aangaat??? Wat een eikel!
Doet mijn man ook. Hij heeft heel erg het idee dat als hij 4 dagen werkt (en dus 1 dag in de week nee moet verkopen aan klanten) hij binnenkort geen klanten meer heeft, of dat hij te weinig geld binnenharkt, of ziet er het nut niet van in.

Je kan het hem ‘gewoon vertellen’, maar als dat niks oplevert heeft het weinig zin.

Ik heb dan wel weer wat troeven in handen om hem ook voor een voldongen feit te plaatsen. Vroeg opstaan on kind weg te brengen wil hij ook niet, maar ja, ik ben gewoon al naar mijn werk, dus hij zal wel moeten. En zo verder. Ik heb liever dat hij 4 dagen werkt, hij heeft liever dat ik de ochtenden doe en zo doen we beiden wat water bij de wijn.

Ik weiger trouwens ook om minder te werken, hoewel me dat best chill lijkt. Qua financiële zekerheid is dat gewoon een hele onverstandige beslissing bij ons.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:09
7.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-08-2019 12:06
Ja hoor TO, tuurlijk. Zo werkt dat.
Eh ik ben hier vrij serieus in. Omdat hij geen 4 dagen kan werken en/of rekening houden met reistijd moet ik voor de volledige zorg opdraaien? Dat heb ik met mijn man niet voor de zwangerschap afgesproken. Misschien dat een andere baan wel de oplossing is. Eentje waar het normaal is om 4 dagen te werken, die zijn er genoeg.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-08-2019 12:04
Tja ik weet niet wat voor werk je man doet maar misschien is het niet mogelijk om 4 dagen te werken en heeft hij ook zijn best gedaan om een zo kort mogelijke reistijd te hebben en was korter dan 1,5 uur enkel de kortste die de baas kon bieden.

Tja dan kan hij bij de baas wel gaan zeggen dat hij echt maar 4 dagen komt werken en niet meer dan 2 uur per dag wil reizen voor werk. Maar dan zegt de baas: daar is de deur!
Het is onzin dat hij niet vier dagen kan werken. Sowieso heeft hij recht op ouderschapsverlof, dus die vlieger gaat niet op. De man van TO wíl niet, want dan loopt hij misschien een promotie mis.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 12:07
Doet mijn man ook. Hij heeft heel erg het idee dat als hij 4 dagen werkt (en dus 1 dag in de week nee moet verkopen aan klanten) hij binnenkort geen klanten meer heeft, of dat hij te weinig geld binnenharkt, of ziet er het nut niet van in.

Je kan het hem ‘gewoon vertellen’, maar als dat niks oplevert heeft het weinig zin.

Ik heb dan wel weer wat troeven in handen om hem ook voor een voldongen feit te plaatsen. Vroeg opstaan on kind weg te brengen wil hij ook niet, maar ja, ik ben gewoon al naar mijn werk, dus hij zal wel moeten. En zo verder. Ik heb liever dat hij 4 dagen werkt, hij heeft liever dat ik de ochtenden doe en zo doen we beiden wat water bij de wijn.
Ik heb een troef in haden: man wil perse 2 of 3 kinderen, ik niet perse. Als ie zo doorgaat komt die 2e er niet. Dat zal ik nog eens haarscherp aan hem melden dit weekend. Hopelijk word hij dan wakker.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:08
Eh ik ben hier vrij serieus in. Omdat hij geen 4 dagen kan werken en/of rekening houden met reistijd moet ik voor de volledige zorg opdraaien? Dat heb ik met mijn man niet voor de zwangerschap afgesproken. Misschien dat een andere baan wel de oplossing is. Eentje waar het normaal is om 4 dagen te werken, die zijn er genoeg.
Hoezo moet jij voor de volledige zorg opdraaien als je man 5 dagen werkt?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 11:59
Dat is nu lastiger: als ik een afspraak om 9 uur bij de VK heb kan hij pas rond 11/12 uur op werk zijn. En hij kan ook niet bij afspraken midden op de dag op en neer. Daarnaast is hij nooit voor half 8 thuis.
Mijn man was alleen bij de intake en het consult vlak voor de bevalling. Zijn er zwaarwegende redenen om hem steeds mee te willen hebben?
Jammer dat hij zich niet aan de afspraken houdt, mn wat betreft 4 dagen werken.

Over dat project tot februari zou ik me wat minder druk maken als ik jou was. Waarom moet hij elke keer mee naar de verloskundige? Die beslissing over wel/geen medicijnen hoeft vast niet ter plekke gemaakt te worden. Vraag of je moeder of een vriendin mee gaat als je bang bent dat je alleen te weinig informatie opvangt.
De reistijd wordt juist belangrijker als jullie kind er straks is.
Ik was in de veronderstelling dat de 4 dagen zou gelden vanaf dat het kind er is, maar bedoel je dan dat hij nu al 4 dagen moet gaan werken? Dat snap ik ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
TO, het duurt nog 29 weken tot de bevalling. Je kan niet van je man verwachten dat hij dit gelijk op stelt en sprong regelt, dat heeft ook gewoon even tijd nodig.

Je hebt het over 2 uur reistijd, man zit op 1,5 uur en dat is niet binnen 2 uur? Of begrijp ik iets verkeerd?

Ja, het is vervelend dat hij niet mee kan naar afspraken. Kan hij niet 1 dag in de week thuiswerken? Het bezoek aan het ziekenhuis kan hij dan compenseren.

Je man heeft sowieso recht op vader- en ouderschapsverlof. Laat hem dat in ieder geval regelen.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:08
Eh ik ben hier vrij serieus in. Omdat hij geen 4 dagen kan werken en/of rekening houden met reistijd moet ik voor de volledige zorg opdraaien? Dat heb ik met mijn man niet voor de zwangerschap afgesproken. Misschien dat een andere baan wel de oplossing is. Eentje waar het normaal is om 4 dagen te werken, die zijn er genoeg.

De volledige zorg? Je blijft zelf werken. Kind gaat naar dagopvang en grootouders.

Wacht nou eerst eens af tot de baby er is.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-08-2019 12:07
Ik vind echt dat je je enorm aanstelt. Hormoontje power zeg...tsjee
Gedeeltelijk wel, maar afgelopen jaar te vaak (schoon)ouders moeten inschakelen omdat man in buitenland was. Ik wil dat nu ik zwanger ben niet meer. Mijn eigen moeder kampt helaas nu ook met haar gezondheid dus ik wil haar niet meer belasten. En het is inderdaad lastig in te schatten, maar juist voor mijn gemoedsrust hadden we deze afspraken gemaakt.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:08
Eh ik ben hier vrij serieus in. Omdat hij geen 4 dagen kan werken en/of rekening houden met reistijd moet ik voor de volledige zorg opdraaien? Dat heb ik met mijn man niet voor de zwangerschap afgesproken. Misschien dat een andere baan wel de oplossing is. Eentje waar het normaal is om 4 dagen te werken, die zijn er genoeg.
Hoezo volledige zorg? Het kind gaat toch naar het kdv en opa&oma? En buiten die tijden is hij er toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:10
Ik heb een troef in haden: man wil perse 2 of 3 kinderen, ik niet perse. Als ie zo doorgaat komt die 2e er niet. Dat zal ik nog eens haarscherp aan hem melden dit weekend. Hopelijk word hij dan wakker.
Je moet qua tijdsinverstering ook jouw dingen beschermen en je niet schuldig voelen als je zonder enige instructie ofzo weggaat.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:10
Ik heb een troef in haden: man wil perse 2 of 3 kinderen, ik niet perse. Als ie zo doorgaat komt die 2e er niet. Dat zal ik nog eens haarscherp aan hem melden dit weekend. Hopelijk word hij dan wakker.

Chantage werkt altijd. Goed plan.
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
22-08-2019 12:13
Chantage werkt altijd. Goed plan.
Dit. Normaal communiceren is echt achterhaald.
Alle reacties Link kopieren
PinotGrigio3 schreef:
22-08-2019 12:11
Mijn man was alleen bij de intake en het consult vlak voor de bevalling. Zijn er zwaarwegende redenen om hem steeds mee te willen hebben?
Niet perse, dat wilde hij zelf. Prima dat het niet zo is. Gaat meer om dat als ik ziek word ik totaal afhankelijk ben van anderen. Ook als ik dan huisarts, VK of wat moet, moet er iemand mee omdat ik echt niks kan.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je reacties heb ik zomaar het idee dat je niet helemaal eerlijk bent en dat het verhaal van jouw man heel anders is. De waarheid zal in het midden liggen.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:12
Gedeeltelijk wel, maar afgelopen jaar te vaak (schoon)ouders moeten inschakelen omdat man in buitenland was. Ik wil dat nu ik zwanger ben niet meer. Mijn eigen moeder kampt helaas nu ook met haar gezondheid dus ik wil haar niet meer belasten. En het is inderdaad lastig in te schatten, maar juist voor mijn gemoedsrust hadden we deze afspraken gemaakt.
Huh? Doen (schoon-) ouders mantelzorg ofzo?
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:12
Gedeeltelijk wel, maar afgelopen jaar te vaak (schoon)ouders moeten inschakelen omdat man in buitenland was. Ik wil dat nu ik zwanger ben niet meer. Mijn eigen moeder kampt helaas nu ook met haar gezondheid dus ik wil haar niet meer belasten. En het is inderdaad lastig in te schatten, maar juist voor mijn gemoedsrust hadden we deze afspraken gemaakt.
Wat was er afgelopen jaar dan?
Was het überhaupt wel slim om zwanger te worden als je zo afhankelijk bent van je man?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven