Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:33
Afgelopen jaar heb ik 3 vroege miskramen gehad en daarvan heb ik er 2 alleen door moeten maken omdat man in buitenland was voor werk. Heb ik ook pas verteld toen man weer in NL was omdat hij er toch niks aan kon doen en belangrijke deals had.

Vaak genoeg ook mezelf gered terwijl ik bijna niks kon, ik hang niet echt aan mijn man. Maar ben gewoon telerugesteld dat hij zijn afspraken niet nakomt.
Dat vertellen deed ik gewoon meteen. Ik heb weinig emotionele steun nodig, maar dit soort dingen vond ik nou net wel iets om direct te melden. Al is het maar in de app.
Wat goed dat je (bijna) fulltime blijft werken, mag ook wel eens gezegd. Lever vooral niet in op je carriere, want zoals je nu al ziet kunnen partners wel eens tegen vallen en straks zit jij met slecht baanperspectief alleen.

Ik zou proberen je iets meer in hem in te leven, maar wel herinneren aan de afspraken. Hij schuift het nu op jou af en dat is niet oke.

Verder; huur hulp in. Schoonmaak die ook de strijk doet, hellofresh, weet ik veel. Koop je vrijheid ook op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:23
Praktisch voorbeeld werkdag met nieuwe opdracht:

06.30 vertrek van huis
08.00 aankomst werk (zonder fies)
17.30 (vertrek van werk)
19:00 aankomst thuis

Als man deze tijden straks ook heeft, zal ik kind altijd moeten halen/brengen omdat hij niet op tijd thuis is of anders te laat op werk komt. Ook afspraken bij een VK/arts wat dan ook is niet echt mogelijk.
Waarom moet hij mee naar de verloskundige dan? Ik deed dat ook alleen hoor, wat een onzin dat ie mee moet.

Boodschappen en medicijnen kun je laten bezorgen. Koken kun je zelf neem ik aan. Ik zie het probleem echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:33
Afgelopen jaar heb ik 3 vroege miskramen gehad en daarvan heb ik er 2 alleen door moeten maken omdat man in buitenland was voor werk. Heb ik ook pas verteld toen man weer in NL was omdat hij er toch niks aan kon doen en belangrijke deals had.

Vaak genoeg ook mezelf gered terwijl ik bijna niks kon, ik hang niet echt aan mijn man. Maar ben gewoon telerugesteld dat hij zijn afspraken niet nakomt.
tjonge, als je dit al hebt meegemaakt dan verwacht je toch wel ietsje meer inzet en betrokkenheid...

wat zei hij zelf over het niet nakomen van de afspraak eigenlijk?
Lorem Ipsum
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:10
Ik heb een troef in haden: man wil perse 2 of 3 kinderen, ik niet perse. Als ie zo doorgaat komt die 2e er niet. Dat zal ik nog eens haarscherp aan hem melden dit weekend. Hopelijk word hij dan wakker.
O wow...
Als je zo doorgaat sta je er straks echt alleen voor. Hormonen is één ding maar je bent nu wel even de ik-bepaal-hoe-het-gaat-en-hij-heeft-maar-te-volgen tiran aan het uithangen.
Triest van je miskramen maar dan nog vind ik je reactie wel erg eh..boud.
anoniem_64a53cca42dd0 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:42
7.36% gewijzigd
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:02
Ik ga er wel wat van zeggen, maar dit was niet het moment. We hebben al een flinke discussie over die 5 dagen en man heeft een heel drukke week op werk. Maar dit weekend kom ik er op terug.

Over de 5 dagen: mogelijk verandert nog als kind er is, maar op dit moment snij ik mezelf in de vingers met kansen op promotie dus kan beter tot volgend jaar wachten. Eh en als die promotie niet doorgaat? Ja dat zien we dan wel. Geloof mij: nu ik weer energie heb is het oorlog om die 5 dagen.
Ik vind dat wel dubbel. Hij moet minder werken, maar moet wel eerst die promotie maken? En dan ga je daarna misschien de discussie aan?

Ik denk dat het niet én én is. Minder werken en meer tijd voor je kind en je gezin is minder inkomen en (iets) minder kans op promotie. Dat is een bewuste keuze. 5 dagen werken, lange reistijden en promotie levert meer geld op en daarna weer meer promotiekansen (en misschien nog harder werken en toch weer naar het buitenland, want die volgende promotie die in het verschiet ligt...). Maar dat is iets heel anders dan samen bewust kiezen voor minder werken, minder inkomen en meer tijd voor kind en gezin. Beide gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
22-08-2019 12:32
Ik raak hier zo in de war op viva.

Wanneer de vrouw minder gaat werken en man niet na komt van een kind dan wordt er geroepen: je ontneemt je man het recht om te vaderen, man kan ook minder gaan werken, je zet je carriere op het spel enz

Nu is er een TO die de afspraak heeft gemaakt voor ze zwanger werd dat ze beiden 4 dagen zouden gaan werken, houdt man zich er niet aan en nou moet zij zich niet aanstellen.

Ik snap het niet meer.

Als jullie afspraken maken dan heeft hij zich eraan te houden, waar maak je anders afspraken voor. Dus ja ik snap je boosheid en ik zou we ergens de puf vandaan halen om hem hier aan te houden.
Ik hou in dat soort topics altijd wijselijk mijn mond, omdat ik dan gelyncht word, omdat ik over me heen laat lopen, denk ik. Terwijl hier gewoon heel duidelijk is dat de praktijk zo weerbarstig is als maar zijn kan.
Alle reacties Link kopieren
@leeuw32 echt adem en kom tot rust!

Heel spijtig om te lezen dat je meerdere miskramen hebt moeten meemaken en gelukkig dat het nu wel goed gaat :)

Maar je zult ook moeten weten nu dat het leven niet maakbaar is, niet alles is te plannen en zeker met kinderen niet.

Ik neem aan dat je mentale gezondheid niet al te best is en zoals ik je reacties leest lijk je ook grote kans te hebben op postnatal depression, alsjeblieft bespreek dit met je verloskundige!

Probeer afspraken in de toekomst nu los te laten, jullie levens zullen zoveel veranderen na de komst van jullie baby daar is nu (zeker voor mannen) een moeilijke voorstelling van te maken.

Wil niet alles vastleggen in afspraken want dat is gewoonweg nog niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 12:39
Waarom moet hij mee naar de verloskundige dan? Ik deed dat ook alleen hoor, wat een onzin dat ie mee moet.

Boodschappen en medicijnen kun je laten bezorgen. Koken kun je zelf neem ik aan. Ik zie het probleem echt niet.
Man kan ook koken. Wij begonnen hier met de taakverdeling dat man voor 2 dagen kookte zodat ik op de avond dat hij er niet was niet óók nog eens moest koken.

Man kan de boodschappen bestellen en ophalen/aannemen als ze bezorgd worden etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch echt heel benieuwd (en dit is een serieuze vraag, geen pesterij) of het echt afspraken waren of dat jij deze wensenlijst bij hem hebt neergelegd waarop hij misschien niets zei en dat jij dat als 'mee akkoord gaan' hebt ervaren.

Het gebeurt namelijk wel eens op die manier. Hopelijk bij jullie niet en dan is het jammer dat de afspraken niet zijn vastgelegd.

Overigens: mannen uiten hun oprechte interesse en betrokkenheid bij hun (te verwachten) kind juist door veel en hard te gaan werken om ervoor te kunnen zorgen.
Het zal wel geen populaire visie zijn maar het is biologisch bepaald...
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-08-2019 12:15
Wil je bij alles de controle hebben?

Je man accepteert een baan op anderhalf uur rijden. Dat is volgens mij nog steeds korter dan 2 uur. Of is er heel duidelijk afgesproken dat dit inclusief mogelijke files is?

50/50 klinkt heel idealistisch, in NL is dit niet altijd haalbaar. Zeker bij bepaalde functies of wanneer je je eigen zaak hebt. Mijn partner ging ook echt niet altijd mee naar de verloskundige. Hij kon moeilijk tegen de rechter zeggen dat de zitting maar verschoven moest worden.

Jullie moeten keuzes gaan maken. En jullie leven gaan aanpassen aan jullie mogelijke kind
. Jij wil zo te lezen ook niet te veel carrière kansen in inkomen inleveren. Zo te lezen zijn jij en je man uit het zelfde hout gesneden.

Tijd voor een volwassen gesprek, polderen, water bij de wijn en niet tijd om op oorlogspad te gaan.
Dat hebben ze al gedaan toch? Daarom is TO nu zwanger.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Je bent 11 weken zwanger. Laat die man lekker 5 dagen werken en kans maken op die promotie.

Word je ziek kan man wat regelen op het werk. Gaat alles goed, dan is dat mooi.

Minder werken zodra kind er is, is vroeg genoeg. Er kan nog van alles mis gaan tijdens de zwangerschap. Ook met het kind. Gaat man dalijk voor niks minder werken. Dat is de andere kant.

Choose your battles.
I told you walking was idiotic.
Ik heb niet alle reacties gelezen maar:
- Je hebt afspraken gemaakt
- man komt ze niet na
- man lost het op

klaar.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 12:39
Waarom moet hij mee naar de verloskundige dan? Ik deed dat ook alleen hoor, wat een onzin dat ie mee moet.

Ik deed ze deels zelf, en deels ging hij mee.
Toevallig in beide zwangerschappen een cruciale echo (serieuze check of het wel goed zat) alleen gedaan (hij had best meegekund). Beiden keren was het goed, maar eigenlijk had ik dat liever met hem samen gedaan.
Maar ik heb moeite met me afhankelijk opstellen, dus zeg al snel: ik ga wel alleen

Ik mag me best kwetsbaarder opstellen
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:28
Hij werkt 5 dagen. Dat hij niet meehoeft naar de VK snap ik. Hoeft van mij ook niet, maar dat wilde hij zelf.
Gaat mij er vooral om dat hij zijn afspraken niet nakomt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Hoe hebben anderen dat gedaan?

Ik heb het geaccepteerd. Dat heeft veel moeite gekost en bij tijden vind ik het dat nog steeds. Maar meer smaakjes zijn er niet. Want boos worden, ruzie maken, relatietherapie helpen allemaal niet. Scheiden uiteraard ook niet, dingen regelen met een dood paard zijn nog zwaarder dan dingen regelen met een afwezig paard.

Ik snap wel waarom veel vrouwen minder gaan werken; een volle baan en het grootste deel van de zorg voor de kinderen is zwaar. Ik heb het tien jaar gedaan, 32 uur werken en een lange reistijd. Ik ben nu overspannen; ik werk daardoor tijdelijk wat minder (24u) en pas nu heb ik het gevoel dat mijn last dragelijk is. Niet joepie-ik-kan-herstellen-dragelijk maar nu-verzuip-ik-niet-dragelijk.

Ik wens je sterkte.
Subnautica schreef:
22-08-2019 12:32
Ik raak hier zo in de war op viva.

Wanneer de vrouw minder gaat werken en man niet na komt van een kind dan wordt er geroepen: je ontneemt je man het recht om te vaderen, man kan ook minder gaan werken, je zet je carriere op het spel enz

Nu is er een TO die de afspraak heeft gemaakt voor ze zwanger werd dat ze beiden 4 dagen zouden gaan werken, houdt man zich er niet aan en nou moet zij zich niet aanstellen.

Ik snap het niet meer.

Als jullie afspraken maken dan heeft hij zich eraan te houden, waar maak je anders afspraken voor. Dus ja ik snap je boosheid en ik zou we ergens de puf vandaan halen om hem hier aan te houden.

Nou idd zeg, TO moet maar nog minder gaan werken, zich niet zo aanstellen en minder aan haar man hangen.

Ouders ben je samen.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
22-08-2019 12:32
Ik raak hier zo in de war op viva.

Wanneer de vrouw minder gaat werken en man niet na komt van een kind dan wordt er geroepen: je ontneemt je man het recht om te vaderen, man kan ook minder gaan werken, je zet je carriere op het spel enz

Nu is er een TO die de afspraak heeft gemaakt voor ze zwanger werd dat ze beiden 4 dagen zouden gaan werken, houdt man zich er niet aan en nou moet zij zich niet aanstellen.

Ik snap het niet meer.

Als jullie afspraken maken dan heeft hij zich eraan te houden, waar maak je anders afspraken voor. Dus ja ik snap je boosheid en ik zou we ergens de puf vandaan halen om hem hier aan te houden.
Juist!

Als TO niet nu dit topic had geopend maar pas over een jaar, als t kind er is, krijgt ze alles voor dr voeten geworpen, wat ze nu zelf al gedacht had afgesproken te hebben met dr man.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
22-08-2019 12:51
Nou idd zeg, TO moet maar nog minder gaan werken, zich niet zo aanstellen en minder aan haar man hangen.

Ouders ben je samen.
Huh? TO moet maar nog minder gaan werken? Ik lees vast heel scheef, maar dat heb ik niet gelezen. Mijn advies en vragen waren ook tegenovergesteld trouwens.
doe_es-lief schreef:
22-08-2019 12:40
O wow...
Als je zo doorgaat sta je er straks echt alleen voor. Hormonen is één ding maar je bent nu wel even de ik-bepaal-hoe-het-gaat-en-hij-heeft-maar-te-volgen tiran aan het uithangen.
Triest van je miskramen maar dan nog vind ik je reactie wel erg eh..boud.
Heb alleen OP en laatste pagina gelezen, maar met de info die ik nu heb snap ik dit volkomen.
TO en man maken afspraken (daar kunnen wij van alles van vinden, maar zij hebben dit samen besproken) en man houdt zich er niet aan, zonder enig overleg. Een gezin doe je samen en het is niet de taak van de vrouw om alles op te lossen.
TO wil 4 dagen blijven werken (wat wij mede-vrouwen alleen maar aan zouden moeten moedigen) en haar eigen carrière behouden en partner lijkt nu al haar/zijn carrière, en haar/zijn rol in het gezin, niet als gelijk te zien. Hoe moet dat dan met meerdere kinderen? Wie gaat er dan weer de concessies doen?
Ik snap wel dat TO tegen partner zegt: als dit de toekomst is, dan pas ik
anoniem_383378 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 13:00
0.76% gewijzigd
Hoe is de verdeling op dit moment pirvé? Wassen, boodschappen, schoonmaken, administratie en sociale zaken?
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-08-2019 12:55
Heb alleen OP en laatste pagina gelezen, maar met de info die ik nu heb snap ik dit volkomen.
TO en man maken afspraken (daar kunnen wij van alles van vinden, maar zij hebben dit samen besproken) en man houdt zich er niet aan, zonder enig overleg. Een gezin doe je samen en het is niet de taak van de vrouw om alles op te lossen.
TO wil 4 dagen blijven werken (wat wij mede-vrouwen alleen maar aan zouden moeten moedigen) en haar eigen carrière behouden en partner lijkt nu haar en zijn carrière, en haar en zijn rol in het gezin, al niet als gelijk te zien. Hoe moet dat dan met meerdere kinderen? Wie gaat er dan weer de concessies doen?
Ik snap wel dat TO tegen partner zegt: als dit de toekomst is, dan pas ik
Waar lees je dat partner dan maar vindt dat to minder moet werken?
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals :wat zei man toen je met je vuist op tafel sloeg toen je hem herinnerde aan de afspraken?
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 12:53
Huh? TO moet maar nog minder gaan werken? Ik lees vast heel scheef, maar dat heb ik niet gelezen. Mijn advies en vragen waren ook tegenovergesteld trouwens.

Oh op pagina 1 wordt geopperd of het geen optie is om 3 dagen te gaan werken. Zou ik niet doen als ik TO was.
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 13:00
Waar lees je dat partner dan maar vindt dat to minder moet werken?
Waar lees je in mijn post dat ik dat lees? Ik zeg alleen dat dat man zonder overleg besluit zich niet aan de afspraken te houden. Imho zie je je partner dan niet als gelijkwaardig, want dat soort dingen overleg je
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
22-08-2019 12:51
Nou idd zeg, TO moet maar nog minder gaan werken, zich niet zo aanstellen en minder aan haar man hangen.

Ouders ben je samen.
Inderdaad, mijn waffel valt ook open bij sommige reacties. Ze heeft reële afspraken gemaakt over werk en betrokkenheid en daar veegt hij gewoon zijn kont mee af. En daar mag ze niet boos over zijn? Ik zit me gewoon plaatsvervangend boos te maken hier over die vent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven