Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:05
Dan zoekt ie een andere baan :bonk:, werk genoeg momenteel.
Ja werk genoeg maar hoe zit het dan met zijn salaris en wat voor werk is dat dan? In sommige branches is 4 dagen willen werken en maximaal 2 uur willen reizen wel een nadeel. Wellicht moet hij dan zoveel inleveren dat het financieel wat moeilijker wordt.
En bij de nieuwe baas is het ook nog maar de vraag of hij vrij kan krijgen als hij met jou naar een afspraak moet.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-08-2019 12:13
Chantage werkt altijd. Goed plan.
Nee , ik wil zelf maar 1 kind. Dat heb ik altijd geroepen. Mogelijk een tweede als de taken echt 50/50 verdeeld zijn. Dat weet man.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:14
Niet perse, dat wilde hij zelf. Prima dat het niet zo is. Gaat meer om dat als ik ziek word ik totaal afhankelijk ben van anderen. Ook als ik dan huisarts, VK of wat moet, moet er iemand mee omdat ik echt niks kan.

Dan kan man altijd nog wat regelen op het werk. Nogmaals: komen die tijden, komen die plagen. Stel je niet zo aan zeg.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Wil je bij alles de controle hebben?

Je man accepteert een baan op anderhalf uur rijden. Dat is volgens mij nog steeds korter dan 2 uur. Of is er heel duidelijk afgesproken dat dit inclusief mogelijke files is?

50/50 klinkt heel idealistisch, in NL is dit niet altijd haalbaar. Zeker bij bepaalde functies of wanneer je je eigen zaak hebt. Mijn partner ging ook echt niet altijd mee naar de verloskundige. Hij kon moeilijk tegen de rechter zeggen dat de zitting maar verschoven moest worden.

Jullie moeten keuzes gaan maken. En jullie leven gaan aanpassen aan jullie mogelijke kind. Jij wil zo te lezen ook niet te veel carrière kansen in inkomen inleveren. Zo te lezen zijn jij en je man uit het zelfde hout gesneden.

Tijd voor een volwassen gesprek, polderen, water bij de wijn en niet tijd om op oorlogspad te gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:14
Niet perse, dat wilde hij zelf. Prima dat het niet zo is. Gaat meer om dat als ik ziek word ik totaal afhankelijk ben van anderen. Ook als ik dan huisarts, VK of wat moet, moet er iemand mee omdat ik echt niks kan.
Ben je nu al ziek dan? Want ik snap het niet zo geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:15
Nee , ik wil zelf maar 1 kind. Dat heb ik altijd geroepen. Mogelijk een tweede als de taken echt 50/50 verdeeld zijn. Dat weet man.

Wees wijs, houdt het bij een kind.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:15
Nee , ik wil zelf maar 1 kind. Dat heb ik altijd geroepen. Mogelijk een tweede als de taken echt 50/50 verdeeld zijn. Dat weet man.
Dan wil je gewoon 1 kind. Niks meer, niks minder.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:14
Niet perse, dat wilde hij zelf. Prima dat het niet zo is. Gaat meer om dat als ik ziek word ik totaal afhankelijk ben van anderen. Ook als ik dan huisarts, VK of wat moet, moet er iemand mee omdat ik echt niks kan.
Ja maar nu is er iets tussengekomen qua werk en kan dat niet meer. En dan is het ineens niet meer prima?
Als jij werkelijk niks kan als je ziek wordt, wat maakt die 1.5 uur reistijd dan nog uit? Dan ben je tijdens de normal werkuren toch ook nog steeds alleen?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
22-08-2019 12:15
Ja werk genoeg maar hoe zit het dan met zijn salaris en wat voor werk is dat dan? In sommige branches is 4 dagen willen werken en maximaal 2 uur willen reizen wel een nadeel. Wellicht moet hij dan zoveel inleveren dat het financieel wat moeilijker wordt.
En bij de nieuwe baas is het ook nog maar de vraag of hij vrij kan krijgen als hij met jou naar een afspraak moet.
Financieel kan hij er tot 30% op achteruit gaan. Ik maak dit jaar promotie, gaat in per 1-1-2020. Geld speelt bij ons (gelukkig) geen enkele rol. Het is een nadeel inderdaad, maar goed ik heb 1,5 jaar geleden een stapje terug gedaan met baan vanwege kinderwens. Als hij het nu niet rondkrijgt is hij aan de beurt.
Die ene dag maakt echt niet dat hij opeens helemaal niks meer doet.

En je kunt niet van je man verlangen dat hij altijd overal bij is. Zo werkt het gewoon niet.

Ik ben zelf ziek en lichamelijk beperkt. Wij plannen medische afspraken om mijn mans werk heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je in je OP nogal onduidelijk. In het begin staat max 2 uur reistijd, en dan ga je over de zeik omdat je man 1,5 uur moet rijden. Lijkt mij prima binnen de 2 uur te vallen, maar verderop heb je het opeens over max 2 uur reistijd per dag, dus maar een uur heen en een uur terug. En dan zou je man ook nog eens rekening met alle files moeten houden? Als je het ook zo naar je man hebt gecommuniceerd snap ik wel waar het misverstand vandaan komt.

Kan je afspraken bij de vk niet zo vroeg en zo laat mogelijk op een dag inplannen? Bij ons kan je tussen 7 en 19 ofzo terecht.

En heeft je man ook een reden gegeven waarom hij 5 dagen wilt blijven werken?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:17
Financieel kan hij er tot 30% op achteruit gaan. Ik maak dit jaar promotie, gaat in per 1-1-2020. Geld speelt bij ons (gelukkig) geen enkele rol. Het is een nadeel inderdaad, maar goed ik heb 1,5 jaar geleden een stapje terug gedaan met baan vanwege kinderwens. Als hij het nu niet rondkrijgt is hij aan de beurt.

Je zou een ander eens iets gunnen. Het is ook moeilijk. 🤦🏻‍♀️
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
22-08-2019 12:17
Ja maar nu is er iets tussengekomen qua werk en kan dat niet meer. En dan is het ineens niet meer prima?
Als jij werkelijk niks kan als je ziek wordt, wat maakt die 1.5 uur reistijd dan nog uit? Dan ben je tijdens de normal werkuren toch ook nog steeds alleen?
Klopt, maar als hij dichterbij werkt is hij flexibeler met dingen regelen. 's avonds eten regelen, boodschappen, medicijnen halen etc. Of mee naar arts.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 12:18
Ik vind je in je OP nogal onduidelijk. In het begin staat max 2 uur reistijd, en dan ga je over de zeik omdat je man 1,5 uur moet rijden. Lijkt mij prima binnen de 2 uur te vallen, maar verderop heb je het opeens over max 2 uur reistijd per dag, dus maar een uur heen en een uur terug. En dan zou je man ook nog eens rekening met alle files moeten houden? Als je het ook zo naar je man hebt gecommuniceerd snap ik wel waar het misverstand vandaan komt.

Kan je afspraken bij de vk niet zo vroeg en zo laat mogelijk op een dag inplannen? Bij ons kan je tussen 7 en 19 ofzo terecht.

En heeft je man ook een reden gegeven waarom hij 5 dagen wilt blijven werken?
max 2 uur reistijd per dag, het is nu zonder files 3 uur per dag. Met files wordt het ongeveer 4 uur per dag.
TO, ik zou nogmaals in gesprek gaan met je man over die afspraken. Met welke reden/wens zijn ze gemaakt? Kan hij ook aan die wens voldoen met een andere afspraak? Bedoelen jullie hetzelfde als het gaat om 1.5 uur reistijd? Als het gaat om mee kunnen naar afspraken, kan hij dan in ieder geval wat uren vrij nemen en niet nu al 4 dagen per week werken?

Met dit topic kom je niet veel verder.
Alle reacties Link kopieren
Gezien je reacties snap ik wel dat man vijf dagen blijft werken. Je bent nu niet bepaald een delight.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:17
Financieel kan hij er tot 30% op achteruit gaan. Ik maak dit jaar promotie, gaat in per 1-1-2020. Geld speelt bij ons (gelukkig) geen enkele rol. Het is een nadeel inderdaad, maar goed ik heb 1,5 jaar geleden een stapje terug gedaan met baan vanwege kinderwens. Als hij het nu niet rondkrijgt is hij aan de beurt.
Carrière maken en 3 dagen kinderopvang + 1 dag ouders is nou niet iets waar je van over de rooie hoeft te gaan.

Dat stapje terug ivm kinderwens anderhalf jaar eerder vind ik ook een beetje voorbarig en doe je zelf. Beetje lullig dat man nu persé moet. Of hebben jullie dat stapje terug anderhalf jaar geleden ook in overleg gedaan omdat jullie over anderhalf jaar kinderen willen?
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:22
13.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:08
Eh ik ben hier vrij serieus in. Omdat hij geen 4 dagen kan werken en/of rekening houden met reistijd moet ik voor de volledige zorg opdraaien? Dat heb ik met mijn man niet voor de zwangerschap afgesproken. Misschien dat een andere baan wel de oplossing is. Eentje waar het normaal is om 4 dagen te werken, die zijn er genoeg.
De dagen dat kind naar de opvang moet, hem de keuze geven of hij het kind ophaalt of wegbrengt. Hoe hij dat met zijn reistijd in past, is verder zijn zorg. Mocht het zo zijn dat jullie financieel gezien de boel niet op 1 hoop hebben, zou ik hem ook op laten draaien voor de kosten van die extra dag kinderopvang. Verder gewoon een lijst met huishoudelijke- en zorgtaken maken en deze (in overleg) gelijk verdelen, en zijn deel is, en blijft, zijn verantwoordelijkheid. Hoe hij dat verder regelt, moet hij zelf maar uitzoeken.
Ik zou iig niet voor hem alles op gaan lossen. Hij wordt net zo goed een ouder, dus ook hij zal zijn leven daarop aan moeten passen. Dat krijgt je echter wel alleen voor elkaar, als jij niet alles voor hem op gaat lossen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent pas 11 weken zwanger dus ik neem aan dat je man nog niet eens heeft verteld dat je zwanger bent op zijn werk....

Het klinkt wel makkelijk 1 dag minder werken maar in mijn omgeving zie ik toch dat het wel moeilijk is, carrière en promotie kansen worden veel kleiner en dat kan grote invloed hebben over hoe gelukkig je je voelt op je werk en ook thuis.
Zelf hebben we bewust ervoor gekozen dat mijn man fulltime blijft werken en ik de zorg voor ons kind grotendeels op mij neem.

Daarbij veranderen afspreken constant nadat je kinderen hebt gekregen, misschien wil je juist zometeen meer tijd met je baby en dus 3 dagen werken, misschien ook niet.
Nu niet te druk om maken en genieten van je zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem is dat jullie onderhandelen, alsof jullie twee losse bedrijfjes zijn.

Straks is er een kind en dan zijn jullie partners in bedrijf gezin. Dat vergt een andere insteek die minder focussed op feiten (bv dagen dat er gewerkt wordt) en afspraken, en meer op de gezamenlijke doelstelling (kind opvoeden) en hoe je die combineert met je eigen doelstellingen (carrière, maar ook je partner ondersteunen)
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:19
Klopt, maar als hij dichterbij werkt is hij flexibeler met dingen regelen. 's avonds eten regelen, boodschappen, medicijnen halen etc. Of mee naar arts.
Eten regelen en boodschappen kun je prima op een andere manier regelen.
Eens per week boodschappen doen of laten bezorgen en in het weekend vooruit koken.

En hoe zit het nu met jouw gezondheid? Ben je al ziek of niet? Je loopt bij de vk ipv de gyn dus je zwangerschap is nog niet medisch.
Zie je niet gewoon teveel beren op de weg? Volgens mij ben je enorm hormonaal.
Alle reacties Link kopieren
Praktisch voorbeeld werkdag met nieuwe opdracht:

06.30 vertrek van huis
08.00 aankomst werk (zonder fies)
17.30 (vertrek van werk)
19:00 aankomst thuis

Als man deze tijden straks ook heeft, zal ik kind altijd moeten halen/brengen omdat hij niet op tijd thuis is of anders te laat op werk komt. Ook afspraken bij een VK/arts wat dan ook is niet echt mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:19
Klopt, maar als hij dichterbij werkt is hij flexibeler met dingen regelen. 's avonds eten regelen, boodschappen, medicijnen halen etc. Of mee naar arts.
Eten regelen en boodschappen kan je ook in het weekend ervoor, daarvoor hebben ze een koelkast en vriezer uitgevonden. Of je laat ze bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
Sunny-in-Perth schreef:
22-08-2019 12:21
Je bent pas 11 weken zwanger dus ik neem aan dat je man nog niet eens heeft verteld dat je zwanger bent op zijn werk....

Het klinkt wel makkelijk 1 dag minder werken maar in mijn omgeving zie ik toch dat het wel moeilijk is, carrière en promotie kansen worden veel kleiner en dat kan grote invloed hebben over hoe gelukkig je je voelt op je werk en ook thuis.
Zelf hebben we bewust ervoor gekozen dat mijn man fulltime blijft werken en ik de zorg voor ons kind grotendeels op mij neem.

Daarbij veranderen afspreken constant nadat je kinderen hebt gekregen, misschien wil je juist zometeen meer tijd met je baby en dus 3 dagen werken, misschien ook niet.
Nu niet te druk om maken en genieten van je zwangerschap.
Wen er maar vast aan. Dat betekent niet dat je over je heen moet laten lopen, maar zo vooruit plannen is ook niet heel handig.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-08-2019 12:20
Carrière maken en 3 dagen kinderopvang + 1 dag ouders is nou niet iets waar je van over de rooie hoeft te gaan.

Dat stapje terug ivm kinderwens anderhalf jaar eerder vind ik ook een beetje voorbarig en doe je zelf. Beetje lullig dat man nu persé moet. Of hebben jullie dat stapje terug anderhalf jaar geleden ook in overleg gedaan omdat jullie over anderhalf jaar kinderen willen?
Dat moest vanwege mijn gezondheid. Ik kon mijn consultancybaan van 50 uur (en reistijd) onmogelijk combineren met mijn aandoening. Zonder kinderwens/zwangerschap heb ik geen last van mijn aandoening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven