help, soa?!

16-06-2012 10:34 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ben ik dom....

een week geleden naar bed geweest met een leuke jongen die ik al jaren ken. Vrijwel alles veilig gedaan, maar.... Ik heb hem gewoon zonder condoom gepijpt.

Nu, eigenlijk dus een week later, heb ik al zo'n 2-3 dagen een beetje een raar gevoel aan de binnenkant van mijn mond/wangen. Sinds gisteren zitten er 3 rood/witte plekjes en mijn wangen voelen heel dik aan en zijn ook wat pijnlijk. Vanochtend werd ik wakker met erge keelpijn en ik kan mezelf nu wel voor mijn kop stoten!!! Kan dit een soa zijn die ik dmv pijpen heb overgekregen? Voel me echt dom!

Het was donker dus ik heb ook niet kunnen zien of hij blaasjes oid had. Natuurlijk kunnen het ook aften zijn, maar ja, wie zegt het...
Het was donker, en je hebt niet kunnen zien of hij blaasjes had ofzo. Maar wat weerhoudt je ervan om, naast een bezoekje aan de HA/GGD, die leuke jongen, die je al jaren kent, even te bellen om te vragen of hij op de hoogte is van een eventuele SOA? Het is natuurlijk geen garantie, maar toch, voor je gemoedsrust...

Hebben jullie ook gezoend? Misschien had hij wel een (opkomende?) keelontsteking, en ben je nu door hem aangestoken. Of ben je zo gestresst hierover dat het op je keel slaat.

Alleen een arts kan een diagnose stellen. Bellen dus!
Ik moet helemaal niks!
Ik zou zeggen; maandag naar de huisarts. Tenzij je koorts krijgt, niet meer goed kunt slikken, benauwd wordt of ziek wordt.
quote:Nicky_L schreef op 16 juni 2012 @ 11:30:

Het was donker, en je hebt niet kunnen zien of hij blaasjes had ofzo. Maar wat weerhoudt je ervan om, naast een bezoekje aan de HA/GGD, die leuke jongen, die je al jaren kent, even te bellen om te vragen of hij op de hoogte is van een eventuele SOA? Het is natuurlijk geen garantie, maar toch, voor je gemoedsrust...

Hebben jullie ook gezoend? Misschien had hij wel een (opkomende?) keelontsteking, en ben je nu door hem aangestoken. Of ben je zo gestresst hierover dat het op je keel slaat.

Alleen een arts kan een diagnose stellen. Bellen dus!

Heb je gelijk in, had ik ook al over gedacht... Zie hem waarschijnlijk morgen weer, dus ik denk dat ik het gewoon eventjes vertel...

We hebben ook gezoend ja, en ik kreeg vanochtend van hem te horen dat hij ook last had van keelpijn!
Vreemd. Seks hebben heeft blijkbaar een lagere drempel dan gewoon eens bij de huisarts langs gaan.
Nu vertel je jezelf dat het vast een SOA is, maar wat zou je gedaan hebben als je geen sex had gehad?

Zou je dan de klachten wel erg genoeg hebben gevonden om naar het weekendspreekuur te gaan?

Je hoeft helemaal niet te vertellen dat je denkt dat je een SOA hebt. Je kunt gewoon je klachten beschrijven en vertellen over je pijn. Punt. Dan hoor je op het spreekuur wel of het een SOA is.

Heb je overigens wel eens koortsuitslag gehad? Dus een gewone koortslip waarmee 70% van de bevolking besmet is? De eerste uitbraak van de gewone koortslip kan namelijk ook op deze manier verlopen met een heleboel blaasjes en aft-achtige plekjes in je mond.

De huisarts kan daarvoor dan bijv. lidocaine voorschrijven tegen de pijn.

Genezing is er trouwens niet voor koortsuitslag. Je hebt dan vooral geduld nodig
quote:noppies schreef op 16 juni 2012 @ 11:16:

. Er zijn niet veel artsen hier

Zelf een arts zou zich niet, online via een forum, wagen aan een diagnose
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Hier een (bijna) huisarts. Voor een SOAkweek moet je niet op huisartsenpost zijn. Kunnen en willen ze niet doen. Je kan naar je eigen huisarts maandag. Of nog beter naar SOApoli. Die hebben meeste kennis op dit gebied. Succes.

En mocht je dit weekend er ziek(er) bij worden dan wel even actie ondernemen. Want wie weet is het géen SOA!
Uhm... Misschien ben jij je niet bewust dat je dmv pijpen ook besmet kan raken met hiv?? Dus langs een soa poli lijkt mij geen overbodige luxe.
quote:Dotjemol schreef op 17 juni 2012 @ 00:57:

Uhm... Misschien ben jij je niet bewust dat je dmv pijpen ook besmet kan raken met hiv?? Dus langs een soa poli lijkt mij geen overbodige luxe.

de kans om hiv te krijgen via orale sex is vrijwel nihil mits je je wel aan bepaalde voorwaarde houd en dat is geen bloed contact en niet laten klaarkomen in de mond en niet deep troaten, dit wordt zelfs in de hiv folder verteld, je kunt dus zonder klaarkomen in de mond gerust pijpen, wel heb je kans op andere soa.

Ook voor jou nog even hoe hiv wordt overgebracht:

=Hiv kan worden overgedragen als: 1)bloed, sperma of andere lichaams vloeistoffen 2)met een voldoende hoeveelheid hiv (viral load) 3)op een geschikte manier je lichaam binnendringen.

Aan deze drie voorwaarden moet tegelijk worden voldaan om tot hiv-overdracht te kunnen komen. Laten we deze drie voorwaarden eens nader bekijken.

1) bloed, sperma of andere lichaamsvloeistoffen

Hiv zit in bijna alle lichaamsvloeistoffen, maar deze hebben verschillende concentraties van hiv.

Hoe hoger de concentratie hiv is, hoe minder er van deze vloeistof nodig is om tot hiv-overdracht te komen. De hoogste concentratie zit in bloed, veel minder in sperma en nog minder in vaginaal vocht. Deze drie vloeistoffen hebben allemaal voldoende concentratie hiv om een hiv-overdracht mogelijk te maken. In voorvocht, speeksel, zweet, tranen, urine, kots en andere vloeistoffen zit zo’n kleine concentratie hiv dat je hiervan enkele liters in je bloedbaan zou moeten krijgen om tot een hiv-overdracht te komen.

2) met een voldoende concentratie hiv (viral load)

Als je een hiv-infectie hebt, doorloop je verschillende stadia. In deze stadia heb je verschillende concentraties van hiv in je bloed en andere lichaamsvloeistoffen.

Binnen enkele dagen na de infectie heb je de hoogste viral load. Zo hoog wordt deze nooit meer in de loop van een infectie. Een hiv-test zou in deze tijd nog negatief zijn omdat je nog geen antistoffen tegen hiv heeft, maar je bloed en sperma zijn wel infectieuzer dan ooit.

Na twee tot twaalf weken worden antistoffen aangemaakt waarbij de concentratie virus daalt. In uitzonderlijke gevallen kan het aanmaken van antistoffen zelfs nog langer duren. Als je hiv-remmers slikt wordt de hoeveelheid hiv vaak onmeetbaar (undetectable). Dit betekent niet dat er geen virus meer is. Hiv is nog wel aanwezig in je bloed, alleen nog in kleine hoeveelheden. De concentratie hiv hoeft in bloed en sperma niet gelijk te zijn.

De viral load stijgt als iemand ziek is, lang in de zon heeft gelegen, te weinig slaapt of stress heeft. Deze toename hoeft niet dramatisch te zijn.

Van bijzonder belang zijn de drie bacteriële soa: gonorroe, syfilis en chlamydia. Vooral deze soa zorgen voor een hoge concentratie hiv op de plek van je soa-infectie (je pik en anus), dus de plekken die ook voor een hiv-overdracht belangrijk zijn.

3) op een geschikte manier

Hoe directer een met hiv geïnfecteerde vloeistof je bloedbaan binnen komt, hoe groter het risico op overdracht.

Het grootste risico loop je bij een infuus. Hier komt geïnfecteerd bloed direct je bloedbaan binnen. Bij het gezamenlijke gebruik van spuiten (drugs en anabole steroïden) geldt een vergelijkbaar verhaal. Het risico wordt wel iets kleiner omdat hiv in contact met zuurstof hooguit enkele minuten kan overleven. Als je de spuit met bloed doorspoelt om ook de laatste rest van je drugs te gebruiken, heb je in naald en spuit vaak een rest bloed die goed tegen zuurstof is beschermd en dus gevaarlijk blijft.

Hierna komen niet-bloedende open wonden zoals flinke schaafwonden. Bloedende wonden vormen een veel kleiner risico omdat je uitstromende bloed de instroom van andere vloeistoffen tegenhoudt. Dichte wonden zijn geen risico.

Dan komen de slijmvliezen. Je hebt verschillende slijmvliezen. In de endeldarm heb je slijmvliezen die vocht uit je stront opnemen zodat je een mooie drol kunt poepen en niet voortdurend aan de diarree bent. Deze slijmvliezen nemen ook andere vloeistoffen (zoals sperma) op. Op je eikel of in je mond heb je ook slijmvliezen. Zij zijn echter minder doorlatend voor vreemde vloeistoffen dan die in je endeldarm. Daarom is actief neuken minder een risico voor overdracht dan wanneer je geneukt wordt.

Bij orale seks heb je bovendien nog speeksel. Speeksel heeft – net als maagzuur – de functie schadelijke stoffen te bestrijden nog voor ze gevaarlijk voor je kunnen worden. Speeksel is virusdodend. Hier heb je echter geen baat meer bij als je te veel vloeistoffen met hoge concentratie hiv in je mond krijgt (bijvoorbeeld als iemand in je mond klaar komt). Je slijmvliezen zijn bijzonder kwetsbaar als ze ontstoken zijn. Dan worden het in principe niet-bloedende wonden. Dit is het geval bij een gewone keelontsteking, maar ook bij een soa. Als je een gonorroe in je keel hebt en iemand komt in je mond klaar loop je vele keren hoger risico dan wanneer je slijmvliezen niet zijn ontstoken.

Gezonde huid beschermt je afdoende tegen hiv, dus als iemand met hiv op je buik klaar komt – geen enkel probleem.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven