Nee is nee?

08-04-2015 01:46 2858 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond was ik op een verjaardag waar een flinke discussie ontstond over een artikel in de NRC over seksueel misbruik. Voor mij lijkt het zo duidelijk: iemand die nee zegt, wil geen seks en dat heeft de ander maar te accepteren. Jammerdebammer maar je hebt altijd je eigen hand nog als je vindt dat je opgegeild bent en toch per se aan je gerief wilt komen.

Als ik lekker uitgebreid voor iemand kook en diegene reageert daar enorm enthousiast op - maar 1 van de gangen stuit op een 'nee, dat hoef ik eigenlijk niet', dan prop ik het eten ook niet in zijn of haar mond.

Tot mijn verbazing was iedereen op het verjaardagsfeestje het ermee eens dat je iemand die iets niet wil eten niets opdringt, ongeacht of het het voorgerecht, het toetje of de hoofdmaaltijd zou zijn, maar waren de meningen over opgedrongen seks nogal verdeeld.

Ik plak het artikel hieronder en ik ben heel benieuwd hoe de meningen hier zijn. Is een dronken 16-jarige die nee zegt wel of niet verkracht, als de jongen die zich de hele avond aangemoedigd voelde haar 'tot hier en niet verder' negeert?

En maakt het nog verschil of een ongewenste ontmaagding wel of niet pijnlijk is voor het meisje?
quote:Moiren_ schreef op 21 april 2015 @ 15:11:

[...]

Ik leer mijn kinderen dat nee nee is. Dat dat voor henzelf geldt, maar ook voor hun (seks)partner. Dat je beter een keertje te veel kan vragen dan te weinig. Dat seks fin moet zijn voor beide partijen, enz.

Snap ik. Maar ook aan jou dan de vraag:

het artikel waar o.a. ik naar linkte, beweert vrij expliciet dat "nee=nee" niet klopt. Dat het overgrote deel van de verkrachtingen te vinden is in de categorie "date-rape" of gedwongen sex met de partner, en dat de boodschap heel wat subtieler is dan "nee=nee" of "ja, tenzij nee". Sterker, als je volgens die strategie handelt, betekent dat dat je op de relatie-markt als jongen/man op stevige achterstand staat en dat je als meisje/vrouw nog steeds een stevig risico loopt. Onder andere omdat meisjes/vrouwen niet altijd nee bedoelen als ze nee zeggen, zoals ze evenmin altijd ja bedoelen als ze ja zeggen. Hoe kijk je daar tegenaan?
quote:consuelabananahammok schreef op 21 april 2015 @ 15:12:

Als we er vanuit gaan dat mannen voornamelijk gestuurd worden door driftenEn, gaan "we" daar van uit? En zo ja, waarom dan?
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:24:

[...]

En, gaan "we" daar van uit? En zo ja, waarom dan?

Daar ga ik van uit, omdat de mannen in dit topic mij dat vertellen.

Daarnaast gaat je link er ook vanuit.

Mannen hebben last van bezitsdrang staat er.
quote:doornroosje9 schreef op 21 april 2015 @ 15:21:

[...]

Het is inderdaad subtieler dan een simpel 'nee'.

Ja, ik vind dat je dan moet stoppen. Beter stoppen dan één keer te ver gaan als het niet gewenst is. Dat vind ik tenminste. Als je twijfelt, idd vragen of je verder kan/mag gaan.

Helder.

Om het toch helemaal duidelijk te krijgen: als het inderdaad subtieler ligt, dan ligt het in de rede te verwachten dat een meisje/vrouw ook signalen kan afgeven die in de richting van "nee" gaan, terwijl ze op dat moment of later terugkijkend, toch neigt naar "ja". Om welke reden dan ook vinden mensen het in heel veel situaties beter om hun positie niet al te expliciet bloot te geven immers. Dat is niet typisch voor sex, en ook niet typisch voor vrouwen. Het is, naar mijn waarneming, volkomen normaal menselijk gedrag.

De vraag is dan: bedoel je dat in de communicatie over sex vrouwen het recht ontzegt moet worden om op een dergelijke subtiele manier te communiceren als ze, in welke mate dan ook, positief staan tegenover sex?
quote:rosanna08 schreef op 21 april 2015 @ 15:11:

Kadanz, je kan best vragen of ze niet toch wil, maar als je daar geen duidelijk ja op krijgt, stop je. Dat is wat hier ontbreekt, een duidelijk ja. Gezien dit topic lijkt het me veiliger om gewoon af te druipen bij de minste geringste 'nee'. Ook al komt daarna een ja, voor sommigen is er dan al sprake van dwang (en wellicht angst aan de kant van het meisje). In het heetst van de strijd kun je daar niet helder over oordelen, dus nee. Mijn advies aan mijn zoon zou zijn: druip af, laat het erbij, vraag de volgende dag met je kleren aan waarom ze nee zei, want vanaf de eerste nee begeef je je op allerlei fronten op glad ijs.
quote:consuelabananahammok schreef op 21 april 2015 @ 15:26:

[...]

Daar ga ik van uit, omdat de mannen in dit topic mij dat vertellen.

Daarnaast gaat je link er ook vanuit.

Mannen hebben last van bezitsdrang staat er.OK. En denk je dat dat iets exclusief mannelijks is, of denk je dat vrouwen evenzeer vanuit "driften" handelen?
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:22:

[...]

Snap ik. Maar ook aan jou dan de vraag:

het artikel waar o.a. ik naar linkte, beweert vrij expliciet dat "nee=nee" niet klopt. Dat het overgrote deel van de verkrachtingen te vinden is in de categorie "date-rape" of gedwongen sex met de partner, en dat de boodschap heel wat subtieler is dan "nee=nee" of "ja, tenzij nee". Sterker, als je volgens die strategie handelt, betekent dat dat je op de relatie-markt als jongen/man op stevige achterstand staat en dat je als meisje/vrouw nog steeds een stevig risico loopt. Onder andere omdat meisjes/vrouwen niet altijd nee bedoelen als ze nee zeggen, zoals ze evenmin altijd ja bedoelen als ze ja zeggen. Hoe kijk je daar tegenaan?

Sowieso dat we onze kinderen leren dat ze duidelijk communiceren.

Dat we meisjes leren dat geilzijn doodnormaal is en dat ze dus geen hard to get hoeven te spelen.

Dat we onze kinderen leren te vragen en door te vragen.

Dat we ze leren op lichaamstaal te letten, net als we dat doen als het niet om seks gaat.

Dat seks met iemand die straalbezopen is geen goed idee is.

Verkrachting helemaal uitbannen is denk ik onmogelijk. Helemaal in situaties waarin het als machtsmiddel (beide kanten op) gebruikt wordt.
Doet het er eigenlijk wat toe of een vrouw misschien wel ja bedoelt als ze nee zegt (ik denk zelf trouwens dat het meer een kwestie is van tot ja overgehaald worden - onder lichte of zwaardere druk).

Waarom die Nee niet gewoon respecteren en er gevolg aan geven ? Waarom wil de man uitproberen of het misschien toch een ja is of kan worden, met alle risico's van dien ?
.
quote:Moiren_ schreef op 21 april 2015 @ 15:29:

[...]

Sowieso dat we onze kinderen leren dat ze duidelijk communiceren.

Hoe bedoel je dat precies? De subtiliteit van menselijke communicatie roept als vanzelf onduidelijkheid op. Vind je dat we die subtiliteit eruit moeten opvoeden? Of moeten we onze kinderen juist beter die subtiliteit leren hanteren?

quote:Dat we meisjes leren dat geilzijn doodnormaal is en dat ze dus geen hard to get hoeven te spelen.

En zolang dat niet gebeurt?

quote:Dat we onze kinderen leren te vragen en door te vragen.

Kennelijk gaat dat bepaald niet vanzelf. Hoe leren we ze dat? En wat leren we ze dan precies?

quote:Verkrachting helemaal uitbannen is denk ik onmogelijk. Helemaal in situaties waarin het als machtsmiddel (beide kanten op) gebruikt wordt.Als ik die link goed begrepen heb, is dat vrij uitzonderlijk. Hoe zie jij dat?
quote:impala schreef op 21 april 2015 @ 15:31:

Doet het er eigenlijk wat toe of een vrouw misschien wel ja bedoelt als ze nee zegt (ik denk zelf trouwens dat het meer een kwestie is van tot ja overgehaald worden - onder lichte of zwaardere druk).

Waarom die Nee niet gewoon respecteren en er gevolg aan geven ? Waarom wil de man uitproberen of het misschien toch een ja is of kan worden, met alle risico's van dien ?

Als je dat aan mij vraagt: ik zou het niet weten. Ik lees in de link die ik aanhaalde genoeg antwoorden op je vragen, maar ik weet niet of je die aanvaardbaar vindt natuurlijk.

Zelf heb ik hier geen mening over, ik probeer nu juist zonder een eigen mening hier iets te leren.
Feit blijft dat de man de jager is en de vrouw graag overwonnen wil worden. Het nee nee ik wil het zo graag komt echt niet uit de lucht vallen.

Neeeee geen seks hoor écht alleen maar een kopje koffie... eh tja.

Ben gelukkig geen man want het lijkt me rete moeilijk en zwaar frustrerend al die vrouwen die van alles toelaten onder het gemompel van een vaag nee maar ze gaan dan wel door met voelen graaien en zoenen. Echt er moeten bordjes komen, groen voor "ik zeg wel nee maar bedoel ja" en rood voor "ik mot je niet"
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:16:

OK, dat is helder. Wat ik me nog afvraag: je onderkent dat "nee=nee" een mythe is, maar toch leer je je zoons er naar te handelen. Wat is daar dan de motivatie voor?

Better safe than sorry.

Er zijn hier vrouwen die dit veel verder door trekken, een man zou 100% zeker moeten zijn dat zij seks wil etc.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens en je ziet wat voor discussie dat oplevert.

Ik ben van mening dat vrouwen prima kunnen denken en handelen, ook in bed.

Echter.

Sommige vrouwen proberen me koste wat kost te overtuigen dat dat niet zo is.

De concessie die ik dus doe is dat ik mijn zonen zal zeggen om af te druipen bij de eerste de beste nee.

Gedraag je niet anders tegenover vrouwen, durf risico te nemen, ook al zijn de signalen niet 100% duidelijk.

Maar komt er dan tóch een nee, dan is het spel ook gelijk uit.

Voor je eigen bestwil en eventueel ook voor het meisje.
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:28:

[...]

Helder.

Om het toch helemaal duidelijk te krijgen: als het inderdaad subtieler ligt, dan ligt het in de rede te verwachten dat een meisje/vrouw ook signalen kan afgeven die in de richting van "nee" gaan, terwijl ze op dat moment of later terugkijkend, toch neigt naar "ja". Om welke reden dan ook vinden mensen het in heel veel situaties beter om hun positie niet al te expliciet bloot te geven immers. Dat is niet typisch voor sex, en ook niet typisch voor vrouwen. Het is, naar mijn waarneming, volkomen normaal menselijk gedrag.

De vraag is dan: bedoel je dat in de communicatie over sex vrouwen het recht ontzegt moet worden om op een dergelijke subtiele manier te communiceren als ze, in welke mate dan ook, positief staan tegenover sex?

Zowel voor jongens als meisjes zou in de opvoeding ook zeker het belang van communicatie benadrukt moeten worden. Leren communiceren, leren dat 'nee' zeggen mag, ook zeker leren dat seks fijn is, maar dat je niets tegen je zin hoeft te doen.

Als je seks wil, mag je dat gerust zeggen en/of laten zien, daar is niets mis mee.
Life is short. Eat dessert first.
quote:nina1966 schreef op 21 april 2015 @ 15:37:

Feit blijft dat de man de jager is en de vrouw graag overwonnen wil worden.

Is dat een feit? Op grond waarvan verklaar je dit tot feit?

quote:Het nee nee ik wil het zo graag komt echt niet uit de lucht vallen.

Neeeee geen seks hoor écht alleen maar een kopje koffie... eh tja.

Ben gelukkig geen man want het lijkt me rete moeilijk en zwaar frustrerend al die vrouwen die van alles toelaten onder het gemompel van een vaag nee maar ze gaan dan wel door met voelen graaien en zoenen. Echt er moeten bordjes komen, groen voor "ik zeg wel nee maar bedoel ja" en rood voor "ik mot je niet"Zou dat de situatie verbeteren? Het uitsluiten van iedere subtiliteit in de communicatie, en alleen een glashelder ja of nee?

Waarom die Nee niet gewoon respecteren en er gevolg aan geven ? Waarom wil de man uitproberen of het misschien toch een ja is of kan worden, met alle risico's van dien ?Dit vind ik een heel goede opmerking.
Life is short. Eat dessert first.
quote:kadanz schreef op 21 april 2015 @ 15:38:

[...]

Better safe than sorry.

Er zijn hier vrouwen die dit veel verder door trekken.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens en je ziet wat voor discussie dat oplevert.

Ik ben van mening dat vrouwen prima kunnen denken en handelen, ook in bed.

Sommige vrouwen proberen me koste wat kost te overtuigen dat dat niet zo is.

De concessie die ik dus doe is dat ik mijn zonen zal zeggen om af te druipen bij de eerste de beste nee.

Gedraag je niet anders tegenover vrouwen, durf risico te nemen, ook al zijn de signalen niet 100% duidelijk.

Maar komt er dan tóch een nee, dan is het spel ook gelijk uit.

Voor je eigen bestwil en eventueel ook voor het meisje.Mag ik dat samenvatten als "nee=nee is een mythe, maar puur uit voorzichtigheid moet je iedere variant op nee=ja negeren"?
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:35:

[...]

Hoe bedoel je dat precies? De subtiliteit van menselijke communicatie roept als vanzelf onduidelijkheid op. Vind je dat we die subtiliteit eruit moeten opvoeden? Of moeten we onze kinderen juist beter die subtiliteit leren hanteren?

[...]

En zolang dat niet gebeurt?

[...]

Kennelijk gaat dat bepaald niet vanzelf. Hoe leren we ze dat? En wat leren we ze dan precies?

[...]

Als ik die link goed begrepen heb, is dat vrij uitzonderlijk. Hoe zie jij dat?

Duidelijk zijn in wat ze willen. Dus geen nee zeggen als ze ja of misschien bedelen.

Iemand moet een begin maken toch?

Ik denk dat dat in je hele opvoeding verweven zit. Al van kleins af aan.

Ik ken alleen mijn eigen ervaring en dat was gebaseerd op geweld en macht. Geen idee hoe vaak wat voorkomt.
quote:doornroosje9 schreef op 21 april 2015 @ 15:38:

[...]

Zowel voor jongens als meisjes zou in de opvoeding ook zeker het belang van communicatie benadrukt moeten worden. Leren communiceren, leren dat 'nee' zeggen mag, ook zeker leren dat seks fijn is, maar dat je niets tegen je zin hoeft te doen.

Als je seks wil, mag je dat gerust zeggen en/of laten zien, daar is niets mis mee.

Maar ontdaan van ieder grijs gebied, iedere subtiliteit, iedere minder heldere vorm dan dat je als 16-jarig meisje tegen je 16-jarige vriendje moet zeggen "ik ben geil, dus ik wil neuken"?

Nogmaals, ik doe slechts pogingen te begrijpen wat "men" hier nu echt wil. Welke gedragsregel is echt bruikbaar?

En aanvullend natuurlijk: wat doe je in de tussentijd, waarin mensen op het gebied van sex nog wel net zo subtiel communiceren als op ieder ander vlak?
wacht....

Een nee kan idd ja worden.

Ik kan eerst geen zin hebben om naar de film te gaan, maar misschien met een beetje overhalen toch gaan en mij opperbest vermaken.

Overhalen staat bij mij alleen niet gelijk aan dwang. Wanneer iemand mij onder druk zet, begint het onaangenaam te worden.

Zo is dat ook met seks. Overhalen kan je ook vertalen naar iemand meer in de stemming maken.

Nu kan ik niet voor alle vrouwen praten, toch durf ik nog wel te beweren dat stemming en seksuele opwinding zit in hofmakerij , zoenen, elkaars lichaam tegen elkaar aandrukken,langzame handelingen.

Wat ik al een paar keer heb geschreven, de stappen naar echt seks met elkaar hebben en de ruimte om eerst te voelen ( niet enkel letterlijk, maar ook kunnen voelen dat er prettige signalen vrij komen in je lichaam)

Naar mijn mening gaat dat ook over elkaar opwinden, waar in eerste instantie er een zin ontbrak, de zin vrij komt.

Opwinding gaat bij vrouwen een stuk minder snel.

Maar als je als man, de nonverbale signalen niet begrijpt. Dan ligt daar nog wel een les.
quote:Moiren_ schreef op 21 april 2015 @ 15:41:

[...]

Duidelijk zijn in wat ze willen. Dus geen nee zeggen als ze ja of misschien bedelen.

Maar dat is niet hoe mensen communiceren, dus op het gebied van sex moet de communicatie ontdaan worden van subtiliteiten die we verder normaal vinden?

quote:Iemand moet een begin maken toch?Als ik als enige een fax heb, en de rest van de wereld gebruikt e-mail, heb ik niets aan die fax.

Omdat seks geen kopje thee is.

Omdat je op elk ander gebied elkaar kunt overhalen.

Omdat meisjes wel vaker nee zeggen maar ja bedoelen.

Daarom wil hij het.

Ik raad het mijn zoon af, voor de zekerheid, maar dat is een rationele overweging. Net als middernacht een minuut stilstaan voor een rood stoplicht op een verlaten kruising.
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:39:

[...]

Mag ik dat samenvatten als "nee=nee is een mythe, maar puur uit voorzichtigheid moet je iedere variant op nee=ja negeren"?Helaas wel.
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:45:

[...]

Maar dat is niet hoe mensen communiceren, dus op het gebied van sex moet de communicatie ontdaan worden van subtiliteiten die we verder normaal vinden?

[...]

Als ik als enige een fax heb, en de rest van de wereld gebruikt e-mail, heb ik niets aan die fax.

Je zou anderen kunnen overtuigen van het belang van een fax.

En jouw kinderen alvast leren er mee om te gaan.

Min eerste vriendje vroeg ooit "weet je het zeker" . Zo raar is die vraag toch niet?
quote:consuelabananahammok schreef op 21 april 2015 @ 15:44:

Opwinding gaat bij vrouwen een stuk minder snel.

Maar als je als man, de nonverbale signalen niet begrijpt. Dan ligt daar nog wel een les.En waar ligt de les bij de vrouw?
quote:JollyJ schreef op 21 april 2015 @ 15:18:

[...]

Heb je het artikel gelezen waar ik naar linkte (en anderen eerder in dit topic)? Als je dat volgt lijkt het er op dat "duidelijk communiceren" bepaald niet hetzelfde is als "nee=nee". Eerder in tegendeel. Het vergt kennelijk een subtiel inzicht in verbale en non-verbale signalen die niet een simpel ja of nee vertegenwoordigen, maar een groot grijs gebied, dat nog in beweging is ook tijdens de communicatie.

Hoe kijk je daar tegenaan? Bij duidelijke communicatie is het harde nee = nee niet nodig, omdat je dan samen de regels op stelt. Probleem is alleen dat de meesten van ons niet leren om duidelijk te communiceren waardoor het mis kan gaan. Dan is nee = nee het meest veilig voor alle partijen.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven