Seks en filosofie
zaterdag 5 januari 2013 om 13:35
Bij de doorgeefvraag schoot me ineens iets te binnen: zijn er eigenlijk filosofen die iets hebben geschreven over seksualiteit? Er is geen onderwerp waarover ze niet hebben nagedacht geschreven; ik heb ooit eens een boek over de filosofie van de gastronomie zien liggen en Roger Scruton schrijft leuk over muziek. Maar seks?
Plato heeft over liefde geschreven en Aristoteles over gynaecologie. Christelijke moralisten die zeggen dat het allemaal vies is en bah. Maar verder? Michel Foucault is de enige die me te binnen wil schieten.
En dat is raar. Seks is belangrijk. Je zou verwachten dat Kant of Hegel of Sartre erover zouden hebben geschreven, maar het lijkt wel alsof men ervoor terugdeinst. Weet iemand iets?
En nee, ik zal het geleerde boek niet meenemen tussen de lakens. Maar ik vind het wel raar dat er niets over lijkt te zijn geschreven.
Plato heeft over liefde geschreven en Aristoteles over gynaecologie. Christelijke moralisten die zeggen dat het allemaal vies is en bah. Maar verder? Michel Foucault is de enige die me te binnen wil schieten.
En dat is raar. Seks is belangrijk. Je zou verwachten dat Kant of Hegel of Sartre erover zouden hebben geschreven, maar het lijkt wel alsof men ervoor terugdeinst. Weet iemand iets?
En nee, ik zal het geleerde boek niet meenemen tussen de lakens. Maar ik vind het wel raar dat er niets over lijkt te zijn geschreven.
Alles is liefde
zaterdag 5 januari 2013 om 13:52
http://en.wikipedia.org/wiki/Philosophy_of_sex
Kijk halverwege de pagina bij "further reading" en je ziet een wereld aan boeken, artikelen en andere teksten over seks en filosofie!
Kijk halverwege de pagina bij "further reading" en je ziet een wereld aan boeken, artikelen en andere teksten over seks en filosofie!
Your luck's about to change, cher.
zaterdag 5 januari 2013 om 13:52
Zo gek is dat niet als je bedenkt dat filosofie heel lang over de 'geest' heeft moeten gaan, hoe immaterieler en hoe hoger het abstractieniveau, hoe beter. Seks werd denk ik gezien als een weinig verheven onderwerp. Maar daar is inmiddels vast verandering in gekomen, dus ik ben ook benieuwd. Goede vraag.
zaterdag 5 januari 2013 om 14:05
quote:LadyDarbanville schreef op 05 januari 2013 @ 13:52:
Kijk halverwege de pagina bij "further reading" en je ziet een wereld aan boeken, artikelen en andere teksten over seks en filosofie!Eigenlijk hebben filosofen het over niets anders dan seks.
Kijk halverwege de pagina bij "further reading" en je ziet een wereld aan boeken, artikelen en andere teksten over seks en filosofie!Eigenlijk hebben filosofen het over niets anders dan seks.
zaterdag 5 januari 2013 om 14:07
zaterdag 5 januari 2013 om 14:14
De oude Grieken schaarden seks, net als eten etc. onder de lichamelijke lusten en die werden over het algemeen afgewezen. Dus ze schrijven er wel over maar meer in de zin dat je het beter zoveel mogelijk kunt onderdrukken. Zo dachten ze niet allemaal, maar vaak wel. Daarna is dit anti lichamelijke gedachtengoed via het Christendom nog verder uitgewerkt en verspreid.
(lees bijv. Stoicijnen of de kerkvader Augustinus maar eens)
(lees bijv. Stoicijnen of de kerkvader Augustinus maar eens)
zaterdag 5 januari 2013 om 14:21
Yep ,Doornroos,daar was ie wel een groot voorstander van.
Overigens scharen sommigen Markies de Sade ook onder de filosofen (libertijn).En die lustte er wel pap van,naast dat ie er bizar over schreef
Verder is er in de Griekse filsofie wel een stroming die zich ongelimiteerd overgeven aan allerlei lusten,als een weg naar verlichting zien.Weet even niet de naam ( Dyonisos, Hedonisme?))
Grijns Murdoch,ja het was wel een duizendpoot zeg,onze JeanPaul
Overigens scharen sommigen Markies de Sade ook onder de filosofen (libertijn).En die lustte er wel pap van,naast dat ie er bizar over schreef
Verder is er in de Griekse filsofie wel een stroming die zich ongelimiteerd overgeven aan allerlei lusten,als een weg naar verlichting zien.Weet even niet de naam ( Dyonisos, Hedonisme?))
Grijns Murdoch,ja het was wel een duizendpoot zeg,onze JeanPaul
Hey Lord,don't ask me questions
zaterdag 5 januari 2013 om 21:55
zaterdag 5 januari 2013 om 23:48
Kan me in kwantitatief opzicht niet meten met onze filosoof,JPS. Maar heb wel wat ervaring met sex vanuit een andere filosofie.Ooit een vriendin gehad die ervaren was in tantra.De erotiek met haar was een duidelijk andere ervaring,dan alles wat ik ervoor had meegemaakt.
Hey Lord,don't ask me questions
zondag 6 januari 2013 om 12:32
Robin's lijn voortzettend zat ik te denken aan Jan de Boer (tantra trainer die een liefdesrevolutie bepleit) en de mensen van de slow-sex movement. Strikt genomen misschien geen filosofen, maar wel verwoorders van ideeen over sexualiteit. Misschien valt philosophy of sex wel in het domein van de gender- en sexuologische wetenschappen en kun je in die hoek iets vinden?
Wat de 'klassieken' betreft, denk ik dat wollenstonecraf vrij spot on is. Maar tussen de regels is er misschien wel het een en ander te lezen toch.
Nog oudere teksten bieden denk ik ook wel aanwijzingen over hoe een cultuur over sexualiteit denkt, maar zijn wat lastiger te duiden. In de inleiding van een boek over sexualiteit in de mesopotamische literatuur las ik (toevallig gisteren) de ' ietwat terzijde' opmerking dat de geslachtsregisters zoals we die kennen in de bijbel een format zijn dat typisch is voor midden oosterse oude teksten en dat dat een reflectie is van het 'idee' dat de opvolging van de menselijke generaties een equivalent is van wat er in de wereld van de Goden en in de natuur gebeurt. Een gedachte die niet helemaal nieuw is voor mij, maar die ik niet eerder zo expliciet verwoord zag. Of dat filosofie is of meer valt in het domein van literatuur/theologie/antropologie is een tweede.
Wat de 'klassieken' betreft, denk ik dat wollenstonecraf vrij spot on is. Maar tussen de regels is er misschien wel het een en ander te lezen toch.
Nog oudere teksten bieden denk ik ook wel aanwijzingen over hoe een cultuur over sexualiteit denkt, maar zijn wat lastiger te duiden. In de inleiding van een boek over sexualiteit in de mesopotamische literatuur las ik (toevallig gisteren) de ' ietwat terzijde' opmerking dat de geslachtsregisters zoals we die kennen in de bijbel een format zijn dat typisch is voor midden oosterse oude teksten en dat dat een reflectie is van het 'idee' dat de opvolging van de menselijke generaties een equivalent is van wat er in de wereld van de Goden en in de natuur gebeurt. Een gedachte die niet helemaal nieuw is voor mij, maar die ik niet eerder zo expliciet verwoord zag. Of dat filosofie is of meer valt in het domein van literatuur/theologie/antropologie is een tweede.