seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:loquase schreef op 05 augustus 2014 @ 23:40:

[...]

Wat dacht je er van mannen er op te wijzen dat je niet mag verkrachten, ook niet als een vrouw dronken is?

Lijkt me een stuk logischer. Maar dat mag je niet zeggen want dat heb je over het sexual entitlement.

Dat je blijkbaar in bepaalde situaties, onder bepaalde omstandigheden recht hebt op seks. (Bijv. als een vrouw dronken is.) Dat is sexual entitlement.

(Ben nog even aan het wachten op mijn chauffeur, die me zo komt halen, maar ben zo echt weg )Natuurlijk moet je de potentiële verkrachters (mannen) ook aanspreken. Maar ook de vrouwen. En vooral dat laatste schijnt niet te mogen want 'blaming the victim'.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:32:

[...]

Dan vertaal je het toch? Heerst er in Nederland een verkrachtingscultuur?

Wat de UK betreft, stel jij bent Health Minister en je leest de statistieken: 70% van de vrouwen die verkracht worden zijn dronken. Dan verzaak je toch je plicht als je daar niet op wijst, ook al riskeer je de woede van de feministen die 'blame the victim' roepen? Natuurlijk kun je een strijd aangaan met de biologie, want natuurlijk zijn de verkrachtende mannen 100% schuldig, maar je mag er zo'n jong meisje toch wel op wijzen dat ze niet met haar dronken kop mee moet lopen met de eerste de beste kerel?

Wat ik probeerde te zeggen is dat die vertaling niet 1 op 1 mogelijk is, de context is anders. Ik vind in de UK meer een verkrachtingscultuur heersen dan in Nederland. Maar ook in Nederland zijn er structuren die pervers werken.

Ik neem aanstoot aan het feit dat de campagne hier alleen gericht is op vrouwen waarschuwen. En er geen campagne is om bijvoorbeeld behoorlijke seksuele voorlichting te geven. Ik neem er aanstoot aan dat deze campagne heel redelijk lijkt (let op wat je doet) maar omgedraaid kan worden in blame the victim (eens dat de campagne zelf dat niet per se doet): je was toch gewaarschuwd? Zelfs de overheid zegt dat je niet dronken moet worden!

Waarom aanstoot als het zo redelijk lijkt? Omdat het een campagne is die om een gedragsverandering van vrouwen draait. Vrouwen die zich aan moeten passen om maar veilig te blijven. En ja, dat doen we ook met andere dingen, maar dit is in het geval van een cultuur waarin er weinig wordt gedaan aan de echte onderliggende problemen. Dat is waar ik van baal.
quote:boebezoebe schreef op 05 augustus 2014 @ 23:31:

"Niemand bagatelliseerde seksueel geweld totdat alle mannen hiervoor verantwoordelijk werden gehouden."

Wie heeft hier alle mannen verantwoordelijk voor gehouden dan? Zoek eens op, ik ben benieuwd.

Hier begon en eindigde mijn discussie met dubiootje

quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 18:02:

(...)

Het idee van "sexual entitlement" bijvoorbeeld (het vrouwelijk lichaam is er om de behoeften van mannen te bevredigen, vrouwen dienen dus beschikbaar te zijn en een man niet af te wijzen) is wijdverbreid, ook onder hoogopgeleide, beschaafde en aardige mannen en vrouwen. (...)

Dat geloof ik zo dubiootje.

Ik zie ook veel seksisme in het nerdcultuurtje op mijn werk. Juist mannen waarvan ik dacht dat die wat meer openminded zouden zijn. Echt teleurstellend.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:dubiootje schreef op 05 augustus 2014 @ 23:45:

[...]

Ik was laatst in een cursus van mijn werk waar niet een maar twee mannen een grapje over het "nemen" van de cursusleidster. De hele zaal lachte. Achteraf sprak ik de twee mannen hierop aan en ze begrepen met de beste wil van de wereld niet wat er mis was met dat grapje. "Je kan tegenwoordig ook niets meer zeggen", en ze deden er nog een paar schepjes bovenop met een paar anti-moslim- en racistische opmerkingen.

Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier over hoogopgeleide, intellectuele, sociaal vaardige en moreel hoogstaande mannen die net drie dagen bezig waren geweest te bedenken hoe ze de wereld konden verbeteren. Mannen die zichzelf als ábsoluut niet seksistisch/racistisch/anti-moslim zagen (een van de twee had een uur ervoor nog een project zitten bedenken om rechts-extremisme tegen te gaan).

Ik heb zeker 20 minuten over deze onderwerpen met ze staan praten. Geprobeerd uit te leggen wat dit soort opmerkingen met een vrouw doet, zonder veel succes. Ze vonden dat ik overdreef en dat het tegenwoordig toch echt te ver ging met de politieke correctheid. En waar of mijn gevoel voor humor was natuurlijk. Nou ja, zo'n beetje de dingen die hier in het topic ook voorbijkomen en eigenlijk in elke discussie met mannen over dit onderwerp.

En wat is nu de grap? Een paar weken later kwam ik een van hen weer tegen en bleek hij zich het hele gesprek niet te kunnen herinneren. Die zit dus nog heerlijk in zijn zeepbel dat hij niet seksistisch is en vrouwen respectvol behandelt.Heb je mijn post een paar pagina's terug gelezen? Hetzelfde gevoel hier. Ik en collega blijven met rotgevoel achter, en zeker weten dat die man het zich niet eens meer kan herinneren.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:47:

[...]

[...]

Wijdverbreid. Ja, dat is mijn ervaring ook dat het wijdverbreid is. Is toch niet meteen alle mannen?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:47:

[...]

[...]

Zie mijn post hierboven. Wijdverbreid betekent niet dat iedereen door en door entitled is. Wel dat er perverse structuren zijn. Waar veel mensen vaak onbewust toch echt wel wat van meekrijgen.

Heeft een vrouw ooit sorry, ik wil vandaag geen seks met je? gezegd? Dat is nl. al een vorm van entitlement, het idee dat je je excuses moet aanbieden als je geen seks wil.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:45:

[...]

Natuurlijk moet je de potentiële verkrachters (mannen) ook aanspreken. Maar ook de vrouwen. En vooral dat laatste schijnt niet te mogen want 'blaming the victim'.

Hoe moet je een slachtoffer aanspreken dan? Had je je maar niet moeten laten verkrachten? Elke man kan een verkrachter zijn, dus kijk uit waar je mee om gaat?

De grap is dat je eigenlijk impliceert dat vrouwen er dus wél vannuit moeten gaan dat elke man een verkrachter kan zijn en op hun hoede moeten zijn. Terwijl je net pagina's lang zegt dat we dat niet mogen denken.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:12:

[...]

Het antwoord is waar we het nu al 100 pagina's over hebben. Als een feminist met Sexual Entitlement ideeën op de proppen komt in een discussie dan mag een man zich toch verdedigen? Verder wringt er niets.

We hebben een heleboel ervaringen besproken waar jij het ook over eens was dat het grensoverschrijdend gedrag is. Bijv. de billenknijper. Die denkt blijkbaar dat hij het recht heeft mij lastig te vallen, omdat ik een kort rokje aan heb. Dat is seksual entitlement. In een extremer geval, de man die zijn date verkracht omdat hij vindt recht te hebben op seks, omdat hij het eten betaald heeft. Dat is seksual entitlement.

Waarom zou je ontkennen dat SE bestaat? (in mildere en extremere vormen) Er zijn toch talloze voorbeelden van. Voorbeelden waar je zelf van zegt dat ze absoluut niet kunnen.

Waarom heb jij last van die theorie?

Nogmaals ome Kees.

Waar en wanneer heb jij in je dagelijks leven hier daadwerkelijk hinder van ondervonden?

Geef eens een concreet voorbeeld.
Ik persoonlijk zeg altijd sorry tegen vriend als ik geen zin heb in seks. Probeer daar al een tijdje mee te stoppen. Weet ook dat hij er geen probleem mee heeft. En toch zit het erin gebakken, dat ik sorry moet zeggen als ik een keertje geen zin heb. Net zoals het erin gebakken zit dat ik oudere mensen aanspreek met u.
quote:boebezoebe schreef op 05 augustus 2014 @ 23:31:

"Niemand bagatelliseerde seksueel geweld totdat alle mannen hiervoor verantwoordelijk werden gehouden."

Wie heeft hier alle mannen verantwoordelijk voor gehouden dan? Zoek eens op, ik ben benieuwd.
Ga in therapie!
Does Calling Out Sexual Entitlement Demonize Male Sexuality?

http://everydayfeminism.com/2013/06/male-sexuality/

Een goed stukje
quote:UCchick1990 schreef op 05 augustus 2014 @ 23:48:

[...]

Heb je mijn post een paar pagina's terug gelezen? Hetzelfde gevoel hier. Ik en collega blijven met rotgevoel achter, en zeker weten dat die man het zich niet eens meer kan herinneren.Ja, daar was het o.a. een reactie op En die mannen zien zich echt niet als seksisten, zelfs niet nadat ze op seksistisch gedrag zijn gewezen.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 06 augustus 2014 @ 00:04:

[...]

Ja, daar was het o.a. een reactie op En die mannen zien zich echt niet als seksisten, zelfs niet nadat ze op seksistisch gedrag zijn gewezen.Ik voelde me op dat moment niet eens zeker genoeg om ze erop te wijzen. Baal er nog steeds van.
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:22:

Dieven voelen zich ook entitled op mijn portemonnee. Dat betekent niet dat er in het algemeen gesproken kan worden over portemonnee entitlement van de man.

Je maakt hier weer een verkeerde redenering.

A. Sommige mannen stelen en die zijn portemonnee entitled.

B. Sommige mannen vertonen seksueel grensoverschrijdend gedrag en die zijn sexual entitled.

Zowel bij A als B zegt dat niets over alle mannen.

Echt Kadanz, jij bent de enige die generaliseert en steeds zegt dat "wij" het hebben over alle mannen. Dat doen "wij" niet, dat vul jij voor ons in.
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 00:00:

Een goed stukjeThat’s sexual entitlement. And it’s become so normalized, that calling it out gets equated to attacking all men.

Goh
Ga in therapie!
quote:UCchick1990 schreef op 06 augustus 2014 @ 00:05:

[...]

Ik voelde me op dat moment niet eens zeker genoeg om ze erop te wijzen. Baal er nog steeds van.Het was voor mij ook de eerste keer dat ik me bewust uitsprak tegen seksistisch gedrag. Het aardige is dat steeds meer vrouwen dit gaan doen. Wie weet gaat op een dag het kwartje toch vallen?
Ga in therapie!
quote:boebezoebe schreef op 06 augustus 2014 @ 00:00:

Een goed stukje

Heel goed. ik hoop dat het door veel mensen in deze discussie gelezen wordt.

Wat ik sommige mannen heb zien schrijven: Maar ik voel me aangetrokken tot vrouwen. Ze zijn mooi sexy etc. en het idee hebben dat sommige vrouwen dat daar moeite mee hebben.

Hier wordt heel goed uitgelegd dat het daar niet om gaat en dat er niets mis mee is wanneer een man seks wil.
Lees Tejo "lotgevallen van een geëmancipeerde man"en je komt "klaar"
zeg niet altijd wat je denkt , denk na wat je zegt ;-)
quote:dubiootje schreef op 06 augustus 2014 @ 00:14:

[...]

Het was voor mij ook de eerste keer dat ik me bewust uitsprak tegen seksistisch gedrag. Het aardige is dat steeds meer vrouwen dit gaan doen. Wie weet gaat op een dag het kwartje toch vallen?

Ik hoop het. Heb een nieuwe baan aangenomen, tijdens het gesprek werd er gevraagd of ik kinderen heb. Ik kreeg absoluut niet het gevoel dat ik afgewezen was als ik ja had gezegd. Sterker, het was erg duidelijk dat ik de kandidaat was die de voorkeur had, en dat ze mij ook probeerden over te halen naar hun bedrijf te komen. Het gesprek ging namelijk over het feit dat ik van overheid naar private sector ga en meer uren zal moeten maken, en mijn toekomstig manager vertelde over zijn 3 kinderen en hoe hij het regelt door bijvoorbeeld eerder naar huis te gaan en dan 's avonds nog iets te doen.

En toch voelde ik me achteraf ongemakkelijk. Ben er nu nog over na aan het denken hoe ik dit subtiel duidelijk ga maken....
UCchick1990, deze al gezien?

Ga in therapie!
Ja kwam hem op Facebook tegen Dubio!
quote:kadanz schreef op 05 augustus 2014 @ 23:45:

[...]

Natuurlijk moet je de potentiële verkrachters (mannen) ook aanspreken. Maar ook de vrouwen. En vooral dat laatste schijnt niet te mogen want 'blaming the victim'.

Het probleem is dat de vrouwen een verkrachting niet kunnen voorkomen door zich anders te kleden, of te gedragen. heeft niets met blaming the victim te maken. Was het maar zo eenvoudig dat wanneer je maar nooit dronken wordt, of een minirok draagt, niet verkracht kan worden.

Dubio, jij had zo'n mooi lijstje dat daar over gaat?
Gelukkig zijn er ook campagnes die de verantwoordelijkheid niet bij de vrouw of haar rokje leggen:

https://www.youtube.com/watch?v=h95-IL3C-Z8
quote:UCchick1990 schreef op 06 augustus 2014 @ 00:18:

[...]

Ik hoop het. Heb een nieuwe baan aangenomen, tijdens het gesprek werd er gevraagd of ik kinderen heb. Ik kreeg absoluut niet het gevoel dat ik afgewezen was als ik ja had gezegd. Sterker, het was erg duidelijk dat ik de kandidaat was die de voorkeur had, en dat ze mij ook probeerden over te halen naar hun bedrijf te komen. Het gesprek ging namelijk over het feit dat ik van overheid naar private sector ga en meer uren zal moeten maken, en mijn toekomstig manager vertelde over zijn 3 kinderen en hoe hij het regelt door bijvoorbeeld eerder naar huis te gaan en dan 's avonds nog iets te doen.

En toch voelde ik me achteraf ongemakkelijk. Ben er nu nog over na aan het denken hoe ik dit subtiel duidelijk ga maken....

Gefeliciteerd! Waarom wil je subtiel zijn? Het is een overschrijding van de wet.

Misschien kan dat een insteek zijn? Zeg, persoonlijk heb ik er geen aanstoot aan genomen maar heb je er wel erg in dat je die vraag over kinderen wettelijk niet mag stellen? Daar kun je als werkgever mee in de problemen komen.

Als ik het goed begrijp, wilden ze uitvissen of jouw privéleven het werk in de weg zou staan?
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven