seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:mwcactus schreef op 01 augustus 2014 @ 10:09:

[...]

Met deze houding richting mannen en heteroseksuele relaties roep je alleen maar weerstand op en zul je niet serieus genomen worden. Op deze manier wordt je echt geen minister, nooit.

Minister worden is voor mij een middel, niet het ultieme doel. Mijn ultieme doel is het einde van het patriarchaat. Dat is een ambitieuze en radicale doelstelling, daar kan ik verder niets aan doen.

Ik vind het wel belangrijk om effectiever te communiceren (dus dank voor alle tips daarover!), want niets is frustrerender dan "gelijk hebben, maar geen gelijk krijgen".
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Aangezien 50% van de bevolking uit mannen bestaan, die uiteraard gelijkwaardig zijn aan vrouwen, zul je toch met ze moeten samenwerken.

Hoe je mannen kunt enthousiasmeren met hen allemaal over één kam te scheren en de totale oorlog te verklaren, aan jouw vorm van feminisme mee te werken lijkt mij twijfelachtig.

Dus wat heb je mannen te bieden die jou in je strijd voor gelijkwaardigheid van vrouwen willen helpen, behalve een seksverbod en als hopeloze patriarchale types beschouwd te worden?
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 10:14:

[...]

Minister worden is voor mij een middel, niet het ultieme doel. Mijn ultieme doel is het einde van het patriarchaat. Dat is een ambitieuze en radicale doelstelling, daar kan ik verder niets aan doen.

Ik vind het wel belangrijk om effectiever te communiceren (dus dank voor alle tips daarover!), want niets is frustrerender dan "gelijk hebben, maar geen gelijk krijgen".

Je kunt er wel iets aan doen, maar je wilt er niets aan doen!

En gelijk hebben? Alleen vanuit je eigen perspectief. En jouw perspectief is niet de waarheid voor iedere ander.
Goed, ik heb even een nachtje lekker geslapen en zal, gehinderd door mijn mindere mannelijke woordenschat, trachten e.e.a te verduidelijken. Vooropgesteld, ik noem niemand een mannenhaatster (TO uitgezonderd) en de termen 'vrouwen', 'mannen', 'we', en 'jullie' geven slechts een grosso modo indicatie aan.

Nu ik dit heb vastgesteld het volgende:

Er bestaat kennelijk een andere seksbeleving voor mannen en vrouwen (seks krijgen en seks geven), waarom weet ik eigenlijk niet.

Wel vind ik dat seks een basisbehoefte is, voor zowel man als vrouw. Dus ja, ik vind dat iedereen recht heeft op seks. Dit gezegd hebbende vraag ik mij af waarom het seksueel benaderen van vrouwen (door mannen) zo'n negatieve lading heeft en als ongewenst wordt ervaren. Ja, ikzelf benader inderdaad elke vrouw, in gedachten, als eerste seksueel. (zou ik er seks mee willen of niet). Is dat verwerpelijk? Nee, ik vind van niet. Sterker nog; waarom zou dat wél verwerpelijk zijn? Waarom mag ik niet beledigd zijn als vrouwen mij NIET van top tot teen seksueel taxeren of complimenten geven over mijn lichaam?

Ik las ergens dat vrouwen zulke sensuele/seksuele wezens zijn (klopt), maar zodra je als man er uiting aan geeft is het beledigend/seksistisch.

Als je maar ver genoeg doorredeneert, zou je overal sexual enitilement (hierna afgekort tot SE) in kunnen zien, net als racisme of discriminatie. Ik zou op die manier zelfs overal female sexual empowerment (FSE) in kunnen zien. Sterker nog: het fenomeen pikstraf geeft al aan dat er niet zoiets bestaat als SE. Immers als SE bestond, trokken wij ons niets aan van pikstraf, dan namen wij onze vrouw gewoon. Dat wij dat niet doen geeft aan dat de vrouw seksuele macht heeft die gerespecteerd wordt. De emoties die erop volgen, beledigd, woede, teleurstelling, kun en mag je niet afdoen als SE.

Voor mij, ligt wel heel duidelijk een grens bij de lichamelijke integriteit van een vrouw. Ik veroordeel verkrachtingen, aanrandingen en wat dies meer zij ten zeerste en vind dat die mannen dan ook aan hun ballen moeten worden opgehangen. Ik vind dat wij mannen, ons lichamelijk overwicht moeten erkennen en de vrouw de geruststelling moeten overbrengen/geven daar geen misbruik van te gaan maken. Lees; ten alle tijden een veilige omgeving voor haar creëren.

Na eeuwen van seksueel geweld jegens vrouwen en de uiteindelijke ontworsteling daaraan (in onze maatschappij), denk ik dat de slinger nu te ver de andere kant uitslaat, door zo'n beetje alles te benoemen als SE (bv: het sjaggie zijn). Uiteindelijk zal er hopelijk een evenwicht ontstaan tussen SE en FSE. Een evenwicht dat niet gevoed wordt door een collectief schuldgevoel van mannen voor eeuwen van onderdrukking en niet gevoed door een collectief slachtofferschap van vrouwen door diezelfde eeuwen van onderdrukking.

En over het verschil in seksuele beleving: soms moet je nu eenmaal accepteren dat gras groen is.
quote:boebezoebe schreef op 01 augustus 2014 @ 08:15:

Grappig dat ook hier nu om het hards in bochten wordt gewrongen om maar aan te tonen dat iets niet écht bestaat (en dat de mannen die hier schrijven er toch écht geen last van hebben), ipv het hebben over hoe dit fenomeen in het dagelijkse leven interacties kleuren (en wat je er aan kan doen).Dan lees je verrekt slecht wat ik schreef.
quote:loquase schreef op 01 augustus 2014 @ 09:02:

Ik snap het. Als je seksueel geweld afkeurt en last hebt van seksisme dan ben je van de gedachtepolitie en moet je in therapie. Goede tip, ik zal het even doorgeven aan al die verkrachtte vrouwen. Het is immers slechts hun mening dat ze zich minderwaardig behandeld voelen.

Een beetje een dramaqueen ben je wel hè.

Ik lees in het hele topic al hoe je consequent uitsluitend over je eigen mening wilt praten en consequent elke uitbreiding van de discussie probeert te smoren door te reageren op zaken die niet beweerd worden. Maar daar sta je niet alleen in, lees ik ook. Lucky you.
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:30:

[...]

Echt, schaam je. Mijn Godin zeg... ik denk dat ik meer doe voor vrouwen en het feminisme dan 50 willekeurige posters bij elkaar.

Ken je me? Weet je wat ik doe? Waarom zeg je zoiets vreselijks en trap je op mijn meest gevoelige plek?

Maar laat ik maar happen.... wat maakt mij een nep-feministe?Dat je een man bent, bijvoorbeeld.
Overigens kan ik me goed vinden in de posts van mwcactus.

Oplossingen zoeken en niet de tegenstelling aangaan, zonder uit het oog te verliezen dat er nu eenmaal verschillen zijn.

@TO: bedankt voor je OP, nu mag je wel weer ophouden met stoken.
quote:mwcactus schreef op 01 augustus 2014 @ 09:56:

Dat maakt het een strijd en dat woord is denk ik al slecht in deze context. De strijd tussen de seksen. Daarmee moet het klaar zijn en er moet gewerkt worden aan samenwerking tussen de seksen. Dat bereik je niet door elkaar van je gelijk te willen blijven overtuigen.

.

Vanaf het begin van de discussie heb ik constant benadrukt dat ik het niet als strijd tussen dé man en de vrouw zie. Dat ik niet in termen van schuld wil spreken. Dat ik die schuldvraag niet interessant en constructief vind, maar het een stuk boeiender en nuttiger om te kijken welke mechanismes er achter seksisme schuilgaan en je (zowel man als vrouw) bewust te worden van je eigen stereotype denkbeelden. Dat het niet om iemands gelijk gaat, maar dat het er om gaat dat er een probleem is, wat de oorzaak er van is, en hoe daar het best mee om te gaan. Want als je ziet wat de oorzaak van een probleem is, kan je het beter oplossen.

Bovendien hebben zowel mannen als vrouwen baat bij gelijkwaardigheid.

Een aantal van de reacties die ik kreeg komen er kort door de bocht op 2 dingen neer:

- Er bestaat geen probleem, je overdrijft, stelt je aan etc.

- Je beschuldigt alle mannen.

Ik ben steeds beleefd en vriendelijk gebleven en dat wil ik zeker ook blijven doen. Ik heb met veel geduld keer op keer mijn ideeën over het probleem beargumenteerd en met voorbeelden toegelicht. Maar dat werkt blijkbaar niet.

Nu ben ik oprecht benieuwd hoe ik wel goed een discussie kan voeren als het onderwerp/probleem ontkend wordt en/of ik zelf steeds beschuldigd wordt van dingen die ik niet doe?

M.a.w. Hoe denk jij dat je daar het beste op kan reageren, of heb je suggesties over hoe zo'n gesprek het beste aan te pakken?

Zelf zie ik even geen andere opening meer.
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:19:

[...]

Ik vind dat deze stelling vooral moet betrekken op heterorelaties, die plaatsvinden in de context van een eeuwenlange geschiedenis van geinstitutionaliseerde ongelijkheid en psychische en lichamelijke onderdrukking.

Natuurlijk bestaat er ook in een lesbische relatie geen "recht op seks", maar vind ik wel dat je (als je afspreekt monogaam te zijn) je dan ook over de brug moet komen of op zijn minst moet meedenken met de ander. dat jij iets tegen heterorelaties hebt, is volkomen duidelijk. Het zorgt er iig voor dat je dingen niet meer helder kunt bekijken.

Alles valt of staat met een goede communicatie. Sjachie worden omdat de ander iets wel of niet doet, of dat nu het huishouden of seks is, is in mijn ogen sowieso onzinnig. Praat erover, vraag waarom de ander iets niet doet, maar ga niet een beetje kinderachtig lopen mokken zeg
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:30:

[...]

Echt, schaam je. Mijn Godin zeg... ik denk dat ik meer doe voor vrouwen en het feminisme dan 50 willekeurige posters bij elkaar.

Ken je me? Weet je wat ik doe? Waarom zeg je zoiets vreselijks en trap je op mijn meest gevoelige plek?

Maar laat ik maar happen.... wat maakt mij een nep-feministe?

Je maakt op mij ook weinig indruk. Veel geblaat, weinig wol. Je hebt wel felle reacties opgewekt maar volgens mij niet één lezer hier aan het denken gezet met je postings.

Ik zal niet gauw iemand voor nepfeministe uitmaken, omdat ik vind dat je daar allemaal je eigen invulling aan moet geven. Maar in jouw geval vind ik wel, of je dit nu echt meent of zit te trollen, dat je het feminisme meer kwaad dan goed doet.
Ga in therapie!
quote:ThunderassMan schreef op 01 augustus 2014 @ 10:25:

Goed, ik heb even een nachtje lekker geslapen en zal, gehinderd door mijn mindere mannelijke woordenschat, trachten e.e.a te verduidelijken. Vooropgesteld, ik noem niemand een mannenhaatster (TO uitgezonderd) en de termen 'vrouwen', 'mannen', 'we', en 'jullie' geven slechts een grosso modo indicatie aan.

Nu ik dit heb vastgesteld het volgende:

Er bestaat kennelijk een andere seksbeleving voor mannen en vrouwen (seks krijgen en seks geven), waarom weet ik eigenlijk niet.

Omdat het nog steeds een machtsding is. Ook anno 2014, ook in de westerse samenleving. Mannen hebben bijna altijd ene fysiek overwicht. Dat niet alleen, ze nemen ook nog eens het recht om jou als vrouw seksueel te benaderen. Die combi kan zeer onprettig zijn.

Wel vind ik dat seks een basisbehoefte is, voor zowel man als vrouw.

Dat maakt ieder individu zelf uit.

Dus ja, ik vind dat iedereen recht heeft op seks. Dit gezegd hebbende vraag ik mij af waarom het seksueel benaderen van vrouwen (door mannen) zo'n negatieve lading heeft en als ongewenst wordt ervaren. Ja, ikzelf benader inderdaad elke vrouw, in gedachten, als eerste seksueel. (zou ik er seks mee willen of niet). Is dat verwerpelijk? Nee, ik vind van niet. Sterker nog; waarom zou dat wél verwerpelijk zijn?

Het is niet alleen verwerpelijk ook nog eens misselijkmakend. Een vrouw is er niet voor jou om al dan niet seks mee te hebben. We zijn geen bord eten dat je wel of niet lust.

Waarom mag ik niet beledigd zijn als vrouwen mij NIET van top tot teen seksueel taxeren of complimenten geven over mijn lichaam?

Ja hoor, dat mag. Wees maar fijn beledigd wanneer een vrouw jou geen lekker ding vindt.

Ik las ergens dat vrouwen zulke sensuele/seksuele wezens zijn (klopt), maar zodra je als man er uiting aan geeft is het beledigend/seksistisch.

Als je maar ver genoeg doorredeneert, zou je overal sexual enitilement (hierna afgekort tot SE) in kunnen zien, net als racisme of discriminatie. Ik zou op die manier zelfs overal female sexual empowerment (FSE) in kunnen zien. Sterker nog: het fenomeen pikstraf geeft al aan dat er niet zoiets bestaat als SE. Immers als SE bestond, trokken wij ons niets aan van pikstraf, dan namen wij onze vrouw gewoon. Dat wij dat niet doen geeft aan dat de vrouw seksuele macht heeft die gerespecteerd wordt. De emoties die erop volgen, beledigd, woede, teleurstelling, kun en mag je niet afdoen als SE.

Die van de man die niet mag neuken? En daarom beledigd en zelfs woedend is? Zoals een peuter die geen ijsje mag? Wat is dat dan volgens jou?

Voor mij, ligt wel heel duidelijk een grens bij de lichamelijke integriteit van een vrouw. Ik veroordeel verkrachtingen, aanrandingen en wat dies meer zij ten zeerste en vind dat die mannen dan ook aan hun ballen moeten worden opgehangen. Ik vind dat wij mannen, ons lichamelijk overwicht moeten erkennen en de vrouw de geruststelling moeten overbrengen/geven daar geen misbruik van te gaan maken. Lees; ten alle tijden een veilige omgeving voor haar creëren.

Nou als je dat echt vind zou ik beginnen met mijn eigen denkbeelden te veranderen. Die bieden namelijk alles behalve een veilige omgeving.

Na eeuwen van seksueel geweld jegens vrouwen en de uiteindelijke ontworsteling daaraan (in onze maatschappij), denk ik dat de slinger nu te ver de andere kant uitslaat, door zo'n beetje alles te benoemen als SE (bv: het sjaggie zijn). Uiteindelijk zal er hopelijk een evenwicht ontstaan tussen SE en FSE. Een evenwicht dat niet gevoed wordt door een collectief schuldgevoel van mannen voor eeuwen van onderdrukking en niet gevoed door een collectief slachtofferschap van vrouwen door diezelfde eeuwen van onderdrukking.

En over het verschil in seksuele beleving: soms moet je nu eenmaal accepteren dat gras groen is.En tot zover de veilige omgeving. Want hey, dat jij een vrouw zic zwaar ongemakkelijk laat voelen is een verschil in beleving......
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:MrsStanleyWalker schreef op 01 augustus 2014 @ 09:33:

[...]

Dat gebeurt serieus hier op het forum. Er is eens een topic geweest waarbij voornamelijk vrouwelijke forummers aangaven of en hoe vaak zij slachtoffer waren geweest en toen onstond er ook discussie over wanneer er sprake is van verkrachting c.q. misbruik/aanranding, volgens sommigen (en ik noem geen namen) is verkracht zijn slechts een mening en geen feit.

Ik heb dit hier ook meerdere malen zien gebeuren en ageer er keer op keer tegen. Ik kan me ook heel goed een topic herinneren van een bekende (best felle) forummer die na een avondje uitgaan in tamelijk beschonken toestand een lift van een onbekende jongen op de fiets accepteerde (ze moest een eind lopen op hoge hakken, vriendin had haar alleen gelaten). Ze was geloof ik nat geregend of zo en hij bood haar een kopje thee aan op zijn kamer en heeft haar toen verkracht. Ze dacht zelf niet dat het verkrachting was en heel veel forummers waren het daarmee eens.

Dat is nog het meest trieste, dat vrouwen vaak zelf niet denken dat ze verkracht zijn. Dit was dan nog een vreemde, maar ongeveer 80% van de daders is een bekende (soms zelfs de (ex-)partner) van het slachtoffer. Ondanks die cijfers zien veel vrouwen dat niet als verkrachting.
Ga in therapie!
Overigens, indirect moet ik TO wel nageven dat ze een nep-topic is gestart met echt interessante kwesties. Niet dat ik hier echt feitelijk nieuwe dingen hoor, maar het is wel goed om weer eens een aantal zaken met, op het gevoel overdreven, nadruk te lezen.

Het doet mij wel nadenken over de vraag: waarom voelt dat zo overdreven?

En nee, met het antwoord "omdat je een man bent, en er voordeel bij hebt" schiet ik niks op. Het is lastig communiceren als je probeert je zelfinzicht te vergroten, en constant het gevoel hebt dat je op eieren moet lopen als je daarover probeert iets te zeggen. Niet als verwijt hoor, ook dat zit in mezelf.
quote:Amand schreef op 01 augustus 2014 @ 10:29:

[...]

Een beetje een dramaqueen ben je wel hè.

Ik lees in het hele topic al hoe je consequent uitsluitend over je eigen mening wilt praten en consequent elke uitbreiding van de discussie probeert te smoren door te reageren op zaken die niet beweerd worden. Maar daar sta je niet alleen in, lees ik ook. Lucky you.

Ik een dramaqueen Tja, iedereen mag denken en vinden wat hij/zij wil, of een mening hebben over mijn persoonlijkheid.

Tot het spelletje op de man/vrouw spelen laat ik mij echter niet verlokken, daar ben ik veel te nuchter voor.
quote:

feministe1995 schreef op 01 augustus 2014 @ 09:30:

[...]

Maar laat ik maar happen.... wat maakt mij een nep-feministe?

Ik ken je niet, ik lees je posts. Wat doe je voor vrouwen behalve ze nog een trap omlaag geven dan? Ik lees niks anders dan gynocentrisme en seksistische opmerkingen richting beide geslachten en daar bovenop een sausje van homohaat in je posts. Ik zie zo ook niet wat je doet voor vrouwen en meisjes in India bijvoorbeeld. En heb je de tweehonderd meisjes die ontvoert zijn door Boko Haram al teruggevonden inmiddels? Want als je meer doet dan vijftig gemiddelde forummers hier, verwacht ik resultaten. Beetje blaten op internet zet geen zoden aan de dijk.

Oja, en ga alsjeblieft niks doen in de hulpverlening voor slachtoffers van seksueel misbruik. Er komt geen "maar" achter de zin dat er niet zoiets bestaat als recht op seks in relaties. Sinds 1984 is er een strafrechtelijk verbod op verkrachting binnen het huwelijk. Ik denk dat dit ook wel geldt voor een gehuwd lesbisch stel.

Het feit dat jij onderscheid maakt tussen vrouwen op basis met welke sekse ze seks hebben en vervolgens ook nog durft te stellen dat er een "maar" is wat recht op seks betreft binnen de relatie tussen twee vrouwen, dient maar één doel. En dat is jouw recht op seks wat je meent te hebben en wat je denkt te kunnen opleggen aan een ander individu. Je bent geen haar beter dan elke willekeurige andere misogynist.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Enfin, hoe boeiend deze discussie ook is, de arbeid roept.

Ik kom later wel weer lezen.
Ik heb besloten me niet in deze discussie, die ik al vaak gevoerd heb, te mengen, maar wil wel iets zeggen.

Ik dacht er vroeger net zo over als Amand en de mannen hier (ben zelf een vrouw). Ik vond het allemaal maar gezemel en onzin en individueel gezeur bovendien. Maar omdat ik veel gepraat heb met vrouwen die zichzelf feminist noemen, en uiteindelijk gestopt ben met ‘nee, maar…’ maar gewoon écht ben gaan luisteren, snap ik nu wat er bedoeld wordt. En ook hoe frustrerend en bovendien schadelijk het is dat veel mensen dat niet goed begrijpen. En hoe erg alle patriarchale mechanismen op dagelijkse basis aan het werk zijn, zonder dat je dat bewust ziet en dus zonder dat je dat als schadelijk ervaart, terwijl ze dat wel zijn. Ik las hier ergens dat iemand aan TO schreef ‘Je groeit er wel overheen’; dat is nu juist het probleem. Vrouwen geven het op, omdat het onmogelijk lijkt om iets te veranderen. Omdat het zo diep geworteld zit in onze maatschappij.

Daarom wil ik alle vrouwen die hier nu zo geduldig proberen uit te leggen wat er aan de hand is, aan een stel mannen die totaal niet willen luisteren en alleen maar willen weerleggen wat er gezegd wordt, complimenteren (Dubiootje, hatsetats, loquase, en meer). Fantastisch dat jullie die tijd en energie nog nemen, en redelijk blijven. er zouden meer zulke vrouwen moeten zijn.
quote:loquase schreef op 01 augustus 2014 @ 09:45:

[...]

Mijn reactie:

Ik wil er niets van horen, want niet alle Oostblokkers zijn dieven, er zijn ook miljoenen eerlijke mensen bij. Jouw probleem bestaat dus niet.

Weet je wel zeker dat je gerold bent en niet je tasje verloren bent?

En dan nog, ik zie het niet als diefstal, want de mensen uit het Oostblok zijn zo arm, die hebben het geld harder nodig dan jij, dus geheel gerechtvaardigd dat hij zich je tasje heeft toegeëigend.

Je zeurt, je stelt je aan en overdrijft.

Het is maar een mening dat je bestolen bent.

Je tasje is helemaal niet gerold, je bent gewoon een extremist en Oostblokhater.

Je moet niet zo moeilijk doen over diefstal, ik kreeg gister te weinig wisselgeld terug bij de Albert Heyn, dat is ook erg, hoor.

Als je je bestolen voelt, moet je niet de dief de schuld geven, maar is het jouw probleem, daar moet je maar hulp voor gaan zoeken.

Je hebt het vast uitgelokt en je tasje niet stevig genoeg vastgehouden.

Eigen schuld dat je bestolen bent, moet je maar geen bezit hebben.
Ga in therapie!
quote:dubiootje, 4 minuten geleden

Ik heb dit hier ook meerdere malen zien gebeuren en ageer er keer op keer tegen. Ik kan me ook heel goed een topic herinneren van een bekende (best felle) forummer die na een avondje uitgaan in tamelijk beschonken toestand een lift van een onbekende jongen op de fiets accepteerde (ze moest een eind lopen op hoge hakken, vriendin had haar alleen gelaten). Ze was geloof ik nat geregend of zo en hij bood haar een kopje thee aan op zijn kamer en heeft haar toen verkracht. Ze dacht zelf niet dat het verkrachting was en heel veel forummers waren het daarmee eens.

Dat is nog het meest trieste, dat vrouwen vaak zelf niet denken dat ze verkracht zijn. Dit was dan nog een vreemde, maar ongeveer 80% van de daders is een bekende (soms zelfs de (ex-)partner) van het slachtoffer. Ondanks die cijfers zien veel vrouwen dat niet als verkrachting.Ik schrik er ook elke keer van hoe vaak de schuld ook bij het slachtoffer gelegd wordt, had ze maar niet dit, had ze maar niet dat, ook door de zogenaamde hooggewaardeerde forummers.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:olympiacolbert schreef op 01 augustus 2014 @ 10:56:

Daarom wil ik alle vrouwen die hier nu zo geduldig proberen uit te leggen wat er aan de hand is, aan een stel mannen die totaal niet willen luisteren en alleen maar willen weerleggen wat er gezegd wordt, complimenteren (Dubiootje, hatsetats, loquase, en meer). Fantastisch dat jullie die tijd en energie nog nemen, en redelijk blijven. er zouden meer zulke vrouwen moeten zijn.Wat fijn dat je dat zegt, bedankt!
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 01 augustus 2014 @ 10:42:

[...]

Je hebt wel felle reacties opgewekt maar volgens mij niet één lezer hier aan het denken gezet met je postings.

Are you serious? Het lijkt me toch dat ik met dit topic toch een en ander heb aangeboord.

Het feminisme blijkt te leven (zij het in een minder radicale variant dan ik zou wensen). Je zou misschien zelfs kunnen zeggen (al zou ik dat zelf niet doen, ik vind dat je dat niet over jezelf moet willen zeggen) dat ik het feminisme weer tot leven hebt geroepen.

Hoeveel vrouwen denken er niet voor het eerst in jaren over na wat het betekent om vrouw te zijn; wat feminisme betekent; of de kloof tussen mannen te overbruggen is; over de verschillen groot of onbeduidend zijn in verhouding tot de overeenkomsten.....

Nee hoor, niemand tot denken aangezet....
quote:eldorado schreef op 01 augustus 2014 @ 10:48:

Overigens, indirect moet ik TO wel nageven dat ze een nep-topic is gestart met echt interessante kwesties. Niet dat ik hier echt feitelijk nieuwe dingen hoor, maar het is wel goed om weer eens een aantal zaken met, op het gevoel overdreven, nadruk te lezen.

Het doet mij wel nadenken over de vraag: waarom voelt dat zo overdreven?

En nee, met het antwoord "omdat je een man bent, en er voordeel bij hebt" schiet ik niks op. Het is lastig communiceren als je probeert je zelfinzicht te vergroten, en constant het gevoel hebt dat je op eieren moet lopen als je daarover probeert iets te zeggen. Niet als verwijt hoor, ook dat zit in mezelf. misschien omdat je je aangesproken voelt, omdat je lid bent van de groep die besproken wordt terwijl alles in je roept dat jij niet zo bent. Ik krijg hetzelfde gevoel wanneer het over vrouwen gaat of over Nederlanders of over dikke mensen.

Ik denk dat ieder mens van zichzelf graag het goede denkt en dat je een sterke persoonlijkheid wanneer je open en eerlijk naar jezelf kunt kijken zonder defensief te worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:hatsetats schreef op 01 augustus 2014 @ 10:42:

[...]

En tot zover de veilige omgeving. Want hey, dat jij een vrouw zic zwaar ongemakkelijk laat voelen is een verschil in beleving......Of ik omschrijf het na een nachtje slapen nog steeds niet heel duidelijk, of jij zit dusdanig vastgeroest in je denkbeelden dat je het niet wilt zien.
@Stanley: homohaat????? Je bent je ervan bewust dat ik zelf homo ben? Nu ben ik het met je eens dat veel vrouwen zichzelf haten, maar zelfrespect is juist de hoeksteen van mijn leven.

Hoe je er verkrachting binnen het huwelijk bijhaalt, is werkelijk waar onnavolgbaar. Nee, ik ben niet voor verkrachting. Nee, ook niet binnen het huwelijk. Je weet zelf ook wel dat je uit je nek lult wanneer je doet alsof ik dat betoogde of zelfs maar impliceerde. En nee, je hoeft het niet uit te gaan leggen. Ik ben niet voor verkrachting, okee? Ook niet binnen het huwelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven