spiraal en seks
maandag 31 maart 2014 om 22:04
hoi!
ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn spiraaltje laten plaatsen(2e)
en ik heb vandaag seks gehad en voor de zekerheid doen mijn vriend en ik het met condoom. Alleen vandaag is hij gescheurd! ik las ergens dat een ander alternatief tegen zwangerschap na de morning after pil, is het plaatsen van een spiraal. is alsnog een morning after pil halen noodzakelijk??
groetjes!
ik heb ongeveer 3 weken geleden mijn spiraaltje laten plaatsen(2e)
en ik heb vandaag seks gehad en voor de zekerheid doen mijn vriend en ik het met condoom. Alleen vandaag is hij gescheurd! ik las ergens dat een ander alternatief tegen zwangerschap na de morning after pil, is het plaatsen van een spiraal. is alsnog een morning after pil halen noodzakelijk??
groetjes!
maandag 31 maart 2014 om 22:12
maandag 31 maart 2014 om 22:18
Je hebt dus een koperspiraal? Het halen van de morningafter pil is niet noodzakelijk hoor!
De koperspiraal is de enige die als noodanticonceptie wordt gebruikt (werkt dus meteen geen wachttijd). De Mirena niet, deze werkt meteen als je deze de eerste dag van je menstruatie hebt laten inbrengen óf na 7 dagen na plaatsing. No worries niets aan de hand.
Wel na 6 weken even de spiraal laten controleren. Wat je nu kunt doen is even voelen aan je baarmoedermond. Als je alleen touwtjes voelt (niet aan trekken!) dan is het goed. Als je een hard stukje voelt dan zou ik morgen even naar de HA gaan en alsnog een MAP halen.
De koperspiraal is de enige die als noodanticonceptie wordt gebruikt (werkt dus meteen geen wachttijd). De Mirena niet, deze werkt meteen als je deze de eerste dag van je menstruatie hebt laten inbrengen óf na 7 dagen na plaatsing. No worries niets aan de hand.
Wel na 6 weken even de spiraal laten controleren. Wat je nu kunt doen is even voelen aan je baarmoedermond. Als je alleen touwtjes voelt (niet aan trekken!) dan is het goed. Als je een hard stukje voelt dan zou ik morgen even naar de HA gaan en alsnog een MAP halen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
maandag 31 maart 2014 om 22:19
sorry, dit is mijn tweede spiraal. ik vroeg het met af omdat ik die 2e controle echo nog niet heb gehad(of hij dus wel goed zit, zo nee dan is hij niet betrouwbaar).. oké dan heeft die pil geen nut, haha 80kl.. gewoon afwachten dus en test halen!
en dan moet ik er even opletten of hij niet nog een keer scheurt als het door die touwtjes komt, en anders bij laten knippen:-)
Dank!
en dan moet ik er even opletten of hij niet nog een keer scheurt als het door die touwtjes komt, en anders bij laten knippen:-)
Dank!
maandag 31 maart 2014 om 22:24
Wat een uitlopende meningen altijd over de betrouwbaarheid. Ik heb een mirena 3 maanden na mijn bevalling laten plaatsen. Hoefde niet voor na tijdens menstruatie. Toevallig was ik net twee dagen ervoor voor het eerst ongesteld geworden. Ik kreeg te horen dat hij gelijk veilig was en dat er geen controle nodig was.
maandag 31 maart 2014 om 23:04
quote:betjebig schreef op 31 maart 2014 @ 22:25:
Ieder spiraal werkt direct vanaf het plaatsen.
Edit: Voor de mirena heb ik het even nagezocht. Er wordt geadviseerd om 7 dagen een condoom te gebruiken als hij niet tijdens de menstruatie is geplaatst.
Ik menstrueer niet met de Mirena. Hij is nu 2x vervangen en beide keren zei de gyn dat hij direct betrouwbaar is.
Alle 3 de keren geen controle echo gehad.
Ieder spiraal werkt direct vanaf het plaatsen.
Edit: Voor de mirena heb ik het even nagezocht. Er wordt geadviseerd om 7 dagen een condoom te gebruiken als hij niet tijdens de menstruatie is geplaatst.
Ik menstrueer niet met de Mirena. Hij is nu 2x vervangen en beide keren zei de gyn dat hij direct betrouwbaar is.
Alle 3 de keren geen controle echo gehad.