Sport
alle pijlers
Crossfit
zondag 21 april 2024 om 14:23
Tijdje geprobeerd en er toen er weer achter gekomen dat ik krachttraining echt niet leuk vind (vond ik vroeger al niet toen het "moest" voor mijn sport). En het is te duur voor iets dat ik eigenlijk diep in mijn hart niet leuk vind. Ik geef het geld nu uit aan muziek(lessen) en train voor mijzelf (gratis, dus ik hoef mijzelf niet schuldig te voelen als ik oversla; hardlopen, fietsen en wandelen vind ik wel heel leuk, dus dat doe ik vanzelf en daarvoor hoef ik mijzelf niet te motiveren, ik ben gewoon geen binnensporter denk ik).
zondag 21 april 2024 om 21:27
Summersun2023 schreef: ↑20-04-2024 20:15Ben ook geïnteresseerd om met Crossfit te beginnen, maar ik vroeg me af, is dit een zware en belastende sport voor je rug? Ik ben namelijk wel wat blessuregevoelig.
Als de blessuregevoeligheid van je rug een bepaalde fysieke oorzaak heeft dan is Crossfit misschien niet de beste sport voor je. Er zijn nogal wat oefeningen die (zeer) belastend voor je rug kunnen zijn, zoals olympic weightlifting, handstand tegen de muur, wall walk, toes to bar (evt. ff Googelen).
Als de blessuregevoeligheid te maken heeft met ongetraind zijn dan is het een kwestie van langzaamaan je rugspieren sterker maken en daar is crossfit heel geschikt voor. Zeker in het begin nog steeds goed opletten.
Een grote valkuil bij Crossfit is te zwaar willen trainen. Mee willen doen met de buren terwijl je daar nog niet klaar voor bent. Een goede trainer let daarop, maar je blijft zelf verantwoordelijk natuurlijk.
zondag 21 april 2024 om 21:31
Lento schreef: ↑21-04-2024 14:23Tijdje geprobeerd en er toen er weer achter gekomen dat ik krachttraining echt niet leuk vind (vond ik vroeger al niet toen het "moest" voor mijn sport). En het is te duur voor iets dat ik eigenlijk diep in mijn hart niet leuk vind. Ik geef het geld nu uit aan muziek(lessen) en train voor mijzelf (gratis, dus ik hoef mijzelf niet schuldig te voelen als ik oversla; hardlopen, fietsen en wandelen vind ik wel heel leuk, dus dat doe ik vanzelf en daarvoor hoef ik mijzelf niet te motiveren, ik ben gewoon geen binnensporter denk ik).
Ja prima toch. Het belangrijkste is dat je een bepaalde modus vindt die voor jou werkt.
woensdag 8 mei 2024 om 18:47
Ik ben ermee begonnen in het buitenland, trainen in 30 graden en regelmatig zwemmen in de WOD’s.
Over een paar maanden gaan we terug naar NL en dan ga ik enkele boxen uitproberen.
Ik was niet ongetraind toen ik begon maar in 6 maanden CrossFit ben ik echt super fit en strak, niet normaal en niet verwacht.
Over een paar maanden gaan we terug naar NL en dan ga ik enkele boxen uitproberen.
Ik was niet ongetraind toen ik begon maar in 6 maanden CrossFit ben ik echt super fit en strak, niet normaal en niet verwacht.
maandag 27 mei 2024 om 21:32
Respect voor de CrossFitters hier!! Ik ben nu enkele weken bezig en vind het gewoon niet leuk: de traagste zijn, met het minste gewicht, de totale uitputting, en het idee dat ik niks kan. Ik heb nu bedacht dat ik het gewoon minimaal 3 maanden moet volhouden zonder oordeel en daarna pas er echt iets van mag vinden. Ondertussen doe ik gelukkig ook nog wat andere sportlesjes die ik wel leuk vind
maandag 27 mei 2024 om 21:44
Oh haha, ik ben vaak ook de traagste en degene met het minste gewicht. Maar ik denk altijd maar bij mezelf: er moet iemand de minste zijn en dat ik dat ben is fijn voor de anderen .joanna86 schreef: ↑27-05-2024 21:32Respect voor de CrossFitters hier!! Ik ben nu enkele weken bezig en vind het gewoon niet leuk: de traagste zijn, met het minste gewicht, de totale uitputting, en het idee dat ik niks kan. Ik heb nu bedacht dat ik het gewoon minimaal 3 maanden moet volhouden zonder oordeel en daarna pas er echt iets van mag vinden. Ondertussen doe ik gelukkig ook nog wat andere sportlesjes die ik wel leuk vind
Overigens mocht ik er woensdag niet zo over denken: ik deed toch maar mooi meer dan een heleboel andere mensen.
Heb overigens wel tot en met zaterdag spierpijn gehad van woensdag, haha.
En ja, ik ben ook wel elke keer uitgeput. Maar ik vind het dus verrassend hoeveel energie ik dan weer heb nadat ik thuis even heb zitten uitpuffen en onder de douche ben geweest.
dinsdag 28 mei 2024 om 11:24
Oh dat snap ik heel goed! Dat had ik ook aan het begin ik moest het van mezelf ook een x periode volhouden. Na 5 maanden denk ik had ik voor het eerst echt het gevoel dat het beter ging (met 1x per week gaan). En nu ben ik blij dat ik heb doorgezet! Ondertussen doe ik het een jaar en merk ik dat ik nog steeds aan de ondergrens zit maar niet mee zo erg als eerst.joanna86 schreef: ↑27-05-2024 21:32Respect voor de CrossFitters hier!! Ik ben nu enkele weken bezig en vind het gewoon niet leuk: de traagste zijn, met het minste gewicht, de totale uitputting, en het idee dat ik niks kan. Ik heb nu bedacht dat ik het gewoon minimaal 3 maanden moet volhouden zonder oordeel en daarna pas er echt iets van mag vinden. Ondertussen doe ik gelukkig ook nog wat andere sportlesjes die ik wel leuk vind
donderdag 6 juni 2024 om 21:21
Leuk topic! Ik vroeg me af, zijn hier ook crossfitters die na hun 40e (of zelfs tweede helft 40) begonnen zijn?
Ik zit dus zelf in de tweede helft 40 en kijk al een tijdje naar websites en facebookpagina's van boxen -enigszins- in de buurt, maar...ik durf niet goed.
Ik ben vooral bang voor blessures. En dat kleine klachtjes (knie bv) snel(ler) verergeren.
Is er iemand van mijn leeftijd met positieve ervaringen?
Ik zit dus zelf in de tweede helft 40 en kijk al een tijdje naar websites en facebookpagina's van boxen -enigszins- in de buurt, maar...ik durf niet goed.
Ik ben vooral bang voor blessures. En dat kleine klachtjes (knie bv) snel(ler) verergeren.
vrijdag 7 juni 2024 om 10:23
Ben niet rond jou leeftijd begonnen. Maar ik zie wel bij mij in de box mensen die op latere leeftijd zijn begonnen. En die al wat langer aan crossfit doen variëren in leeftijd van rond de 20 tot halverwege de 60 en geloof dat er zelfs nog een ouder iemand rondloopt.
Mijn ervaring is dat het prima te doen is om halverwege 40 te beginnen aan crossfit, zeker met goede begeleiding en een ervaren trainer. Die kijkt of je de oefeningen, bewegingen goed uitvoert. Scaled(aangepast) de oefening als rx (beweging, gewicht zoals voorgeschreven),nog, niet haalbaar is.
Vaak kan je wel een proefles meedoen om te kijken of je het wat vind. Al kan je dat eigenlijk pas na een paar weken,maanden zeggen of je het wat vind.
Ik zou het gewoon proberen. Ik had trouwens altijd last van mijn rug ook al deed ik veel aan sport, maar eigenlijk sinds ik aan crossfit doe heb ik daar geen last meer van.
Mijn ervaring is dat het prima te doen is om halverwege 40 te beginnen aan crossfit, zeker met goede begeleiding en een ervaren trainer. Die kijkt of je de oefeningen, bewegingen goed uitvoert. Scaled(aangepast) de oefening als rx (beweging, gewicht zoals voorgeschreven),nog, niet haalbaar is.
Vaak kan je wel een proefles meedoen om te kijken of je het wat vind. Al kan je dat eigenlijk pas na een paar weken,maanden zeggen of je het wat vind.
Ik zou het gewoon proberen. Ik had trouwens altijd last van mijn rug ook al deed ik veel aan sport, maar eigenlijk sinds ik aan crossfit doe heb ik daar geen last meer van.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
what it is.
Accept it
and move on!
vrijdag 7 juni 2024 om 12:00
joanna86 schreef: ↑27-05-2024 21:32Respect voor de CrossFitters hier!! Ik ben nu enkele weken bezig en vind het gewoon niet leuk: de traagste zijn, met het minste gewicht, de totale uitputting, en het idee dat ik niks kan. Ik heb nu bedacht dat ik het gewoon minimaal 3 maanden moet volhouden zonder oordeel en daarna pas er echt iets van mag vinden. Ondertussen doe ik gelukkig ook nog wat andere sportlesjes die ik wel leuk vind
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Al zegt men van niet, er is toch sprake van een soort van competitie met je eigen 'peer group' en het is niet leuk als je steeds achteraan bungelt. Opbouwen van spierkracht, conditie en coördinatie heeft echt tijd nodig. Belangrijk is dat je hiervoor de tijd neemt en je niet laat verleiden om met te veel gewicht gaan trainen. 3 maanden is nog vrij kort. Zeker 6 maanden en eigenlijk een jaar. Je zult opmerken dat je fysiek verandert. Meer spieren en wat lager vetpercentage. Sterker, meer knijpkracht etc.. Maar ja, de fun factor is belangrijk. Als die er na een paar maanden nog niet is zou ik overschakelen naar de sportlessen die je wel leuk vindt en stoppen met crossfit.
zaterdag 8 juni 2024 om 20:33
Dat over je eigen schaduw heen stappen en de competitie met jezelf aangaan vind ik juist een van de leukste dingen van CrossFit.
Als laatste eindigen betekent vooral dat je jezelf goed hebt uitgedaagd. En bij ons kijkt de coach altijd mee naar wat voor iemand een verantwoord gewicht is.
Nu is mijn box wel kleinschalig en zitten er vaak in elke les hele uiteenlopende niveaus. Als iedereen telkens alle oefeningen RX doet en ik nooit zou het wel lastiger zijn. Zelf doe ik bijv. geen boxjumps meer, want dat is meerdere keren misgegaan door mijn klunzigheid. En ik ben geen atleet die voor de games traint, dus dat risico is het me niet waard.
Als laatste eindigen betekent vooral dat je jezelf goed hebt uitgedaagd. En bij ons kijkt de coach altijd mee naar wat voor iemand een verantwoord gewicht is.
Nu is mijn box wel kleinschalig en zitten er vaak in elke les hele uiteenlopende niveaus. Als iedereen telkens alle oefeningen RX doet en ik nooit zou het wel lastiger zijn. Zelf doe ik bijv. geen boxjumps meer, want dat is meerdere keren misgegaan door mijn klunzigheid. En ik ben geen atleet die voor de games traint, dus dat risico is het me niet waard.
zondag 9 juni 2024 om 21:46
Eens met Margje
Hier ook het geluk van een kleine box met een goede verdeling qua niveau's. Plus trainers die goed meedenken waardoor er altijd ruimte is om oefeningen aan te passen. Ik heb de laatste tijd geluk dat ik iemand heb tijdens de training die net iets sterker en sneller is maar verder een vergelijkbaar niveau heeft. Dus daar kan ik me goed aan optrekken
En het blijft... als je doorzet dan merk je echt verschil. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van hoe lang en hoe vaak je traint.
Hier ook het geluk van een kleine box met een goede verdeling qua niveau's. Plus trainers die goed meedenken waardoor er altijd ruimte is om oefeningen aan te passen. Ik heb de laatste tijd geluk dat ik iemand heb tijdens de training die net iets sterker en sneller is maar verder een vergelijkbaar niveau heeft. Dus daar kan ik me goed aan optrekken
En het blijft... als je doorzet dan merk je echt verschil. Hoe snel dat gaat is afhankelijk van hoe lang en hoe vaak je traint.
zondag 9 juni 2024 om 22:21
Ik heb dat gevoel wel heel erg gehad en het was een van de redenen dat ik ben gestopt. Misschien lag dat totaal aan mij hoor, maar na een half jaar crossfit kon ik nog steeds geen squat of lunge (dat ligt in elk geval zeker aan mij, mijn lijf is beperkt in wat het kan) en ik vond het heel lastig dat ik maar zo slecht meekwam.Taartje34 schreef: ↑17-04-2024 22:00Ik moest ook wel echt even een drempel over. Ik heb eerst gemaild met mijn hele verhaal, van hoever mijn lijf moet komen en de vraag of ze mogelijkheden zien. Toen werd ik gebeld en dat was een heel positief gesprek.
Alle niveaus zitten bij ons door elkaar en er wordt echt met enorm veel respect met elkaar omgegaan. Ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat het irritant was dat ik zoveel moet leren of in vergelijking veel minder kan. Dat gaat heel natuurlijk ook eigenlijk. De oefeningen worden aangepast aan ieders niveau. En kun je links niet, dan zoeken ze rechts naar iets anders bij wijze van spreken.
Toen we na corona ook oefeningen in duo's moesten doen durfde ik niet goed meer, omdat ik vond dat ik daarmee de ander zo ophield. Als we moesten rennen was dat altijd in twee teams, het ene team rennen en het andere team iets anders, tot het eerste team weer terug kwam. Ik smokkelde me suf om niet veel later dan de rest terug te zijn zodat het hele volgende team moest wachten. Ik vond dat hele lastige dingen en vond ook dat er teveel aandacht ging naar mij mee laten komen.
En dan had je nog het feit dat er aan het eind werd opgeschreven hoeveel rondjes je had gedaan en dat ik ondanks mijn gesmokkel verreweg het minste had. Ik werd er bloedonzeker van.
Ik deed beginnerslessen. Eerst niet, die waren er niet tijdens corona, maar daarna wel. Na een half jaar ben ik gestopt, ik ben het echt gaan haten op een gegeven moment. Wat heel jammer is, want ik ging, ondanks dat ik altijd het minste presteerde, echt wel met sprongen vooruit in mijn conditie en nu zit ik weer op -100.
Maar goed, dit is een heel lang bericht over alles dat ik aan crossfit haat, en toch denk ik soms: zal ik niet weer beginnen? Omdat het me lichamelijk wel heel goed deed. Ik kon dingen die ik nooit gekund heb. Dingen die voor anderen misschien doodnormaal zijn. Dagelijkse dingen, zoals op mijn hurken iets uit het schap pakken, of iets als spullen naar boven sjouwen, maar ook een wandeling van 10 km.
zondag 9 juni 2024 om 22:51
Drackie, het kan ook aan de sfeer in de box hebben gelegen. Ik weet dat er best verschil in kan zitten. Ik heb ook een tijdje crossfit in een andere box gedaan en daar voelde ik me ook niet lekker. Dus snel weer terug naar mijn 1ste box. Daar is de sfeer zoveel fijner. Iedereen motiveert elkaar, of je nu de langzaamste bent of met het minste gewicht. Het maakt niet uit, je doet het naar jou kunnen.
Ik sta ook vaak onderaan op het bord, maar dat boeit me echt totaal precies niks.
Ik weet dat er opzich wel een competitie element inzit, maar ik sport puur voor mezelf. En kijk naar vanwaar je kwam en wat je kon nadat je aan crossfit had gedaan. Is toch wel jammer. Zou toch gaan kijken of er een andere box in de buurt zit en daar een paar proeflessen volgen. Of, als dat financieel haalbaar is,een personal trainer boeken.
Ik sta ook vaak onderaan op het bord, maar dat boeit me echt totaal precies niks.
Ik weet dat er opzich wel een competitie element inzit, maar ik sport puur voor mezelf. En kijk naar vanwaar je kwam en wat je kon nadat je aan crossfit had gedaan. Is toch wel jammer. Zou toch gaan kijken of er een andere box in de buurt zit en daar een paar proeflessen volgen. Of, als dat financieel haalbaar is,een personal trainer boeken.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
what it is.
Accept it
and move on!
zondag 9 juni 2024 om 22:58
Drackie schreef: ↑09-06-2024 22:21Ik heb dat gevoel wel heel erg gehad en het was een van de redenen dat ik ben gestopt. Misschien lag dat totaal aan mij hoor, maar na een half jaar crossfit kon ik nog steeds geen squat of lunge (dat ligt in elk geval zeker aan mij, mijn lijf is beperkt in wat het kan) en ik vond het heel lastig dat ik maar zo slecht meekwam.
Toen we na corona ook oefeningen in duo's moesten doen durfde ik niet goed meer, omdat ik vond dat ik daarmee de ander zo ophield. Als we moesten rennen was dat altijd in twee teams, het ene team rennen en het andere team iets anders, tot het eerste team weer terug kwam. Ik smokkelde me suf om niet veel later dan de rest terug te zijn zodat het hele volgende team moest wachten. Ik vond dat hele lastige dingen en vond ook dat er teveel aandacht ging naar mij mee laten komen.
En dan had je nog het feit dat er aan het eind werd opgeschreven hoeveel rondjes je had gedaan en dat ik ondanks mijn gesmokkel verreweg het minste had. Ik werd er bloedonzeker van.
Ik deed beginnerslessen. Eerst niet, die waren er niet tijdens corona, maar daarna wel. Na een half jaar ben ik gestopt, ik ben het echt gaan haten op een gegeven moment. Wat heel jammer is, want ik ging, ondanks dat ik altijd het minste presteerde, echt wel met sprongen vooruit in mijn conditie en nu zit ik weer op -100.
Jammer. Iets wat leuk behoort te zijn, wordt dan iets negatiefs. Zelf heb ik dit ook min of meer gemaakt. Heel lang een sport gedaan en na verloop van tijd sloop het plezier eruit. Niet van de ene op de andere dag maar in een periode van een paar jaar. De nadruk lag te veel op presteren met een dominante en veeleisende trainer waarmee ik het niet heel goed kon vinden. De groep was wel leuk en dat maakte dat ik zo lang ben doorgegaan. Corona gaf het laatste zetje om er daadwerkelijk mee te stoppen en dat voelde wel als een bevrijding. Nu doe ik o.m. groepslessen en dat bevalt heel goed. Minder of geen nadruk op prestatie en meer op plezier.
Anyway Hopelijk vindt je iets dat bij je past. En maak je niet druk over conditie. Die wordt inderdaad snel minder als je stopt, maar zodra je weer gaat sporten kan die ook in no time met sprongen vooruitgaan, vooral in het begin.
zondag 9 juni 2024 om 23:08
Ja ik dus. Ik ben net boven de 40 en heb flink overgewicht. Daarnaast liep ik al maanden bij de fysio met blessures van mijn teamsport. Maar het heeft me nu al zoveel goed gebracht, alles aangepast. En de fysio heb ik vaarwel kunnen zeggen.Graagmetsuiker schreef: ↑06-06-2024 21:21Leuk topic! Ik vroeg me af, zijn hier ook crossfitters die na hun 40e (of zelfs tweede helft 40) begonnen zijn?
Ik las net iemand met vervelende ervaringen. Dat is balen zeg! De sfeer in onze box is echt heel goed. En daar is onze coach ook heel scherp op. Hij heeft er ook echt zijn missie van gemaakt om mensen zoals ik samen te kunnen laten sporten met hele fitte sportieve mensen en wil juist dat iedereen op zijn of haar niveau kan groeien. En dat merk je echt terug.
Maar goed, ik ben dus ook nog nooit ergens anders geweest.
donderdag 20 juni 2024 om 14:16
Ik ben ook net begonnen met crossfit! Leuk om de ervaringen te lezen. Ik moest 3x OnRamp doen en ben nu net gestart met 2x in de week sporten. Ik doe nu 2x per week WOD's om m'n rugspieren sterker te maken (rugpijn door computerwerk). Mijn conditie was zo slecht dat ik daarnaast ben begonnen met hardlopen, maar volgens mij ben ik mijn kuit aan het overbelasten, dus daar stop ik maar mee.
Hier in de box is iedereen erg aardig. Verder sport ik op verschillende tijden per week, dus ik zie tot nu toe steeds weer andere mensen. Tot nu toe ben ik wel het minst fit meestal. Soms vind ik dat wel confronterend, maar ik bedenk me dan weer dat ik het voor mezelf doe en dat ik op m'n eigen tempo ook fitter word. Mijn rug voelt al beter en mijn fysio is ook erg blij dat ik dit ben gaan doen. Nu maar hopen dat ik dit lang vol ga houden. Vorig jaar sportschool geprobeerd, maar na 2 maanden alweer gestopt omdat ik het allemaal niet goed snapte en me er niet toe kon zetten.
Ik heb wel goede hoop. Tot nu toe bevalt het goed in ieder geval!
Hier in de box is iedereen erg aardig. Verder sport ik op verschillende tijden per week, dus ik zie tot nu toe steeds weer andere mensen. Tot nu toe ben ik wel het minst fit meestal. Soms vind ik dat wel confronterend, maar ik bedenk me dan weer dat ik het voor mezelf doe en dat ik op m'n eigen tempo ook fitter word. Mijn rug voelt al beter en mijn fysio is ook erg blij dat ik dit ben gaan doen. Nu maar hopen dat ik dit lang vol ga houden. Vorig jaar sportschool geprobeerd, maar na 2 maanden alweer gestopt omdat ik het allemaal niet goed snapte en me er niet toe kon zetten.
vrijdag 21 juni 2024 om 11:06
Krekel1977 schreef: ↑20-06-2024 14:16Ik ben ook net begonnen met crossfit! Leuk om de ervaringen te lezen. Ik moest 3x OnRamp doen en ben nu net gestart met 2x in de week sporten. Ik doe nu 2x per week WOD's om m'n rugspieren sterker te maken (rugpijn door computerwerk). Mijn conditie was zo slecht dat ik daarnaast ben begonnen met hardlopen, maar volgens mij ben ik mijn kuit aan het overbelasten, dus daar stop ik maar mee.
JA super leuk!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in