De kwelling van de sportschool: doorgaan of stoppen?

16-11-2018 20:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 sport ik bij een sportschool. Dit om mijn conditie te verbeteren en om mijn benen wat steviger te krijgen. Ik heb 4,5 jaar geleden een maagverkleining gehad , ben 54 kilo afgevallen maar inmiddels zit er weer 10 kilo aan. Dus wil ik naast het normaler eten ook sporten.

Voor de toestellen heb ik een trainingsschema laten maken en dat lukt wel aardig. Ik ga op woensdagmiddag, dan is het lekker rustig. Ik ben ook met groepslessen begonnen, omdat ik 1 keer in de week trainen te weinig vind. Maar man wat voel ik me daar ellendig.

48 Jaar, toch nog een beetje overgewicht, totaal geen conditie en het ritmegevoel van een dode kip zonder kop, Ik ken de benamingen niet en ik houd het niet lang vol, Sommige oefeningen kan ik niet eens doen, want ik heb het uithoudingsvermogen niet.

Natuurlijk weet ik wel dat je dat niet meteen kan, maar ik voel me zo ellendig tussen de mensen die het wel kunnen. En ik vind het wel fijn om bezig te zijn. Zelfs pas na 3 weken voel ik me al energieker en slaap ik beter.

Maar toch: dat ik me zo ellendig voel is ook niet fijn. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
16-11-2018 22:02
Als je vaker meedoet met de groepslessen, ga je vanzelf de pasjes en bijbehorende termen herkennen. Als je nu maar 1x per week een les doet en nog maar 3 weken bezig bent, heb je dus maar 3 lessen gevolgd. Dan is het dus helemaal niet gek dat je nog niet met alles mee komt. Ik zou dus nog even doorzetten.

Je kunt ook ander soort lessen proberen. Ik heb zelf een tijdje spinning gedaan. Ook op muziek, ook pittige cardio, maar zonder ingewikkelde pasjes. En als je het te zwaar vindt, kun je de weerstand van je fiets terugdraaien.
Spinning zat ik ook aan te denken. Maar dat hebben ze hier geloof ik niet, dan moet ik weer naar een andere sportschool. Dat is misschien wat voor als ik op de camping zit van april t/m oktober, dan stop ik hier weer.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
16-11-2018 21:16
Hebben ze ook geen aquagroepslessen op geschikte tijden bij jullie zwembad? Die hebben ze bij ons en daar hoef je weinig ritmegevoel voor te hebben en wordt goed uitgelegd. Doe ik 3x per week en vind ik erg leuk om te doen.
Dit wilde ik ook voorstellen. Ik doe ook aan aquajoggen (met flink wat overgewicht) en het is heerlijk! In het water gaat alles veel soepeler en je bent voor ruim de helft onder water, dus ziet niemand of je het precies goed doet ;-D .
In het groepjes waarin ik sport kun je bovendien je eigen tempo aanhouden en mijn instructeur heeft altijd tips en een alternatieve oefening, mocht iets toch niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
16-11-2018 22:02
Ik vind de sportschool ook een ware verschrikking. Heb een tijd verplicht krachttraining moeten doen daar, op voorschrift van de chirurg en fysio na botbreuk. Maar ik vond het afschuwelijk. Onfris ruikende mensen, apparaten die altijd net bezet zijn en ik deed het altijd zodra de sportschool 's ochtends open ging om er maar meteen vanaf te zijn.

Ben zelf inmiddels 40 kilo afgevallen (zonder operatie dus heb er lang over gedaan, drie jaar) en daar zal de sportschool heus wel gedeeltelijk aan bijgedragen hebben, maar ik had er echt geen zin meer in.

In plaats daarvan heb ik vrede gesloten met mijn hometrainer en besloten om die in ieder geval niet meer als kwelgeest te zien. Denk dat de inmiddels verloren kilo's ook motiveren, kleren die (weer) passen en het zien van mijn veranderde spiegelbeeld (nog steeds moeilijk te bevatten dat ik dat ben) en het feit dat mijn taille terug is draagt ook positief bij.

Heb dus vette muziek op mijn telefoon, volume op maximaal, oortjes in/koptelefoon op en gaan. Eigen douche is twee seconden bij me vandaan, lekker alleen en flink vlammen. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen want ik haat van nature alles wat met sporten te maken heeft maar vind het tegenwoordig eigenlijk wel heel fijn om ook op die manier energie kwijt te kunnen.

En aangezien mijn hometrainer op mijn slaapkamer staat kan ik gaan wanneer het mij uitkomt. Ben een avond/nachtmens dus als ik er in het weekend laat in de avond of desnoods midden op de nacht op wil gaan zitten dan heb ik die vrijheid.

Nou ja, probeer te zeggen: maak het voor jezelf in ieder geval draaglijk en zoveel mogelijk naar je wens. Dan is het makkelijker vol te houden.
40 Kilo, wat ontzettend goed van jou!! Super zeg, Ik heb nu nog een halve fiets staan (zeg maar alleen de trappers, kan je zittend op de bank fietsen) en zo'n draaiding voor je core. Die staan alleen maar stof te vergaren, Vroeger ook een hometrainer gehad, een loopband, iets van een stepding. Leuk in het begin, maar na een paar weken niet meer. Ik kan me echt niet motiveren. In de sportschool lukt me dat wel, dus voor mij persoonlijk werkt dat beter.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
16-11-2018 23:20
Het is iig de moeite waard om wat meer te betalen voor een sportschool en dan eentje uit te zoeken waar wat serieuzere sporters komen. Die zijn minder aan het hangen en kijken en het filtert toch een bepaalde doelgroep uit.

Als je wat meer te besteden hebt is een trainer natuurlijk een enorme uitkomst.
Ik heb hier nog niemand zien hangen en kijken. Ze zijn allemaal aan het sporten. De enige die kijkt ben ik geloof ik. Een eigen trainer kan ik me helaas niet veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Josjaa schreef:
17-11-2018 06:18
Wat voor lessen doe je? Pilates is redelijk simpel te volgen, en aan te passen aan je eigen level bijvoorbeeld. Geen danspasjes ook. Les Mills heeft dan weer het voordeel dat je weken dezelfde les doet, dan pik je het wat sneller op. Ik geef zelf les, en echt hoor, iedereen is met zichzelf bezig, niet met wat een ander wel of niet kan. Niveaus zijn altijd heel wisselend, niemand kijkt daar van op.

Als je ergens echt niet uitkomt, vraag het aan je instructeur, na de les bijvoorbeeld. Ik vind dat zelf altijd alleen maar fijn. Kan in een volle zaal helaas niet iedereen persoonlijke aandacht geven.
Ik heb 1 keer Bodystep gedaan en gisteren Burn. Bodystep vond ik leuk om te doen, ook al heb ik geen ritmegevoel, maar omdat ik de 2 daarop volgende dagen niet kon, heb ik gisteren wat anders gedaan. Ik wil toch echt minimaal 2 keer in de week iets doen. Het zit ook vooral tussen mijn oren, dat weet ik wel. Hopelijk gaat dat gevoel binnen een paar weken weg,
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
17-11-2018 06:28
Wat goed dat je in ieder geval sport en ook advies zoekt nu het moeilijker gaat.

Enerzijds hoort het er ook bij dat je in een groep of tussen andere mensen bezig bent en je dan moet dealen met het feit dat het misschien nog niet allemaal lukt.

Anderzijds; er zijn zoveel leuke sporten, waarom zou je jezelf 'kwellen' door te blijven bij een sport die misschien niet bij je past.

Ik zou naast hetgeen wat je nu doet eens gaan proberen welke andere sport je leuk vindt. Ik houd zelf enorm van fietsen, hardlopen en alles wat maar buiten is. Het voordeel is dat er geen tijden en abonnementen aan verbonden zijn dus dat je het ook gemakkelijk naast je sporten kan doen.

Je kan ook meer beweging in de leefstijl passen (niet stoppen met sporten dus) door bv wandelen naar het werk, alles met de fiets doen en geen lift te gebruiken.
Ik ben dus niet zo van het buiten. Ik probeer 3 keer in de week te wandelen, 20 minuten. Ook omdat ik een zittend beroep heb en ook nog 2 keer 45 minuten in de auto zit voor mijn werk (lopen naar het werk gaat dus niet lukken). Fietsen lukt niet vanwege mijn pijnlijke littekens, ik kan niet lang zitten op een harde ondergrond. Lift probeer ik thuis wel te vermijden, maar dat is maar 1 etage. Op het werk is nu wat lastiger, 5 etages, Maar wie weet, over een paar weken lukt dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig ga ik dus nog even door. Het abonnement voor groepslessen duurt tot 8 december, dus daar ga ik zeker nog gebruik van maken.

Bedankt allemaal voor jullie tips, suggesties en opbeurende berichtjes. Dit heeft me zeker een goed gevoel gegeven en ik weet nu ook dat ik niet wil stoppen. Ik moet gewoon er doorheen gaan en hopen dat het over een paar weken heel anders is en ik me dan ook minder ellendig voel.
Ik ben 1.5 maand geleden met Zumba begonnen en bakte er helemaal niets van. De instructrice vertelde me dat ik na 3 keer waarschijnlijk zou willen afhaken omdat ik niet mee zou kunnen komen maar vroeg me ook door te zetten omdat het na een keer of 5 pas een beetje ergens op zou lijken en leuker ging worden. En dat was ook zo! Ik sta altijd achteraan en doe vooral met de voeten mee. Het gaat steeds beter al zal ik er nooit een ster in worden hihi. Ik denk altijd maar: ik heb plezier, ik beweeg en ik zweet dus dan is het goed. Er wordt niet op elkaar gelet en de andere dames zeggen steeds dat zij ook zo zijn begonnen en bij nieuwe nummers hetzelfde nog hebben.

Wat ik wel makkelijk vind is dat de pasjes zich herhalen. Vaak begint het bijv links, dan weet ik dat rechts volgt. Ook zie je bepaalde pasjes in verschillende nummers weer terug komen. Dat heb nu ook eindelijk door na 1.5 maand :lol: .
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van groepsdingen.
Ik loop nu hard, prober 2x per week 3 kwartier te lopen ( met Evi), en als dat niet lukt of heb geen zin/tijd, dan doe ik wel eens ochtendgymnastiek van uitzending gemist :-P ( met gordijnen dicht)
Is misschien suf, maar alles wat je beweegt is tenslotte beter dan op de bank zitten

Laatste keer dat ik een groepsles heb gevolgd, was een gratis iets om te kijken of ik het leuk vond. Yoga. Echt dat vond ik een verschrikking. Moest ik een zwaan worden en dan een duif, en op het laatst moest je Namaste zeggen . Ik kreeg er lachkriebels van. Was niet aan me besteed
Alle reacties Link kopieren
raindrop57 schreef:
18-11-2018 06:49
Ik ben 1.5 maand geleden met Zumba begonnen en bakte er helemaal niets van. De instructrice vertelde me dat ik na 3 keer waarschijnlijk zou willen afhaken omdat ik niet mee zou kunnen komen maar vroeg me ook door te zetten omdat het na een keer of 5 pas een beetje ergens op zou lijken en leuker ging worden. En dat was ook zo! Ik sta altijd achteraan en doe vooral met de voeten mee. Het gaat steeds beter al zal ik er nooit een ster in worden hihi. Ik denk altijd maar: ik heb plezier, ik beweeg en ik zweet dus dan is het goed. Er wordt niet op elkaar gelet en de andere dames zeggen steeds dat zij ook zo zijn begonnen en bij nieuwe nummers hetzelfde nog hebben.

Wat ik wel makkelijk vind is dat de pasjes zich herhalen. Vaak begint het bijv links, dan weet ik dat rechts volgt. Ook zie je bepaalde pasjes in verschillende nummers weer terug komen. Dat heb nu ook eindelijk door na 1.5 maand :lol: .
Goed van je dat je toch doorgezet heb. Ik hoop dat het bij mij ook zo gaat. Het is jammer dat ik de twee maandagen niet mee kon doen met Bodystep, dat vond ik eigenlijk best leuk om te doen. Maar aankomende vrijdag werk ik thuis en dan ga ik 's morgens. Dan heb ik eigenlijk maar 1 keer gemist.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
18-11-2018 11:45
Ik hou ook niet van groepsdingen.
Ik loop nu hard, prober 2x per week 3 kwartier te lopen ( met Evi), en als dat niet lukt of heb geen zin/tijd, dan doe ik wel eens ochtendgymnastiek van uitzending gemist :-P ( met gordijnen dicht)
Is misschien suf, maar alles wat je beweegt is tenslotte beter dan op de bank zitten

Laatste keer dat ik een groepsles heb gevolgd, was een gratis iets om te kijken of ik het leuk vond. Yoga. Echt dat vond ik een verschrikking. Moest ik een zwaan worden en dan een duif, en op het laatst moest je Namaste zeggen . Ik kreeg er lachkriebels van. Was niet aan me besteed
Hahaha...nee yoga zie ik mezelf ook nog niet doen. Zeker niet met mijn evenwichtsstoornis. Ik ben eigenlijk sowieso geen groepsmens, maar ik merk wel dat dit me wel motiveert om mee te doen. En dat vind ik wel prettig.
Die apparaten/toestellen in de sportschool werken NIET.
Je kan beter trainen met lichaamsgewicht.

Dat je je zo ellendig voelt komt omdat je je lichaam niet goed gebruikt bij de oefeningen, wat op toestellen niet mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me ellendig vanwege mijn onzekerheid, dat heeft niks te maken met hoe ik mijn lichaam gebruik.
Wat ik lees is dat je het leuk vindt en je energieker voelt, maar je voelt je onzeker en bekeken (ook al kijken mensen niet). Ik zou dus doorgaan. Je wordt écht wel beter en fitter, 3 weken is nog superkort! En over en tijd komen er weer nieuwe mensen die nog niet fit zijn en het nog niet snappen, en dan ben jij weer een stuk verder :)

Als je iets leuk vindt, niet opgeven omdat je bang bent voor wat anderen denken. En niet jezelf naar beneden praten!
Daantje1970 schreef:
18-11-2018 18:26
Ik voel me ellendig vanwege mijn onzekerheid, dat heeft niks te maken met hoe ik mijn lichaam gebruik.
Dat kan, maar op ten duur ga je het wel merken.
Je moet bij oefeningen je hele lichaam gebruiken en niet alleen een bepaalde spiergroep.
Dan raakt je lichaam op een bepaald moment de balans kwijt en ga je je beroerd voelen.
Alle reacties Link kopieren
Vooral doorgaan! Steps vind je leuk, dus probeer dat te doen.
Ben zelf ook 3 weken geleden begonnen. In een pittige les gerold, poe! Voel me het kneusje van de klas.
Maaaaaaaarrrrr...leraar is een lekker enthousiast ding die zegt dat hij het heeeeel leuk vind als ik weer kom, haha. Dat motiveert ook. (Nee hier komen geen sappige verhalen verder. Maar het helpt alleen om te gaan)

Ik moet het ook afgooien wat anderen denken. Heb een klein praatje gemaakt met ze en nu zijn ze juist aanmoedigend en aardig. Zij zijn ook ooit begonnen. En he....we doen het in ieder geval al beter dan iedereen die op de bank hangt!
Alle reacties Link kopieren
PaarsePiet schreef:
18-11-2018 19:09
Dat kan, maar op ten duur ga je het wel merken.
Je moet bij oefeningen je hele lichaam gebruiken en niet alleen een bepaalde spiergroep.
Dan raakt je lichaam op een bepaald moment de balans kwijt en ga je je beroerd voelen.
Heb je wel eens Bodystep gedaan? Heb toch echt mijn hele lichaam gebruikt hoor.
Alle reacties Link kopieren
ellenz schreef:
18-11-2018 19:54
Vooral doorgaan! Steps vind je leuk, dus probeer dat te doen.
Ben zelf ook 3 weken geleden begonnen. In een pittige les gerold, poe! Voel me het kneusje van de klas.
Maaaaaaaarrrrr...leraar is een lekker enthousiast ding die zegt dat hij het heeeeel leuk vind als ik weer kom, haha. Dat motiveert ook. (Nee hier komen geen sappige verhalen verder. Maar het helpt alleen om te gaan)

Ik moet het ook afgooien wat anderen denken. Heb een klein praatje gemaakt met ze en nu zijn ze juist aanmoedigend en aardig. Zij zijn ook ooit begonnen. En he....we doen het in ieder geval al beter dan iedereen die op de bank hangt!
Vond degene die Bodystep gaf ook erg enthousiast en toen ze de boel afrondde, zei ze nog dat er iemand nieuw bij was maar dat ze daar helemaal niks van gemerkt had. Erg lief. Ook fijn waren de opties voor als je bepaalde dingen niet kon doen. Ook ik heb nog een praatje gemaakt met anderen, ze waren allemaal even lief. Nu ik er zo over praat vind ik het eigenlijk wel jammer dat ik morgenavond niet kan. Nou ja,.vrijdagochtend ga ik dan wel en volgende week maandag kan ik wel weer.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
18-11-2018 18:28
Wat ik lees is dat je het leuk vindt en je energieker voelt, maar je voelt je onzeker en bekeken (ook al kijken mensen niet). Ik zou dus doorgaan. Je wordt écht wel beter en fitter, 3 weken is nog superkort! En over en tijd komen er weer nieuwe mensen die nog niet fit zijn en het nog niet snappen, en dan ben jij weer een stuk verder :)

Als je iets leuk vindt, niet opgeven omdat je bang bent voor wat anderen denken. En niet jezelf naar beneden praten!
Ik ga zeker door. Thanx voor de peptalk.
Alle reacties Link kopieren
Probeer vol te houden! Blijven gaan en trainen. Gewoon doen wat je kan. Lukt het even niet tijdens een groepsles of individuele oefeningen, dan gewoon een kleine pauze inlassen. Gaandeweg zul je merken dat het steeds beter gaat, maar dat kost tijd, maanden. Alles draait om regelmatig sporten, jezelf uit blijven dagen (steeds naar 'the next level') en op je voeding letten. Als je groepslessen doet, volg dan de lessen van docenten die je aanspreken. Dit geeft extra energie waardoor je meer progressie boekt.

Wat betreft bekeken worden ... vaak is dat het helemaal niet het geval en zit het tussen de oren. Persoonlijk vind ik het enorm positief als ik beginnende sporters met veel overgewicht zie. De eerste en moeilijkste stap om daadwerkelijk met sporten te beginnen, is toch maar mooi gezet denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
19-11-2018 14:46
Probeer vol te houden! Blijven gaan en trainen. Gewoon doen wat je kan. Lukt het even niet tijdens een groepsles of individuele oefeningen, dan gewoon een kleine pauze inlassen. Gaandeweg zul je merken dat het steeds beter gaat, maar dat kost tijd, maanden. Alles draait om regelmatig sporten, jezelf uit blijven dagen (steeds naar 'the next level') en op je voeding letten. Als je groepslessen doet, volg dan de lessen van docenten die je aanspreken. Dit geeft extra energie waardoor je meer progressie boekt.


Wat betreft bekeken worden ... vaak is dat het helemaal niet het geval en zit het tussen de oren. Persoonlijk vind ik het enorm positief als ik beginnende sporters met veel overgewicht zie. De eerste en moeilijkste stap om daadwerkelijk met sporten te beginnen, is toch maar mooi gezet denk ik dan.[/b]

Heel lief dat iedereen zegt dat er niet gekeken wordt, maar dat is natuurlijk bs.
Je ziet elkaar, en je vormt in je hoofd toch een oordeel. Geeft niet, we zijn mensen, maar ontkennen dat het zo is, is een beetje flauw.
.
Ik sport ook niet omdat ik sporten nou per se zo leuk vind. Maar ik vind het effect dat het heeft wel leuk. Dus ik heb er gewoon routine van gemaakt. M’n tanden poets ik ook niet omdat ik dat leuk vind, maar het hoort gewoon bij goed voor mezelf zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
19-11-2018 15:06
Heel lief dat iedereen zegt dat er niet gekeken wordt, maar dat is natuurlijk bs.
Je ziet elkaar, en je vormt in je hoofd toch een oordeel. Geeft niet, we zijn mensen, maar ontkennen dat het zo is, is een beetje flauw.
Dat is echt onzin. Ik heb vanavond 1,5 uur in de fitness gestaan en zou echt niet kunnen zeggen wie daar allemaal rondliepen. Echt, als je met je eigen dingen bezig bent dan kijk je niet om je heen op zoek naar mensen met overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
21-11-2018 00:14
Dat is echt onzin. Ik heb vanavond 1,5 uur in de fitness gestaan en zou echt niet kunnen zeggen wie daar allemaal rondliepen. Echt, als je met je eigen dingen bezig bent dan kijk je niet om je heen op zoek naar mensen met overgewicht.

Iets onthouden is iets anders dan met oogkleppen op staan en anderen niet zien. En ‘op zoek zijn naar..’ slaat helemaal nergens op.
Het gaat trouwens niet alleen om mensen met overgewicht, maar opvallende kenmerken an sich. Positief én negatief. Dat knalroze shirtje, die vrouw die elke keer de verkeerde kant op gaat, diegene vooraan die superfanatiek is, de man die zich nooit lijkt te douchen (die onthou je trouwens wel sneller), degene met de zware gewichten, en ja, de nieuweling die het nog niet helemaal onder de knie heeft.
.
Alle reacties Link kopieren
Dat wil niet zeggen dat je dus meteen een oordeel vormt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven