De kwelling van de sportschool: doorgaan of stoppen?

16-11-2018 20:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of 3 sport ik bij een sportschool. Dit om mijn conditie te verbeteren en om mijn benen wat steviger te krijgen. Ik heb 4,5 jaar geleden een maagverkleining gehad , ben 54 kilo afgevallen maar inmiddels zit er weer 10 kilo aan. Dus wil ik naast het normaler eten ook sporten.

Voor de toestellen heb ik een trainingsschema laten maken en dat lukt wel aardig. Ik ga op woensdagmiddag, dan is het lekker rustig. Ik ben ook met groepslessen begonnen, omdat ik 1 keer in de week trainen te weinig vind. Maar man wat voel ik me daar ellendig.

48 Jaar, toch nog een beetje overgewicht, totaal geen conditie en het ritmegevoel van een dode kip zonder kop, Ik ken de benamingen niet en ik houd het niet lang vol, Sommige oefeningen kan ik niet eens doen, want ik heb het uithoudingsvermogen niet.

Natuurlijk weet ik wel dat je dat niet meteen kan, maar ik voel me zo ellendig tussen de mensen die het wel kunnen. En ik vind het wel fijn om bezig te zijn. Zelfs pas na 3 weken voel ik me al energieker en slaap ik beter.

Maar toch: dat ik me zo ellendig voel is ook niet fijn. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Deels heel herkenbaar. Ik heb echt het ritmegevoel van een garnaal en word dus behoorlijk wanhopig van al die pasjes. Die doe ik dus ook gewoon niet meer. Gewoon lekker kracht en cardio doen, dat is ook helemaal prima! Verder kan ik je echt adviseren om jezelf niet met anderen te vergelijken. Vergelijk je liever met jezelf van drie maanden geleden, dat is veel eerlijker! Ik ben toevallig zo iemand die behoorlijk sportief is met een redelijk fitgirl-figuur en sport vaak samen met beginnende sporters (al dan niet met overgewicht) en dat is juist de groep waar ik onwijs veel respect voor heb. Omdat ik weet hoe moeilijk het begin is, hoe ongemakkelijk je je kunt voelen in het begin. En omdat ik simpelweg heel goed snap dat diezelfde squats een stuk zwaarder zijn voor jou dan voor mij.

Je merkt nu al verschil, dat is toch super! Ik zou echt nog een poosje doorzetten, tenzij je een andere leukere sport tegenkomt. Zelfs als je voor je gevoel weinig doet in de sportschool (hoewel dat niet zo klinkt) dan doe je altijd nog meer dan thuis op de bank. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de gewone dagelijkse bewegingen oefenen zodat je die makkelijk kan uitvoeren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Traplopen, touwtjespringen, kniebuigingen, rugbuigingen, zijdelingse buigingen, armen verzwaard heffen e.d.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
16-11-2018 20:39
Je hebt ook eigenlijk gewoon gelijk. In mijn hoofd weet ik dat wel. Ik moet niet nadenken of en wat anderen denken. Ik moet gewoon lekker met mezelf bezig zijn en schijt aan anderen hebben. Maar zelfs nu vind ik dat nog steeds moeilijk. Het zit echt tussen mijn oren. Dus misschien inderdaad maar gewoon doorgaan en wie weet gaat over een paar weken een stuk beter. Ik heb ook pas 2 groepslessen gedaan en dan nog 2 verschillende ook.

Kom op, blijven doen dan! Het wordt écht makkelijker naarmate je het vaker doet. Lekker achteraan staan en gaan! :whip:
(Ik was diegene die weken bij een les heeft staan kijken (wel buiten de zaal hoor), om moed te verzamelen en dan nog was die eerste keer zó ongemakkelijk! Maar men, wat ben ik blij - en trots - dat ik toen doorgezet heb, heb er echt veel plezier van gehad). :jump:
.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet verwachten dat je het meteen allemaal kan, iedereen is ooit zo begonnen als jij. Bovendien wordt er echt niet op je gelet hoor, de anderen zijn zelf veel te druk bezig.
Cum non tum age
Weet je, anderen zullen toch altijd een oordeel over je hebben. Ik herken het hoor. Maar je komt er voor jezelf niet voor de ander. Kijk wat jij wilt en leuk vindt. Mening van anderen mag jouw plezier niet beïnvloeden.
Hebben ze ook geen aquagroepslessen op geschikte tijden bij jullie zwembad? Die hebben ze bij ons en daar hoef je weinig ritmegevoel voor te hebben en wordt goed uitgelegd. Doe ik 3x per week en vind ik erg leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Stop met die groepsles of kies een andere les of sport.
Alle reacties Link kopieren
Ga Pilates doen. Dat kan je aanpassen aan je eigen niveau. Je kan ook af en toe een xtra pauze inlassen. Geleidelijk ga je dan steeds meer meedoen en volhouden.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
16-11-2018 20:39
Je hebt ook eigenlijk gewoon gelijk. In mijn hoofd weet ik dat wel. Ik moet niet nadenken of en wat anderen denken. Ik moet gewoon lekker met mezelf bezig zijn en schijt aan anderen hebben. Maar zelfs nu vind ik dat nog steeds moeilijk. Het zit echt tussen mijn oren. Dus misschien inderdaad maar gewoon doorgaan en wie weet gaat over een paar weken een stuk beter. Ik heb ook pas 2 groepslessen gedaan en dan nog 2 verschillende ook.
Dit is dus het probleem. Je hebt 2 verschillende groepslessen gedaan. De andere mensen doen al weken dezelfde les, elke week weer. Dus die weten alle pasjes al grotendeels uit hun hoofd.
Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met de sportschool. Begonnen met groepslessen en totaal geen ritme gevoel. Vond de eerste paar weken de les maar zozo, moeite om alles te volgen. Pffff, deed ik de benen goed, moesten de armen weer wat anders. Volgehouden, en na 4 weken begon ik het ineens super leuk te vinden. Juist omdat het elke week het zelfde is, en ik de pasjes begon te herkennen.

Nu een jaar later vind ik het helemaal geweldig. Elke 3 maanden komt er een “nieuwe les” en moet iedereen wennen aan de nieuwe pasjes. Al leer je steeds beter de pasjes en bewegingen, omdat veel toch weer terug komt.

En wat ik ook superleuk en grappig vind, ik krijg zowaar wat ritmegevoel, haha.

Wat tips, probeer de eerste lessen enkel de benen of de armen mee te doen. Allebei is te moeilijk in het begin.
En tel constant mee met de bewegingen, dan weet ik beter wanneer we overgaan naar een ander pasje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben ook verschillende keren in de sportschool uitgehangen en het uiteindelijk opgegeven tot nu.
Sinds we elke week met een personal trainer trainen heeft het a : meer effect. b : is het leuker en afwisselender en c : een goede stok achter de deur

Je krijgt gewoon meer inzicht en ervaring in waar je mee bezig bent en dan wordt het ook echt leuker.

Succes hoor en niet opgeven het is heel goed wat je doet :worship:
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
ps wij doen fitness
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Welke groepsles doe je? Veel pasjes komen steeds weer terug, grape vine, v-stap, step touch, mambo, pivot, lunges, squats, knieen-hoog-met-een-stap-ertussen 😅 Als je vaker gaat leer je vanzelf de pasjes kennen. En ga achterin de zaal staan, dan voel je je minder opgelaten.
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn we rond dezelfde tijd geopereerd. Ik doe aan hardlopen, buiten, opgebouwd met start to run van Evy. Nu aan het trainen voor de halve marathon. Kon eerst niet eens een minuut hardlopen haha.

Ik doe thuis krachttraining met dumbbells via fitnessblender.com. Dat gaat ook echt goed en gewoon lekker thuis. Ik woon in een kleine flat, gaat prima.

Verder zwemmen, dat spreekt voor zich. Ik ga ook niet naar de sportschool en ik heb geen ritmegevoel. Zo gaat het prima!
Als je de groepslessen echt niet leuk vindt dan moet je ze gewoon skippen. En idd alleen cardio/kracht doen.
Goed voor je lijf, maar ook voor je hoofd! Houdt een eventuele nieuwe depressie meer op afstand.
Ik vind de sportschool ook een ware verschrikking. Heb een tijd verplicht krachttraining moeten doen daar, op voorschrift van de chirurg en fysio na botbreuk. Maar ik vond het afschuwelijk. Onfris ruikende mensen, apparaten die altijd net bezet zijn en ik deed het altijd zodra de sportschool 's ochtends open ging om er maar meteen vanaf te zijn.

Ben zelf inmiddels 40 kilo afgevallen (zonder operatie dus heb er lang over gedaan, drie jaar) en daar zal de sportschool heus wel gedeeltelijk aan bijgedragen hebben, maar ik had er echt geen zin meer in.

In plaats daarvan heb ik vrede gesloten met mijn hometrainer en besloten om die in ieder geval niet meer als kwelgeest te zien. Denk dat de inmiddels verloren kilo's ook motiveren, kleren die (weer) passen en het zien van mijn veranderde spiegelbeeld (nog steeds moeilijk te bevatten dat ik dat ben) en het feit dat mijn taille terug is draagt ook positief bij.

Heb dus vette muziek op mijn telefoon, volume op maximaal, oortjes in/koptelefoon op en gaan. Eigen douche is twee seconden bij me vandaan, lekker alleen en flink vlammen. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen want ik haat van nature alles wat met sporten te maken heeft maar vind het tegenwoordig eigenlijk wel heel fijn om ook op die manier energie kwijt te kunnen.

En aangezien mijn hometrainer op mijn slaapkamer staat kan ik gaan wanneer het mij uitkomt. Ben een avond/nachtmens dus als ik er in het weekend laat in de avond of desnoods midden op de nacht op wil gaan zitten dan heb ik die vrijheid.

Nou ja, probeer te zeggen: maak het voor jezelf in ieder geval draaglijk en zoveel mogelijk naar je wens. Dan is het makkelijker vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Als je vaker meedoet met de groepslessen, ga je vanzelf de pasjes en bijbehorende termen herkennen. Als je nu maar 1x per week een les doet en nog maar 3 weken bezig bent, heb je dus maar 3 lessen gevolgd. Dan is het dus helemaal niet gek dat je nog niet met alles mee komt. Ik zou dus nog even doorzetten.

Je kunt ook ander soort lessen proberen. Ik heb zelf een tijdje spinning gedaan. Ook op muziek, ook pittige cardio, maar zonder ingewikkelde pasjes. En als je het te zwaar vindt, kun je de weerstand van je fiets terugdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Het is iig de moeite waard om wat meer te betalen voor een sportschool en dan eentje uit te zoeken waar wat serieuzere sporters komen. Die zijn minder aan het hangen en kijken en het filtert toch een bepaalde doelgroep uit.

Als je wat meer te besteden hebt is een trainer natuurlijk een enorme uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
Even heel praktisch hoor, maar die pasjes zijn toch ook op youtube te vinden? Kijk een paar videos in je eigen tijd en dan herken je die pasjes ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor lessen doe je? Pilates is redelijk simpel te volgen, en aan te passen aan je eigen level bijvoorbeeld. Geen danspasjes ook. Les Mills heeft dan weer het voordeel dat je weken dezelfde les doet, dan pik je het wat sneller op. Ik geef zelf les, en echt hoor, iedereen is met zichzelf bezig, niet met wat een ander wel of niet kan. Niveaus zijn altijd heel wisselend, niemand kijkt daar van op.

Als je ergens echt niet uitkomt, vraag het aan je instructeur, na de les bijvoorbeeld. Ik vind dat zelf altijd alleen maar fijn. Kan in een volle zaal helaas niet iedereen persoonlijke aandacht geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je in ieder geval sport en ook advies zoekt nu het moeilijker gaat.

Enerzijds hoort het er ook bij dat je in een groep of tussen andere mensen bezig bent en je dan moet dealen met het feit dat het misschien nog niet allemaal lukt.

Anderzijds; er zijn zoveel leuke sporten, waarom zou je jezelf 'kwellen' door te blijven bij een sport die misschien niet bij je past.

Ik zou naast hetgeen wat je nu doet eens gaan proberen welke andere sport je leuk vindt. Ik houd zelf enorm van fietsen, hardlopen en alles wat maar buiten is. Het voordeel is dat er geen tijden en abonnementen aan verbonden zijn dus dat je het ook gemakkelijk naast je sporten kan doen.

Je kan ook meer beweging in de leefstijl passen (niet stoppen met sporten dus) door bv wandelen naar het werk, alles met de fiets doen en geen lift te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
sophiax schreef:
16-11-2018 20:45
Deels heel herkenbaar. Ik heb echt het ritmegevoel van een garnaal en word dus behoorlijk wanhopig van al die pasjes. Die doe ik dus ook gewoon niet meer. Gewoon lekker kracht en cardio doen, dat is ook helemaal prima! Verder kan ik je echt adviseren om jezelf niet met anderen te vergelijken. Vergelijk je liever met jezelf van drie maanden geleden, dat is veel eerlijker! Ik ben toevallig zo iemand die behoorlijk sportief is met een redelijk fitgirl-figuur en sport vaak samen met beginnende sporters (al dan niet met overgewicht) en dat is juist de groep waar ik onwijs veel respect voor heb. Omdat ik weet hoe moeilijk het begin is, hoe ongemakkelijk je je kunt voelen in het begin. En omdat ik simpelweg heel goed snap dat diezelfde squats een stuk zwaarder zijn voor jou dan voor mij.

Je merkt nu al verschil, dat is toch super! Ik zou echt nog een poosje doorzetten, tenzij je een andere leukere sport tegenkomt. Zelfs als je voor je gevoel weinig doet in de sportschool (hoewel dat niet zo klinkt) dan doe je altijd nog meer dan thuis op de bank. :)
Wat fijn om dit te lezen. Dat doet me heel erg goed en ik heb er zeker wat aan. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
16-11-2018 20:55
Kom op, blijven doen dan! Het wordt écht makkelijker naarmate je het vaker doet. Lekker achteraan staan en gaan! :whip:
(Ik was diegene die weken bij een les heeft staan kijken (wel buiten de zaal hoor), om moed te verzamelen en dan nog was die eerste keer zó ongemakkelijk! Maar men, wat ben ik blij - en trots - dat ik toen doorgezet heb, heb er echt veel plezier van gehad). :jump:
Het abonnement voor de groepslessen kan ik pas op 8 december opzeggen, dus voorlopig ga ik zeker nog door. Kan dan altijd nog beslissen of ik stop of doorga. Dus misschien is het over 2 weken wel heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
16-11-2018 21:10
Weet je, anderen zullen toch altijd een oordeel over je hebben. Ik herken het hoor. Maar je komt er voor jezelf niet voor de ander. Kijk wat jij wilt en leuk vindt. Mening van anderen mag jouw plezier niet beïnvloeden.
Dat is ook zo, je hebt helemaal gelijk, En ik weet het ook wel, maar toch als ik daar sta, voel ik me wel zo,
MrsLady schreef:
16-11-2018 21:16
Hebben ze ook geen aquagroepslessen op geschikte tijden bij jullie zwembad? Die hebben ze bij ons en daar hoef je weinig ritmegevoel voor te hebben en wordt goed uitgelegd. Doe ik 3x per week en vind ik erg leuk om te doen.
Helaas ook niet. Precies op tijdstippen dat ik moet werken of cursus heb. Dan zou ik naar een zwembad hier 20 minuten vandaan moeten, dat vind ik toch net iets te ver,
veensteker schreef:
16-11-2018 21:28
Ga Pilates doen. Dat kan je aanpassen aan je eigen niveau. Je kan ook af en toe een xtra pauze inlassen. Geleidelijk ga je dan steeds meer meedoen en volhouden.
Daar ga ik eens even naar zoeken of dat in de buurt gegeven wordt. Dank je wel voor de tip.
Wintertime16 schreef:
16-11-2018 21:46
Welke groepsles doe je? Veel pasjes komen steeds weer terug, grape vine, v-stap, step touch, mambo, pivot, lunges, squats, knieen-hoog-met-een-stap-ertussen 😅 Als je vaker gaat leer je vanzelf de pasjes kennen. En ga achterin de zaal staan, dan voel je je minder opgelaten.
Ik heb nu Bodystep gedaan en Burn. Bodystep vond ik leuk om te doen, maar kon afgelopen maandag niet en aankomende maandag ook niet, dus heb ik voor iets anders gekozen. En achteraan staan doe ik zeker, vooraan zijn de spiegels, dat hoef ik niet te zien.
Yavanna schreef:
16-11-2018 21:51
Dan zijn we rond dezelfde tijd geopereerd. Ik doe aan hardlopen, buiten, opgebouwd met start to run van Evy. Nu aan het trainen voor de halve marathon. Kon eerst niet eens een minuut hardlopen haha.

Ik doe thuis krachttraining met dumbbells via fitnessblender.com. Dat gaat ook echt goed en gewoon lekker thuis. Ik woon in een kleine flat, gaat prima.

Verder zwemmen, dat spreekt voor zich. Ik ga ook niet naar de sportschool en ik heb geen ritmegevoel. Zo gaat het prima!
De halve marathon!! Wat goed van jou zeg, Respect!! Ik ben na mijn operatie gaan badmintonnen met een paar vrouwen die ook geopereerd waren. Na een operatie 2 jaar geleden die niet helemaal goed gegaan ben ik daarmee gestopt, Dat vond ik leuk om te doen. Daarna ben ik een beetje lui geworden, vanwege de pijn. Nu 2 jaar later is de pijn er nog wel, maar gelukkig niet meer zo erg, en daarom wil ik toch weer gaan sporten. Thuis kan ik me echt niet motiveren om iets te doen. Dat lukt een paar keer en dan houdt het op,
Alle reacties Link kopieren
paabs schreef:
16-11-2018 21:29
Dit is dus het probleem. Je hebt 2 verschillende groepslessen gedaan. De andere mensen doen al weken dezelfde les, elke week weer. Dus die weten alle pasjes al grotendeels uit hun hoofd.
Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met de sportschool. Begonnen met groepslessen en totaal geen ritme gevoel. Vond de eerste paar weken de les maar zozo, moeite om alles te volgen. Pffff, deed ik de benen goed, moesten de armen weer wat anders. Volgehouden, en na 4 weken begon ik het ineens super leuk te vinden. Juist omdat het elke week het zelfde is, en ik de pasjes begon te herkennen.

Nu een jaar later vind ik het helemaal geweldig. Elke 3 maanden komt er een “nieuwe les” en moet iedereen wennen aan de nieuwe pasjes. Al leer je steeds beter de pasjes en bewegingen, omdat veel toch weer terug komt.

En wat ik ook superleuk en grappig vind, ik krijg zowaar wat ritmegevoel, haha.

Wat tips, probeer de eerste lessen enkel de benen of de armen mee te doen. Allebei is te moeilijk in het begin.
En tel constant mee met de bewegingen, dan weet ik beter wanneer we overgaan naar een ander pasje.
Hier heb ik wel aan, denk ik. Armen en benen tegelijk lukt mij ook bijna niet, Zeker als het het linkerbeen is en de rechterarm, ergens in mijn hoofd komt er dan kortsluiting. Dus dan doe ik meestal alleen de benen. Ik ga ook wel door, zeker tot 8 december. Ik hoop dat ik het dan een beetje door begin te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven