Domme sportvragen

11-04-2019 16:09 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben totaal asportief opgegroeid. Alleen op de basisschool gym gehad en op de middelbare school vanwege oneindig medisch gedoe aan mijn voet geen gymles gehad. Nu is dat gelukkig al jarenlang helemaal genezen.

Ik ken van bijna geen een sport de regels, snap ook niets van het enthousiasme waarmee ouders om 8:00 uur op voetbalvelden staan.... Ben echt een sportdummie :)

Maar, nu ben ik een tijdje geleden begonnen met sporten en heb allerlei domme vragen. Tijdens groepslessen bv weet ik nooit waarom bepaalde oefeningen zijn, en ben ik altijd blij als de docent zegt waar je het moet voelen al doet het bij mij altijd ergens anders pijn dan.

En ik vraag me bv af waarom yoga en buikspieroefeningen op zo'n hard dun matje gedaan wordt.
Maar dit lijkt me dus zo'n domme vraag dat ik hem maar niet stel 🙃

Dus ik dacht, misschien leuk om te zien of er nog andere sportdummies zijn met domme vragen waarop de meer gevorderden dan het antwoord kunnen geven.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze altijd maar misschien heb jij er toch eentje? :)
Yogamatjes van de sportschool moet je niet gebruiken. Die zijn vies en goedkoop ingekocht.
Dat er aparte dames- en herenteams voor atletiek, voetbal, schaatsen etc zijn snap ik. Maar waarom wordt dat onderscheid ook gemaakt bij sporten als paardensport, boogschieten, curling?

Of vergis ik me totaal en is er geen onderscheid daar :P
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet komen bij de paardensport ruiters en amazones gewoon tegen elkaar uit. Heel soms is er een aparte rubriek voor dames.

Zo heeft Ten Cate ooit een beloning uitgeloofd voor een wedstrijd voor dames. Lingerie of zo. Tsja, daar kun je geen mannen voor uit laten komen.

Maar bij dat boogschieten en curling begrijp ik overigens niet, als dat apart gaat.
iones schreef:
11-04-2019 22:28
Voor zover ik weet komen bij de paardensport ruiters en amazones gewoon tegen elkaar uit. Heel soms is er een aparte rubriek voor dames.

Zo heeft Ten Cate ooit een beloning uitgeloofd voor een wedstrijd voor dames. Lingerie of zo. Tsja, daar kun je geen mannen voor uit laten komen.

Maar bij dat boogschieten en curling begrijp ik overigens niet, als dat apart gaat.
Boogschieten is een intensieve sport waar je een goede conditie voor het hebben en ook sterk voor moet zijn. Niet raar dat daar ook onderscheid in wordt gemaakt. Het is echt een krachtsport.
Alle reacties Link kopieren
Curling is fysiek best intensief.. het vegen schijnt iig. Er is net als bij tennis ook een gemengd team.

Bij paardrijden gaat het meer om het paard en de samenwerking, kundigheid van de berijder dan de kracht van de berijder. Daarom gemengde wedstrijden.

Ooit een handboog gespannen? Kracht en ook gemiddelde lengte zetten 98% van de mannen op 4-0 zeg maar.
Nou daarom vroeg ik het ook hè
petra123456 schreef:
11-04-2019 17:41
Het mag. Maar is het echt kramp, of is het protest tegen de inspanning? Geïsoleerde herhaling is zwaar, maar effectiever heb ik altijd geleerd. Door te wisselen herhaal je de inspanning niet direct.
Effectiever voor wat precies?

Het ligt helemaal aan je doel of iets effectief is. Crunches om sterke buikspieren te krijgen is op zich prima, maar als je je rompstabiliteit wilt verbeteren dan zijn oefeningen als planken over het algemeen weer effectiever omdat je dan ook je (o.a.) rugspieren meetraint.


Over het algemeen heb je er niet zoveel aan om spieren heel geïsoleerd te trainen. Ja, die ene spier die je traint wordt wel sterker, maar voor de meeste bewegingen heb je juist meerdere spieren nodig die ook sterker moeten worden en op elkaar afgestemd moeten bewegen. Naast trainen op kracht wordt je dus ook motorisch (en neurologisch) handiger bij compoundoefeningen.
pamelacourson schreef:
11-04-2019 16:45
Als je meer wilt begrijpen van wat je doet, is het heel goed om met een personal trainer te gaan trainen. Sommige fysiotherapiepraktijken bieden ook sporten onder begeleiding aan, dat is vaak wat goedkoper. Zij kunnen je ook heel goed leren hoe je oefeningen goed uitvoert en waar ze goed voor zijn. En tussendoor kan je pt al je domme sportvragen beantwoorden :cheer:
Absoluut een goed idee om een tijdje onder begeleiding te trainen, maar wees dan wel kritisch bij het uitzoeken van een trainer. In de sportschool waar ik train zit er een enorm verschil in kennis en kunde van de verschillende personal trainers. Check dus goed de referenties, de resultaten en de diploma's.
Alle reacties Link kopieren
Bospaddestoeltje schreef:
12-04-2019 08:56
Effectiever voor wat precies?

Het ligt helemaal aan je doel of iets effectief is. Crunches om sterke buikspieren te krijgen is op zich prima, maar als je je rompstabiliteit wilt verbeteren dan zijn oefeningen als planken over het algemeen weer effectiever omdat je dan ook je (o.a.) rugspieren meetraint.


Over het algemeen heb je er niet zoveel aan om spieren heel geïsoleerd te trainen. Ja, die ene spier die je traint wordt wel sterker, maar voor de meeste bewegingen heb je juist meerdere spieren nodig die ook sterker moeten worden en op elkaar afgestemd moeten bewegen. Naast trainen op kracht wordt je dus ook motorisch (en neurologisch) handiger bij compoundoefeningen.
In ga ervan uit dat de reden voor 15 keer die ene beweging voor die 'ene' spier bedoeld is. En dat er een redelijk complete range aan spieren aan bod komt.
Als het een romp oefening had moeten zijn was het wel een plank geweest. Overigens gebruik je altijd meerdere spieren ter stabilisatie. Ik ben fan van oefeningen op een instabiele ondergrond voor de romp, daarbij maak je voortdurend correcties, wat mij betreft wint dat van statische dingen als een plank. Crunches zijn maar heel matige oefeningen voor buikspieren, wat mij betreft leuk voor op vakantie zonder sportruimte, en voor echte beginners. Het is voor de meesten ook belastend voor de rug, het bekken en de nek..die fanatiek meewerken en de buikspieren ontlasten. Ik ga ervan uit dat degene die dit in het schema heeft gezet hierbij naar zowel het individu als de trainingsruimte en doelen heeft gekeken.

Het is beter als je een spier/spiergroep wilt trainen de herhalingen te doen zonder afwisseling. Door de intensievere belasting is er sneller het gewenste effect. Als je na elke crunch vijf seconden rust is het geen herhaling. Links, midden en rechts afwisselen levert een 'totale' ontspanning op van de spieren voor de herhaling. Elke herhaling is dus de eerste keer opnieuw.

Een crunch, een keer opdrukken, een jumpsquat, een lounge, een burpee, een biceps curl, een roeibeweging, vijf seconden fietsen en dat twintig keer herhaal is minder zinvol dan elk van die dingen twintig keer achter elkaar. Zoals je uiteindelijk je minuutjes hardlopen in blokjes van meerdere minuten doet tot je conditie echt verbeterd is en je een halfuur aan elkaar kunt. Als je van die ene minuut er nooit twee maakt kom je ook nooit aan de dertig.
-Darkside- schreef:
11-04-2019 16:30
Ik heb ook een domme vraag. Van de trainer 'moet' ik buikspieroefeningen doen. Recht en schuin 3x15 keer.
Maar ik merkte dat als ik 3x15 schuin links, 3x15 schuin rechts en 3x15 recht doe dat ik verga van de spierkramp.
Dus ik doe nu 3x15 links, midden, rechts. Vind ik veel beter te doen.
Maar mag dat?
Ja,dat mag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven