Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Training voltooien zegt natuurlijk niet dat het niet te zwaar is. Maar de 'schrik' voor een training die uiteindelijk prima te doen valt achteraf herken ik dus wel. Dat is dus het stukje dat je jezelf soms extra moet pushen. En het mentale aspect is in feite ook goed dat je dat traint want vergeet niet dat de marathon vanaf de pakweg 30-35km zich volledig tussen de oren afspeelt. Een goede voorbereiding is natuurlijk essentieel maar dat is niet alleen voldoende km's maken maar dus ook leren omgaan met het mentale spel. Zie het dus als een goede voorbereiding dat je er nu al kennis mee maakt.
Bij ultra's is dat mentale aspect nog vele malen groter.

Vandaag een wisselduurloop gedaan van ruim 20km. heb mij beperkt tot schone wegen. De verleiding om de sneeuw weer in te duiken voor een rustig loopje was groot maar heb het weten te weerstaan.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-01-2019 10:56
Als je niet durft, kun je beter gewoon gaan wandelen. Want als je het eng vindt, ga je krampachtiger lopen en loop je meer risico om uit te glijden. In losse zachte sneeuw durf ik het wel, maar ik ga ook niet in die prut lopen.
Klopt hoor. Ik heb een stukje gelopen over de sneeuw maar dat ging echt niet. Toen maar een fietspad opgezocht waar gestrooid was en daar maar op en neer gelopen. Het scheelt dat ik nog niet zo ver loop.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Weekend begonnen met een duurloop van 12,5 km.
Ging lekker, al was ik vergeten op de startknop van mijn horloge te drukken en kwam ik daar pas na bijna een kilometer achter.

Gaan jullie nog lopen?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een korte pittige training gedaan van 15km. Gelijk begonnen met een tempoblok van 20min en daarna steeds korte versnellingen. Als laatste nog 20min vlot uitgelopen. Morgen een lange duurloop van een 25km met tempoblokken.
Ik heb ook 15 km gelopen, maar voor mij is dat een lange training! ;)

(15,5 km, 1:46:41 u, 6:53 min/km tempo.)

Ging prima!
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
26-01-2019 19:39
Ik heb ook 15 km gelopen, maar voor mij is dat een lange training! ;)

(15,5 km, 1:46:41 u, 6:53 min/km tempo.)

Ging prima!
Ja alles is relatief. Maar in dit geval heb ik ook een 33min korter gelopen.
baukje schreef:
26-01-2019 19:49
Ja alles is relatief. Maar in dit geval heb ik ook een 33min korter gelopen.


Dat is maar goed ook, want als je jouw afstanden in mijn tempo’s zou lopen, kom je nooit meer thuis! :sarcastic: :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Valt wel mee hoor iets perziek. Over 3 weken ga ik een lang weekend in de eifel lopen en dan moet ik nog maar zien of ik jou tempo haal.
Lekker bezig iets perzik en Baukje

Hier een week niet gelopen o_o .
Zometeen maar eens kijken of ik het nog kan :).
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend 8(,1) km zonder blaren maar in de regen, in 54:28. Mijn langste afstand tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Ja het was vanmorgen echt weer om mijn waterdichte nieuw jasje uit te proberen. Ruim 2 uurtjes in de stromende regen. Duurloop met tempoblokken . Ruimt 25km in de benen en het jasje is goedgekeurd. Het geen ook wel mag voor dat geld.
Ik heb een heerlijk loopje op het gemakje gedaan van 40 min (ongeveer 6 km)
Door bos en over weg.
Bos was glad en modderig .
Alle reacties Link kopieren
@NoExcusesJustRun, nou gelukkig maar!

@Maechtje enElla, welkom.

@Tyche, 12.5 km. goed bezig.
Balen is dat he soms stopt mijn gps ermee ook zo irritant.

Ja, ik heb eergisteren gelopen:
13 km. 1 uur en 31 min. 6:55 min/ km. stond best veel wind, helaas lag er geen sneeuw meer ik wil zo graag in de sneeuw lopen! Best tevreden, ik probeer nu op gevoel te lopen zonder muziek best wel wennen maar gaat goed.

@Baukje, fijn dat het nu zo goed met je gaat. Ongeveer jaar geleden ging het toch niet zo goed met jou heb je nu nergens meer last van?

Helaas heb ik nog steeds geen woning gevonden vanaf half maart moet ik uit mijn huis!
mother2009 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 18:21
7.40% gewijzigd
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Eva_1983 schreef:
27-01-2019 09:35
Lekker bezig iets perzik en Baukje

Hier een week niet gelopen o_o .
Zometeen maar eens kijken of ik het nog kan :).
Same.
Ik ga morgen pas. :)
Alle reacties Link kopieren
Wie weet er nog een leuke loop voor in mei van zo'n 15km?
In maart ga ik 12 lopen (zandvoort) en wil eind oktober een halve marathon kunnen
Dus ik ben op zoek naar lopen tussen de 12 en 21 maar het aanbod lijkt niet zo groot op hardloopkalender. Maar wellicht staat niet alles erop.
Liefst in Gelderland of daar dichtbij. Groningen, Maastricht, Middelburg etc vind ik echt te ver.
Thuis-in-eigen-huis schreef:
27-01-2019 18:13
Same.
Ik ga morgen pas. :)
Haha cyclus loopt gelijk hè ;)
Was heerlijk zo na een weekje . :) .
Eva_1983 schreef:
27-01-2019 18:44
Haha cyclus loopt gelijk hè ;)
Was heerlijk zo na een weekje . :) .
Ik ben helemaal niet ongesteld geworden, wel pijn maar meer niet, spiraal gedoe is soms verwarrend.
Maar ik vind het met vriezen/sneeuw gewoon niet prettig en vind het fijn dat ik daarin niet mijn grens overschrijdt en dan toch ga omdat ik denk dat het moet.
Dus ja, morgen, vandaag was iets te vol.
Alle reacties Link kopieren
Multomap, de Groot Boeschoten Trail op de Veluwe ziet er leuk uit, die heeft een afstand van 13 km.
What a nuanced anxiety
Thuis-in-eigen-huis schreef:
27-01-2019 18:49
Ik ben helemaal niet ongesteld geworden, wel pijn maar meer niet, spiraal gedoe is soms verwarrend.
Maar ik vind het met vriezen/sneeuw gewoon niet prettig en vind het fijn dat ik daarin niet mijn grens overschrijdt en dan toch ga omdat ik denk dat het moet.
Dus ja, morgen, vandaag was iets te vol.
Slim dat je naar jezelf luistert.
Soms is er gewoon even een periode waardoor je even wat minder loopt .
Ik dus ook maar 1x deze week .
Stront verkouden, hoofdpijn, buikpijn en niet lekker in vel .
Vandaag was dat allemaal over en heb echt super fijn en gemotiveerd gelopen zonder moeite.
Terwijl ik me vorige week echt erdoorheen moest slepen gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Multomap 15km en 10EM lopen zijn inderdaad niet echt heel overdadig aanwezig. In juni heb je Bemels beste boeren bergloopvan 15km en ook maastrichts mooiste. Met name die in Bemelen is echt heel leuk.
multomap schreef:
27-01-2019 18:16
Wie weet er nog een leuke loop voor in mei van zo'n 15km?
In maart ga ik 12 lopen (zandvoort) en wil eind oktober een halve marathon kunnen
Dus ik ben op zoek naar lopen tussen de 12 en 21 maar het aanbod lijkt niet zo groot op hardloopkalender. Maar wellicht staat niet alles erop.
Liefst in Gelderland of daar dichtbij. Groningen, Maastricht, Middelburg etc vind ik echt te ver.
Almere Cityrun is altijd wel leuk, in juni, al kan ik er voor dit jaar nog niet veel over vinden..
Alle reacties Link kopieren
Mother dat moet erg stressvol zijn, weten dat je maar tot half maart hebt en nog niets hebben. Ik wil niet doemdenken maar heb je al een scenario voor als je nog niets gevonden hebt? Hopelijk natuurlijk niet nodig.
Het lopen gaat bij mij inderdaad goed. Hoewel ik in een jaar tijd wel veel heb moeten inleveren wat betreft conditie. Maar ik ben blij niet na het advies van de sportcardioloog vorig jaar geluisterd te hebben. vrees dat dan mijn conditie helemaal bizar slecht zou zijn inmiddels.
Tijdens het lopen heb ik niet zo heel veel last van ritme stoornissen. Het niet kunnen slapen door diezelfde ritme stoornissen heeft een veel grotere indirecte invloed op mijn prestatie vermogen. Maar ik zie het allemaal maar als extra uitdagingen.
Ik merk dat core/kracht/uithoudingsvermogen work-outs effect hebben (en genoeg hersteldagen).
Vandaag heerlijk rondje gelopen, voor mijn gevoel echt niet sneller dan normaal, zat heerlijk in mijn ritme, wel opeens 10km in 54.32min (en 5km in 26.02)! En voor het eerst de 15km aangetikt in 1.26.44 zonder centje pijn.

Nu lekker twee hersteldagen, tweede dag wel lichte work-out doen. :)
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
23-01-2019 19:48
Ik heb gisteravond ook maar gewoon getraind - je moet wel met zo’n marathonschema :) Diana, hoe gaat ie bij jou? Train je ook voor Rotterdam?

Bij mij gaat het wel OK, al kreeg ik de afgelopen week wel last van klassieke overbelastingssymptomen. Heb ik maar een keer een training overgeslagen, en mn lange duurloop dit weekend op laag tempo ging goed.
En suf genoeg merk ik dat ik een beetje onzeker wordt van het trainen van de marathon. Waar ik voorheen met veel plezier liep en gaandeweg verbeterde, ben ik nu veel meer bezig met vragen als: red ik het wel, verbeter ik wel, et cetera. Niet cool. Herkenbaar voor iemand?

Ik ben wel bewuster bezig met mijn training omdat ik de marathonafstand nog niet eerder gelopen heb. Soms twijfel ik er heus wel aan of het allemaal goed gaat komen. Maar zolang ik niet geblesseerd raak moet het lukken. Mentaal ben ik de afgelopen 3 jaar heel erg vooruit gegaan.

Alhoewel ik afgelopen weekend ook een moeilijk moment had. Gewoon uit het niets had ik ineens geen zin meer, 10 meter gewandeld en toen ging het weer. Komt denk ik ook doordat ik verkouden ben geweest en minder fit was, maar metaal kon ik ineens niet meer. Zo suf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
28-01-2019 12:47
Mother dat moet erg stressvol zijn, weten dat je maar tot half maart hebt en nog niets hebben. Ik wil niet doemdenken maar heb je al een scenario voor als je nog niets gevonden hebt? Hopelijk natuurlijk niet nodig.
Het lopen gaat bij mij inderdaad goed. Hoewel ik in een jaar tijd wel veel heb moeten inleveren wat betreft conditie. Maar ik ben blij niet na het advies van de sportcardioloog vorig jaar geluisterd te hebben. vrees dat dan mijn conditie helemaal bizar slecht zou zijn inmiddels.
Tijdens het lopen heb ik niet zo heel veel last van ritme stoornissen. Het niet kunnen slapen door diezelfde ritme stoornissen heeft een veel grotere indirecte invloed op mijn prestatie vermogen. Maar ik zie het allemaal maar als extra uitdagingen.
Klopt helemaal, maar ik geef de moed niet op, hoor! Hoewel ik mij af en toe echt piep voel. Plan B is logeren bij mijn moeder.

Fijn zeg dat het lopen goed gaat.
Hoor je niet vaak dat iemand het advies van een sportcardioloog niet nakomt maar ja beter voor jou dus.
Slaap je elke nacht slecht? Sterkte toegewenst.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven