Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
In het weekend loop ik meestal wel in de ochtend. Vooral omdat ik er dan inderdaad de rest van de dag geen rekening meer mee hoef te houden. En als ik op zaterdag later ga ik op zondag ook pas later kan lopen.
Maar door de week ga ik het 's ochtends voor het werk echt niet redden als ik niet al om vijf uur opsta. Dat vroege opstaan trekt mij al niet, maar ook niet het lopen in het donker met nog niet gesmeerde gewrichten.
Vaak kan ik na het werk nog bijna helemaal in het licht lopen. Ben meestal om vier uur al thuis. de baan training is altijd 's avonds. Maar ik vind het vooral een prettig idee dat ik na het werk nog mag lopen. Voelt als een beloning. Alleen als het echt heel warm wordt (denk aan temperaturen van rond de 30 graden) ga ik wel voor het werk lopen. Maar dan is het 's ochtends vroeg licht en is de beloning voor het vroege opstaan een grotere kans op wild spotten.
mriekr schreef:
07-12-2017 20:22
@Greenbean dat herken ik inderdaad ja. Ik moet eigenlijk wel 's ochtends hardlopen, anders loop ik er of de hele dag tegenaan te hikken, of ik verzin wel weer een smoesje waarom ik toch niet hoef te gaan die middag/avond. Daarnaast voel ik me altijd heel de dag energiek en blij als ik 's ochtends ben gaan hardlopen :)
Ja, dat laatste is hier ook het geval! Ik voel me door het hardlopen sowieso veel beter. Is dat ook herkenbaar voor anderen? Ik voel me er lichamelijk beter door, maar ook mentaal gezien kan ik me veel beter ontspannen ofzo. Ik heb de neiging me enorm druk te maken over dingen maar ik merk dat dat sinds ik weer begonnen ben veel minder is geworden.
Ik ben ook trots op mezelf dat ik de discipline weer gevonden heb meerdere keren per week hard te lopen. Ik heb bijna 2 jaar nauwelijks iets gedaan en was enorm lui. Ik hield mezelf voor dat ik me daar goed bij voelde. Lui zijn is in zekere zin ook heerlijk. Maar jezelf 's avonds de kou inschoppen doet toch wel wat meer voor je zelfvertrouwen heb ik ontdekt.
Ik loop echt 10x liever in de ochtend dan 's avonds. Ik heb weinig moeite na het opstaan direct hardloopkleren aan te doen en de deur uit te gaan. Als ik 's avonds uit mijn werk kom vind het zooooo lastig om nog te gaan... Dan wil ik gewoon op de bank ploffen of aan tafel gaan. Maar als ik 's avonds toch ben gegaan voel ik me daarna heel tevreden.

Greenbean ik herken dat. Het is precies het mentale deel waardoor ik wéét dat hardlopen goed voor me is. Als ik niet loop ben ik ontevreden en kattig, en verdwijnt mijn zelfvertrouwen. Als ik 2 á 3 keer hardloop ben ik blij, vrolijk en tevreden! Ik doe het dus voor jullie ;-)

Vanochtend was koud! Het weer was guur met die koude wind, en ik kreeg een paar keer een bui op mijn hoofd ook al had de buienradar beloofd dat het droog zou blijven. Wel rustig gelopen, mijn hartslag redelijk laag kunnen houden. Nu warm worden met een bakkie leut.
Alle reacties Link kopieren
Ik noem mijzelf een ochtendloper, maar eigenlijk gaat het vaak richting middagloper. Ik vind het fijn om langzaam op te warmen en meestal ben ik dan weer bezig met andere dingen voordat ik uiteindelijk ga. Liefst om een uur of 10 of 11. Na het werk lopen vind ik drama.

Afgelopen woensdag heb ik nog gelopen, toen kreeg ik toch weer pijn. Nu gaat het zelfs richting enkel... Niet goed. Nu dus maar even rust en maandag naar de fysio. Aangezien ik ook wat kriegel word van niet lopen, ga ik maar compenseren met yoga. Ben ik in elk geval bezig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe laat staan jullie dan 's ochtends op als jullie voor het werk gaan lopen en hoe lang lopen jullie dan. Mijn trainingen zijn altijd wel minimaal een 75min-90min. Om acht uur moet ik de deur uit. Nuchter trainen kan ik niet maar nuchter echt trainen is ook niet verstandig. Dan zijn er nog de gewone dingen die 's ochtends moeten gebeuren (hond uitlaten, dieren verzorgen,was) en ik heb toch wel een kwartiertje nodig om te douchen na het lopen.
Na een intensieve training kan ik ook we even echt moe zijn. Krijg wel veel energie van het lopen maar dan meer in algemene zin. Niet dat ik na een training super fit ben. (ook lang niet altijd echt moe hoor).
Andersom voelt het als ik uit het werk kom vaak of ik te moe ben voor een echter training. Maar eenmaal op gang blijkt dat reuze mee te vallen. Om daarna dan tevreden maar wel moe helemaal in te kakken na het eten.
Maar als je 's ochtends enkel een rustig duurloopje doet van zeg maar een half uurtje is het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar die staan enkel als herstelloop na een wedstrijd in mijn schema.

Mother ik heb begin jan. nog een onderzoek gepland staan en daar krijg ik eind jan. pas de uitslag van. Maar daar ga ik dus allemaal niet op wachten. Heb mezelf zelfs al weer voor een ultra trail van 75 km ingeschreven in maart. En in februari ga ik drie dagen trailen in de Eifel. . .
Alle reacties Link kopieren
In tegenstelling tot velen ben ik juist een avond/late middagloper. Vooral als ik vroege diensten draai en om vier uur klaar ben, dan vind ik het heerlijk om meteen na thuiskomst me om te kleden en de deur weer uit te gaan. Zelfs vandaag, ondanks de kou en de duisternis. Zou ik vroeger nooit gedaan hebben maar het voelt na een dag druk zittend werk erg lekker om even wat stoom af te blazen.

Greenbean, het mentale stuk herken ik goed. Ik ben erg gevoelig voor depressies, zeker in deze tijd van het jaar, en hoewel sporten er niet voor heeft gezorgd dat ik permanent fluitend door het leven ga merk ik een enorm verschil. Vandaag voelde ik me een beetje mwah en na 6 km rennen, een warme douche en een groot bord pasta kan ik er weer tegenaan. Voor mij een reden om te blijven bewegen, ik voel me er fysiek en mentaal zoveel beter door.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:02
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
08-12-2017 20:25
Lopen jullie ook hard in de sneeuw?
Ja en als ik de weersvoorspellingen mag geloven moet dat morgenochtend gaan lukken. Ga dan wel meestal in het bos lopen want hier in het buitengebied wordt de sneeuw altijd vrij snel glad gereden. En dan is die of zo weg of het is spekglad.
Bij gladheid wijk ik ook uit naar het bos of ik blijf op de gestrooide fietspaden.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, ik loop eigenlijk nooit vóór het werk. Ik plan mijn hardloopdagen altijd in op vrije dagen of in het weekend. Moet er niet aan denken om extreem vroeg op te staan om te gaan hardlopen, dan ben ik die dag niks waard denk ik.

Ik heb gisteren weer eens hardgelopen op de loopband. Ging wel lekker en zat in totaal op 5.50 km inclusief 3 keer 5 minuten wandelen tussendoor. Wil morgen eigenlijk weer gaan, maar ik las dat het behoorlijk kan gaan sneeuwen.. Dat ga ik morgenochtend pas bepalen dus.
Nieuw in dit topic. :proud: Ik heb ergens anders op dit forum een topic geopend over 'wel of niet hardlopen bij een atletiekvereniging'.

In januari dit jaar ben ik begonnen met 'hard'lopen. Daarvoor sportte ik in sportscholen, maar ineens wilde ik heel graag naar buiten. Mijn schoonzus begon toen net met lopen en ik ging mee. Dat ging op zich prima en ik vond het leuk, maar ik vond mezelf te langzaam.

Daarom heb ik me in oktober ingeschreven voor de startersgroep hardlopen bij de plaatselijke atletiekvereniging. We trainen 1 x per week met begeleiding van 2 trainers en je loopt zelf nog 2 x per week met een schema van hen.

Inmiddels loop ik nog steeds niet snel, maar ik heb laatst wel 11 km achter elkaar door kunnen joggen, zonder pauze of wandelen, ik heb daar 1:20 u over gedaan. (Mijn duurlooptempo blijkt ongeveer 7:30 min/km te zijn.)

Eind dit jaar eindigt de startersgroep met een plaatselijke 6,5 km wedstrijd. Daarna kun je doorstromen naar een vervolggroep waar je ook 1 x per week traint met een trainer. Je wordt dan lid (voor minimaal een half jaar) van de atletiekvereniging. Ik denk wel dat ik dit ga doen.

Ik loop trouwens op werkdagen altijd 's avonds. Ik moet al om 5:45 op en nog veel eerder vind ik geen doen. Ik houd ook niet van de tijdsdruk dat ik dan op moet schieten omdat ik nog moet werken. Liever 's avonds lekker mijn hoofd leegmaken en eventueel nog wat extra lopen als het lekker gaat of er langer over kunnen doen als het wat minder gaat. In het weekend vind ik 's ochtends dan wel weer lekker, maar niet te vroeg.

Ik ben niet zeikerig qua weer, ik probeer het meestal gewoon, naar huis gaan kan altijd nog. Vanochtend ook wat hagel op m'n kop gekregen maar had gelukkig (voor het eerst sinds ooit) een mutsje op. :D Lekker 7 km gelopen.
Ik vind lopen in de sneeuw heerlijk! Maar ook alleen als het droge sneeuw is en het blijft liggen. De wereld ziet er dan zo mooi uit. Hier gaat het vandaag ook sneeuwen en ik verheug me er nu al op. Ik wil vandaag een uur gaan lopen, voor het eerst sinds ik weer begonnen ben. Heb al een leuke route bedacht. Maar nu ben ik eerst nog even lui :)

@mieshka welkom!
Alle reacties Link kopieren
@mieshka welkom!

Hier ook een echte liefhebber van in de ochtend lopen. Vanmorgen om 7.45 uur vertrokken, heerlijk. Vooral op zondagochtend, geen kip te zien, nog half donker. Ik ben vanmorgen naar de stad gerend en weer terug. Mooi om te zien hoe de stad langzaam ontwaakt, overal vogels die op de grond eten vinden van de nacht ervoor. Echt een geluksmomentje:)

Ik loop meestal in het weekend en op mijn (enige) vrije dag, verder probeer ik ook nog te lopen als kind moet sporten. Het is te ver om op en neer te rijden, dus kind eruit en ik lekker lopen.
Welkom Mieshka ;-)
Heb je je nou al ingeschreven voor het nieuwe clubje?

Vandaag heb ik gezellig samen met mijn man gelopen. We begonnen in de regen en tijdens het lopen werd het langzaam natte sneeuw en toen echte sneeuw. We liepen zo lekker te kletsen dat ik een tempowissel heb gemist en zomaar een blok 24 minuten achter elkaar heb gelopen. Dat was eigenlijk geen enkel probleem. Uiteindelijk ruim 8,5 km op de teller. Ik voel me eindelijk weer een hardloper en niet meer een beginner!

Het was wel koud en guur, gelukkig had ik me goed gekleed met een thermo, wintershirt en regenjasje. Het laatste stuk was ik doorweekt, en dat dan met tegenwind, dan wil je wel doorlopen.
Nu zit ik lekker binnen tevreden te wezen met de verwarming een graadje hoger.
@takeesja bikkel hoor, op zondag zo vroeg al de deur uit :kneel:
@oogjes met 8,5 km ben je inderdaad zeker geen beginner meer. Mooie afstand hoor, zeker onder deze weersomstandigheden!

Ik ben net terug en bij was het net andersom: ik begon in de sneeuw te lopen en die ging langzaam over in regen. Het was enorm koud met een snijdende wind, maar ik heb toch ruim een uur gelopen met 10 km op de teller. Voor het eerst sinds ik weer ben begonnen! Het was prachtig met al die besneeuwde bomen en ik heb genoten, maar vond het ook wel wat zwaar vanwege die snijdende wind waardoor je toch niet echt lekker warm wordt. Nu heb ik mijn onesie aangetrokken en hoop ik snel weer warm te worden.
00gjes schreef:
10-12-2017 13:33
Welkom Mieshka ;-)
Heb je je nou al ingeschreven voor het nieuwe clubje?

Nog niet, maar donderdag ben ik daar weer en dan gaat dat wel gebeuren! :yes:

Vanochtend nog een lekker rondje gebikkeld. Ik begon met natte sneeuw die niet bleef liggen, maar eindigde in een sneeuwstorm met sneeuw die wel bleef liggen. Toch 11 km weer op de teller en lekker gelopen! :D
Alle reacties Link kopieren
Welkom Mieshka. 5hr45 lijkt mij inderdaad vroeg genoeg om op te staan. Mooi weer 11km. En zoals ik in het andere topic ook al heb gedaan kan ik je lidmaatschap bij een atletiek vereniging alleen maar aanbevelen. Van de 12 jaar dat ik loop , loop ik er al 10 bij een vereniging. Waarvan de eerste 3 1/2 jaar in een groep maar al weer bijna 6 1/2 jaar onder individuele begeleiding.

Takeesja in het weekend om 7hr45 vertrekken vind ik geen enkel probleem en ook van een geheel ander kaliber dan door de week om 7hr30 al weer terug te zijn van een training en dus om 6 uur of eerder de deur uit te gaan voor een training en dus om 5 uur al moeten ontbijten. Zaterdag was ik ook al ruim voor achten op pad.
De sport van de kinderen combineren met mijn eigen trainingen heb ik ook vaak gedaan toen ik ze nog moest halen en brengen. Liep ik hardlopend naast hun fiets naar hun training, liep ik vervolgens hun trainings uur vol om volgens weer naast hun fiets naar huis te lopen. Kostte het als het waren geen tijd want anders on ik eenmaal weer thuis van het wegbrengen weer omkeren om ze op te halen.

Oogjes zie je dat het veel mentaal is en dat je vaak veel meer kunt dan je denkt. Als er maar afleiding is gaat het ongemerkt. Terwijl je anders beperkt wordt met het eigen idee dat het wel zwaar moet worden.

Greenbean de wind was snijdend inderdaad. Maar vooral de sneeuw in mijn ogen deed pijn.
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag al vroeg op pad gegaan voor een lange rustige duurloop in het bos. Uiteindelijk ruim 21km gelopen.
Vandaag wilde ik voor wat lichte tempo wisselingen gaan. Maar ik ben om 12 uur pas gelopen en toen was de wereld hier inmiddels bedenkt met een mooi pak sneeuw. Dat werd dus trailschoenen aan en een rustig duurloopje. Ook weer naar het bos gegaan want hoe vaak kun je nu genieten van zo'n wonderlijke mooie witte wereld. Ik moet de belastbaarheid va de achillespezen weer langzaam opbouwen dus vandaag maar een relatief klein rondje van een 14,5 km.
Woensdag weer naar de fysio. Even horen hoe ik de belastbaarheid nu het beste op kan gaan bouwen. Gelukkig heb ik nog 3 maanden voor de 75km trail.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig allemaal! Ik lees wel mee, maar reageren blijft wat achter..

Ik sport s zomers graag s ochtends voor werktijd, dan vertrek ik ruim voor 6 uur en om 8u zit ik volledig in tenue aan mijn bureau. Of dat sporten zwemmen of lopen is maakt me niet zo uit, maar die buitenlucht is heerlijk.
Het lastige zijn de afstanden, het kan eigenlijk alleen met korte afstanden. 's Winters ben ik groots liefhebber van s avonds lopen.

Ik ben mijn afstanden geleidelijk aan het uitbouwen, bevalt heel fijn! Vandaag 2uur door de natte sneeuw, maar eens zien wat de mogelijkheden morgen zijn.
Wauw goed bezig allemaal, ik kwakkel helaasnog met gezondheid maar als ik dit zo lees, vooral het tevreden opwarmen, och dat is zo fijn..
Alle reacties Link kopieren
Anoniem, lopen in de sneeuw kan heel fijn zijn: van die verse kraaksneeuw is goed te doen. IJsplakken en vertrapte ijsmodder is minder, dat vind ik te gevaarlijk. Plus, ik haat fietsen in dit weer en de meeste hardloopplekken zijn niet naast de deur. Tenzij het nog heel rustig is buiten, sla ik met dit weer liever over.

Mieshka, welkom! Leuk dat het loopvirus je te pakken heeft.

baukje, mooie afstanden hoor. Het is dus je achilles die zo dwarsligt? Zou heel fijn zijn zeg, als je die trail toch kunt doen.

Ik ben bij de fysio geweest en kreeg daar bevestiging van wat ik al dacht: mijn knieklachten komen vanuit de heup. Een spier in mijn bil/heup is te gespannen, heeft daardoor knopen en trekt aan de pees die naar de knie loopt, waardoor het daar pijn doet. Deze komende week kan ik het beste niet lopen en moet ik dagelijks de knopen masseren en de spier rekken. Volgende week terug voor een verder behandelplan.
Jammer dat ik dus even niet kan lopen, maar ik ben wel blij dat er met de knie zelf niets mis is en dat de fysio al snel precies op de juiste plekken duwde. Dat deed pijn, maar geeft wel vertrouwen in de deskundigheid (dat vertrouwen had ik niet zo in mijn vorige fysio).

Goed bezig iedereen die zich naar buiten waagt. Voor, tijdens, na het werk of op vrije dagen: binnen blijven is toch makkelijker voor de meeste mensen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval duidelijkheid tyche, dat is de eerste stap in het herstel.
Die achillespezen speelde al vanaf juli. Is een paardrijblessure. Maar ik heb het zonder al te veel moeite en zonder trainingen aan te hoeven passen kunnen rekken tot die 100km wedstrijd begin sept.
Na die wedstrijd heb ik mij voorgenomen eerst helemaal te herstellen. Week rust en vervolgens weer opbouwen . Bleek er toch nog een pijntje te zitten dus de fysio bij de arm genomen. Begin oktober kreeg ik te horen te moeten stoppen met duursport vanwege hart problemen. Heb toen een tijdje niet gelopen wel braaf de oefeningen gedaan. Maar daarmee heb ik de belastbaarheid niet mee opgebouwd. Rust is namelijk lang niet altijd het medicijn. Onlangs dus besloten dat ik voorlopig toch blijf duursporten maar nu moet ik dus die belastbaarheid van de achillespezen nog opbouwen
Paardrijden durf ik pas weer totdat ik weer volledig belastbaar ben met hardlopen
Vandaag op de fiets onderuit gegaan. De bovenrand van mijn bekken aan de rechterkant is nu heel pijnlijk. Lopen in de sneeuw is leuk (ik kan vanuit huis zo naar het bos lopen) maar verder haat ik die rommel op de weg.
Net 4 km op de loopband gelopen en daarna een uurtje bodypump gedaan, beide in de sportschool. Ik heb daar 3 maanden geleden een abonnement afgesloten omdat ik per se weer iets wilde gaan doen en hardlopen op dat moment geen optie was. Ik heb vaak last van schouders en rug en het leek me wel goed om spierversterkende oefeningen gaan doen. Nu heb ik het hardlopen dus weer opgepakt en zoek ik naar een manier om het hardlopen met die lessen te combineren. Vandaag dus maar even op de loopband gelopen en aansluitend een lesje gedaan. Maar nu mis ik het voldane gevoel van buiten gelopen te hebben! Dat nagloeien en opwarmen is vaak juist het fijnste.
Maar die sportschool is voor mijn eigen bestwil en bovendien heb ik daar nog een jaarabonnement, dus ik zal daar toch iets vaker heen moeten.

Doen jullie nog spieropbouwende oefeningen? Hardlopen is leuk, maar ook erg eenzijdig.

@baukje hopelijk ben je snel weer hersteld van je val! Wat naar, zo'n glijpartij :(
@tyche hopelijk kan jij ook snel weer gaan lopen. Je fysiotherapeut klinkt inderdaad alsof hij kennis van zaken heeft. Geeft ook weer vertrouwen!
Alle reacties Link kopieren
Hey Greenbean, ik combineerde het hardlopen met bodypump en pilates. Daar ben ik een vorige blessureperiode mee begonnen. Toen ik weer kon hardlopen, bleek ik er enorm baat bij te hebben. Ik liep sneller en beter dan voorheen.

Het combineren van alle lessen was inderdaad een uitdaging. Ik deed daarom in plaats van 2x bodypump, 1x bodypump en 1x krachttraining met een schema dat ik samen met een PT heb opgesteld. Dat werkte goed. Als ik nog tijd & zin had, gooide ik er nog een lesje pilates bij, maar met ook nog 2-3 hardlooptrainingen schoot dat er nog wel eens bij in.

Helaas nu weer in de lappenmand qua hardlopen, maar krachttraining & pilates houd ik erin.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe corestabilty oefeningen ter ondersteuning van het hardlopen.
De schade van de valpartij valt gelukkig erg mee.

Vachekiri blessure?

Vanmorgen was het fietspad hier een ijsbaan. In overleg met mijn baas dus maar een vrije dag genomen. En hoe kun je die beter benutten dan met een ronde door de sneeuw.
Moest alleen de km's naar het bos veilig overbruggen door de berm en door de weilanden . Dat was zwaar want daar lag echt een dik pak sneeuw . Bos was overigens ook een uitdaging Vele bomen en takken bleken bezweken onder en de wind en het gewicht van de sneeuw van afgelopen dagen. Het was hier en daar een kruip door sluip door of klauteren over de omgevallen bomen.
zo leuk dat je in de verse sneeuw de reeen pootjes zag. Het is wel een super langzaam rondje geweest want ik had zelfs iets meer dan twee uur over het rondje van 20km gedaan . Maar het is vast een goede krachttraining geweest. En ik heb weer geleerd dat je soms toch echt je voeten op moet tillen tijdens het hardlopen. Ik loop meestal in een shuffle pasje maar dat werkt dus niet in een dik pak sneeuw
Hoe leuk ik de sneeuw ook vind om in te lopen, hoop dat morgen alles weg is. Heb om half acht al een afspraak met de fysio. En 5km is als het glad is op de fiets toch best ver.
Ik doe met het groepje bij de atletiekvereniging altijd aanvullende oefeningen voor van alles, sowieso core, en loopscholing.

Als ik met mijn schoonzus loop (1-2 keer per week) doen we vaak ook nog wat oefeningen voor de core en lunges enzo erbij.

Ik heb thuis kettlebells, een matje en zo'n fitnessbal, maar die gebruik ik eigenlijk weinig.

Vanavond vervang ik het hardlopen waarschijnlijk door een wandeling, het is hier erg glad en een rommeltje en slecht verlicht ook nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven