Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
baukje schreef:
11-01-2018 21:53
Greenbean als je veel traint ga je steeds efficienter economischer lopen en dus ook minder verbruiken. Het verbruik wordt vaak overschat alle kca die aan sportdrank ed binnen komen onderschat. Ik vind het sowieso wonderlijk dat mensen kcal denken te kunnen tellen Want hoeveel kcal zitten er nu in een appel? Ik bedoel wegen die mensen dan de appel of gaan ze de hele dag van gemiddelde uit. Hoeveel kcal van de boter/olie die je gebruikt om te baken krijg je binnen? En zo zou ik heel veel vraagtekens hebben.
Bovendien als e niet hardloopt verbrand je ook kcal Zelfs als je die tijd zou slapen. Van hetgeen je verbrand tijdens het lopen zou je dat af moeten trekken. En misschien ook nog door berekenen dat je na een zware/lange training de uren erna misschien wel minder doet dan anders.
Yup, weegschaal en een database (handige calorie app) van zowat alles wat er te koop is. De app houd overal rekening mee, ook de cal die je slapend verbrandt! De app is gelinkt met mijn garmin sporthorloge voor de hardloopcalorieen. Het zal niet op de calorie nauwkeurig zijn maar het werkt! Je stelt de app in op een doel, bijvoorbeeld 0,5 kilo per week afvallen.
ikbenik schreef:
11-01-2018 23:36


Ik ben nu 23 kilo kwijt, en ben op mijn streefgewicht (55kg). Daar blijf ik ook op hangen; ik eet 1000-1300 kcal p dag (sportdagen iets meer), en sinds een maand ben ik weer 3x p week aan het lopen. Ik vond het raar dat dit niets 'deed' op mijn gewicht. Maar een keer wegen op onze nieuwe geavanceerde weegschaal gaf een ander beeld. Die geeft nl specifiek aan hoeveel vocht, (lateraal) vetpercentage, bot massa, spiermassa je hebt, ipv enkel je totaal gewicht. Daar uit bleek dat ik qua vet was afgevallen, en qua spiermassa iets was aangekomen.

Klopt wel dus met de bevindingen die ik hier lees; niet veel of noemenswaardig in gewicht mss afvallen, maar je wel sterker en strakker voelen :)
Wat knap van je dat je zoveel bent afgevallen! Ik vind 1000-1300 kcal op een dag wel weinig trouwens, maar goed: daar gaat dit topic niet over :)

Ik kom net uit de sportschool waar ik een lesje bodypump heb gedaan en daarvoor heb ik even op de loopband gestaan om op die manier toch nog een "loopdag" te hebben. Van het weekend loop ik weer een langere afstand. Ik vind dat vooral op zondagochtend erg fijn en ik heb dan ook alle rust om een langere loop te doen. Doordeweeks lukt dat me toch wat minder goed omdat ik dan werk en s'avonds vaak nog afspraken heb.
kadanz schreef:
11-01-2018 23:58
Yup, weegschaal en een database (handige calorie app) van zowat alles wat er te koop is. De app houd overal rekening mee, ook de cal die je slapend verbrandt! De app is gelinkt met mijn garmin sporthorloge voor de hardloopcalorieen. Het zal niet op de calorie nauwkeurig zijn maar het werkt! Je stelt de app in op een doel, bijvoorbeeld 0,5 kilo per week afvallen.
Bedankt voor de tip! IK vind het zelf erg veel tijd kosten om alles in te voeren omdat je alles op moet zoeken en af moet gaan wegen. Daar ben ik zelf dan weer te ongeduldig voor geloof ik :$
Alle reacties Link kopieren
ikbenik schreef:
11-01-2018 23:36

Heb zelf laatst weer heerlijk gelopen op 'uprising' van Muse..! :cheer:
Oh ja, Muse is ook echt heerlijk knallen! Hoewel ik het ook erg fijn vind om de wat langere duurloopjes zonder koptelefoon te lopen, in het bos, met alleen de vogels en het geritsel van de bladeren.

Gisteravond nog tien minuutjes gelopen (hoezee :) ), zonder last gelukkig. Nog een week of twee en dan zou ik weer op 20 minuten moeten zitten. Dat afvallen is bij mij ook nog nooit zo gelukt met hardlopen, maar inderdaad doe ik het veel meer om me fit en sterk te voelen. Ik hoop de komende maanden ook wat gedisciplineerder te eten, zoals sommigen van jullie, dan mogen er nog wel 3/4 kilo af.

Wat ik ook merk, vooral nu ik de afgelopen maanden (bijna) stil zat: hoe hardlopen is voor je mentale gesteldheid. Naar buiten, je spieren los, je hoofd leeg, een beetje licht opvangen in de wintermaanden.. Ik heb nog geen sport ontdekt die daar wat mij betreft in de buurt komt, jullie wel?
Ik heb best een aantal dingen geprobeerd qua sport maar ik heb het tot nu toe nog nooit ergens zo lang mee naar mijn zin gehad als met hardlopen. Inderdaad vooral fijn ook dat het buiten is. Lekker frisse lucht en hoofd leegmaken. Het doet inderdaad voor mij ook echt iets voor mijn mentale gesteldheid.

Ik kom vaak langs een sportschool bij mij in de buurt en dan zie ik de mensen daar binnen apparaten bedienen en dan heb ik een soort medelijden, terwijl ik 'vroeger' zelf ook zo was. Ik ben ook erg blij dat ik niet meer afhankelijk ben van openingstijden! Lekker met kerst enzo een rondje lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben -tot nu toe- een echte binnen loper. Ik loop alleen nog maar op de loopband bij de sportschool. Jk ckmbineer het met wat spieroefeningen op de apparaten, en een afsluitende saunagang. Ook heb ik op de band meer controle (weerstand, temp, ondergrond, helling etc) maar zodra ik eraan toe ben, ik me wat zekerder voel, wil ik ook naar buiten.
Lijkt me nl idd fijner voelen; vrjjer, meer licht etc net wat je zegt. :)
Soms beleef je buiten ook een 'klein avontuur' omdat je ineens dat natuurgebied induikt en een mini-trailrun doet of je belandt eens in een sneeuwstorm. :proud:
Mieshka schreef:
12-01-2018 09:26
Ik heb best een aantal dingen geprobeerd qua sport maar ik heb het tot nu toe nog nooit ergens zo lang mee naar mijn zin gehad als met hardlopen. Inderdaad vooral fijn ook dat het buiten is. Lekker frisse lucht en hoofd leegmaken. Het doet inderdaad voor mij ook echt iets voor mijn mentale gesteldheid.

Ik kom vaak langs een sportschool bij mij in de buurt en dan zie ik de mensen daar binnen apparaten bedienen en dan heb ik een soort medelijden, terwijl ik 'vroeger' zelf ook zo was. Ik ben ook erg blij dat ik niet meer afhankelijk ben van openingstijden! Lekker met kerst enzo een rondje lopen.
Zo'n sportschool kan wel een goede aanvulling zijn voor bv krachttraining of af en toe een groepslesje met gewichten ofzo. Maar ik heb precies hetzelfde ervaren als jij: geen enkele andere sport brengt me zoveel voldoening als hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwstorm :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Danaidea voor mij is het hardlopen ook onvervangbaar. Oktober en november vanwege de hartproblemen nauwelijks gelopen. Wel heel veel gefietst.aar dat kan dus de voldoening die ik uit het lopen haal niet vervangen Voor mijn humeur is het ook echt slecht als ik niet kan/mag lopen.

Vandaag een redelijk rustige niet te lange training. 18km met steeds afwisselend 7min rustig en 3 min vlot. Morgen ga ik voor een groepsberg training naar België. Weet niet zo goed wat ik kan verwachten dus ik wil morgen nog redelijk frisse benen hebben. wordt morgen dus geen km's maken maar vooral veel hoogtemeters.
Vanochtend heb ik voor het eerst sinds tijden weer een vol uur gelopen. Op het schema stond 1 uur D1, dus superrustig tempo. Samen met mijn man heb ik dus lekker een uurtje lopen babbelen. In 1 woord heerlijk. Ik voel me nu zó voldaan, dat gevoel bereik je alleen met hardlopen.
Als ik zo blijf doortrainen haal ik het wel, de 10km onder de 60 minuten in maart.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk Oogjes!

Ik heb ook deze week weer drie keer per week gelopen.
Het is echt bizar, want ik hou hield eigenlijk nooit van sporten, maar ik heb echt het hardloopvirus te pakken! Ik heb gewoon zin om te gaan en baal als ik een rustdag heb. Wel probeer ik de rustdagen aan te houden, omdat ik nu lekker blessurevrij ben en dat graag zo wil houden!

Ik merk ook echt dat ik de rest van de week steeds meer innerlijke rust ervaar en ik wijt dat aan het hardlopen. Heerlijk is dat!

Vanmorgen heb ik een lekker rustig duurloopje met een vriendin gelopen van 5 km. Zonder metronoom of audiocoaching van de looptijdenapp. Opvallend was wel hoe we zonder al die hulpmiddelen toch heel constant hebben gelopen. Alsof het nu al 'in mijn lijf' zit ofzo.
Het gaat er niet om hoe slim je bent, maar hoe je slim bent.
Alle reacties Link kopieren
Lechuza schreef:
14-01-2018 15:03
Wat heerlijk Oogjes!

Ik heb ook deze week weer drie keer per week gelopen.
Het is echt bizar, want ik hou hield eigenlijk nooit van sporten, maar ik heb echt het hardloopvirus te pakken! Ik heb gewoon zin om te gaan en baal als ik een rustdag heb. Wel probeer ik de rustdagen aan te houden, omdat ik nu lekker blessurevrij ben en dat graag zo wil houden!

Ik merk ook echt dat ik de rest van de week steeds meer innerlijke rust ervaar en ik wijt dat aan het hardlopen. Heerlijk is dat!

Vanmorgen heb ik een lekker rustig duurloopje met een vriendin gelopen van 5 km. Zonder metronoom of audiocoaching van de looptijdenapp. Opvallend was wel hoe we zonder al die hulpmiddelen toch heel constant hebben gelopen. Alsof het nu al 'in mijn lijf' zit ofzo.
Herkenbaar Lechuza!
Het is echt verslavend.
Je week heeft ook ineens een rare tweedeling die er voorheen niet was: je hebt de loop dagen en de niet-loopdagen. :)

Vandaag was voor mij ook weer een loopdag.
Ik probeer om de dag te gaan. Maar dat lukt niet elke week zo precies.

Eergisteren lukte het niet om in mijn flow te komen. Alles in mijn lijf schreeuwde 'NEE!!!'. Heb hier geprobeerd doorheen te lopen, maar het wilde echt niet. Ook niet in een ander tempo, met andere muziek, andere hellingsgraad etc. Uiteindelijk dit toch maar balend geaccepteerd en gekozen voor de crosstrainer als rustig alternatief.

Vandaag opnieuw een poging, en warempel een nieuw persoonlijk record! Het was alsof ik de ontbrekende energie van eergisteren er vandaag zomaar bij kreeg. Potverdorie wat heb ik lekker gelopen..,!
Heel speels en afwisselend, beetje versnellen op een energiek nummer, beetje langzamer heuvelopwaarts op een trager nummer, beetje spelen met mijn tempo, het was echt LEUK...! Heb 95 minuten op de loopband gestaan, waarvan tussendoor hooguit 5 minuten gewandeld. (Bij start, eind, en tussendoor 2x kort om water te drinken )

Moet wel vaak als ik langer dan een half uur loop dat ik tussendoor een keer naar de wc moet. (Plassen) Dat vind ik wel jammer; haalt de opbouw er een beetje uit.
Hebben jullie dat ook? Ik probeer dit te voorkomen door vooraf te gaan, en tussendoor niet al teveel te drinken. Maar na een half uur moet ik toch. :-$
(Ik ben dan nog in een sportschool, dus is dat geen probleem, maar als ik straks buiten ga lopen is dat lastiger.)
Even een klein berichtje tussendoor: Ik loop nu heel trouw 3 keer in de week. Zie net in de statistieken op mijn app dat mijn gemiddelde hartslag in rust van 64 in december naar 54 op dit moment is gegaan. Ik ben in snel tempo conditie aan het opbouwen. Blij !
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mezelf van de bank gesleurd. Had vanmorgen geen zin om hard te lopen. Ik was zelfs smoesjes aan het verzinnen. Het was te koud, kans op regen, moet het huishouden doen etcetera. Toch gegaan, Evy had voor mij een pittige training. Zelfs had ze door als ik wandelde ipv hardlopen. Ze was vandaag niet fier op mij 😁.

Weet niet meer wie het schreef maar ik had vroeger ook een hekel aan hardlopen. Maar nu vind ik het heerlijk. Zelfs mijn lichaam vraagt erom.

Baukje heftig hoor die hartklachten. Hopelijk is het nu goed onder controle. En kan je je lichaam weer vertrouwen.

Dymphnatam, goed hè dat je hartslag omlaag is gegaan.

Ikbenik, lastig dat plassen. Ik loop ivm urineverlies met de aller grootste tampon in. Zo ondervind ik geen urineverlies tijdens het lopen.
Alle reacties Link kopieren
Travelgirl33 schreef:
15-01-2018 11:00
(...)

Ikbenik, lastig dat plassen. Ik loop ivm urineverlies met de aller grootste tampon in. Zo ondervind ik geen urineverlies tijdens het lopen.
Werkt dat ja..? Weer wat geleerd.

Moest wel lachen dat je schreef dat Evi niet fier op u was..! :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hardlopen buiten echt heerlijk! Bewegen en een frisse neus. Het steeds een stukje verder en dus weer op een nieuwe plek komen vind ik ook erg leuk.

Vanmorgen heb ik voor de allereerste keer 10 kilometer achter elkaar hardgelopen! Ik deed er 64 minuten over. Niet heel snel dus, maar trots dat het gelukt is. Kan ik als volgende uitdaging 10 km in een uur aanhouden.

Travelgirl, je hebt je toch maar mooi van die bank getrokken en bent op pad gegaan. Daar mag je best fier op zijn!
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook hoor Suikerbroodje, we mogen allemaal fier op onszelf zijn als we met dit koude weer toch een rondje gaan lopen!

@Ikbenik: Drink je dan niet veel te veel van tevoren? Ik moet echt zelden plassen tijdens het lopen, en zeker niet na een half uur als ik voor het lopen nog ben geweest. Tijdens het lopen drink ik trouwens ook alleen als ik meer dan een km of 15 ga lopen, anders red ik het prima zonder.

Ik heb gisteren de HM van Egmond gelopen, was heel leuk! Het weer zat erg mee, er stond nauwelijks wind en op het laatst was er zelfs wat zon. Alleen het strand was wel zwaarder dit jaar, het was erg mul. De laatste kilometers op het strand wist ik niet meer waar ik moest lopen, overal zakte ik weg in het zand. Maar uiteindelijk toch nog een tijd van 1.52 gehaald, daar ben ik heel tevreden mee! Twee minuten langzamer dan vorig jaar, maar ik zag dat ik t.o.v. de andere deelnemers sneller was geworden (vorig jaar was zowel het strand als het weer perfect), dus het lijkt erop dat ik toch weer wat sneller ben geworden!

Vandaag en morgen nog even lekker herstellen, en dan woensdag weer een stukje lopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia82, ik ben fier op u. Knap gedaan hoor !!!
Alle reacties Link kopieren
Travelgirl33 schreef:
15-01-2018 14:36
Gioia82, ik ben fier op u. Knap gedaan hoor !!!
:rofl: Dank je!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Travelgirl33 schreef:
15-01-2018 11:00

Ikbenik, lastig dat plassen. Ik loop ivm urineverlies met de aller grootste tampon in. Zo ondervind ik geen urineverlies tijdens het lopen.
Hè? Hoe kan dat dan werken?
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
14-01-2018 20:38
Even een klein berichtje tussendoor: Ik loop nu heel trouw 3 keer in de week. Zie net in de statistieken op mijn app dat mijn gemiddelde hartslag in rust van 64 in december naar 54 op dit moment is gegaan. Ik ben in snel tempo conditie aan het opbouwen. Blij !
Wow!
Hoe lang houd je dit al vol en hoe veel loop je per keer?
Goed bezig!

Ik wil zo van mijn werk naar het station gaan lopen, maar het regent :-(.
Zo geen zin in, hebben jullie een beetje motivatie voor me?
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
15-01-2018 16:00
Wow!
Hoe lang houd je dit al vol en hoe veel loop je per keer?
Goed bezig!

Ik wil zo van mijn werk naar het station gaan lopen, maar het regent :-(.
Zo geen zin in, hebben jullie een beetje motivatie voor me?

Gewoon gaan!! Dan zijn wij straks met z'n allen heel fier op u!
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
15-01-2018 16:00
Wow!
Hoe lang houd je dit al vol en hoe veel loop je per keer?
Goed bezig!

Ik wil zo van mijn werk naar het station gaan lopen, maar het regent :-(.
Zo geen zin in, hebben jullie een beetje motivatie voor me?
Hup Procrastinator, niet uitstellen ;-) maar gewoon lekker gaan! Als je eenmaal bezig bent is het lekker!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
15-01-2018 16:00


Ik wil zo van mijn werk naar het station gaan lopen, maar het regent :-(.
Zo geen zin in, hebben jullie een beetje motivatie voor me?
Gelukt? Die stukjes waar je van tevoren tegenop ziet zijn achteraf vaak het beste!

En wow, de halve van Egmond! Die staat al een tijdje op mijn lijstje, maar heb ik nog nooit aangedurfd. Gefeliciteerd Gioia, mooie tijd ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven