Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Lekker maestro!
Zo, ik voel me lékker!
Ik heb de 10 km gelopen, en het is me gelukt om het doel te halen dat ik had gesteld. Ik ben echt tevreden! En dan te bedenken dat het trainen er de afgelopen weken een beetje bij was ingeschoten. Ik voel wel mijn benen nu, dat zal morgen wel een stijf dagje worden.
Het was een leuke run, gezellige mensen overal, prima loopweer (toen ik liep was het droog) leuke route.

Nou maar eens nadenken wat het volgende doel gaat worden. Sneller worden op de 10?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd maestro en 00gjes, heerlijk gevoel om je doel te halen. Nu welverdiend nagenieten!

Baukje, ben benieuwd hoe je trail gegaan is.

Mother, hoe ging de cpc bij jou? Het werd op tijd droog geloof ik hè?

Blijmeisje, welkom! Je hebt al best een concreet plan voor je trainingen toch, wat vind je moeilijk aan de verdere invulling ervan? Op de gok zou ik denk ik het volgende adviseren:
- 1 x een rustige duurloop van zo'n 12 km (begin met 10 km als je nog nooit verder hebt gerend). Ga voor een comfortabel tempo en schakel dan nog een tandje terug. Doel is om in een gelijkmatig tempo comfortabel te lopen, dus vermijd een snelle start. Loop bijvoorbeeld de eerste helft bewust heel langzaam en kijk of je de tweede helft het tempo vast kan houden of iets op kan voeren (negatieve split). Aan het einde van deze training moet je voldaan maar niet kapot zijn. Dit is ook een uitstekende training om je focus te leggen op looptechniek.
- 1 x een tempoloop van zo'n 7 km, op een gelijkmatig tempo dat net boven comfortabel is, maar niet zo zwaar dat je het niet de hele training vol kunt houden. Alternatief: een training in blokken waarbij je rustig begint en elke 2 km een tandje sneller gaat. Alternatief 2: een training op comfortabel tempo waarbij je elke 10 (of later 5) minuten één minuut versnelt. Deze training mag pittig voelen maar je moet je moet niet tot het gaatje gaan.
- 1 x een snelheidstraining. Dat kan intensieve interval zijn (korte, snelle stukken van een paar honderd meter, afgewisseld met een minuut tot twee minuten rustig joggen/wandelen of extensieve interval (langere snelle stukken op iets lager tempo afgewisseld met korte pauzes joggen/wandelen). Bij dit soort trainingen moet je eerst rustig warmlopen en goed de balans vinden tussen tempo opvoeren en het aantal herhalingen kunnen volhouden. Begin met iets van 4-5 herhalingen en bouw dat uit. Dit kan wat oefening vergen, en het is dus ook moeilijk te zeggen exact welk tempo je zal moeten doen. Het helpt als je je hartslagzones kent of je wedstrijdsnelheid. Ikzelf doe dit soort dingen op gevoel, maar het heeft me wel wat jaren gekost voordat ik goed onderscheid kon maken tussen comfortabel + een beetje, vijfkilometertempo, kilometertempo, en tempo dat ik hooguit 200 meter volhoud.

Ik zou voorzichtig opbouwen met intervallen; begin extensief en ga niet elke week tot het gaatje. Je kunt bijvoorbeeld drie weken op deze manier trainen en dan een week relatief rustig.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord tyche!

Nou wat ik moeilijk vind is echt de invullingen van de training. Dus hoe lang moet mijn duurkoop zijn en moet ik dan die afstand ook blijven verlengen ookal wil ik nu even een tijdje op snelheid trainen? En voor de tempoloop heb ik eigenlijk dezelfde vraag, moet ik die afstanden ook blijven verhogen? Of blijf ik bijv. even op de 7km hangen tot dat ik die op een goede snelheid kan lopen of ga ik iedere week een km verder op tempo lopen?

Zijn misschien een beetje domme vragen maar ik wil het allemaal zo goed mogelijk aanpakken zodat ik niet tegen blessures aan ga lopen. Maar inieder geval al bedankt voor je antwoord, dat helpt me zeker al een eindje op weg!
Alle reacties Link kopieren
Blijmeisje_ schreef:
11-03-2018 18:52
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord tyche!

Nou wat ik moeilijk vind is echt de invullingen van de training. Dus hoe lang moet mijn duurkoop zijn en moet ik dan die afstand ook blijven verlengen ookal wil ik nu even een tijdje op snelheid trainen? En voor de tempoloop heb ik eigenlijk dezelfde vraag, moet ik die afstanden ook blijven verhogen? Of blijf ik bijv. even op de 7km hangen tot dat ik die op een goede snelheid kan lopen of ga ik iedere week een km verder op tempo lopen?

Zijn misschien een beetje domme vragen maar ik wil het allemaal zo goed mogelijk aanpakken zodat ik niet tegen blessures aan ga lopen. Maar inieder geval al bedankt voor je antwoord, dat helpt me zeker al een eindje op weg!
Geen domme vragen hoor. Het is ook deels een kwestie van zelf uitproberen.

Een training heeft meestal één hoofddoel: werken aan snelheid of werken aan duurvermogen. Door de verschillende trainingen af te wisselen, zorg je dat je op beide gebieden vooruit gaat.
Aangezien jij nu je prioriteit bij snelheid hebt, zou ik de trainingen op een vaste afstand houden. Alleen de rustige training kun je langzaam steeds iets uitbouwen, omdat daarvan het punt is dat je steeds iets later vermoeid raakt en dat helpt ook om snelle tempo's langer vol te houden.
Wel zou ik beginnen om de tempo- en intervaltrainingen eerst wat korter te doen. Je moet intensief trainen ook opbouwen. Dus vandaar dat je begint met wat minder en minder zware herhalingen bij bijvoorbeeld interval. Ook de tempotraining kun je beginnen op bijvoorbeeld 5 km/een half uur en zo opbouwen naar een langere afstand/tijd.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oké dankjewel! Hier kan ik zeker wat mee, dan begin ik gewoon lekker rustig qua afstanden zodat ik me echt kan focussen op de snelheid. En dan ga ik rond juni weer verder met het halve marathon schema.
Heel erg bedankt voor je hulp :)
Alle reacties Link kopieren
Wat goed, oogjes en maestro!

Ik ben helaas geveld - geweest? - door de griep en durf het lopen nog niet aan, al sta ik figuurlijk gesproken te trappelen. Maar af en toe nog koorts, regelmatig flinke hoestbuien en een Darth Vader-achtige ademhaling, plus nog een batterij andere klachten maken dat ik weet dat ik beter nog even kan wachten. Frustrerend, ik ben al veel te lang niet geweest, maar het is even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er weer veel geschreven!

@Pinaco, en…. Hoe lopen je echte schoenen? Oh ik lees net dat ze lekker lopen.

@Baukje, 75 km. goed bezig!

@Anke, ach wat gaaf om samen met je zoon te gaan hardlopen.
Gefeliciteerd.

@Maestro, ja ik ben vandaag zeker gaan lopen, zie hieronder.
Waarom noem jij mij altijd Motherearth? :rofl:
Gefeliciteerd!

@Blijmeisje, welkom.

@Oogjes, gefeliciteerd, lekker gevoel is dat he als je je doel hebt bereikt.

@Cerulli, he wat vervelend, sterkte toegewenst.

@Tyche, lief dat je dat vraagt. CPC is voor mij goed gegaan, goede sfeer, zon en pr. 8 minuten sneller dan vorig jaar. Eindtijd: 2 uur, 28 minuten.
@Maestro/ @Anke, ik ben diegene met blaren en jullie raden het al ik had weer 1 kleine blaar. Ik denk dat het door mijn sokken komt, ik ga nieuwe sokken kopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@Maestro, ja ik ben vandaag zeker gaan lopen, zie hieronder.
Waarom noem jij mij altijd Motherearth? :rofl:
Gefeliciteerd!

Even kort: gezien mijn nickname heb ik een muzikale achtergrond (musicus) en bij jouw naam moet ik altijd denken aan het nummer van Within Temptation- Mother Earth wat ik echt prachtig vind.Blijkbaar zo sterk dat ik het ook opschrijf :idee: :facepalm: :whistle:
Sorry! (ondertussen heel ander beroep, maar toendertijd nog in meegedraaid..)

Maar gefeliciteerd met je tijd, knap hoor! was bij halve marathon denk ik wel stuk warmer, dan bij de 10 die ik gelopen heb. Toen brak bij 7km opeens de zon door...
Ik heb trouwens de running sokken van de HEMA, zijn erg goed. Als je maat 39 hebt, wel maatje kleiner kopen..
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Oogjes; kei goed!!

Cerulli; goed de tijd nemen om beter te worden, daar heb je uiteindelijk profijt van!

Mother; klinkt als een goede loop :biggrin: goed zo!

Ik had gisteravond training, maar ik was de enige die er was! Dus had gewoon een privétraining, luxe hoor!

We hebben een prachtige route over de hei gelopen & onderweg lekker lopen ouwehoeren, heel ontspannend. Met als resultaat bijna 9km (normaal in een groep loop ik 5-6 km, blijf toch bij een trager maatje plakken), met een nieuw PR op tijd, ondanks de offroad stukken!

Ik baalde er gewoon van dat ik mijn telefoon niet bij me had, zulke geweldige uitzichten gehad met die ondergaande zon :heart:
Alle reacties Link kopieren
Druk weekend achter de rug dus nog tijd gehad te reageren op iedereen.
De trail zaterdag is goed gegaan. Maar 75km blijft gewoon een behoorlijk eind. Bij een trail kom je ook nooit in een ritme door alle hindernissen onderweg. Dan weer klimmen dan weer dalen, oppassen voor takken/wortels/bramenstruiken tussen de graspollen over akker, over of onder omgevallen bomen. Of te wel continu opletten waar je je voeten zet, of je ze wel hoog genoeg optilt en intussen zorgen dat je geen pijlen mist.
Na 40km was ik dus al aardig de uitputting nabij. Door geworsteld tot de 50km waar we weer door het start/finish gebied kwamen. Opgeven was echter geen optie dus gelijk toch maar door ploeteren in de laatste lus. Mijn dip duurde tot een 59km. Toen zag ik in de verte de tent van de 60km post alwaar ik heerlijk bouillon gedroken heb Vanaf toen kon ik er weer van genieten ook al bleef het fysiek zwaar. 8hr 09 over gedaan en daarmee derde geworden. Kan tervreden terug kijken op deze schitterende trail.
zondag nog een 100km gaan fietsen over de sallandse heuvelrug. Hoeveel precies weet ik niet want bij 56k was mij garmin leeg maar ik was toen denk ik net over de helft.
Gisteren een rustig rondje van acht km met de hond gedaan en vandaag het schema weer opgepakt en weer bijna 20km gelopen waarvan 6x6min op tempo.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:22
96.30% gewijzigd
Petje af Baukje... :kneel: Jij bent echt verslaafd aan lopen hè?
Het lijkt me wel heel mooi, de routes die jij loopt. Maar wat een end... Ik was na 8km al blij dat ik niet voor de HM was gegaan ;-D .

Lekker luxe Pinaco!

Was je tevreden over je resultaat Maestro?

Ken je de nek-check, Cerulli? Even googelen anders.

Succes, blijmeisje en de rest!
Alle reacties Link kopieren
Wow Baukje, wat een afstanden, ontzettend knap! Jij kan volgens mij geen dag stilzitten hè? :D
Alle reacties Link kopieren
cerulli, beterschap! Verstandig om even rustig aan te doen. Toen ik laatst te vroeg weer ging lopen lag ik daarna bijna een week op de bank (was misschien sowieso wel gebeurd, maar toch).

Mother, gefeliciteerd met je PR!

baukje, gefeliciteerd met je mooie resultaat!

Ik heb net weer een week van mijn schema afgesloten met een training van 2 x 10 minuten. Met zware benen dus echt lekker ging het niet, was voor een keer wel blij dat ik maar zo kort mocht. Nog twee weken en dan is het schema klaar en mag ik weer een half uur aan één stuk.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Jammer Tyche, gelukkig ben je bijna klaar!

Ik heb vanavond 8,5 km gelopen (in 0:55). Morgen en/of zondag nog ff een korter maar sneller rondje. Had wat vage klachtjes vandaag, denk dat m'n benen graag een extra dagje rust hadden gehad :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Vandaag eindelijk weer eens gelopen. Het was dik twee weken geleden en hoewel de nek-check (die ik al kende, maar toch bedankt oogjes, want het blijft een handig hulpmiddel) positief was viel het toch niet mee. Totaal geen verrassing natuurlijk, en halverwege had ik even een momentje waarop ik het echt even niet meer zag zitten. Maar uiteindelijk 5 km gelopen, dus ik ben heel tevreden.

Het regent nu pijpenstelen dus ik denk dat dit ook meteen de voornaamste beweging voor vandaag was ;-). Gelukkig ben ik vrij vandaag dus ik blijf lekker bankhangen met een dekentje, thee en de tv die ik de afgelopen week gemist heb onder het mom van: rust en hersteltijd zijn ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Was je tevreden over je resultaat Maestro?

jazeker! Naast een PR (want eerste keer in wedstrijd gelopen) was het ook nog eens de snelste tijd die ik ooit gelopen heb. Ik heb de 10km uiteindelijk in 58 minuten gelopen. Spierpijn viel enorm mee, nu door met een nieuw schema.

Baukje: respect voor deze afstanden, zeker als je een dag later nog 100km wee te fietsen, ongelooflijk zeg! Hoe ben jij ooit gestart met hardlopen/ Ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar...

Tyche: zware benen zijn niet fijn, maar straks alweer wat langer rennen. Nog steeds klachtenvrij?

Pinaco en Cerulli: goed dat jullie gegaan zijn hoor voor een rondje! Lekker bezig! Hier vandaag een rustig rondje van 6km gelopen. Vanaf zaterdag los met een nieuw schema.
samen sta je sterker
Alle reacties Link kopieren
Tyche knap hoor die discipline om keurig de belastbaarheid terug op te bouwen. Het is heel frustrerend maar e geduld zal beloond worden.

Maestro fijn hoor dat de wedstrijd goed is gegaan 12 1/2 jaar geleden begonnen met hardlopen omdat de kinderen vonden dat ik iets aan sport moest gaan doen . De eerste twee jaar gewoon zelf opgebouwd Na twee jaar mijn eerste halve marathon gelopen waar ik toe tweede werd maar geen prijs kreeg omdat ik geen wedstrijd licentie had Toen heb ik mij aangesloten bij een atletiek vereniging. 6,5 jaar geleden kreeg ik het idee dat ik een beetje stil stond bij de vereniging terwijl ik het idee had dat er wel meer in zat. Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere trainer. Diezelfde trainer heb ik nu nog steeds. Heb hem meegesleept in mijn ultraplannen.
Alle reacties Link kopieren
Thanks baukje!

Maestro, ja ik ben nog steeds klachtenvrij en merk ook dat ik sterker/stabieler ben geworden. Dat is genoeg motivatie om de oefeningen om de dag te blijven doen en me aan het schema te houden.
Hoe ziet je nieuwe schema eruit?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Net terug uit het bos voor mijn rondje van twee keer twaalf minuten (met tussendoor twee minuten wandelen). De wind was hard en ijzig, gelukkig was ik met vier lagen bovenkleding, muts én oorwarmers, sjaal en handschoenen redelijk voorbereid op de kou. Sjaal en muts gingen af voordat ik begon, maar de rest heb ik aangehouden en dat was geen overbodige luxe.
Vorige week deed ik dezelfde training en legde ik 4,7 km af, nu 4,5 km. Vind ik best een verschil op zo'n korte afstand.

Gaan jullie de kou nog trotseren?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik val even binnen met een korte vraag:
Morgen loop ik de halve marathon van Drunen. Hoe verantwoord is het om met deze kou en oostenwind te lopen?

Een paar weken geleden zijn een aantal looptraingen afgelast ivm hetzelfde weer maar nu hoor ik daar niemand over.
Ik denk ik vraag het jullie ook even.
Alle reacties Link kopieren
De kou vond ik wel meevallen maar inderdaad die wind Kon er nauwelijks tegenin boksen. Ik had een thermoshirt aan met daaronder compressie mouwen en een mouwloos jasje erover heen Dat bleek samen met een buff op mijn hoofd een buff om mijn nek en handschoenen precies goed tegen de koude. Maar de wind werd er dan wel minder koud door , moest er evengoed tegenin boksen. Toch weer een rondje van 19km door de sneeuw. Vanwege de gladheid zoveel mogelijk onverhard of in de berm gelopen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:23
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankje Baukje,
Ik trek het ook maar allemaal aan dan morgen, wil onderkoeling voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven