Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het ook hoor, meestal is het aantrekken van de hardloopkleding en schoenen het moeilijkste moment, en zijn de eerste paar honderd meter de vervelendste om te lopen. Maar ik weet ook dat ik het na een tijdje vanzelf wel weer heel leuk ga vinden!

Net weer terug van een rustige duurloop van bijna 18 km, wat een verschil met vorige week qua warmte. Toen liep ik hetzelfde tempo (rond de 11 km/u) en was ik behoorlijk uitgeput na afloop. Nu kon ik na afloop gewoon blijven ademhalen zonder gehijg. Ik ga het de komende week zwaar krijgen als ik de weersverwachting mag geloven ;)
Wow 18 km, !! Dat zie ik mezelf echt nooit doen.
Doen jullie een warming up?
Zou het kunnen dat als je een goede warming up doet, de eerste honderd meter minder zwaar zijn?
Ik voel het vooral erg in mijn scheenbenen .
Alle reacties Link kopieren
Ik doe inderdaad een warming up, een rustig dribbeltje van ongeveer 10 minuten voordat ik echt ga beginnen. Ook een cooling down trouwens, ook een dribbeltje en wat rek- en strekoefeningen.

Ik dacht trouwens ook dat ik nooit zulke afstanden zou halen, maar na verloop van tijd kun je geleidelijk je grenzen wat gaan verleggen. Vroeger lag mijn limiet bij 12 km, en tegenwoordig loop ik eigenlijk alles tot ongeveer een halve marathon. Meer dan dat wordt voor mij nu echt teveel.
Ik vind dat echt super knap, het zijn echt flinke afstanden!
Maar misschien Kun je inderdaad steeds je grenzen verleggen.
Wordt het bij lange afstanden niet saai? Ik heb ooit een wedstrijd van 10 km gedaan ( terwijl ik nooit verder dan 5 km had getraind) en vond dat al zo'n afstand.
Loop je dan met iemand samen? Of heb je een muziekje op?
Geniet je dan gewoon van de omgeving? Of denk je, pff ik moet nog zo lang .
Alle reacties Link kopieren
Ik doe standaard een warming up, dat scheelt zeker als het koud is. Maar sowieso is het goed om wat verschillende bewegingen te maken en het bloed naar de spieren te krijgen. Ik doe jumping jacks, dribbelen, knieheffen, en grote stappen waarbij ik steeds een knie met mijn handen naar me toetrek.
Na het lopen doe ik lunges en wat strekoefeningen.

Voor je schenen kun je oefeningen doen om o.a. Je kuiten te versterken, bijvoorbeeld afwisselend tenen en hielen optillen, of op een been op je tenen komen en weer terug. Ook goed voor de balans (buik goed aanspannen).
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk hoor, lekker lang lopen! Ik loop vrijwel altijd alleen, en vrijwel altijd met muziek op. Ik word er geestelijk echt ontzettend relaxed van, m'n hoofd gaat echt helemaal leeg tijdens zo'n lange loop.
En van de omgeving geniet ik ook vaak, al loop ik dan meestal in hetzelfde gebied. Alleen als ik echt moe begin te worden kijk ik uit naar het einde :D
Alle reacties Link kopieren
Ik had vanmorgen een wisselduurloop van 1hr55/23,5km. Steeds afwisselend blokken onder en boven marathon tempo. Het ging lekker. Inderdaad heerlijk loopweer met nauwelijks wind. Moet zeggen dat ik het vorige week ook niet echt te warm vond om te open.
Mijn warming up bestaat uit de eerste 10-15min rustig inlopen. Voor een wedstrijd of interval training doe ik dan in de laatste 5 minuten nog een aantal steigerungen.Daardoor gaat inderdaad vervolgens de gehele training gemakkelijker omdat je hartslag dan niet ineens torenhoog oploopt. Plus blessure risico minder als je pas tempo werk doet bij goed opgewarmde spieren.

lange afstanden zijn juist niet saai omdat je dan nog eens ergens komt. Geeft weer meer mogelijkheden om 'nieuwe' routes te lopen vanuit huis. Hoewel deze tijd van het jaar iedere dag alles nieuw is want je ziet met de dag het groen in de bomen verschijnen. Muziek gebruik is zelden. Vind ik eerder een storend element. Het is juist heerlijk gedachtes te ordenen of het hoofd leegte lopen. En net als vandaag had ik dus steeds afwisselende blokken van18-18-14-14-10-10-6-6-2-2min en daarna nog een kwartiertje uitlopen. Die bokken vliegen voorbij en zo dus ook die 115min.
Het aantrekken van de hardloopkleding en het vertrekken gaat hier zonder nadenken. In het weekend probeer ik zo vroeg mogelijk te vertrekken en op de avondtraining op de baan na probeer ik gelijk na het werk te lopen. Mij afvragen of ik niet te vermoeid ben of dat ik wel echt zin heb is verspilde energie. Geen blessure en niet ziek dan ga ik gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje voor de meer ervaren hardlopers. Sinds kort ben ik weer begonnen met sporten (lopen). Nu merk ik dat ik het eerste half uur heel moeilijk doorkom, veel pijn in mn onderbenen en daarna kan ik opeens makkelijk door lijkt het. Ik had juist verwacht dat ik na een half uur volledig op zou zijn maar blijkbaar is m'n conditie dus ook weer niet zo slecht.
Maar goed, waaraan kan die pijn in het begin liggen? Te korte warming up? Schoenen? Of gewoon spieren die weer moeten wennen aan intensievere activiteit?
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Van beginnende blessures verdwijnt vaak de pijn als je eenmaal goed opgewarmd. Dus misschien is je wederopbouw toch te snel geweest waardoor bepaalde spieren/pezen gaan protesteren. In dat geval kun je het niet zomaar negeren door er doorheen te lopen want in de loop van de tijd zal de pijn dan steeds langer aanhouden totdat die niet meer verdwijnt.
Ik denk dat je dus echt stappen terug moet doen en met minuten blokjes langzaam moet opbouwen. Dat je het conditioneel aan kan wil nog niet zeggen dat je lijf er al klaar voor is.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Baukje, ik zal erop letten! Ik ben ook nog zwaarder dan ik was dus het zou zomaar kunnen dat ik te veel van m'n spieren en pezen vraag.
Ik gebruik overigens al een opbouwschema maar kan best een proberen wat terug te gaan in het schema en er langzamer doorheen te gaan. Ben al blij dat ik uberhaupt nog makkelijk voorbij het half uur blijk te kunnen dus wil het nu niet verpesten :)
if we all light up, we can scare away the dark...
Tyche: bedankt voor de tips van de oefeningen voor de scheenbenen. Is dit een beginnerskwaaltje? Of kan het komen doordat ik nu nog op mijn 10 jaar oude Asics loop met te weinig demping? (Nieuwe schoenen zijn besteld) Vandaag was de scheenbeenpijn al aanzienlijk minder.

Baukje: wat een super goede loop weer!

Jorti, ik merk dat ik muziek ook erg fijn vind. Dan hoor ik mijn ademhaling niet zo.
Bedankt voor de tips van de warming up, vanmorgen wel warming up gedaan en het lopen ging gelijk veel beter.

Wat leuk dat jullie lange afstanden zo leuk vinden! Ik hoop het ook nog eens heel erg leuk te gaan vinden!

Ik heb mijn 6e training (na 3 jaar niks gedaan te hebben) achter de rug en mag nu van de trainer 3x3 minuten hardlopen.
Maar toen ik vanmorgen begon met hardlopen dacht ik waarom zou ik gaan wandelen als het zo lekker gaat?
Ik heb nu dus 30 minuten non stop hardgelopen. Iets meer dan 4.2 kilometer.
Die 3x 3 minuten is gewoon te weinig voor me , ondanks dat ik 3 jaar niks heb gedaan.
Zou het erg zijn om in week 2 al 30 minuten aan een stuk te hardlopen?
Wellicht verleer je het toch nooit, heb heel mijn leven al wel hardgelopen (vanaf 4 jaar) maar steeds af en aan.. jaartje wel, jaartje niet.. weer een paar zwangerschappen tussendoor etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij echt aan de minuten blokjes houden. Desnoods ze iets sneller uitbreiden. Behalve dat het een veiliger opbouw (denk aan je scheenbeen klachten , die zijn niet voor niets- en oude schoenen kunnen daaraan bijdrage maar zijn slechts zelden DE oorzaak),is het feitelijk ook conditioneel een goede training (hartslag wisselingen). Bovendien zul je door gedoseerde opbouw en niet ineens een bepaalde afstand willen lopen eerder een bepaalde afstand in een iets hoger tempo lopen.
Oké Baukje. Misschien is dat wel beter , maar ik heb als huiswerk 3x3 minuten hardlopen.. dan ben ik totaal maar 9 minuten aan het hardlopen per training. En ik wil ook graag wat calorieën verbranden :).
Zou ik dan misschien beter 10x 3 min hardlopen en dan steeds 2 min wandelen tussendoor?
tatlitatli schreef:
14-04-2018 21:34
Dank je Baukje, ik zal erop letten! Ik ben ook nog zwaarder dan ik was dus het zou zomaar kunnen dat ik te veel van m'n spieren en pezen vraag.
Ik gebruik overigens al een opbouwschema maar kan best een proberen wat terug te gaan in het schema en er langzamer doorheen te gaan. Ben al blij dat ik uberhaupt nog makkelijk voorbij het half uur blijk te kunnen dus wil het nu niet verpesten :)
Ik heb ook best een zwaar gevoel in mijn benen in het begin en last van scheenbenen.. voorheen nooit gehad maar ik ben nu ook 10 kg zwaarder.
Ik denk dat het lopen makkelijker gaat als je lichter bent.

Ik weeg 79.5 kilo bij 1.80 cm.
Toen ik 10 jaar geleden aan hardlopen deed woog ik 70 kilo en dat ging een heel stuk makkelijker.
Dus goed streven om die kilo's kwijt te raken :high5:
Dank je Tyche, ik heb je post gebookmarked, die ga ik er bij pakken als ik weer loop te trutten.
En dank je pinaco en cerulli, ik ga deze week eens proberen om vóór mijn werk te lopen, in plaats van erna.
Vanochtend heb ik lekker 45 minuten rustig gelopen zonder doel. Het enige doel was gáán, dat heb ik gehaald ;-)
00gjes schreef:
13-04-2018 15:27
Pff hoe kom ik uit mijn dip? Ik heb na de cpc in maart nog maar 2x gelopen ofzo. Als ik uit mijn werk kom lukt het me niet om te gaan, en zelfs op vrije dagen, wanneer ik altijd graag 's ochtends liep, kom ik de deur niet uit. Help!
Wat voor mij het beste werkt: De avond ervoor mijn kleren klaar leggen en er bij het wakker worden meteen inschieten. Dan heb je ze toch al aan en heb ik eigenlijk altijd wel zin, meer zin dan op welk moment van de dag dan ook als ik me eerst nog he-le-maal moet omkleden.

Ik weet niet hoe lang de CPC is, maar misschien gewoon je voornemen om een klein rondje te lopen? Zo van, ik ga voor minimaal 4 km, dan mag ik weer thuis zijn. Als ik dat doe, denk ik op 2,5 vaak, ach, nu ben ik toch bezig, ik maak er 6 van. En dan heb je al met al toch weer een serieus rondje gelopen!
Nora89 schreef:
14-04-2018 13:23
Evada; Ook regelmatig langere tijd niet gerend en dan weer opgepakt, alle begin is dan weer zwaar , denk dat het een kwestie van opbouwen is en zoals dinaf zegt, er spelen zoveel meer dingen mee. :)

kastanjez; knap zeg! Halve marathon, hoe ging het?

oogjes; samen met iemand lopen? echt in je agenda zetten met dikke streep eronder?

Vanmorgen zat 'k zo te dubben of k wel of niet zou gaan lopen. Tenslotte toch maar me hardloopkleding aangetrokken, vaak helpt dat bij mij al , vind het ook zo gek om weer uit te trekken en niet te gaan :facepalm:
Eerste paar 100 meter vind k altijd zo lastig, pluk dan aan me kleding, denk dat k loop te zwalken, dat iedereen kijkt haha. Maar het ging vanmorgen zo ontzettend lekker! 7 km gelopen! Normaal haal k net de 5 met tanden op elkaar. Vandaag ook maar twee keer 1 minuut gewandeld, zat in zo'n lekker ritme. Oke snelheid iets minder, heb er 50 minuten over gedaan maar voel me helemaal top en trots :yes:
Het was een uitdaging... Het was een klein evenement, slechts 298 deelnemers. Ik eindigde als 295 ;-) Nou was doel 1 uitlopen, en doel 2 binnen 2,5 uur en aangezien ik voor allebei geslaagd ben, vond ik dat verder niet erg. Wat er wel erg aan was, was dat ik de laatste 8km dus werkelijk helemaal in mijn eentje door het bos liep, met alleen om de paar honderd meter een vrijwilliger die de weg wees, in zijn handen klapte en 'hup hup' riep... daarnaast was de tweede helft voornamelijk vals plat omhoog, met af en toe een steil stukje naar beneden, dus al met al echt een heel pittige loop (de zevevenheuvelenloop was echt een eitje vergeleken bij dit!!).

Wat supergoed dat je zo maar 7k liep! Hoe voelde het de dag erna?
Kastanjez schreef:
15-04-2018 11:22
Wat voor mij het beste werkt: De avond ervoor mijn kleren klaar leggen en er bij het wakker worden meteen inschieten. Dan heb je ze toch al aan en heb ik eigenlijk altijd wel zin, meer zin dan op welk moment van de dag dan ook als ik me eerst nog he-le-maal moet omkleden.

Ik weet niet hoe lang de CPC is, maar misschien gewoon je voornemen om een klein rondje te lopen? Zo van, ik ga voor minimaal 4 km, dan mag ik weer thuis zijn. Als ik dat doe, denk ik op 2,5 vaak, ach, nu ben ik toch bezig, ik maak er 6 van. En dan heb je al met al toch weer een serieus rondje gelopen!
Zoiets heb ik vanochtend gedaan. Kleren aan, een uur rondgehangen in huis, toen toch maar gegaan (want ik wil koffie en dat mag ik pas nà het lopen). Ik hoefde maar een half uurtje, mocht ook wandelen tussendoor (maar ja, als je lang wandelt duurt het zo lang tot je weer thuis bent...). Uiteindelijk dus 45 min buiten geweest en ruim 6,5 km gelopen. Lekker toch? Vanaf nu geen ge-onderhandel meer.

Iemand vroeg naar warming-up: die doe ik niet, ik heb er een hekel aan. Ik begin gewoon met wandelen en daarna rustig lopen, dat wordt vanzelf sneller. Rekken schijnt sowieso niet echt goed te zijn https://www.allesoversport.nl/artikel/r ... uurlopers/, oefeningen kunnen wel wat toevoegen.
Alle reacties Link kopieren
Evada35 schreef:
15-04-2018 10:56
Zou ik dan misschien beter 10x 3 min hardlopen en dan steeds 2 min wandelen tussendoor?
3x3min is inderdaad wel heel minimaal. 10x3min lijkt mij helemaal geen verkeerd plan.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, vind het wel moeilijk om het ritme erin te houden nu het voorjaar wordt. Er moet weer zoveel gebeuren in de tuin, de motor kan weer uit de garage, kortom zoveel dingen die ik in het weekend en na het werk wil doen.....
Baukje, je opmerking dat je niet met jezelf in discussie gaat of je tijd of zin hebt heeft me wel doen nadenken. Dit heb ik dan ook ter harte genomen: Vanmorgen mijn hardloopkleren en -schoenen aangetrokken en gewoon gegaan! Vond het wel zwaar deze keer, liep in de volle zon en had wel last van de warmte.
Komende week wil ik dinsdag en vrijdag weer gaan..... Ik bedoel.... Komende week gá ik dinsdag en vrijdag weer! ;-D

Wat betreft warming up: op advies van het hardloopschema dat ik heb gehanteerd, start ik met 5 minuten stevig doorwandelen (6,5/uur). Daarmee ben ik voldoende opgewarmd om zonder pijntjes te kunnen rennen. Na afloop loop ik ook weer 5 minuten in dat tempo om mijn spieren rustig af te kunnen laten koelen.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Jorti; zo flinke afstand! Jaa idd, temperatuur gaat deze week flink omhoog.

Evada; hmmm. snap dat je idd langer wilt lopen als je langer kan! Misschien inderdaad wel een idee om vaker 3 min te lopen, dus zoals je voorstelt 10x3 minuten. Doe je dit dat met een app op je telefoon die je instelt op 3 minuten? Lijkt me niet dat je drie minuten lang op je telefoon kijkt toch? :)

kastanjez; aah je beide doelen zo behaald toch! Knap hoor, klinkt best pittig!

Vandaag geen spierpijn na gisteren. Voel wel dat k toe ben aan nieuwe schoenen, binnenkort maar eens echt echte hardloopschoenen aan schaffen aan de hand van loop analyse.
Voor aankomende week 2x hardlopen op de planning en 2x kracht in de sportschool. Denk 's morgens vroeg maar lopen gezien de weersverwachting! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
00gjes schreef:
15-04-2018 11:37
Zoiets heb ik vanochtend gedaan. Kleren aan, een uur rondgehangen in huis, toen toch maar gegaan (want ik wil koffie en dat mag ik pas nà het lopen). Ik hoefde maar een half uurtje, mocht ook wandelen tussendoor (maar ja, als je lang wandelt duurt het zo lang tot je weer thuis bent...). Uiteindelijk dus 45 min buiten geweest en ruim 6,5 km gelopen. Lekker toch? Vanaf nu geen ge-onderhandel meer.
Wat goed! :cheer2:

Ik was eigenlijk niet van plan te gaan vandaag, want ik was deze week al drie keer geweest, maar ik had er opeens zo'n zin in. Het weer was goed, mijn lichaam voelde goed, dus waarom niet? Uiteindelijk 7.5 km gelopen, het was alweer een hele tijd geleden dat ik verder dan 6 km ben gegaan, dus heel tevreden. Ik had nog wel verder kunnen gaan maar ik wil de goede flow waar ik deze week in zat niet verpesten door te hard van stapel te lopen.
Darkcrystal: wat goed!! En wat je zegt : dat advies van Baukje denk ik nu ook steeds aan. Vooral dat je gewoon niet eens over moet nadenken of je wel of geen zin hebt, maar gewoon gaaaaan.

Cerulli: wat gaaf, weer 7,5 km!! Hou die goede flow vast!!.

Nora: haha heel erg maar ik loop nu dus met mijn telefoon in mijn hand. Niet zo heel erg comfortabel.

Oogjes: yeahhhhh! 6,5 km. Well done! :high5:

Volgende week :sun: :sun: .
Ik ga 2x om 9.00 lopen en 1x s'avonds
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn afstudeer onderzoek ben ik op zoek naar mensen tussen de 18-24 jaar en die wel eens hardlopen. 🏃‍♂️🏃‍♀️ Val jij in deze doelgroep? Zou je dan alsjeblieft de volgende enquête willen invullen? 🤗 Je maakt ook nog eens kans op 1 van de 3 GiftCards die worden verloot onder de respondenten!🔥✨

http://fontysfeht.qualtrics.com/jfe/for ... 20xqeDHzQF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven