Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche: bedankt voor de tips over het horloge . Heb nog even wat recensies naast elkaar gelegd en heb ook de forerunner 110 aangeschaft :).
Wat fijn die links van de yoga oefeningen! .. ik heb vaak last van schouders en rug en daardoor weer hoofdpijn ..dus hopelijk kan yoga alles wat sterker maken.
Heerlijk vakantie !! Geniet ervan!!

Iemand vroeg over de compressie kousen.
Voor sommige werkt het heel fijn ...ik heb ze ook aangeschaft maar ik vind het zelf niks..denk heel persoonlijk.
Ik heb ook last gehad van mijn schenen bij het trainen van 0 naar 5 km. .
Maar de laatste tijd loop ik rond de 7 km en is de pijn helemaal verdwenen.
Ik denk dat mijn schenen wat sterker moesten worden.
Nieuwe schoenen helpen ook veel en een goede warming up en cooling down.

Diana: klinkt als een erg pittige duurloop.. hopelijk hebben jullie er wel van genoten!!
Alle reacties Link kopieren
Dianaf jammer dat het jullie allebei niet gelukt is om de geplande afstand uit te lopen.

Ben zelf afgelopen donderdag al weer een rondje gaan lopen (14km) en dit weekend weer gewoon kunnen trainen. Een paar dagen koorts door een insektensteek/beet schijnt toch minder met je lijf te doen dan een echte griep.
Gisteren 23,3km op tempo gelopen (in de vorm van een wisselduurloop) en vandaag een rustige duurloop van 22km.
Volgende week een 44km trail die ik op gpx bestand zou moeten lopen maar het zou wel leuk zijn als die die tijdig op de site zouden plaatsen. misschien probeer ik het zaterdag toch nog om te zetten naar de wel bepijlde 30km route.
Alle reacties Link kopieren
Ja, jammer dat het niet gelukt is. Volgende keer gaat het zeker lukken.

Fijn dat je weer normaal kon lopen, Baukje!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Diep respect voor iedereen die er in slaagt met deze hitte te blijven trainen of zelfs wedstrijden loopt. Mijn lichaam wil momenteel niet zo. Gisteren heb ik mijn training wel afgemaakt maar het was zwoegen en ploegen, de enige lol die ik ervan had was het plezier achteraf dat ik het gedaan had. Zo gaat het al een paar weken. Ik kom wel aan mijn beweging op andere manieren maar ik vind het wel jammer dat het lopen niet zo goed lukt, wat ik ook probeer. Ach, het is niet anders, en over een paar maanden klaag ik weer over de kou :)
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend toch maar extra vroeg opgestaan om mijn half uur te gaan lopen. Zware benen, en toch al warm, maar te doen.
Gisteren ook al 40 km gefietst en yoga gedaan, dus vandaag heb ik verder geen plannen meer.

Iedereen die nu een tropenpauze invoert snap ik ook helemaal.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook zwaar hoor.
Gisteren om 21 uur nog ruim 5 km hardgelopen op aardig tempo. (Alleen maar omdat ik snel klaar wilde zijn)
Maar het was heet en mijn benen voelden zwaar.
Maar ik blijf toch trouw 2 a 3 x pw hardlopen.
Heb mezelf een doel gesteld .
Wil eind augustus een loopje van 6,5 km doen en 5 oktober wil ik een loopje van 10 km doen.
Dus ondanks dat het nu niet prettig is om te hardlopen toch maar doorzetten.

Ik heb gisteren om 21 uur gelopen was nog vrij warm.
Denk eraan om morgen om 6 uur te gaan...of zou dat niet veel uitmaken qua warmte?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen voor het werk mijn interval training gedaan. 6x1000m en 6x200m In totaal 16,5km. Het was even vroeg op staan maar dan kun je tenminste redelijk normaal trainen. Anders had ik nu naar de baan gemoeten maar echt afgekoeld is het ook nog niet. Ik vind een dag werken al zwaar met dit weer.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Baukje.

Ik train 1x pw bij de vereniging, een interval training en allerlei oefeningen.
En dan loop ik 2x zelf, in mijn eigen omgeving.
Ik merk dat ik eigenlijk veel liever alleen loop dan in een groep.
Het kost minder tijd en de extra oefeningen hoeven van mij nooit zo/ of die deel ik zelf liever in.
denk erover om mijn lidmaatschap weer op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik train ook nog maar 1 keer per week bij de vereniging. Inderdaad voor de interval training. Oefeningen doe ik nooit mee omdat ik altijd een veel langer programma heb en de oefeningen thuis wel doe op mijn eigen manier.
Maar ik heb wel begeleiding van een trainer van de vereniging die dus ook een schema voor mij maakt. En inderdaad direct vanuit huis trainen kost veel minder tijd.
Alle reacties Link kopieren
En vind je dat fijn op deze manier Baukje?
Ik heb bijvoorbeeld morgen een intervaltraining op de baan. Maar ik heb veel meer zin om gewoon lekker savonds op mijn eigen tijd zelf te lopen in het bos, dan met die hete zon vol in mijn gezicht op de baan.
Alle reacties Link kopieren
Het is bij mij nooit een bewuste keuze geweest maar het is zo gegroeid. Trainde met veel plezier met de groep op de baan. Maar ik was niet meer tevreden met de trainingsschema's die ik kreeg. Kreeg steeds een standaard schema toegeschoven. Dus ik ben op zoek gegaan naar een trainer die mij beter kon begeleiden.
Inmiddels heb ik ook zulke andere doelstellingen dan de rest van de groep dat mijn trainingen er heel anders uit zien. Dus echt samen trainen zit er toch niet in want dan wil ik dat anderen zich aan mij aanpassen want ik pas mij niet aan een schema/tempo van een ander aan.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik Baukje, aanpassen aan een groep is niet leuk als je een ander niveau of andere doelstellingen hebt.
Ik vind interval sowieso niet leuk haha.. en die oefeningen voor houding en balans etc ook niet.

Ik wil gewoon stukje lopen, verder niks.
Wil wel graag uitbouwen tot tien kilometer, maar hoef geen goede tijd ofzo.
Is interval echt noodzakelijk?
Alle reacties Link kopieren
Noodzakelijk is het niet.Er zij zoveel andere trainingsvormen om aan snelheid te werken en om te varieren. Maar dat variëren in trainingen zou ik zeer zeker wel doen. Eenzijdig trainen leid tot stilstand.
zelf vind ik de interval training juist heel leuk. Maar vooral ook de afwisseling van de verschillende trainingen. En ik vind het hardlopen naast een manier van leven toch ook echt een sport met sportieve uitdagingen. Dat maakt het voor mij zoveel leuker dan enkel een rondje lopen ter ontspanning. Hoewel af en toe lopen als een manier van reizen ook heel leuk kan zijn. Maar alles op zijn tijd.
Alle reacties Link kopieren
:cheer2: vandaag toch maar weer gaan lopen. Zag dat de laatste keer 7 juli was. En dat terwijl ik in oktober 5 km wil lopen. Het viel me allemaal toch best mee. Had verwacht dat mijn complete conditie weg zou zijn (ik ben nog maar net begonnen, dus conditie heb ik sowieso nog niet).

Ik loop nu met Evy en de meeste minuten aan 1 stuk in de training voor vandaag stond op 3 minuten. De minuten gingen in en ik liep, ik liep em liep. Jemig toch wel zwaar en lang. Bleek Evy geen aanwijzingen meer te geven en was ik al 4,5 minuut aan het lopen. :yes:
Voor jullie waarschijnlijk een peuleschilltje. Voor mij een hele prestatie.

3,36 km in 24 minuten.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Daev83 schreef:
24-07-2018 18:41
Goed bezig Baukje.

Ik train 1x pw bij de vereniging, een interval training en allerlei oefeningen.
En dan loop ik 2x zelf, in mijn eigen omgeving.
Ik merk dat ik eigenlijk veel liever alleen loop dan in een groep.
Het kost minder tijd en de extra oefeningen hoeven van mij nooit zo/ of die deel ik zelf liever in.
denk erover om mijn lidmaatschap weer op te zeggen.


Ik train ook 1 x per week bij een vereniging en denk er ook over om mijn lidmaatschap op te zeggen. Maar in mijn geval omdat ik het tempo haast niet kan bijbenen en het daarom vaak minder voldoening geeft dan als ik op eigen tempo een rondje gelopen heb.

Ik kan redelijk ver (tot 15 km) maar ben echt niet snel (over die 15 km doe ik dan 1:50 uur). Prima zo in mijn eentje maar in de groep liggen de tempo’s een heel stuk hoger en heb ik het gevoel dat ik wel heel veel boven mijn macht werk. Ik kom vaak ‘uitgewoond’ thuis en vraag me af of dat wel zin heeft.

Ik ben wel een paar jaar geleden flink ziek geweest, dat zou ermee te maken kunnen hebben, of ik ben ‘gewoon’ traag. Ik heb volgende week een afspraak bij een sportmedisch advies centrum voor een inspanningstest want ik wil graag op hartslag gaan trainen en dan kunnen we de juiste zones bepalen.

Ik heb nog ruim een maand om na te denken wat ik met de vereniging wil voordat er een nieuwe abonnementsperiode ingaat.
Alle reacties Link kopieren
Iets-perzik maar lopen jullie binnen de groep dan niet ieder op een eigen tempo? Want dan schiet het lopen in een groep inderdaad niet op. Hier verschillende tempogroepen en op de weg of in het bos worden de langzaamste lopers steeds opgeveegd. En op de baan heeft een ieder zijn eigen tempo's. Het is meer dat ik een totaal ander programma heb. Dus als ik dan wel met de groep mee wil doen is het een beetje mij krampachtig aan hun schema vasthouden en er iets aan plakken. Volg ik liever een eigen logische programma. Op de baan heb ik ook een geheel ander schema maar dan maakt het niet veel uit.
Ik heb begin september weer een maximaal test gepland staan. Hij is alleen 3 dagen na die 100km wedstrijd ingepland. Weet niet of dat nu zo handig is. Dan zijn mijn benen nog pap vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Iets perzik: wat vreemd bij ons op de club lopen we ook allemaal in eigen tempo.
Ik loop zelf vaak vooraan bij de interval rondes van bijvoorbeeld 400 of 800 meter, maar er zijn er genoeg die veel langzamer zijn en dus bijna een ronde achterlopen..
We hebben allemaal respect voor elkaars tempo.
Het wordt wel gezegd dat ieder een eigen tempo kan lopen en het voor elk niveau is en achterblijvers worden opgeveegd. Maar in praktijk is het gewoon niet zo fijn om steeds de allertraagste te zijn en dan ook nog met een flink verschil. Dat je dan buiten adem aan komt kachelen terwijl iedereen op je staat te wachten. Dan probeer je toch nog maar wat sneller te lopen om het verschil iets kleiner te maken. Of het collectieve warming-up rondje “in rustige dribbel” wat dan sneller is dan jouw wedstrijdtempo waardoor je eigenlijk al moe aan het programma begint. Je hebt ook minder en kortere rustmomentjes dan de mensen die wel snel zijn (die hebben extra rust als ze op mij staan te wachten) wat het ook weer net iets zwaarder maakt. Het is gewoon het gevoel constant achter de feiten aan te lopen. Dat kan prima (alleen) aan mij liggen maar daarom denk ik er nog ff over na.
Alle reacties Link kopieren
Ja ze alles in een grote groep vegen gaat het opvegen ook niet werken. En weet de trainer ook niet wie welk tempo heeft om ze aan te spreken als ze te snel gaan. Hier diverse recreant en wedstrijdgroepen. En binnen de wedstrijdgroepen krijgt een ieder zijn eigen tempo's voor geschreven op grond van wedstrijd tijden. En bij de interval training dus de tijden die je over de specifieke intervallen moet doen. Lopers met hetzelfde tempo groeperen dan bij elkaar. Ik heb sowieso een andere schema met vaak langere intervallen en een veel langer programma dus ik loop altijd alleen.
Ik zou kijken naar een wat serieuzere vereniging waar de trainer er wel op toeziet dat een ieder zijn eigen tempo loopt en waar er sprake is van een persoonlijke begeleiding. Want wat je nu beschrijft klinkt inderdaad niet zinvol.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de interval dag ook maar één groep.

Ik begrijp wel wat je bedoeld nu je het zo zegt perzik.
Je voelt toch altijd de groepsdruk, merk zelf ook dat ik dan wat harder ga dan dat ik voor mezelf loop.
Dat ze op je moeten wachten lijkt me voor jou ook niet fijn voelen.
Al doen wij dat ook en we kijken echt niet raar op van mensen die langzamer zijn ...dat zullen ze dus bij jou ook niet doen, ook al voelt dat misschien wel zo..
De ene is nou eenmaal sneller dan de ander.
Maar jij kan wel 15 km hardlopen en dat kan ik weer niet ...dus vergelijken heeft helemaal geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je het als groep goed regelt hoeft er niemand te wachten. Op de baan sowieso niet want daar loopt ieder zijn eigen tempo. Op de weg en in het bos draaien de eerste tegen het einde van een tempoblok terug , sluiten weer achter aan en zo kan een ieder tegelijk aan de pauze beginnen. Het is een kwestie van goed organiseren en anders neem je als trainer/trainster je taak niet serieus en is het inderdaad beter naar een andere groep uit te zien.
Om namelijk zo hard mogelijk te kunnen lopen moet je niet zo snel mogelijk trainen. En ik krijg uit bovenstaande bericht het idee dat een ieder maar wat doet en zo veel mogelijk achter elkaar aanhobbelt zonder een concrete tempo op grond van de wedstrijdtijden te hebben voorgeschreven gekregen.
Nou ja ik dacht wel dat ik de beste / meest serieuze loopgroep te pakken had want deze is van een atletiekvereniging. Andere loopgroepen in de omgeving zijn van sportscholen en personal trainers en er is niet nog een atletiekvereniging dichtbij. Dus als deze het niet wordt, ga ik wel wat voor mezelf lopen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er binnen die atletiek vereniging geen wedstrijdgroepen of in ieder geval andere groepen met wel een serieuze insteek. Hier trainen de recreant groepen ook geheel anders. Sommig mensen kiezen daar bewust voor. Die willen niet te serieus bezig zijn maar gewoon samen lopen. Die hebben volgens mij ook helemaal geen schema voor de dagen dat ze niet samen trainen.
Dus misschien moet je binnen de vereniging even verder kijken wat er nog meer aan loopgroepen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie niet last van de warmte met hardlopen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Zo, even een snel bericht van mij.

Dit is mijn 2e week dat ik van mijn vakantie mag genieten!
Woensdag 25 juli stond er 67 minuten op mijn teller, helaas was mijn gps weer gestopt. Tja, het is warm, maar ja, ik wil in mijn vakantie gewoon doortrainen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven