Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@Baukje, na die slechte 7 km, al weer 2 keer een 12 km gelopen, die steeds makkelijker gingen. Dus ik gooi het er maar op dat ik nog niet hersteld was van de halve marathon.

@Daev83, ik loop nu wel langere afstanden dan toen ik begon, maar soms lijkt het niet uit te maken of ik die ervaring nu wel of niet heb. Toen ik laatste die 7 km liep, voelde ik mij echt weer een beginner. Nu zal het bij mij nooit 'vanzelf' gaan, maar op goede dagen tikken de kilometers weg en op andere dagen moet ik er hard voor werken om vooruit te komen.

Een aanvulling op de opmerking van Baukje qua dagmenu. Het kan nooit kwaad om eens kritisch naar je dagmenu te kijken. Op sommige dingen loop je lekkerder dan op andere.
Ik moet bijvoorbeeld geen handje chips/kroepoek of vergelijkbaar eten als ik dezelfde dag wil gaan hardlopen. Die smaak proef ik dan de hele dag nog, doordat ik het opboer ( o_o ) en er dorstig van lijk te zijn (zit deels tussen de oren heb ik gemerkt). En na het lopen (als het zwaar is geweest of minimaal 10-12 km) moet ik er trouwens ook niet aan beginnen of aan ander vet/zout eten. Krijg ik onwijs hoofdpijn van. Of dat bijvoorbeeld soep van te voren niet handig is voor mij (klotsende buik). En yoghurt (of melk) erna vaak slecht valt.

@NurseMel, leuk dat je weer begonnen bent. Op zich niets mis met goedkopere schoenen hoor, zolang ze bij je passen en je er goed op loopt!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@dianaf Dat is zeker waar! Het zijn de eerste schoenen waar ik écht pijn- & blessurevrij op loop dus ik ben meer dan tevreden.

Vwb dagmenu’s: ik liep er ook tegenaan dat ik allerhande klachten kreeg met verschillend eten voor en/of na het hardlopen. Nu hou ik op papier bij wat ik eet en hoe dat gegaan is om er een beetje zicht op te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Gaan jullie met dit warme weer hardlopen of kiezen jullie een koeler dagje uit.
Qua tijd heb ik vanavond tijd om te hardlopen maar lijkt me ergggg warm.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop met deze temperaturen vnl ‘sochtends rond een uur of 7 en dan het liefst in het bos (met de hond). Nu werk ik veel avonddiensten dus dan is dat ook handig te plannen met werk.
Alle reacties Link kopieren
Zeker handig!
Ik loop ook graag smorgens, maar ivm twee kleine kinderen niet altijd mogelijk.

Gezellig met de hond :).
Ik loop ook weleens met onze hond.
Alle reacties Link kopieren
@Daev83, ik ga gewoon lopen, maar ik loop meestal niet op het heetste van de dag. Als ik ga uitstellen ivm de warmte, dan had ik geloof ik al weken niet kunnen lopen. Dus gewoon rustiger aan, zonneklep op en water mee. Kan prima.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Haha klopt Diana, maar vandaag is het wel ergggg warm en benauwd hier!
Respect hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees/ schrijf bij deze graag mee! Ben absoluut geen regelmatige loopster (wel sporter) maar wil eind Oct voor de 3e keer weer de halve marathon lopen in mijn stad. Ik houd van de sfeer rondom deze loop en wil er weer voor trainen. Vorige keren in iets onder de 2 uur gelopen.
Vorig jaar las ik hier wel eens en er kwamen best handige tips en ervaringen voorbij.
Mijn aanpak: eerst maar weer eens een trainingsschema opzoeken en in mijn agenda invoeren. Vorig jaar heb ik veel duurlopen gedaan (wat dus veel tijd kostte) en weinig impact training/ sprint. Dit jaar wil ik meer kortere intensere trainingen doen, ook om wat tijd te sparen.
Alle reacties Link kopieren
Daev83 schreef:
16-07-2018 15:10
Haha klopt Diana, maar vandaag is het wel ergggg warm en benauwd hier!
Respect hoor.

Ook daar kun je op trainen. Je hoeft niet persé de hele afstand te doen, desnoods doe je de helft en wandel je de rest. Zweten doe je vandaag toch wel, dan maar liever van het lopen. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat goed dat jullie met deze temperaturen toch jullie hardloopschoenen aantrekken.

Ik vind het momenteel erg moeilijk om te trainen. Ben moe. Zelfs meeschrijven over hardlopen kost me moeite ;)

Donderdagochtend heb ik een uurtje 'vrij' ik heb met mezelf afgesproken om dan naar buiten te gaan. Zon of geen zon!
Alle reacties Link kopieren
Hier idem toverspiegel.
Kon het gisteren echt niet opbrengen.
Zo vreselijk benauwd.
Ik ga vanavond een poging wagen.
ben vorige week maar 1x geweest
Alle reacties Link kopieren
Weet je, als het echt niet gaat, dan ga ik wandelen of lekker een stukje fietsen (alhoewel zwemmen nu lekkerder is), want dan blijf ik wel in mijn trainingsritme. En dan heb ik nog het gevoel dat ik iets heb gedaan. Anders voel ik mij lamlendig door de warmte en voel mij ook nog eens schuldig/lui omdat ik niets gedaan heb.

Zaterdag de laatste wedstrijd voor mijn vakantie. Het is een 30 km.
Ik maak mij er niet echt zorgen om, ik heb er eigenlijk best wel zin in. Lopen gaat over het algemeen super goed, ik heb veel kilometers gemaakt en ik heb weinig last van blaren (2 paar sokken aan was de oplossing).

Vriend gaat dan zijn eerste marathon lopen en ziet er toch wel tegenop. Hij kan het prima hoor, maar hij zal zich moeten inhouden. Want voor hem is het gewoon niet mogelijk om de marathon te lopen in hetzelfde tempo als een halve marathon.

Het ergste is dat de wedstrijd pas om 17:00 begint, dus kan hij de hele dag zenuwachtig zijn. :facepalm: :bonk:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
DianaF heb echt bewondering voor mensen, zoals jij, die zoveel kilometers hardlopen. Het doorzettingsvermogen wat je hebt.
Ik ben daar op de 1 of andere manier te lui voor ofzo.
Al voel ik me wel heel erg goed als ik bijvoorbeeld 6 kilometer heb hardgelopen.
Maar dan ben ik ook blij dat ik het achter de rug heb.

Spannend zaterdag. komt vast goed! Wil je ook echt voor de eerste plaats gaan?
Ook super spannend en leuk voor je vriend.
Trainen jullie samen? Lijkt me gezellig, ik loop altijd alleen.
Mijn schoonvader gaat ook zijn tweede marathon lopen en mijn vader heeft het 5 jaar geleden gelopen, is nu 72 jaar dus gaat niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Net terug van een hardlooprondje van 5 kilometer.
Ondanks dat ik van tevoren echt geen zin had , ging het super goed en achteraf een heel fijn gevoel.
De eerste kilometer voelt altijd als lood in mijn benen, maar daarna gaat het lopen vanzelf.
Ik ben blij dat ik toch gegaan ben.
Donderdag en zondag weer is het plan :).
Moet even goed onthouden wat voor goed gevoel het achteraf geeft als ik weer eens geen zin heb.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zondag in verband met de warmte de ultra wedstrijd niet gaan lopen. 's ochtends vroeg op zondag wel een lange duurloop gedaan van 38km. Maar ik was om kwart over tien al terug dus toen was het nog goed te doen. Maar zes uur lang midden op de dag en pal in de zon vond ik toch te gortig.
Achteraf ook maar goed want blijkbaar had ik al iets onder de leden. Vanaf zondagmiddag koorts. Dus ik heb vandaag de training over geslagen en morgen gaat het sowieso ook nog niets worden.
Dianaf succes zaterdag. En wat betreft je vriend; het is voor niemand mogelijk de marathon te lopen in het tempo van je halve marathon (tenzij je die halve nooit serieus hebt genomen in die zin van zo snel mogelijk willen lopen). Ook voor hem veel succes. Hele vroege start zou fijner zijn inderdaad.

welkom selectia. Misschien houd het meeschrijven hier ook de regelmaat in trainingen erin.
Alle reacties Link kopieren
Daev83, een eerste plaats... o_o :rofl: Daar ben ik echt niet goed genoeg voor. Dat is meer iets voor Baukje. :hyper:
Nee hoor, het doel is uitlopen en daarna niet aan het zuurstof of hoeven. ;-D

Bedankt voor het compliment! Ik vind mijzelf gewoon niet zo heel serieus qua hardlopen, maar mogelijk moet ik mij er gewoon overheen zetten dat ik dus wel ben en gewoon doorzettingsvermogen heb of zo. Maar het past niet zo bij het beeld dat ik van mijzelf heb (serieus én doorzettingsvermogen o_o)

Baukje, verstandig dat je dan niet bent gaan lopen. Net of je een vooruitziende blik had! Heb je voor komend weekend nog een wedstrijd op het programma?

Vriend houdt zich nooit in, in een wedstrijd. Maar als het een bekende afstand is, dan is het nog wel te overzien. En dit is de eerste keer dat hij zo ver gaat. Helaas heeft hij nogal de neiging om a) eigenwijs te zijn en b) daarom te veel op gevoel te willen lopen. Wat voor een marathon gewoon te hard is. Enfin, het komt vast goed, ik veeg hem eventueel wel op bij de finish. ;-D

Selectia, leuk dat je meeschrijft!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf ik neem aan dat hij een streeftijd heeft op grond van mijn halve marathon tijd en dat hij op dat streeftempo ook regelmatig getraind heeft. Want als je de marathon benadert als zo hard mogelijk van start gaan en wel zien waar het schip strand dan is dat zeer zeker nog voor de finish lijn. Althans wel hardlopend.
Nee komend weekend geen wedstrijd. De zaterdag erop pas weer. Maar ik moet maar zien hoe het loopt. Vannacht weer hoge koorts gehad en nu op de been mbv paracetamol dus morgen gaat het lopen waarschijnlijk ook al niets worden.
En een weekje lopen op zich hoeft niet zo erg te zijn maar volgens mij is die koorts en de pijn in het hele lijf die erbij gepaard gaat slopend voor wat ik de afgelopen maanden heb opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Baukje ben je inmiddels al wat opgeknapt.
Naar lijkt me dat , je wil wel lopen maar kan niet en gaat ten koste van je conditie.
Hopelijk ben je snel weer de oude ..

Vanmorgen om 8 uur gelopen. 6,7 km .
Ben tevreden :). Best trots, want ik liep een maand geleden nog maar net 5 km uit zonder te wandelen en nu al verder dus.
Het was al best warm.

Iemand een tip voor een apparaat die de kilometers bij houdt?
Ik ken de apps op telefoon maar liever een horloge oid.
Niet al te prijzig en het hoeft alleen maar de kilometers bij te houden, dus heel simpel.
Maar er moet dus wel GPS op zitten.

Hoe gaat het lopen bij jullie met deze temperaturen?
Alle reacties Link kopieren
Dianaf heel veel succes gewenst voor de wedstrijd vandaag voor jou en je vriend :thumbsup: .. zet m op!! :sun:
Alle reacties Link kopieren
Succes dianaf! Dat jullie allebei maar heel en voldaan over deze finish komen. ;-D

Baukje, voel je je weer wat beter?

Daev, ik heb al jaren een simpel model horloge van Garmin. Tomtom heeft ook goede horloges. Ik zou gewoon kijken wat hun goedkope modellen zijn en daar wat reviews van opzoeken.

Ik loop ook gewoon nog. Of eigenlijk weer, want ik had even een weekje rust genomen. Ik loop 's ochtends, maar niet zo vroeg. Wel in het bos dus bijna volledig in de beschutting van de bomen. Literfles met water in de fietstas, goed insmeren, en het zweten omarmen en dan gaat het prima.
Verder doe ik bijna elke dag wel iets van yoga of oefeningen om mijn spieren te versterken, in de hoop dat ik zo mijn belastbaarheid voor langere afstanden weer kan opbouwen. En eigenlijk voelt dat best fijn, de afwisseling in beweging.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche: heerlijk hè in het bos lopen. Geen last van teken of muggen? Ik woon praktisch naast het bos, maar ben een keer lek gestoken dus verkies nu vaak het asfalt. .
Hoe laat ga jij dan?
En hoe vaak loop je?
Ik probeer 3x maar in de praktijk lukt het vaak maar 2x pw.
Hoop dat ik daarmee ook wat progressie kan maken.
Yoga is goed hè ter ondersteuning van het hardlopen.
Zei mijn trainer ook.
Misschien moet ik ook eens wat oefeningen doen.
Ook mijn core trainen is geen overbodige luxe.
Bedankt voor tips over GPS horloges. Ik denk dat ik voor een Garmin forerunner 10 of 15 ga.
Het enige wat ik wil weten is de afstand.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:34
0.00% gewijzigd
Hier gaat het lekker. Ik loop in de ochtend in het bos waar veel schaduw is, soms kom ik niemand tegen, heerlijk! Morgenochtend ga ik weer.

En na de zomer begin ik ook met yoga, kreeg ook die tip van iemand.

@ Anoniem123456123456 vervelend gevoel is dat in je onderbenen, zijn het je schenen? Ik merk wel als ik geen goede warming up doe dat het een beetje opspeelt. Ik wandel nu eerst wat langer (ca. 5 min) voordat ik ga lopen. Met de sokken heb ik geen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Nou de loop is achter de rug hoor. Wat een hitte! Op de stukken door het veld brandde de zon en in het bos was het enorm drukkend.
Het parcours was echter prima, weinig hoogtemeters, over harde bospaden, veel in de schaduw. De verzorging was echt super goed, ongeveer elke 2,5 km een post met water, sportdrank, sponzen, banaan enz.

Helaas ben ik uitgestapt na 20 km. Ik liep echt heel langzaam (per saldo gemiddeld 7 min/km -> 8,5 km/u), maar het ging wel, gewoon rustig door dieselen.
De marathon had eerst 2 rondes van 1 km gelopen, waarna ze het gewone parcours op kwamen. Vriend kwam mij de 2e ronde achterop en is achter mij blijven lopen. Hij was rustig gestart, maar had al snel enorm last van de warmte. Dus bij de optie finish of door voor de derde ronde, gaf hij aan dat hij echt niet meer door kon. Ik ben daarom ook maar gestopt, want dit was gewoon niet normaal en hoe lekker loop je dan nog?

Hoe zwaar het hem is gevallen is vandaag goed duidelijk. Last van zijn rug/schouders/nek, stijve kuiten en vermoeide bovenbenen. Echt heel bizar.
Dus ik ben blij dat hij uitgestapt is, hijzelf gelukkig ook!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Verstandig dianaf, om uit te stappen als het niet gaat of gewoon echt niet meer leuk is. 20 km in deze warmte vind ik sowieso een hele prestatie!

Anoniem123456123456, heb je dan niet weer te snel opgebouwd als je last hebt van je schenen?
Daev83 schreef:
21-07-2018 15:55
Tyche: heerlijk hè in het bos lopen. Geen last van teken of muggen? Ik woon praktisch naast het bos, maar ben een keer lek gestoken dus verkies nu vaak het asfalt. .
Hoe laat ga jij dan?
En hoe vaak loop je?
Ik probeer 3x maar in de praktijk lukt het vaak maar 2x pw.
Hoop dat ik daarmee ook wat progressie kan maken.
Yoga is goed hè ter ondersteuning van het hardlopen.
Zei mijn trainer ook.
Misschien moet ik ook eens wat oefeningen doen.
Ook mijn core trainen is geen overbodige luxe.
Bedankt voor tips over GPS horloges. Ik denk dat ik voor een Garmin forerunner 10 of 15 ga.
Het enige wat ik wil weten is de afstand.
Het bos is eigenlijk meer een stadspark, met brede wandelpaden. Dus wel de beschutting van bomen en verkeersluwte, maar weinig last van dieren (hooguit van honden). Nog nooit een teek gehad gelukkig.
Ik loop meestal drie keer per week op vaste dagen en nu ik vakantie heb om de dag met soms een extra rustdag. Ik zet nu ook niet de wekker dus ik sta pas rond 9 uur op, drink koffie en water en ga dan rond een uur of 10 de deur uit. Vroeger zou koeler zijn maar echt zo uit bed beginnen met lopen vind ik niet lekker en in heel vroeg opstaan heb ik geen zin. Misschien komende week wel want dan wordt het nog warmer.

Ik heb ook een forerunner (de 110 volgens mij). Tijdens het lopen zie je tijd, afstand en gemiddelde snelheid per km. Je kunt hem geloof ik ook instellen zodat je het tempo ziet ipv de snelheid. En bij die van mij hoort een hartslagmeter (zo'n band om de borst die synchroniseert met het horloge) alleen gebruik ik die nooit. Wat jij wilt kan volgens mij elk model wel.

Ja, yoga is heel fijn. YWA (Yoga with Adriene) op YouTube is hier al vaker voorbij gekomen en is ook mijn favoriet; zij heeft yoga voordat je gaat lopen (7 minuten), yoga voor na het lopen (8 minuten) en een hele les (30 minuten) voor hardlopers.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven