Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Wat een gave afstand/tijd baukje!

Mijn korte rondje werd 5.27km in 31.30minuten. Nieuw persoonlijk record op de 5km: 29.03min. Best leuk.
Ik had graag verder gewild, maar maandag is duurloop pas. :)
Ik tref het op een of andere manier nog wel eens met feestjes de dag voor een hardloopwedstrijd (ondanks dat ik helemaal niet zo sociaal ben).

Hoe gaan jullie met zulke dingen om? Gewoon gaan feesten, zuipen, laat naar bed en maar zien waar het schip strandt de volgende dag? Of nuchter blijven en op tijd aftaaien?

Laatst had ik een Halloweenfeestje de dag voor de Dijkloop en toen koos ik voor nuchter blijven en op tijd naar huis. Maar zowel het feestje als de wedstrijd waren niet superbelangrijk.

Maar nu... hoor ik van mijn zus dat ze haar 12,5 jarig huwelijksfeest gaat vieren de avond voor de kwart marathon Rotterdam! :O Beide zijn leuk en belangrijk. Beide zou ik liever niet halfbakken meemaken. Ik heb me ook al ingeschreven voor Rotterdam en wil het liever niet missen.

Maar als ik die avond ervoor een feest heb, gaat er sowieso niet optimaal gelopen worden, ook niet als ik nuchter blijf en op tijd aftaai, want ik raak gauw overprikkeld en ben dan toch wat vermoeider. Maar ik kan ook kwalijk tegen mijn zus zeggen dat ze het maar verzet of dat ik niet kom vanwege een hardloopevenement. :-[ Die datum waarop ze het vieren is ook exact de datum dat ze 12,5 jaar getrouwd zijn dus als ik haar was zou ik het ook dan vieren.
baukje schreef:
10-11-2018 12:14
Ik kan je de hand schudden eva, ik kwam vanmorgen ook vermoeider uit bed dan dat ik er 's avonds in was gegaan. Toch mijn geplande wisselduurloop gedaan met het idee dat de tempoblokken ook best wel iets rustiger mogen. De eerste ging dan ook te langzaam.
Maar ik had de eerste 10km ook de wind tegen. Daarna ging het een stuk beter. Mede dankzij die zelfde wind die vervolgens juist mee zat. De volgende 4 tempoblokken dus wel goed op tempo gelopen. uiteindelijk ruim 24 km in 2hr04.
En hoe voelde je je daarna? Kreeg je juist meer energie na het lopen of was de vermoeidheid nog erger.
Ik heb vanmiddag gewoon een uur geslapen, dat doe ik zelden.
Er stond een stevige wind vandaag inderdaad!
Prachtige afstand die 24 km!
Knap hoor thuis!
Ik loop ongeveer hetzelfde tempo als jij.

Ietsperzik lastige keuze zeg .
Ik ben zelf ook heel gevoelig voor prikkels.
En ik zou de alcohol laten staan.
Maar ik heb sowieso makkelijk praten, want ik drink nooit alcohol.
anoniem_377600 wijzigde dit bericht op 10-11-2018 22:15
2.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eva Ik moet iedere dag wel eerst op gang komen alleen vanmorgen was het nog erger dan normaal. Maar meestal gaat het eenmaal op gang weer goed. Ik ben vanmiddag wel een paar uur naar bed geweest. Maar dat doe ik regelmatig als de kans zich voordoet. Dat heb ik gewoon nodig om goed te blijven functioneren. Ik kan gewoon nog alles ondanks mijn hartproblemen maar heb dan mijn rustmomenten wel echt nodig.

Alcohol drink ik echt maar zelden. Een glaasje voel ik de volgende dag bij een training in de benen. Dat is voor mij al een signaal dat het niet goed is. Voor een wedstrijd zou ik zeer zeker niet drinken en ga ik op tijd naar bed. Echte grote feesten zijn vaak al ver vooruit gepland dus dan zal ik ook de dag later geen wedstrijd plannen. Nu heeft het meer effect de rest van de week gewoon voldoende nachtrust te nemen en dan heeft de laatste nacht een kort nachtje niet eens zo veel invloed.
baukje schreef:
10-11-2018 21:52
Echte grote feesten zijn vaak al ver vooruit gepland dus dan zal ik ook de dag later geen wedstrijd plannen.




In dit geval had ik me juist een maand geleden al ingeschreven voor Rotterdam omdat ik blij was dat het medisch gezien kon. Ik stond helemaal niet stil bij mijn zus d’r trouwdag en die kwam vandaag voor het eerst met die ‘save the date’. Maar ik vraag me af of het had uitgemaakt wie er eerst was. Als ze hier twee maanden geleden mee was gekomen, had ik waarschijnlijk nog steeds ook in Rotterdam willen lopen.


baukje schreef:
10-11-2018 21:52
Nu heeft het meer effect de rest van de week gewoon voldoende nachtrust te nemen en dan heeft de laatste nacht een kort nachtje niet eens zo veel invloed.


Dat denk ik ook wel ja. Hoe vaak hoor je niet van mensen die superslecht slapen de nacht voor de wedstrijd en die lopen ook gewoon prima. Dus ik denk wel dat dit het plan wordt. Een weekje op tijd naar bed, geen alcohol, accepteren dat de nacht ervoor wat korter kan zijn en in Rotterdam meer gaan voor de ervaring / belevenis / sfeer en niet zo zeer voor een toptijd / PR. :)
Baukje ik snap dat je met zoveel hardlopen maar ook door je hartklachten af en toe even extra moet rusten.. zoveel hardlopen is natuurlijk ook best heftig voor je lichaam.

Nou er staat een loopje gepland.
Maar het stormt hier zo ongeveer.
Harde rukwinden.
Ik ga het toch maar proberen, maar ik heb nog liever regen dan zulke harde wind hoor .
Alle reacties Link kopieren
Als ik in het donker loop ben ik sowieso met een groep. Ik draag dan alleen lichtbandjes om mijn armen. Als ik alleen loop, zorg ik dat ik overdag ga.

Afgelopen week netjes de trainingen gedaan. Ik merk alleen dat ik sneller wil en mezelf frustreer. Of dat er dan een nieuw iemand bij de groep is die een heel stuk ouder is en die dan sneller loopt oid.
Gisteren even met de trainer over gehad en die heeft me op het hard gedrukt om niet sneller te gaan en mezelf te gaan overvragen. Mijn tempo ligt op 8km per uur en ondanks dat ik het supertraag vind, moet ik accepteren dat ik een beginner ben en wel al goed bezig ben. Lastig. Maar de aanhouder wint denk ik dan maar.
Ik ben explosievere sporten gewend en heb moeite met deze duursport. En waar ik normaal best goed ben in sporten moet ik nu echt onderaan beginnen en enorm hard werken. (In tegenstelling tot de meesten hier geloof ik, vind ik interval fijner dan duurloop).
Het zal nog wel even duren tot ik een marathon zal lopen (dat is mijn ultieme doel) maar dan zal ik vast ook 10x zo trots zijn als het ooit lukt.

Dit topic is een mooie bron van inspiratie en ik heb een leuke hardloopgroep (zelfs iemand die vrijdag met mij wilde lopen ondanks dat zij supersnel is en ze heeft zich heel fijn aangepast) dus ik kom er wel.
Ik geef toe: ik bezit al jaren over weinig doorzettingsvermogen. (Het is geen genenkwestie want mijn ouders hebben een halve en hele marathon gelopen)
Hardlopen leert me door te zetten.
En het was een ware test voor mij vandaag.
Afgelopen maanden niet verder hardgelopen dan 6 kilometer.
Ik had vandaag een doel: 7 kilometer hardlopen zonder te wandelen, tijd is niet belangrijk.
Nou daar ging ik in de polder met keiharde wind.
De heenweg ging lekker en de wind duwde me vooruit.
De terugweg deed het tegenovergestelde; bij elke pas die ik deed werd ik hard tegen geduwd door de wind.
En ja hoor, daar kwam het stemmetje weer; "Eva het is veel te zwaar in die harde wind, doe lekker 4 kilometer".
Maar nee, ik moest en zou de 7 kilometer vol maken.
En ik heb deze les "doorzetten op eigen niveau" weer gehaald:
7 km in 45.31 min :cheer:
Op naar de 10!
Alle reacties Link kopieren
Klasse Eva!
multomap schreef:
11-11-2018 11:52
Als ik in het donker loop ben ik sowieso met een groep. Ik draag dan alleen lichtbandjes om mijn armen. Als ik alleen loop, zorg ik dat ik overdag ga.

Afgelopen week netjes de trainingen gedaan. Ik merk alleen dat ik sneller wil en mezelf frustreer. Of dat er dan een nieuw iemand bij de groep is die een heel stuk ouder is en die dan sneller loopt oid.
Gisteren even met de trainer over gehad en die heeft me op het hard gedrukt om niet sneller te gaan en mezelf te gaan overvragen. Mijn tempo ligt op 8km per uur en ondanks dat ik het supertraag vind, moet ik accepteren dat ik een beginner ben en wel al goed bezig ben. Lastig. Maar de aanhouder wint denk ik dan maar.
Ik ben explosievere sporten gewend en heb moeite met deze duursport. En waar ik normaal best goed ben in sporten moet ik nu echt onderaan beginnen en enorm hard werken. (In tegenstelling tot de meesten hier geloof ik, vind ik interval fijner dan duurloop).
Het zal nog wel even duren tot ik een marathon zal lopen (dat is mijn ultieme doel) maar dan zal ik vast ook 10x zo trots zijn als het ooit lukt.

Dit topic is een mooie bron van inspiratie en ik heb een leuke hardloopgroep (zelfs iemand die vrijdag met mij wilde lopen ondanks dat zij supersnel is en ze heeft zich heel fijn aangepast) dus ik kom er wel.
Slimme trainer!
Snelheid komt vanzelf!
Hardlopen is niet makkelijk maar de aanhouder wint.
Als je het wil gaat die marathon er vast komen ;)
Goed gedaan Eva! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Eva als ik niet zo'n goede conditie had door het hardlopen dan zou ik met mijn klachten in het dagelijkse leven veel meer problemen ondervinden. Maar door het vele lopen heb ik juist heel veel reserves. Evengoed moet ik wel rust nemen om te zorgen dat die reserves op peil blijven.
Goed bezig hoor met je grenzen verleggen. En ja die mentale strijd is denk ik voor een ieder herkenbaar. Niets voor niets dat er vaak gezegd wordt dat je de eerste pakweg 30-35km van de marathon met je benen loopt en dat de rest volledig van tussen je oren vandaan moet komen. En bij ultra's moet er vaak een nog veel groter percentage van tussen je oren komen. Maar ook dat kun je trainen.

Multomap ik vind de interval training ook juist leuk. Niet om iedere keer te doen maar dat gaat voor alle varianten van de training op. Maar intervallen vind ik wel een van de leukere trainingen. En in trainingen altijd vast houden aan je eigen tempo en je door niets en niemand gek laten maken. Fijn dat de trainer je ook behoed voor de verleiding met anderen op te rennen en jezelf voorbij te lopen.

Er stond vandaag aardig wat wind inderdaad. Had een kort rustig duurloopje in het bos gedaan van 75min. En omdat ik vandaag zoveel mogelijk onverhard wilde lopen naar en van het bos door het grasland en over de akkers gegaan. Had met al die regen van vannacht een nat bos verwacht maar dat viel reuze mee.
Fijn Baukje dat het Hardlopen zoveel goed doet voor je gezondheid!!
Je loopt afstanden waar ik me niet eens wat bij voor kunt stellen.
Loop jij eigenlijk met muziek op?
Hier was het bos wel nat en glad . Wat oppassen om niet uit te glijden.
De mentale strijd maakt het ook uitdagend :). Maar soms is het bij mij net een psychologisch spel in mijn hoofd.
Ik geloof zeker dat je ook je denkwijze kunt trainen waardoor de negatieve gedachtes tijdens het lopen minder worden.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:39
0.00% gewijzigd
Anoniem123456123456 schreef:
11-11-2018 16:18
Voortbouwend op de vraag over met muziek op hardlopen, waar laten jullie je telefoon?
Ik draag zelf een armband, maar deze is te groot en valt steeds af. Daarnaast vind ik het niet heel ideaal. Draagt iemand een soort heupriem, werkt dat of gaat het schudden? Zonder telefoon lopen kan ook, maar ik loop vaak daar waar ik niet makkelijk iemand kan bereiken als ik bijvoorbeeld mijn enkel verzwik of om wat voor reden niet verder kan, dat vind ik geen fijn gevoel.

Ik heb afgelopen week nieuwe hardloopschoenen gehaald. Me in de winkel ook laten verleiden met op maat gemaakte zooltjes, deze kon ik binnen 30 dagen terugbrengen als het niet bevalt. Ik denk dat ik dat ook ga doen. Krijg een enorme blaar op de rand van de zool (ik kocht juist nieuwe schoenen tegen blaren). Wel is de steun van het zooltje heel fijn, maar dat weegt niet op tegen de pijn.
Hoe lopen jullie je schoenen in? Ik merk dat ik toch moet wennen aan een andere manier van lopen. Heb nu ook spierpijn in mijn voet.
Oké niet lachen; ik stop mijn telefoon in mijn bh . Aan de zijkant klem ik m onder het bandje vast.
Ik neem mijn telefoon mee in mijn flipbelt. Daar kunnen ook nog waterflesjes bij in. Daarvoor had ik een soort heuptasje maar daar kon alleen mijn telefoon in en geen waterflesjes. Zo’n armband heb ik ook heel kort gehad maar vond ik voor geen meter zitten met zo’n grote telefoon erin. De flipbelt en het heuptasje zijn wel oké. De flipbelt vind ik het handigst omdat daar dus nog meer zooi bij in kan.
Alle reacties Link kopieren
Eva in het verleden ooit weleens met muziek gelopen maar doe het nu nooit meer. Vind het toch een storende factor voor de omgevingsgeluiden die je daardoor deels mist en voor mijn eigen gedachtes. Het kan je bij een training wel weer helpen nog even door te zetten maar aan de andere kant wil ik juist leren mijn eigen mentale kracht daarvoor te sterken.
Telefoon neen ik ook nooit mee. Enkel als ik in de Eifel of de Ardennen loop. Maar hier zijn de bossen nu ook weer niet zo uitgestrekt dat ik uren zou moeten wachten voor eventuele hulp.
Schoenen loop ik nooit in. Behalve dan dat ik ze de eerste keer schoon probeer te houden (op de baan of op de weg) zodat ze terug kunnen als er echt iets niet goed is. Ik loop er altijd wel minimaal een keer op voordat ik ze voor een wedstrijd gebruik. Helemaal in het begin toen ik van neutrale schoen naar antipronatie schoen overstapte moest ik wel even wennen. Hoewel ik niet zeker weet of het door de schoenen kwam of de overgang van om de dag naar 4 keer per week trainen. Even waren mijn schenen toen aanwezig. maar door een paar weken de omvang weer wat terug te brengen is het helemaal overgegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een legging van nike. Daar past precies in het vakje achter met rits een telefoon. Maar ik heb van Nike ook een broek waar aan de zijkant een hele lange zak zit. Ideaal voor mijn telefoon. Als ik die broek nog online vind, dan koop ik er nog een aantal, want ze zitten heerlijk en die zakken zijn ideaal.

Vandaag ben ik het bos in gegaan met mijn ouders. Zij wandelen en ik wandel dan zo nu en dan mee en daarna ren ik weer voor ze uit. Via locatie delen van whatsapp weet ik waar ze zitten dus ren ik zo nu en dan naar hen toe om even een paar minuutjes mee te wandelen en weer te gaan. Koffie drinken onderweg. We vonden het met z’n drieën best geslaagd zo. Toch samen op pad en ieder zijn ding doen. De volgende keer een ander bos.

Toevoeging:
Deze broek. Hij zit zo heerlijk en de telefoon kan in die steekzak of achter in het zakje op de onderrug.
https://www.intersport.nl/producten/kle ... cgid=19792
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Eva, ik stopte m’n telefoon ook vaak in m’n bh maar door het zweten is er laatst een telefoon kapot gegaan. In m’n bh doe ik dus niet meer.
Ik ga zo’n flipbelt proberen. In mijn korte broeken kan de telefoon in de broekzak. De lange broeken hebben niet zo’n grote zak.
Of een waterdicht zakje en dan alsnog in de bh.
Ik heb zo'n armband waar telefoon ingaat, oortjes werken via bluetooth (scheelt hoop kabeltjes). Ik vind het prettig. Ik kan niet zonder telefoon want dat is ook mijn tracking ding. Ik loop ook in nike broeken, andere merken vind ik niet prettig zitten. :$

Vandaag duurloop, het streven is 8km en het doel 7km (klinkt dat logisch?). Rond het tijdstip dat ik wil gaan, geven ze droog weer op. Dus ik hoop dat ik niet door de regen hoef.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop zonder muziek omdat ik het gewoon onveilig vind om het wel te doen. Je mist gewoon heel veel omgevingsgeluiden en als hardloper ben je gewoon kwetsbaar. Daarnaast doordat ik niet met oordopjes inloop, zie ik nog wel eens wild of mooie vogels, doordat je ze hoort ritselen en je dan omkijkt.

Ik loop nu het donker is, in een reflecterend vestje en petje. Ik loop dan op de trottoirs, dus ik heb geen verlichting mee.

multomap, ik ben beter in interval dan in duurloop, dus ik snap jou wel hoor. Vriend is echt een diesel die rustig 3 uur heel gelijkmatig kan lopen. Ik heb daar moeite mee, want mijn natuurlijk loop is gewoon niet heel gelijkmatig, hoewel het wel steeds beter gaat. Vanuit de zwemsport ben ik ook meer gewend aan korte afstanden en interval.

Eva, hardlopen is voor mij ook echt een test qua doorzettingsvermogen. Ik ben niet iemand die tot het gaatje gaat, die een planning maakt en volgt. Nu ik langere afstanden loop, moet ik wel. Halverwege stoppen, want geen zin/puf meer, is ook geen optie omdat ik dan zo ver terug moet lopen. Ik merkte op mijn laatste vakantie hoe veel verder ik ga met lange wandelingen/hikes. Nu ging ik gewoon door met als het moeilijk was de gedachte; weet je nog die halve marathon van toen en toen? Hoe koud/klote/warm het was, maar toch uitgelopen, dus dit kan je prima. (Andersom, als het klote gaat met hardlopen; weet je nog die hike de Tafelberg op, hoe kut dat was? Dan is dit toch een eitje! :rofl: )
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb heel goed gehoor, muziek/trainer van de app staat hier wel op maar zachtjes. Want met die kwetsbaarheid ben ik het eens, scheelt dat ik niet 's avonds ren. En ik heb wandelgebied om de hoek zitten, daar ren ik het meest niet in buurt van auto's zeg maar.
Ik heb wel met dit soort weer reflecterende dingen aan, je moet toch zichtbaar zijn, maar geen lampjes, zo'n hesje.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis, ik loop overdag ook in het bos en zo. Gisteren ook weer, maar dat deel ik dan wel weer met anders lopers/fietsers/mtb-ers ed. Op sommige punten was het wel fijn dat ik de fietsers hoorde, voordat ze mij voorbij scheuren. o_o Als ze al een bel hebben, dan hoor ik die zonder muziek soms al bijna niet. ;-D

Geen idee of ik een goed gehoor heb, maar ik ben het ook niet gewend, dat scheelt natuurlijk ook.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:39
99.60% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven