Hardlopen #8

09-10-2020 18:28 1070 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel acht al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een lange blessure, die verder niks met hardlopen te maken had, kon ik vanaf januari weer opbouwen. Laatst voor het eerst weer 6,5 km gelopen, net in prachtig weer 5 km. Nog geen tempo, maar ik ben allang blij dat ik hier al weer ben. Ik ben wel echt zwaarder geworden in het afgelopen jaar, door plotseling stoppen met lopen en meer thuiszitten. Dat zal ook niet meehelpen qua tempo. Hopelijk gaat het nu weer de goede kant op!
Wat fijn om te lezen Idp! Ik ben begonnen met hardlopen jaren geleden toen ik ca 15 kilo meer woog (bmi net obees). Nu weeg ik dus een stukje minder en loop ik veel sneller hard. Dat kan dus inderdaad wel een factor zijn. Maar goed, dat tempo komt vast vanzelf weer bij je terug!
*Sally* schreef:
27-02-2021 15:18
Lekker hè pinuts. Ik loop in het weekend ook meestal 10 km en dan doordeweeks een korter rondje van 7 km. En kan inderdaad echt nog meer als ik klaar ben. Conditioneel is het niet zwaar. Had ik ook niet verwacht hoor.

Qua blessures moet ik echt opletten. Mijn heup (pees) speelt snel op en als ik te snel loop krijg ik last van mijn schenen. Plus een oude knieblessure inclusief operaties. Dus ik ben best een slome. Maar uiteindelijk gaat het me om het plezier en lekker buiten zijn, en vind ik sneller worden minder belangrijk. Denk er wel over om (na Corona enzo) eens te kijken of ergens mijn looptechniek zou kunnen verbeteren en zo ook meer snelheid zou kunnen gaan maken zonder blessures.
Ja ik zou ook wel een kritische blik op mijn looptechniek willen! Is wel iets om aan te denken als alle ellende weer weg is. Tijd maakt me op zich ook niet zo veel uit, maar ik ben wel ijdel en competitief genoeg om sneller te zijn en blijven dan mijn vriend (die nu al 45 min / ca 7 km kan lopen) en om mijn eigen afstanden en tijd ook te verbeteren. Zeker dat laatste verwacht ik op termijn niet vol te houden, vriend liep me er vroeger altijd uit en eigenlijk zou dat ook ‘moeten’ als je puur kijkt naar geslacht. Maar ja, hij zeult wel nog wat meer kilo’s mee ten opzichte van mezelf. Dat speelt zeker een rol denk ik.

Ik heb overigens ook oude blessures van (semi top)sport vroeger. Ik merkte dat mijn knie wat opspeelde en dat ik op beton en asfalt loop is ook niet zo lekker voor de gewrichten natuurlijk. Ga dat zeker ook melden als ik nieuwe schoenen ga passen (nog een maandje wachten...).
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje zijdelings mee in dit topic. Nu ik zelf ook weer aan het lopen ben, vind ik het wel leuk om ook mee te schrijven.

Vroeger echt een hekel aan hardlopen gehad, vorig jaar weer een start gemaakt en ik vond het zowaar leuk! Langzaam opgebouwd met de Evy-app tot 5km. En toen, helaas, mijn enkel verstuikt in de tuin en 2 maanden niet kunnen lopen.

Nu sinds half januari weer aan het trainen, en weer bij op de 5 km.

Na het eerste doel van die 5k, wil ik eerst werken aan het verhogen van mijn tempo, en daarna eventueel naar de 10k.

Leuk om jullie ervaringen zo te lezen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Welkom lotje!
tessa0407 schreef:
25-01-2021 20:44
Hoe gaat het lopen bij een ieder? Baukje, ben jij al met verder opbouwen bezig? Nicco, al een goede broek gevonden en een beetje balans met opbouwen?
Belle, hoe gaat het met je heup? Pinuts, al wat fijne hardlooprondjes gevonden?

(...)
Wat leuk dat je het vraagt! Ik heb een iets verdere route gevonden - 1 km meer - dat een halve km over onverhard pad gaat (MTB-pad, maar breed genoeg dat het veilig is). Ook heb ik nog een kleine omweg gevonden, waardoor de loopronde alles bij elkaar niet alleen 5,5 km, maar ook 6,5 en 7,5 km kan worden. Ik zou hem nog een stuk meer kunnen uitbreiden, maar die route over voornamelijk fietspaden gaat ook 4 km op fietspad direct naast de autobaan en is best saai. Die route kent ook een serieus stuk bergop en wordt alles bij elkaar meteen een heel stuk meer: 12,6 km. Het is wel het overwegen waard als het wat mooier weer wordt, maar ik zou het nu niet zien zitten om dat stuk te lopen omdat ik er net met flinke tegenwind tegen overheen ben gefietst en net niet stil stond zeg maar :biggrin:
PiNuts14 schreef:
10-03-2021 14:36
(...) Ik zou hem nog een stuk meer kunnen uitbreiden, maar die route over voornamelijk fietspaden gaat ook 4 km op fietspad direct naast de autobaan en is best saai. Die route kent ook een serieus stuk bergop en wordt alles bij elkaar meteen een heel stuk meer: 12,6 km. Het is wel het overwegen waard als het wat mooier weer wordt, maar ik zou het nu niet zien zitten om dat stuk te lopen omdat ik er net met flinke tegenwind tegen overheen ben gefietst en net niet stil stond zeg maar :biggrin:
Mezelf maar even quoten. Heb deze nieuwe route vanmorgen gelopen. Wat een wind tegen op het eerste deel zeg! Maar wel blij en trots dat ik deze route liep. Ik houd ‘m wel voor weekends en feestdagen omdat er dan beduidend minder verkeer is op de wegen waar ik parallel aan loop, anders hoor ik m’n muziek niet meer :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Baukje, is de uitslag je mee of tegen gevallen?

Lotje, welkom! Zo te lezen goed opgebouwd en nu aan de slag met dus uitbouwen. Hoe vaak in de week loop je of kan je lopen? Toen vorig jaar de lockdown zijn intrede deed, ben ik van 2 naar 3 keer in de week gegaan (voordeel van thuiswerken). Dat maakte dat mijn opbouw makkelijker ging en ik merkte het ook aan mijn uithoudingsvermogen.

Pinuts, leuk te lezen! In welke regio loop je deze route? Ik krijg de indruk dat het een stadse regio is en met heuvelop het meer een brug betreft? Pittig lopen lijkt mij. En stoer dat je het nu al gelopen hebt :-)

Hier gaat het lopen oké. Afgelopen week niet gelopen vanwege werk en toch weer veel last van hooikoorts. Ondanks de regen en frissere lucht merkte ik de vermoeidheid in mijn benen. Slechter slapen, veel niesbuien 'snachts en toch een soort van minder uithoudingsvermogen.
De week ervoor nog prima gelopen, hoewel ik toen ook last had. Maar paar keer late afspraken en dan lukt het mij niet om nog te gaan lopen.
In ieder geval vandaag weer gegaan, rustig 10 km rondje en dat ging fijn. Dat geeft weer hoop voor de komende week. Ik heb verschillende rondes door het buitengebied of het bos van verschillende afstanden. Dus als ik bedenk ik dat ik 10 km wil lopen, pak ik de route van of het buitengebied of bos, net waar ik zin ik heb. En zo ook met de 12 of de 15 km. En soms ga ik gewoon lopen en bedenk ik onderweg wat ik wil :-)
tessa0407 schreef:
14-03-2021 22:04
(...)

Pinuts, leuk te lezen! In welke regio loop je deze route? Ik krijg de indruk dat het een stadse regio is en met heuvelop het meer een brug betreft? Pittig lopen lijkt mij. En stoer dat je het nu al gelopen hebt :-)

Hier gaat het lopen oké. Afgelopen week niet gelopen vanwege werk en toch weer veel last van hooikoorts. Ondanks de regen en frissere lucht merkte ik de vermoeidheid in mijn benen. Slechter slapen, veel niesbuien 'snachts en toch een soort van minder uithoudingsvermogen.
De week ervoor nog prima gelopen, hoewel ik toen ook last had. Maar paar keer late afspraken en dan lukt het mij niet om nog te gaan lopen.
In ieder geval vandaag weer gegaan, rustig 10 km rondje en dat ging fijn. Dat geeft weer hoop voor de komende week. Ik heb verschillende rondes door het buitengebied of het bos van verschillende afstanden. Dus als ik bedenk ik dat ik 10 km wil lopen, pak ik de route van of het buitengebied of bos, net waar ik zin ik heb. En zo ook met de 12 of de 15 km. En soms ga ik gewoon lopen en bedenk ik onderweg wat ik wil :-)
Ik woon in België tussen een havengebied en een groene bufferzone. Het is een beetje tussen stad en platteland in dus, denk aan typische lintbebouwing met dorpskernen ertussen. Het is inderdaad een soort brug die over een andere weg heen loopt :)

Hooikoorts is echt rot, ik heb er zelf ook elk seizoen last van. De vermoeidheid door het slechtere slapen is dan ook herkenbaar! Wel fijn dat je weer 10 hebt kunnen lopen zeg!

Ik heb ook een vaste route die ik kan uitbreiden op verschillende punten en neem me bij de start voor om in ieder geval een bepaald parcours te lopen, en als ik me goed voel op het splitspunt kan ik onderweg nog bedenken om toch meer te doen.
Hoi allemaal.

Beetje stil van mijn kant.
Ik loop nog steeds, niet zoveel km's , momenteel rond de 15 km per.
Gisteren 10 km gelopen in 58.55 min.
Blij mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
bij mij viel de uitslag tegen. Feitelijk kan ik het hardlopen en zeker het ultra lopen wel vergeten. Heb nu 2 weken met ontstekingsremmers en allerlei lapmiddeltjes gebruikt. En eigenlijk gaat het dan best wel redelijk en heb ik deze week zelfs weer ruim 80km kunnen lopen. Maar gisteren dus met de onstekingsremmers gestopt en nu maar zien hoe snel de problemen zich weer opstapelen. A.s vrijdag nog een afspraak bij een orthopeed. Kijken of die andere ideeën heeft als de sportarts.
Momenteel beleef ik veel meer plezier op de fiets en blijf nu enkel nog lopen om de optie lopen toch nog even open te houden (tegen beter weten in overigens).
Oei Baukje,dat moet erg vervelend nieuws zijn voor zo'n gepassioneerde loper 😭.
Maak je niet nog meer kapot door met pijnstillers/ ontstekingsremmers te lopen?
Hopelijk herstel je toch weer
Alle reacties Link kopieren Quote
tessa0407 schreef:
14-03-2021 22:04

Lotje, welkom! Zo te lezen goed opgebouwd en nu aan de slag met dus uitbouwen. Hoe vaak in de week loop je of kan je lopen? Toen vorig jaar de lockdown zijn intrede deed, ben ik van 2 naar 3 keer in de week gegaan (voordeel van thuiswerken). Dat maakte dat mijn opbouw makkelijker ging en ik merkte het ook aan mijn uithoudingsvermogen.
Ik loop telkens met 1 of 2 rustdagen tussendoor, gemiddeld dus 3 keer per week. Heerlijk om die avonden even mijn zinnen te kunnen verzetten.

Gisteren 6km in 38min. Ik wil graag naar 5km in 30min, en ondertussen uitbouwen naar 10 kilometer.

In juli (als het doorgaat) doe ik mee met een Viking Run. Een obstakelrace, dus niet echt een hardloopwedstrijd, maar wel een parcour van 13km en pittige obstakels. Zal dus ook eens moeten starten met krachttraining ;-)

@baukje jeetje, dat klinkt heftig.. ik hoop dat je toch nog kunt herstellen, want ik lees dat je echt veel passie voor de sport hebt!
Alle reacties Link kopieren Quote
tessa0407 schreef:
14-03-2021 22:04

Lotje, welkom! Zo te lezen goed opgebouwd en nu aan de slag met dus uitbouwen. Hoe vaak in de week loop je of kan je lopen? Toen vorig jaar de lockdown zijn intrede deed, ben ik van 2 naar 3 keer in de week gegaan (voordeel van thuiswerken). Dat maakte dat mijn opbouw makkelijker ging en ik merkte het ook aan mijn uithoudingsvermogen.
Ik loop telkens met 1 of 2 rustdagen tussendoor, gemiddeld dus 3 keer per week. Heerlijk om die avonden even mijn zinnen te kunnen verzetten.

Gisteren 6km in 38min. Ik wil graag naar 5km in 30min, en ondertussen uitbouwen naar 10 kilometer.

In juli (als het doorgaat) doe ik mee met een Viking Run. Een obstakelrace, dus niet echt een hardloopwedstrijd, maar wel een parcour van 13km en pittige obstakels. Zal dus ook eens moeten starten met krachttraining ;-)

@baukje jeetje, dat klinkt heftig.. ik hoop dat je toch nog kunt herstellen, want ik lees dat je echt veel passie voor de sport hebt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Joehoe, mijn eerste hardloopdoel gehaald: gisteren voor het eerst 5 km aan een stuk gerend!
Met de tijd was ik ook heel tevreden, 31.25 min.

En weer doorrrr
Alle reacties Link kopieren Quote
Super lotje, dat is echt een mijlpaal he die eerste 5km en ook binnen een mooie tijd hoor.
Goed Lotje! Mooie tijd ook!

Ik heb een vervelende blaar op m’n hiel door een loopje van afgelopen weekend. De achterkant van mijn schoen was wat ingedeukt helaas, ik was er verkeerd in gestapt zonder schoenlepel. Eigen schuld dus. Het is gelukkig al dicht, eergister was het nog open en kwam er redelijk wat (vies) vocht uit. Heb eigenwijs als ik ben maandag (10) en vandaag (8) wel gelopen, maar met blaarpleisters en dikkere sokken. Gelukkig ga ik volgende week nieuwe loopschoenen kopen, het is echt nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdje niet geschreven, maar ondertussen nog steeds blijven hardlopen. Van de week weer een interval gedaan, iets waar ik echt geen fan van ben.

Vandaag een ronde van 15/16 km op de planning. Maar... na tijdens de interval al wat te struikelen, ben ik vandaag echt gevallen. Over een boomwortel... opgevangen met mn handen, op mn heup gevallen en doorgerold. Opgestaan, handen afgeklopt en snel om me heen gekeken of niemand dit had gezien. Het voelde toch een beetje knullig. Wel weer verder gegaan, maar op 3/4 van mn ronde toch maar afgebogen en uiteindelijk ruim 13 km.gelopen. Wel vrees ik dat ik morgen een gevoelige heup heb. Vanavond nog maar even een stuk wandelen om het los te houden.

Een ieder verder hopelijk blessure vrij?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier lekker aan het lopen.

Volgende week staat een halve marathon gepland over strand en duinen. Ik ben er klaar voor!

Daarna een paar weken gaan trainen op snelheid.


Wat ik wel heb geleerd van de tijd voor mijn blessure is dat ik vaker rust periode moet inlassen.
Samen met de sport fysio en arts besloten dat het voor mijn lichaam Beter is om 3 weken intensiever te trainen en dan 1 rust week in te lassen. In deze week ook iets meer eten want ik bleek toch wel iets te kort van bepaalde vitamines/ mineralen te hebben. Dit werkt voor mij goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo! Ik sluit graag aan!
Super leuk :D mede renners!

Heb nog geen oudere berichten gelezen, maar na een nieuw topic waarin iemand om broek advies vroeg dacht ik: zou er geen algemeen hardloop topic zijn?
En yes, gevonden :D

Even kort wat ik doe: 3x per week lopen, loop al meer dan 15 jaar bedenk ik me :O
Heb al eens een halve marathon gelopen en wil ooit wel een marathon lopen.
Op dit moment loop ik op zijn verst 16 km :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tessa hopelijk valt de schade van de valpartij mee en blijft het beperkt tot wat beurse plekken.

Frietmetmayo leuk een strand en duinen loop in de planning.
Het schema van drie weken opbouwen met trainen en de vierde week een stapje terug is volgens mij vrij algemeen gebruikelijk. Soms wordt zelfs elke derde week al gebruikt als relatieve rust en herstel week.

Zomerkreeft welkom hier. Ik loop zelf inmiddels ook al ruim 15jaar.Schrijf hier ook al jaren mee. De laatste maanden schrijf ik wat minder. Door een blessure en minder plezier in en minder te vertellen over het lopen. Wel nog steeds in de running, een beetje tegen beter weten in. Maar de orthopeed kon op grond van de echo en de röntgenfoto geen advies op maat geven dus nu staat er een mri op de planning over een dag of 10. Is wel een heel gedoe nog met de pacemaker.
Afgelopen weekend en lekker lang sportief weekendje weg gehad. Zowel wandelend, hardlopend als fietsend mijn km's gemaakt en van de omgeving genoten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo Baukje,

Ik heb wat pagina's terug gelezen. Wat ontzettend zuur verhaal! Jammer dat het plezier er ook in af neemt...
Ik deed naar hardlopen in iets anders en ben ook gestopt vanwege blessure. Ik had toen echt wel een paar weken "rouw" dat ik afscheid nam van de sport. Ervaar jij dat ook zo?
Klinkt als een goed weekend :D fijn als een echt weekend is, soms heb ik het idee dat door corona de waarde er wat af gaat door het thuis zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo mijn eerste halve marathon is een feit!
Ging ansich wel aardig. Geen top tijd gelopen maar daar ging het vandaag niet om.
Wilde een halve lopen over strand, duinen en bos... dat is gelukt.

Nu alleen lekker moe en aantal blaren op mijn voeten. Had ze van te voren wel ingesmeerd met gehwol maar denk dat het gekomen is doordat ik een aantal keer natte voeten heb gehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooi dat het gelukt is frietmetmayo. Om blaren te voorkomen moet je niet een keer je voeten insmeren maar ze dagelijks behandelen met gewohl voetcreme. Dan wordt de huis een stuk steviger. Natte voeten en vervolgens door het zand hoeft dan ook geen probleem te zijn.
Ik heb gisteren nog ruim een halve marathon afstand gelopen. Maar dat is momenteel eigenlijk het maximale wat ik loop. Eerst woensdag de mri maar eens afwachten en dan horen wat het advies is.

Zomerkreeft ik heb momenteel nog niet echt afscheid genomen van het lopen. Loop momenteel nog zo'n 60-70 km/week. Wel aanzienlijk minder dan normaal dus. Ik probeer maar te blijven lopen tot ik een duidelijk advies heb gekregen en dat zal volgende week zijn. Maar het hardlopen was altijd wel een echte uitlaatklep voor mij. Bovendien hangt er een heel sociaal leven aan vast wat wegvalt als ik stop met lopen. Dus dat zal echt wel een soort van rouw proces worden die vrees ik wel langer zal gaan duren dan een paar weken. Scheelt wel dat ik mij er nu inmiddels al maanden op aan het voorbereiden ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaaf Frietmetmayo! Dat is knap!


Mmm de "soap" is dus nog afgelopen Baukje... :(
Maar wow je loopt nog steeds wel heel veel zeg, van uit mijn point of view :)
Jeetje Baukje, wat een drama. En wat loop je desondanks veel hard! Ik loop ca 100 per maand en dat vind ik al best veel! :O

En wat knap Frietmetmayo! Hoe staat het met de blaren?

Ik kocht vorige week nieuwe loopschoenen en heb er net voor het eerst mee gelopen. Die schoenen zijn echt goed! Ik loop normaal 10,5 in ongeveer 61-62 minuten, nog nooit onder het uur. Dit keer, ondanks af en toe flinke wind tegen (maar ook mee)... in ca 56:50, dat is gewoon 11 per uur! Kan dat echt alleen door de schoenen komen...?! :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven