Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Het stomme is dus dat mijn nieuwe schoenen precies hetzelfde kostten als die andere, gewoon echt niet veel. Ben ook niet zo slim geweest met een historie van bekkeninstabiliteit en hypermobiliteit. Maar ik heb het al gevoeld, met die nieuwe loop ik op wolken. Kan niet wachten ze te proberen hoor!



Nooit gedacht zo enthousiast van sport te worden
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Baukje, ja flink trainen levert dan inderdaad een fijne beloning op.



Kittens, bouw je het intervaltrainen wel op? Dus met gewone, rustige loopjes tussendoor? Ze zijn namelijk zwaar en je lichaam moet daarvan langer herstellen dan van een gewone training.

Interval kun je het best gaan doen als je al een goede basis hebt, bijvoorbeel een half uur kunnen lopen op rustig tempo. Ik loop al jaren maar interval doe ik hoogstens 1x per week.



Felice, balen dat de schoenen toch niet goed waren. Gelukkig dat je daarachter bent voordat je een blessure oploopt. Verstandig om even iets rustiger aan te doen.



Op rustdagen kun je wel oefeningen doen om je spieren en pezen te versterken. voorbeeld om de knie te versterken.

Core-oefeningen zijn ook heel nuttig. Iets als pilates of yoga is heel geschikt als crosstraining, als je op youtube zoekt naar 'yoga for runners' krijg je veel goede opties (zowel warming up, cooling down, als aparte work-out).
What a nuanced anxiety
@tyche. Ik denk dat ik het wel rustig aan doe. M.i. doe ik aan een simpele beginners-intervaltraining. Om zo op te bouwen naar 5 km lopen.

Het rennen wordt afgewisseld met wandelen. Maar misschien ren ik te hard om te beginnen? Ik weet het niet.



Het was nu 2 weken met een app. Nu moet ik gaan betalen dus ga ik kijken naar Evy.
En ik ga zeker kijken naar die oefeningen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 12 mei 2016 @ 18:38:

Wat zijn jullie goed bezig zeg! Ik heb nu 6x een intervaltraining gedaan. Vandaag was het 2 minuten rennen, 1 minuut wandelen enz. Tot 24 minuten.

Dat vond ik al zwaar zat (zo in de zon).

Ik kan me nog niet voorstellen dat ik ooit 5 km achter elkaar ren.



Ik merk wel dat ik ruim over mijn hartslag (hoe noem je dat ) kom als ik kijk waar ik tussen moet zitten, gemeten op de sportschool.

Moet ik het rustiger aan doen of maakt het niet uit?

Als beginnen de loper kun je niet hardlopen in een lage zone. Om gericht in een lage zone te kunnen lopen heb in ieder geval de gegevens van me maximale hartslag en omslagpunt nodig bv verkregen uit een maximaal test bij een sportkeuring. Dan heb je nog eens vaak jarenlange duurlooptraining nodig om echt in een lage zone te kunnen lopen.

Wie heeft de zone bepaald waarin jij moet lopen? wat is de reden dat je in die zone moet lopen? Bij de opbouw is het belangrijk de minuten niet op te vullen met sprintjes trekken maar met lopen in een comfortabel tempo. Maakt niet uit wat daarbij je hartslag is en welk percentage van je maximale hartslag dat is. Zolang je al lopende nog kunt praten dan is het goed. Geforceerd nog langzamer te gaan lopen omdat iemand anders bedacht heeft dat jij in een bepaalde zone zou moeten lopen zal je niets extra's opleveren ,eerder hinderen in een goede looptechniek, fijne opbouw.

Het echt gericht trainen in de verschillende zones is een prima methode maar dat is voor ervaren lopers die al een duurvermogen hebben opgebouwd en dus inmiddels in een vrij lage zone kunnen hardlopen en inmiddels hun aerobe drempel zodanig hebben verhoogd dat ze ook in de echt hoge zones kunnen lopen.
Alle reacties Link kopieren
Tyche kittens bedoeld eigenlijk minuten loopjes ipv een interval training zoals bedoeld met interval training in hardloop termen, gewoon een opbouwschema dus.
Alle reacties Link kopieren
Oh, zo. Ja dat is inderdaad de standaard manier om op te bouwen, niets mis mee.

Je kunt tijdens het lopen kijken of je nog korte zinnen kunt spreken.

Kun je bij wijze van spreken Shakespeare met dramatisch effect declameren, dan kan je sneller. Kun je geen twee worden na elkaar zeggen zonder te hijgen, dan ga je te hard.
What a nuanced anxiety
quote:baukje schreef op 12 mei 2016 @ 20:17:

[...]



Als beginnen de loper kun je niet hardlopen in een lage zone. Om gericht in een lage zone te kunnen lopen heb in ieder geval de gegevens van me maximale hartslag en omslagpunt nodig bv verkregen uit een maximaal test bij een sportkeuring. Dan heb je nog eens vaak jarenlange duurlooptraining nodig om echt in een lage zone te kunnen lopen.

Wie heeft de zone bepaald waarin jij moet lopen? wat is de reden dat je in die zone moet lopen? Bij de opbouw is het belangrijk de minuten niet op te vullen met sprintjes trekken maar met lopen in een comfortabel tempo. Maakt niet uit wat daarbij je hartslag is en welk percentage van je maximale hartslag dat is. Zolang je al lopende nog kunt praten dan is het goed. Geforceerd nog langzamer te gaan lopen omdat iemand anders bedacht heeft dat jij in een bepaalde zone zou moeten lopen zal je niets extra's opleveren ,eerder hinderen in een goede looptechniek, fijne opbouw.

Het echt gericht trainen in de verschillende zones is een prima methode maar dat is voor ervaren lopers die al een duurvermogen hebben opgebouwd en dus inmiddels in een vrij lage zone kunnen hardlopen en inmiddels hun aerobe drempel zodanig hebben verhoogd dat ze ook in de echt hoge zones kunnen lopen.

O fijn, hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Vanmorgen had ik niet het idee dat ik (op een gegeven moment) nog kon praten. Maar naar mijn gevoel trek ik ook geen sprintjes. En toch is mijn conditie ruim voldoende.

Ik ga eens proberen iets rustiger te lopen, maar weet niet of ik dat kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 12 mei 2016 @ 20:20:

Oh, zo. Ja dat is inderdaad de standaard manier om op te bouwen, niets mis mee.

Je kunt tijdens het lopen kijken of je nog korte zinnen kunt spreken.

Kun je bij wijze van spreken Shakespeare met dramatisch effect declameren, dan kan je sneller. Kun je geen twee worden na elkaar zeggen zonder te hijgen, dan ga je te hard.Tsja, die praattest, daar heeft Evy het ook steeds over. Ik kan echt niet langzamer lopen, maar meer dan 3-4 woorden achter elkaar uitstoten (ik loop alleen, dus straal voor l*l als ik dat doe) lukt me niet. Ik ga er maar van uit dat dat een kwestie is van opbouwen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Praten is inderdaad een goede indicatie. Dat betekent wel dat je als beginner meestal heel veel langzamer moet lopen dan wat je zelf denkt. Voordeel is wel dat je heel snel conditie opbouwt en dat het ook steeds makkelijker wordt te lopen zonder te hijgen.



Duurloopje in het bos klinkt heerlijk Tyche. Ik liep zelf in de volle zon en dat was best warm, ondanks de harde wind. Ik had daarvoor ook al een uur met zoon in de volle zon in de verspringbak op de atletiek zitten spelen, dus ik was al warm voordat ik begon. Maar ik vind het wel zalig dat warme weer, ik zie echt als een berg tegen de komende dagen op als de temperatuur gaat kelderen.



Baukje, veel plezier in de Ardennen!



Ik heb vanavond nog gelopen en het viel nog best mee. Wel moeie benen, maar toch best redelijk gelopen. Nu even een paar dagen rust: dit weekeinde en morgen zitten zo vol dat trainen er niet van gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
ik vond het ook altijd zo stom om dan op straat te gaan lopen kletsen.... Ik probeerde vaak of ik nog een liedje kon zingen Misschien was dat nog wel veel zieliger voor de voorbijgangers.....



Het gaat echt lukken hoor om 5km achter elkaar te lopen! Als ik het kan, kunnen jullie het ook. Blijf hier lekker meeschrijven, want de eerste kilometers zijn het allerinteressants!

kittens, felice: waarom zijn jullie begonnen met hardlopen?



Veel plezier in de Ardennen baukje! Fijn voor ons dat het niet zo warm wordt....

Ik loop zaterdag mijn eerste trail (en gelijk maar weer 21km), iets wat ik ook nooit had gedacht toen ik -pas 4 jaar geleden- worstelde van de 5 naar de 10 kilometer hoor. De afgelopen week kwam ik maar niet vooruit, ik kan echt niet overweg met de hitte zeg. Niet goed voor mijn zelfvertrouwen en heel goed om alle pijntjes te voelen! Gisteravond bij de training was ik strak de allerlangzaamste en mijn hartslag was torenhoog, er was geen sprake van enig liedje zeg maar Uiteindelijk kon de trainster me helemaal gerust stellen dat de hoge hartslag na een lange werkdag in de warmte heel normaal is. Alle pijntjes zijn als sneeuw voor de (vreselijke) zon verdwenen. Ik ga lekker lang van de trail genieten!
Succes ook Anke! Met de temperatuur komt het goed en die pijntjes horen juist bij een slecht generale.
Anke, begin dit jaar had ik een waardeloze conditie. Ik ben toen naar de sportschool om de hoek gegaan en na 3 maanden was mijn conditie een heel stuk verbeterd! Maar ik kan de sportschool niet meer betalen. En bovendien vind ik het met dit weer zonde om binnen te trainen. Dat is mijn reden om te gaan lopen. Bovendien vind ik het een grotere uitdaging.

Ik loop trail. Vind ik leuker dan asfalt.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren alleen en met muziek 7 km. gelopen in korte broek en shirt zonder mouwen, wat was het warm.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Warm he? Ik moet daar ook erg aan wennen.

Baukje, succes in de Ardennen!

Inderdaad, de praattest is wel een goede indicatie. Meestal wil je on de opbouwfase toch te snel...



Ik begin pijn te krijgen in mijn scheenbeen links. Hebben jullie tips? Mijn schoenen zijn heel goed, daar ligt het niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat als je nou gewoon echt niet langzamer kunt? Dan wordt t wandelen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Zo wat wordt er hier veel geschreven zeg! Ik kan het niet meer bijhouden



@Tyche: De band die ik heb heet echt "flipbelt". Dit is hem (met iets minder gespierde buik ;0) ): Ik vond hem best duur voor zo'n stukje stof, maar ik heb toch geen spijt van de koop!



@Baukje: Heel veel plezier in de Ardennen! Ik vind dat je super goed hebt gelopen in Breda met die hitte!



@Streepjes: Het is ook wel een beetje wennen, dat praten tijdens het lopen. Hoe snel loop je nu ongeveer? En hoe voel je je na het rennen?



@Ademes: Pijn aan je scheen is meestal overbelasting. Ben je te snel je kilometers/tempo aan het uitbreiden? Wat bij mij helpt is om een stapje terug te doen (dus korter en langzamer gaan lopen, misschien zelfs even helemaal rust) en om te gaan koelen. In ieder geval iedere keer na het hardlopen, maar het liefst 1-2 keer per dag. Kijk er mee uit want ik weet uit ervaring dat het een hele irritante blessure kan worden!



@Anke: Veel plezier morgen bij je eerste trail! Ik ben benieuwd naar je ervaring!



@Anky: Pfff rennen in de volle zon, ik vind het niks. Deze temperatuur is heerlijk, maar voor het lopen mag het van mij wel wat kouder zijn! Liefst een graad of 10.



@Kittens: Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je voor je gevoel lekker loopt. Als je helemaal kapot thuis komt, dan ga je te snel. En als rustiger lopen niet lekker voelt, dan is dat waarschijnlijk ook niet nodig.



Ik heb woensdag met mijn collega in het bos gelopen. 12 km in totaal, maar ondanks de schaduw vond ik het echt veel te warm! Ik had ook dat bosbessenhoofd, en daarna moest ik met datzelfde bosbessenhoofd weer aan het werk, pfff! Wat dat betreft heb ik dat afgelopen weekend beter gedaan, toen liep ik 's avonds en heb ik ook nog een prachtige zonsondergang gezien.

Ik heb een druk weekend voor de boeg dus ik hoop dat ik morgen/maandag nog even een stukje kan lopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Vanmorgen heerlijk 16 km door t bos gelopen. Heb halfverwege even een tussenstop gemaakt bij een toiletgebouw om even wat te drinken want had voor het eerst tijdens het lopen met warmte last van dorst. O
Alle reacties Link kopieren
Aankomende dagen koelt het gelukkig weer een klein beetje af. Niet dat ik de warme temperaturen niet fijn vind natuurlijk maar voor hardlopen wel lekker!



Momenteel loop ik steeds hetzelfde rondje rondom een park omdat hier de wegen niet verhard zijn. Ik woon in omgeving Leiden en moet zeggen dat er weinig bos te bekennen is.



Zijn er nog meer mensen omgeving Leiden die weten waar je fijn op onverharde wegen kunt lopen?



Ps. ik heb (als beginnende hardloper) ook gemerkt dat hardlopen op hartslag zones niet werkt in het begin. Na een dribbelt zit ik al in de maximale zone. Wat betekent dat ik moet gaan snelwandelen om in de goede zone te zitten. Voelt heel suf en kan een heel boek voorlezen als we het hebben over de praattest.
Alle reacties Link kopieren
Symbiont, hier ook vlakbij Leiden maar wel bos hoor... iets ten noorden van Leiden
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe hard ik loop. Nauwelijks boven wandelsnelheid iig. Ik gebruik geen app, zal binnenkort vriend eens vragen mee te fietsen op mijn fiets met fietscomputer.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Tyche! Ik ben nog een beetje aan het rondkijken. Eerst maar eens vieren dat ik deze mijlpaal heb bereikt.



Kittens, het gaat op de duur heus lukken. Een paar maanden geleden vond ik drie minuten achter elkaar rennen al heel moeilijk. Als je rustig opbouwt en regelmatig traint kan je lichaam steeds meer aan. Ik heb wel ontdekt dat ik veel sneller loop dan ik denk (jij misschien ook?). Gisteren deed ik een training die bedoeld was om snelheid op te bouwen en zelfs de snelste interval was langzamer dan ik normaal loop. Ook al heb je misschien het idee dat je een slakkentempo aanhoudt, dat is waarschijnlijk niet zo. Als je langzamer loopt word je minder snel moe en worden lange afstanden ook makkelijker.



Mijn moeder heeft me toevallig net een Flipbelt-achtig ding opgestuurd, de Flipbelt was wat ik zocht maar echt boven mijn budget. Ik zal als ik haar spreek eens vragen waar ze 'm vandaan heeft, want ik heb me zelf suf gezocht naar een fijn en enigszins betaalbaar tasje voor mijn sleutels.
Wat is iedereen goed bezig! Vandaag 14 km gelopen. Ik vond het vandaag zwaar. Af en toe in de regen dan weer zon. Ik vond het weer heel wisselend.



Ik heb zo'n tasje van de h&m. Volgens mij heb ik er 10 Euro voor betaald. Ik zag hem nu net even niet zo snel op de website maar misschien hebben ze hem in de winkel nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag zo'n band gister ook bij de H&M. Heb er een kort broekje gekocht maar die hoeft vandaag niet aan



Toch in het bos gelopen vandaag. Zoon had daar vlakbij een kinderfeestje. Ik begon met 2 minuten fiks heuvelop tussen de boomwortels door, dat hield ik niet vol. Maar daarna kon ik bijna alles vals plat naar beneden lopen. Voor het eerst 4 minuten aan een stuk, op deze manier goed te doen!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
action heeft voor een paar euro ook een soort flipbelt te koop! Ideaal!



Ik ben nu weer 5 weken bezig met opbouwen. Kon een week of 12 niet lopen ivm een nekhernia. Daarvoor ruim 2 jaar trouw als het kon elke week 2 a 3x gelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven