Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Gister 7,5 km gelopen met flinke stukken sprint er in. Eindelijk onder de 50 minuten met 47 minuten. Morgen staat 15 km op programma. Wordt afzien maar ook lekker. Hoop op droog weer
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een loopje van 7 km gedaan. Ging heel goed. Gemiddelde snelheid 6min17 per km. Dat is voor mij heel snel. 10 km lang dit tempo volhouden zou echter nog niet gelukt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ZO blij met de temperatuur vandaag! Ik heb 1 heel klein regenbuitje gehad onderweg, en daarna rook het bos ZALIG. Ik heb enorm genoten van mijn trail: lekker doorgebuffeld. Ik had al geen verwachtingen op tijd, hoopte alleen maar de halve marathon binnen 2,5 uur te halen. Misschien een beetje een grote afstand voor de allereerste trail, maar het was absoluut niet de eerste keer dat ik in het bos liep! Ik was op 12 kilometer dolblij dat ik nog lekker ver mocht. Er waren onderweg wat verwarrinkjes over de route en een flinke zandheuvel beklimming, maar ik ging reuze lekker. Totdat....... ik letterlijk tot stilstand kwam op 18km. Ik had onderweg niks extra gegeten en dat brak me instant op. Wel jammer dat ik zo hardleers ben, want het aantal keren dat ik met (veel) te weinig voedsel aan het hardlopen was, is niet meer op 1 hand te tellen. Een paar winegums hielpen me de laatste kilometers wel door, maar bij 19km had ik toch nog spijt van de halve marathon. Ik heb mijn tijdsdoel (best ruim) gehaald. Ik vond het erg leuk én heel erg vermoeiend. Weet iemand of er al gels bestaan die zelf waarschuwen wanneer ze opgegeten moeten worden?!
Alle reacties Link kopieren
zzonnetjes, fijn dat je weer kan lopen.



En gizz, lekker gelopen vandaag?



Blondie, wat goed! Bevalt het lopen je?



anke, klinkt heerlijk! Ik heb wel vaker gehoord dat te weinig brandstof zo heel ineens voelbaar is, lijkt me lastig.



Ik heb gisteren yoga gedaan en niet gelopen, vandaag een lange duurloop van 90 minuten. Dat ging heerlijk, zelfs een vleugje van de befaamde runner's high in de laatste kilometer. Bij elkaar 15,8 km afgelegd in die anderhalf uur.

Ik heb twee dingen uitgeprobeerd: de flipbelt en een energiereep voor tijdens het sporten. Wil daar mee gaan experimenteren voor de halve marathon zodat ik optimaal kan lopen. Dus hier twee korte reviews.



Flipbelt



Wat: een elastische band bestaande uit twee lagen, waarin je pasjes, sleutels, je telefoon, etc kan bewaren. Stop de spullen erin, draai hem om (vandaar de 'flip') en lopen maar.

Prijs: 30 euro

Werkt het? Op de modellen (die altijd in hun ondergoed sporten, waarom?) zit de belt op de heupen. Ik heb hem gepast en de maat gekozen die op die plaats het best zat. Jammer genoeg is een paar keer op de plaats joggen in het pashokje niet representatief voor een echte training. Na 100 meter was de belt verhuisd naar het smalle deel van mijn middel. En omdat hij daarvoor te groot was, werd de belofte 'bounce free' niet helemaal waargemaakt.

Desondanks zat hij verder lekker. Ik had sleutels, mijn id-kaart, telefoon, en een eiwitreepje in de belt. Ik voelde ze nauwelijks zitten en ook na bijna 16 kilometer zat het nog lekker. Het materiaal voelt zacht aan, ook als het op de blote huid zit i.p.v. over je broek heen.

Ik twijfel dus of ik hem niet gewoon moet ruilen voor een maat kleiner en hem om mijn middel moet dragen. Ervaringen?

Misschien dat het bij een rechter figuur wel goed op de plaats blijft zitten.



Eiwitreep

Wat: eiwitreep van 40 gram, smaak banaan/chocolade. Ik weet het merk niet meer, maar het kostte iets van 70 cent bij Kruidvat. Ik at de reep na 13 km lopen, toen ik merkte dat ik moe werd en minder alert.

Pluspunten

- smaak: chemische banaan en chocolade, niets mis mee. Ook geen vervelende nasmaak.

- misschien was het mentaal, maar ik kreeg een opkikker van het eten van de reep. De kilometers erna kon ik het tempo weer wat opkrikken en de tunnelvisie die ik vaak heb aan het einde van een lange duurloop was ook weg.

- structuur: een beetje kleverig, maar geen enge gel . Ook geen last van mijn maag na het eten, kon het ook tijdens het lopen wegkauwen (toen de verpakking eenmaal open was)

Minpunten

- een hap nemen en gauw doorslikken is er niet bij. Je moet flink kauwen. Zeg maar dag tegen charmante racefoto's (voor het geval dat al een optie is)

- over charmant gesproken: ik had het gevoel dat ik nog zeker een kilometer bezig was met stukjes tussen mijn tanden wegwerken.



Wat eten jullie tijdens een lange duurloop? En wat heb je ooit geprobeerd maar beviel juist helemaal niet?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik ben al een poosje een stille meelezer.



Ik ben 12 maart (weer) begonnen met hardlopen, en zit nu op de 20 minuten achter elkaar. Super trots op mijzelf.( hiervoor nooit echt aan sport gedaan)



Heb een hardloop groepje in de buurt gevonden, met een trainer erbij. Erg leuk en worden 1 keer in de week goed uitgedaagd. Voor door de week krijgen we een thuis training mee.



Via de trainer komen we uit op 2x in de week hardlopen, maar probeer altijd voor 3x te gaan.



Wil 11 juni voor de 4mijl van Zwolle gaan.

Ik schrijft en lees graag mee voor tips en trucs.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag uiteindelijk 16 km gelopen in 1.51. Geen toptijd, maar toch tevreden. De 7,5 voor de ladiesrun was weer onder de 50 en daarna heb ik doorgerend tot 16. Ene km ging moeizaam om vervolgs weer een km te kunnen versnellen. Ik had van isostar een soort knijpfruit achtig ding mee. De smaak was mwah maar ik had wel het idee dat het wat deed. En makkelijker te nemen dan een reep. Die halve maraton in oktober zie ik wel lukken. Merk dat ik steeds meer doorheb hoe ik loop, wat handig is, waar ik meer rust moet nemen etc
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 15 mei 2016 @ 14:56:

Op de modellen (die altijd in hun ondergoed sporten, waarom?)





Vanochtend 30 minuten, ging goed, ondanks de pittige hoogteverschillen. Voor het eerst in de stad gerend, die ik door het vroege uur helemaal voor mezelf had. Een licht surrealistische ervaring. Maar dat was het sowieso al. Ik, op zondagochtend, hardlopen, en dan ook nog uit vrije wil? Mijn vroegere gymleraar zou een hartverzakking krijgen als hij het wist.



Ik zit nog niet in het stadium dat ik over mijn eten moet gaan nadenken. Wel beginnen stoplichten mijn nieuwe vijanden te worden. Eerst kon ik makkelijk rondjes uitstippelen waarbij ik ze niet tegenkwam, maar nu ontkom ik er niet meer aan. Hoe doen jullie dat? Sta je stil, jog je op de plaats, doe je een schietgebedje dat het net groen is als je langs komt?
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt de pineut qua knie geloof ik, links gaat beter maar rechts doet continue pijn, volledig buigen is hels en ook bij rust voel ik het steeds, tot in mijn dij. Ik denk dat ik morgen maar even ga spinnen ipv lopen.

En als dit zo blijft misschien toch even de huisarts bellen. Mijn nieuwe schoenen staan nog in de doos

Mooi k**
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort nieuwe hardloopschoenen kopen. Welk merk en type raden jullie aan en waarom bijvoorbeeld?

Of zijn er juist merken die je juist niet aanraadt? Ik weet dat elke voet anders is, maar dan weet ik een beetje waar ik op moet letten; er zijn zoveel soorten...
Mandarijn, neem je ook weleens een week wat gas terug. Eigenlijk zou je elke 3e of 4e week wat minder kilometers moeten maken. Ik zou nu even een weekje rustig aan doen en kijken of je klachten dan verminderen.



Felice, wat ellendig dat je zo'n last hebt. Als ik heel eerlijk ben zou ik met dergelijke klachten niet gaan spinnen en een afspraak bij een fysiotherapeut gaan maken. Pijn in rust is iets wat je serieus moet nemen.



Symbiont, je kunt het beste naar een hardloopspeciaalzaak gaan. Daar kunnen ze je heel goed adviseren en ook opnames van het lopen maken. Soms moet je van te voren een afspraak maken, dan hebben ze ook alle tijd voor je.



Ik doe voor stoplichten niets, blijf gewoon wachten. Soms probeer ik ze wel te ontwijken.



Anke, super gedaan met die trail. Het klinkt toch wel behoorlijk pittig. Ik moest wel lachen om je opmerking over het weer, ik vond het echt vreselijk weer om te sporten (geef mij maar 25 graden en meer ).



Hier verder niet zo veel te melden. Te druk voor trainen deze dagen en ook een beetje last van een aanhechting van mijn knie, dus die rust is niet heel erg. Ik had met het mooie weer van vorige week iets meer gedaan dan ik normaal doe.
Alle reacties Link kopieren
Symbiont, ik heb twee paar Nike lunar en ben daar heel tevreden over. Geen analyse gedaan, maar heb makkelijke voeten en toen eerste paar goed beviel iets later tweede paar gekocht. Ik loop er nu al met veel plezier op, lange en korte afstanden.
He bah Felice, wat balen van zoveel pijn! Hoop voor je dat het snel over gaat. Ook voor jou Mandarijn.



Ik loop nog te kort om stoplichten tegen te komen of iets te weten van welke schoenen, wat te eten enz.



Vandaag een 'Free run' gedaan en gas terug genomen. Op deze manier hield ik het 3 km achter elkaar vol (in 18 minuten). Ben best trots op mezelf. En ik heb denk ik het goede tempo gevonden voor mijn intervaltraining. Begin overmorgen met week 3.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al even een meelezer maar wil toch een keer mijn verhaal kwijt:



Ik heb nl. een probleem met sneller worden... Ik gebruik de asics schema's nu een jaar of 2 maar het werpt niet meer zijn vruchten af... Natuurlijk moet ik steeds wat sneller gaan worden en is het schema er voor de marikenloop (22mei) op ingesteld om dit jaar ònder de 50 min. te lopen. Helaas... ik zie nu al in mijn asics schema dat ik vorig jaar sneller was (en 3kg lichter) en dat het me dit jaar niet gaat lukken... zeer frustrerend, het plezier in hardlopen is helemaal weg.

Ik doe braaf alle loopjes, dus 4x per week. Intervallen zaten in het begin van het schema maar helaas de afgelopen 4 weken niet meer.

Omdat ik wist dat ik de streefsnelheid niet kon halen (12km per uur) ben ik me gaan richten op snel lopen terwijl ik flink probeer te werken aan techniek.

Ik heb nog nooit zo tegen een wedstrijd opgezien en wil nu al niet weten welke tijd het gaat worden...

Hoe doen andere mensen dit...

Ik heb altijd heerlijk voor mijzelf gelopen, niet bij een club, geen vaste tijden maar wanneer het mij uit komt...

Ik vrees als ik vooruitgang wil boeken dat ik tòch naar een atletiekvereniging wil maar das lastig combineren met mijn onregelmatige werktijden in de zorg.

Sorry voor het lange verhaal maar dit moet ik even kwijt. Thuis snapt manlief er niks van, hij is a-sportief en houdt altijd van me zoals ie dat lief zegt.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Mandarijn. Ik zal het morgen eens proberen.



Balen Felice. Ik zou ook even langs de huisarts gaan, als het niet beter wordt. Pijn moet je altijd serieus nemen.



Symbiont, ik heb Asics maar ik weet niet eens welk type . Volgens mij zitten schoenen bij iedereen weer anders, dus ga vooral passen.



Goed gedaan Kittens



DeeDee, ik let zelf niet zo op snelheid, dus geen nuttige tips. Misschien toch eens een club proberen? Ik moet er ook niet veel van hebben (want ook onregelmatige werktijden) maar een professional ziet misschien eerder hoe het beter kan.



Hier een rustdag. Ik had wel zin om te gaan maar mijn benen vertellen me dat ik beter een dagje kan wachten. Morgen mag ik weer!
Alle reacties Link kopieren
dee dee: als een club niks voor je is, dan kun je ook nog eens kijken naar een personal trainer. Ik heb een trainer die mijn schema;s per 4 weken maakt op papier en aanpast aan mijn doelen en mogelijkheden. Ik heb daar heel veel van geleerd. Vooral dat je door langzamer te trainen sneller wordt. Dat had niemand anders me wijs kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Anke fijn dat de trail goed is gegaan.



Tyche een lange duurloop doe ik nooit als training, dan is het altijd een lange duurloop met tempoblokken en dan volsta ik net als in een wedstrijd met enkel sportdrank (isostar enduance). Maar bij lange trails eet ik tegenwoordig alles wat los en vast zit als het maar lekker is. Boterhammen met kaas, eierkoeken, marsjes, zachte energie repen met cafeïne, zoute koekjes die ik weg spoel met cola.



Appelmosnter welkom.Leuk doel die 4 mijl van zwolle.



cerulli stoplichten kom ik nooit tegen. Woon in het buitengebied. Loop dus nooit in dorp of stad.



Mandarijn bij blijvende of steeds terugkerende pijn in kuit en of schenen zou ik zeker een fysiotherapeut inschakelen.



Felice bij pijn in de knie zou ik eerder in eerste instantie naar de fysio gaan. Mijn huisarts zegt altijd enkel een paar weken rust bij een hardloopblessure terwijl ik wel weet dat enkel rust in sommige gevallen wel nodig is maar zelfden de oplossing ook helemaal is en er behalve rust als dan nodig blijkt ook echt nog veel meer moet gebeuren om niet enkel de pijnklachten doen verdwijnen maar ook te zorgen dat de knie weer belastbaar genoeg wordt zodat bij de opbouw de problemen niet weer gelijk terugkomen in de toekomst.



Symbiant over schoenen is geen zinnig woord op afstand te zeggen , gewoon naar een goede hardloopschoenen zaak gaan en je daar laten adviseren. Wat voor de een een topschoen kan zijn kan voor een ander een waardeloze schoen zijn.



Deedee om optimaal vooruit gang te maken moet je lichaam passende trainingsprikkels krijgen dus laat je begeleiden door een opgeleide hardlooptrainer. Werken op onregelmatige tijden hoeft het aansluiten bij een atletiek vereniging helemaal niet in de weg te staan. Misschien zal je wel meer van de gezamenlijke trainingen missen. Maar die kun je dan in overleg met je trainer op een ander tijdstip invullen. vaak doe je sowieso maar een gedeelte van de trainingen samen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie zien ben ik weer terug. Heerlijk trailweekend gehad. Vrijdag om half vier in e warmte al een eerste rondje kunnen maken. Toen me drieën gelopen waarvan een loper maar tot 20km wilde gaan. Dus de geplande route wat ingekort tot inderdaad bijna 20km.

Zaterdag hebben we met tweeën van de andere zes lopers afgesplitst voor een grote ronde van 43,5km Echt een hele mooie route met heel veel hoogtemeters. De route klopte maar niet overal was het pad nog even goed herkenbaar door de overwoekering en dus even goed begaanbaar. Overigens ook wat stukjes verhard dwars door een paar gehuchtjes heen gegaan.

Op zondag weer met tweeën vertrokken en 34,2km gelopen. We kamen toevallig midden in een hardloop wedstrijd tegen. We hadden al krijtstrepen gesignaleerd maar op een gegeven moment doken er lopers voor ons op en kwamen we bij een drankpost terecht. Onze route liep toevallig km's gelijk met het parcours en zo werden we begeleid bij het oversteken van een doorgaande weg, werden we aangemoedigd toen we even later het pad weer in lieten en liep een tijdje de eerste dame begeleid door een mountainbiker achter ons. . Om verwarring te voorkomen heb ik die maar laten passeren maar even later boog de route van de wedstrijd ook af terwijl wij nog recht door gingen.

In drie dagen tijd dus toch mooi 97km kunnen lopen met dus heel veel hoogtemeters. Op zaterdag avond nog een wandel route gedaan van iets meer dan 7km . Vandaag heb ik mij beperkt tot enkel een lange wandeling. de andere gingen nog een klein rondje van 12km doen maar met het ook op de zesuursloop heb ik voor vandaag rust genomen, zo ook voor morgen, dan kan ik woensdag het schema weer oppakken.

In ieder geval een heel leuk weekend gehad, niet alleen het lopen en wandelen maar ook de gezelligheid in de hut.
Wow, klinkt goed Baukje!
Alle reacties Link kopieren
@Ademes, ja ik ben geen hardloper in de warmte maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er nu wel aan begin te wennen.



@Gio, goed bezig, hahaha, herkenbaar ik ga ook na het hardlopen met een rood hoofd weer werken. Ach je went eraan toch?



@Baukje, zo goed bezig en grappig dat jullie in een wedstrijd terecht kwamen!



@Anky, beterschap toegewenst.



@Felice, beterschap toegewenst.



@Deedee, herkenbaar wat jij schrijft. Ook ik heb een paar jaar alleen gelopen totdat ik ook een punt kwam dat ik sneller wilde worden.

Sinds een jaar doe ik mee met intervaltrainingen via de loopgroep van mijn werk en ik vind het heerlijk en ik word sneller.



Gisteren lekker 8 km. gelopen in een mooi tempo, moet nog sneller kunnen. Ik kreeg in mijn runkeeper app het volgende compliment: wat loop jij toch altijd constant de hele run, bijzonder knap.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Klinkt als een heel leuk weekeinde Baukje. Met zijn hoevelen waren jullie?



Ik zou vandaag eigenlijk weer gaan lopen, maar ik hoorde gisteren dat vriend vanavond moet werken, dus dat gaat niet lukken met jongste thuis. En morgen een ouderavond, dus dat wordt ook niets. Dan donderdagavond maar.



Ik train nooit volgens schema, maar dat heeft te maken met belastbaarheid (als ik een schema heb vind ik het heel lastig om niet te gaan, ook al is het beter om te rusten). Vroeger wel een korte periode op schema's getraind (van iemand die nu een succesvol trainer is, hij was toen al goed) en toen heb ik wel enorme sprongen gemaakt. Een goede trainer maakt dus echt uit.
Op de atletiekclub van mijn kinderen was er sprake van dat ze een training voor de ouders zouden gaan organiseren tijdens de training van de kinderen. Helaas lijkt het niet door te gaan, door gebrek aan belangstelling. Ik vind het wel heel jammer, ik mis het trainen met anderen enorm, maar red het niet bij een club te gaan trainen (dat is het nadeel van een vriend, die zelf trainer is).
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie mee met de Marikenloop? Zo ja, welke afstand en welke tijd wil je lopen?



Baukje: veel gelopen zeg, klinkt goed!

DeeDee: ik snap het. Ik word ook niet sneller, al doe ik er ook echt niet genoeg voor om sneller te worden. Kun je niet zelf wat intervallen in die geplande loopjes toevoegen? Als je een duurloop of een korte constante loop hebt, gewoon wat versnellingen maken? En die 3 kg kunnen best wat verschil maken, denk ik. Ik merk het vaak wel als ik lichter ben, dat ik dan sneller ben.

Kittens: goed bezig hoor .

Cerulli: soms sta ik stil of soms loop ik anders, zodat ik niet hoef te wachten.



Ik moet vandaag ook lopen, maar ben mijn motivatie even kwijt. :(
Alle reacties Link kopieren
@Candance, welkom en gewoon gaan!

Succes met je voorbereidingen voor de halve marathon.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Tyche: mag ik vragen waarom je voor een eiwitreep koos tijdens je loopje? Als je snel meer energie wil, kun je beter koolhydraten nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een isotone sportdrank. Ik weet niet of je het kent, maar isotoon wil zeggen dat er net zo veel suiker in zit als in je bloed, en daardoor wordt het heel goed opgenomen. Je lichaam probeert juist geen eiwitten te gebruiken als energiebron (i.v.m. je spieren) dus koolhydraten zijn tijdens het sporten beter. En erna trouwens ook (i.c.m. een heel klein beetje eiwit), om je glycogeenvoorraad weer aan te vullen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven