Hartslagmeter met hardlopen werkt niet goed

09-12-2019 12:54 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Google had niet veel informatie, dus ik hoop hier wat ervaringen of tips te vinden.

Ik loop al langer hard en sinds ruim een jaar gebruik ik een hartslagmeter icm een horloge (Garmin). Tot een km of 8 heb ik een prima meting, daarna gaat de hartslagmeter minder goed meten. Je ziet het ook terug in mijn gegevens; hartslagmeting gaat naar beneden, met enorme dips terwijl ik echt zeker weet dat hij niet naar beneden ging (eerder omhoog).

Ik heb gelopen met een band die ik onder mijn beha draag en ook een tijdje met een geintegreerde hartslagmeter (Pure lime beha), maar met allebei heb ik dezelfde ervaring. Misschien komt het door mijn cupmaat (75e), waardoor het toch wat gaat schuiven ofzo.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat is de gouden tip? En zijn er hier ook mensen die een hartslagmeter om hun arm dragen (zag ik online). Is dat wat?

Alvast bedankt voor de ervaringen en tips.
Ik draag een fitbit. Hij doet het goed en zit niet strak. Is dat niet een idee?
Alle reacties Link kopieren
Vind ik op dit moment zonde van de investering. Ik heb een goed garmin sporthorloge met meer functies dan fitbit heeft. Voelt als zonde van het geld om dan een fitbit te kopen.
MarijeMarije schreef:
09-12-2019 13:00
Vind ik op dit moment zonde van de investering. Ik heb een goed garmin sporthorloge met meer functies dan fitbit heeft. Voelt als zonde van het geld om dan een fitbit te kopen.
Daar heb ik overheen gelezen.
Wat apart dat beide methodes niet goed lijken te werken. Ik heb geen idee wat het kan zijn dan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt in elk geval voor het meedenken. En misschien komt er nog wel een gouden tip ;-)
Marloesjuh51 schreef:
09-12-2019 12:56
Ik draag een fitbit. Hij doet het goed en zit niet strak. Is dat niet een idee?

Als je echt nauwkeurig wil meten is een borstband vele malen beter dan een horloge om de pols.
MarijeMarije schreef:
09-12-2019 13:04
Bedankt in elk geval voor het meedenken. En misschien komt er nog wel een gouden tip ;-)

Maak je de band vochtig voordat je gaat lopen?

Zie ik mijn man altijd doen.

Gebruik je bodylotion? Geen idee of dat invloed kan hebben als je gaat zweten, is maar een idee.
Alle reacties Link kopieren
Fitbit meet ook niet precies hoor. Er zou naar het schijnt geen enkel sporthorloge juist meten.
Zo.n band voor rond je borst zou beter zijn.
Ah dat gebruik ja al, verkeerd gelezen, sorry.
attraverso wijzigde dit bericht op 09-12-2019 13:08
14.29% gewijzigd
Andersom schreef:
09-12-2019 13:05
Als je echt nauwkeurig wil meten is een borstband vele malen beter dan een horloge om de pols.
Dat zou wel kunnen? Ik heb geen idee, maar blijkbaar werkt het beide niet goed bij haar.

Mijn fitbit meet mijn hartslag overigens hetzelfde als de apparatuur in het ziekenhuis. Bij mij zit er geen verschil in.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-12-2019 13:06
Maak je de band vochtig voordat je gaat lopen?

Zie ik mijn man altijd doen.

Gebruik je bodylotion? Geen idee of dat invloed kan hebben als je gaat zweten, is maar een idee.
Nat maken check. En geen body lotion. De eerst 50 a 60 minuten gaat het ook prima, daarna worden de metingen raar. Heb al gedacht of de band dan losser gaat zitten ofzo (van in- en uitademen). Maar dan zouden toch meer mensen dat moeten hebben en mijn man heeft er nooit last van (en die loopt veel langere stukken).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een Garmin Forerunner 235, dit is een sporthorloge met ingebouwde hartslagfunctie in het horloge. Mijn ervaring is echter dezelfde als de jouwe. Na een x aantal kilometer geeft 'ie de meest vreemde hartslagen aan. Hartslagen die niet kunnen kloppen, bijvoorbeeld 90 na bijna 15 km hardlopen met een gemiddelde van 4:45.

De eerste paar keren heb ik het horloge gesynchroniseerd en geupdate. Ook gelet op zweet bij de pols, maar dit maakt geen verschil. Horloge is opgestuurd geweest, maar Garmin kon niets vinden.

Idem aan jouw reactie: de investering was kostbaar, verder een prettig horloge, dus zomaar overstappen vind ik nu niet de oplossing.
Ik heb het ook met de borstband, plus dat ik er ook nog eens schuurplekken van krijg.Ik lees inderdaad ook altijd dat de hartslagmeting aan de pols niet betrouwbaar is, dus ik doe het altijd maar zonder hartslag.. Ik lees graag mee voor de oplossing dus haha.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in plaats van natmaken met water ook eens proberen een drupje handzeep te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
De sensor aan de linkerkant van je borstkas plaatsen en niet precies midden voor. Het maakt meestal niet uit waar je de sensor op de borstkas plaats. Gewoon ergens waar het relatief vlak is, en bij bewegen niet zelf gaat bewegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vreemd. Meestal is zo'n borstband aan het begin van je loopje onnauwkeurig dat de huid dan nog droog is. Na 8 kilometer zou dat probleem door zweet geheel verholpen moeten zijn.

Misschien de band toch wat strakker maken? Na een uurtje lopen zit de band bij mij ook vrij losjes. Ik maak me graag wijs dat dat komt door verbrand vet, maar misschien ligt daar de oorzaak.

Doet je hart het verder naar behoren? Geen ritmestoornissen, hartkloppingen? Dat kan ook van invloed zijn op de simpele hartslagmeters.



Optische hartslagmeters (in je horloge om je pols) zijn vele malen minder nauwkeurig. De kleinste beweging van je horloge geeft al een foute meting.
kadanz schreef:
09-12-2019 16:00
Vreemd. Meestal is zo'n borstband aan het begin van je loopje onnauwkeurig dat de huid dan nog droog is. Na 8 kilometer zou dat probleem door zweet geheel verholpen moeten zijn.

Misschien de band toch wat strakker maken? Na een uurtje lopen zit de band bij mij ook vrij losjes. Ik maak me graag wijs dat dat komt door verbrand vet, maar misschien ligt daar de oorzaak.

Doet je hart het verder naar behoren? Geen ritmestoornissen, hartkloppingen? Dat kan ook van invloed zijn op de simpele hartslagmeters.



Optische hartslagmeters (in je horloge om je pols) zijn vele malen minder nauwkeurig. De kleinste beweging van je horloge geeft al een foute meting.
Ik vraag me altijd af of dit niet gewoon het idee is van eerder.
Ik loop af en toe met borstband ter controle zeg maar, van mijn polsmeting. Maar aan het eind zitten daar verschillen bij van maximaal 5 slagen. En het overgrote deel is gewoon gelijk. Zouden die horloges niet veel beter geworden zijn?

Ik merk, zowel met de band als met het horloge, dat ik ze wel goed strak moet doen aan het begin. Anders gaan ze door het lopen toch wat verschuiven en mis ik soms ook stukjes. Maar structureel zou dat natuurlijk heel gek zijn. Al met alniet echt een tip voor je TS. Sorry
Goal2016 dat zou best kunnen. Ik heb mijn horloge niet gekocht om mijn hartslag te meten, maar de metingen komen precies overeen met die in het ziekenhuis. Soms verschilt het 2 punten.

Met sporten zou ik niet weten hoe nauwkeurig hij is, dat doe ik niet in het ziekenhuis :biggrin:

Maar ik heb tot nu toe geen reden om aan te nemen dat hij er heel erg naast zit.
Goal2016 schreef:
09-12-2019 16:35
Ik vraag me altijd af of dit niet gewoon het idee is van eerder.
Ik loop af en toe met borstband ter controle zeg maar, van mijn polsmeting. Maar aan het eind zitten daar verschillen bij van maximaal 5 slagen. En het overgrote deel is gewoon gelijk. Zouden die horloges niet veel beter geworden zijn?

Ik merk, zowel met de band als met het horloge, dat ik ze wel goed strak moet doen aan het begin. Anders gaan ze door het lopen toch wat verschuiven en mis ik soms ook stukjes. Maar structureel zou dat natuurlijk heel gek zijn. Al met alniet echt een tip voor je TS. Sorry
Nee hoor, het is een gegeven dat die polsmeters minder nauwkeurig zijn dan een borstband. Tijdens het hardlopen beweegt het toestel te veel.

Neem de nieuwste Garmin. Voor de geavanceerde functies moét je juist een borstband omdoen omdat het apparaat de eigen optische meter te onnauwkeurig vindt voor VO2 max berekeningen en dergelijke. Garmin zelf raadt aan om minimaal 1x per week met de band om te lopen om de voorspellingen accuraat te houden.

Voor een rondje park is een optische hartslagmeter verder prima. Maar als je hartslag gebruikt tijdens de training dan is het irritant als je om de zoveel tijd nonsens te zien krijgt op het scherm.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 20:59
5.17% gewijzigd
kadanz schreef:
09-12-2019 18:29
Nee hoor, het is een gegeven dat die polsmeters onnauwkeuriger zijn dan een borstband. Tijdens het hardlopen beweegt het toestel te veel.

Neem de nieuwste Garmin. Voor de geavanceerde functies moét je juist een borstband omdoen omdat het apparaat de eigen optische meter te onnauwkeurig vindt voor VO2 max berekeningen en dergelijke. Garmin zelf raadt aan om minimaal 1x per week met de band om te lopen om de voorspellingen accuraat te houden.

Voor een rondje park is een optische hartslagmeter verder prima. Maar als je hartslag gebruikt tijdens de training dan is het irritant als je om de zoveel tijd nonsens te zien krijgt op het scherm.
Dat klinkt wel logisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de band echt onder de rand van mijn bh (dus niet er net beneden). Weet niet of je dat ook doet. Dan kan die eigenlijk geen kant meer op. Normaal gesproken wordt de meting als je een tijdje aan het lopen bent juist beter doordat je door het zweet een goed contact maakt. Maar als je band gedurende het lopen losser gaat zitten dan zit daar waarschijnlijk het probleem. Maar als die vast zit onder de rand van je bh blijft die dan tegen je huid aan gedrukt en zou het geen probleem moeten geven.
Is die het eerste uur wel echt goed of geeft die dan ook weleens haperingen? In dat geval misschien de batterij vervangen. Als die bijna leeg is krijg je ook steeds meer haperingen voordat die er echt mee ophoudt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gehad met een borstband maar gebruik nu de meting in mijn pols.
Ik loop trouwens niet op hartslag dus ben er minder mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Met borstband heb ik geen problemen. Heb in het verleden Fitbit gehad, nu Garmin Vivosmart 3 en ook een Garmin Edge 820 als fietsnavigator. Deze kan alleen met borstband.

Heb het wel eens gemeten, want met gewoon wandelen en spinning doet mijn Garmin dus helemaal niks. Gemeten hardslag zakt naar 54-100 terwijl met borstband wandelen 130 is en spinning upto 180.

Aan boord wel eens gemeten dus wat er gebeurt met wandelen, bloeddruk meter om en meten is weten. Wat er dus gebeurd in mijn pols (polsbloeddruk meter) is dat mijn bloeddruk daar heel erg zakt. En dat komt weef overeen met wat ik zelf voel. In rust een duidelijk voelbare pols hartslag, medium activiteit als wandelen, of alleen been activiteit als spinning, kan ik dus mjjn polshartslag amper vinden.

Met hardlopen trouwens geen problemen met welke tracker dan ook.
fietsen varen vrouwelijk doen
Ik gebruik ook Garmin en werkt heel goed. Inderdaad moet je hem even nat maken voor je hem omdoet. Misschien absorbeert de stof van je beha het vocht, in combinatie met verschuiven van de band tijdens het lopen. Eigenlijk zou dit niet mogen, want als je hem strak genoeg aanspant (zonder dat het pijn doet), blijft hij mooi op zijn plaats zitten, bij mij als man toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven