Krachttraining en hersteltijd

29-01-2023 23:21 26 berichten
Ik wil weer wat vaker thuis met dumbbells en resistance banden aan de slag gaan en ik las dat je na een krachttraining sessie je spieren 48 uur rust moet geven om te herstellen. Prima natuurlijk, wil geen blessures. Maar ik vraag me af of als je op maandag je lower body getraind hebt het dan wel verstandig is om op dinsdag een half uur tot een uur op een hometrainer te gaan fietsen onder het tv kijken.

Ik gebruik nu voornamelijk dumbbells van 2 of 3 kg en soms 4kg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, cardio kan prima tijdens hersteltijd en met dat gewicht helemaal. Succes 💪🏼
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazeker wel, je traint dan de volgende dag een andere spiergroep.
Alle reacties Link kopieren Quote
En cardio mag altijd
Alle reacties Link kopieren Quote
noglangnietjarig schreef:
30-01-2023 00:18
Jazeker wel, je traint dan de volgende dag een andere spiergroep.
Lower body en de volgende dag hometrainer is toch dezelfde spiergroep?

Anyway, met de gewichten die je gebruikt kan wat jij vraagt prima hoor TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fietsen na lowerbody kan nooit geen kwaad. Is nou juist lekker voor je benen. Pas eventueel de intensiteit aan als je voelt dat je heftige spierpijn hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe vaak na leg day nog even een halfuurtje hometrainer, dat vermindert toch echt de spierpijn.
Verder zorgen voor een goede warming up en cooling down en eiwitten.

Als je on de dag sport kun je de dag dat je niet sport een active restday doen. Bijv. Low intensity cardio, fietsen, wandelen, etc.
We’re all mad here
Fijn dat dat gewoon kan want ik wilde 2 a 3x per week krachttraining doen afgewisseld met cardio en iets van yoga. Wandelen doe ik zowiezo ook dagelijks. Die 4kg dumbbells kan ik verstellen tot 10 kilo maar ik merk dat 4 kilo nu wel even genoeg is nog.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 30-01-2023 09:30
8.39% gewijzigd
Wanneer je gebruik maakt van een split schema kun je dagelijks sporten.
Bijvoorbeeld dag 1 benen/buik
Dag 2 rug/schouders/biceps
Dag 3 borst/triceps

En Dag 4 kun je dan weer benen doen. Zit er mooi 48 uur tussen iedere spiergroep. Dag 7 is dan een rustdag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe Crossfit, en de trainer maakt het schema, elke dag iets anders. Hoef nooit zelf na te denken, al ga je elke dag. Dat is heel prettg
Alle reacties Link kopieren Quote
Genoeg eiwitten eten en 's avonds voor het slapen gaan een shake drinken voor spierherstel in de nacht. Kom je echt een heel eind mee. Als je niet heel erg intensief traint kun je de shakes halveren, want anders word je dikker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met alle respect, maar als met die kleine gewichtjes thuis gaat trainen heb je echt geen shakes of extra eiwitten etc nodig hoor.

Desalniettemin heel goed dat je hiermee gaat starten hoor! Lekker rustig opbouwen en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren Quote
kerststress schreef:
30-01-2023 11:42
Met alle respect, maar als met die kleine gewichtjes thuis gaat trainen heb je echt geen shakes of extra eiwitten etc nodig hoor.

eens

met een gezond eetppatroon hebben recreatieve sporters geen shakes nodig
Alle reacties Link kopieren Quote
kerststress schreef:
30-01-2023 11:42
Met alle respect, maar als met die kleine gewichtjes thuis gaat trainen heb je echt geen shakes of extra eiwitten etc nodig hoor.

Desalniettemin heel goed dat je hiermee gaat starten hoor! Lekker rustig opbouwen en veel plezier!
Heb er genoeg bij baat bij. Ben de kleine gewichtjes dan ook ontstegen. Maar inderdaad als je met 2 of 3kg bezig bent zou ik er nog niet aan beginnen. Mensen met een normaal voedingspatroon kunnen de minimale hoeveelheid eiwitten (80gr voor spierbehoud) makkelijk uit het dagelijks voedingspatroon halen.

Verder kunnen we allemaal roepen wat we willen. Ik zeg bijvoorbeeld 80gr voor spierbehoud en weer een ander zegt 1gr per kilo aan lichaamsgewicht etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daley71 schreef:
30-01-2023 12:12
Heb er genoeg bij baat bij. Ben de kleine gewichtjes dan ook ontstegen. Maar inderdaad als je met 2 of 3kg bezig bent zou ik er nog niet aan beginnen. Mensen met een normaal voedingspatroon kunnen de minimale hoeveelheid eiwitten (80gr voor spierbehoud) makkelijk uit het dagelijks voedingspatroon halen.

Verder kunnen we allemaal roepen wat we willen. Ik zeg bijvoorbeeld 80gr voor spierbehoud en weer een ander zegt 1gr per kilo aan lichaamsgewicht etc.
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

je kunt echt gemakkelijk aan voldoende eiwit komen, door gezond eten
shakes zijn duur, en kunnen leiden tot overgewicht. Te veel aan eiwit, slaat je lichaam op als vet
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
30-01-2023 12:45
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... sport.aspx

je kunt echt gemakkelijk aan voldoende eiwit komen, door gezond eten
shakes zijn duur, en kunnen leiden tot overgewicht.Te veel aan eiwit, slaat je lichaam op als vet
Haha, ik las het ook , maar vervang eiwit daar door koolhydraten en vetten, en je hebt dezelfde kloppende conclusie. Eet teveel, en je lichaam slaat het op als vet.

Wel interessant: "De hoeveelheid is afhankelijk van de doelen van de sporter, en kan variëren van 1.2 tot maximaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Voor een krachtsporter die 70 kilo weegt, komt dit neer op 84 tot maximaal 140 gram eiwit per dag."

Zeker bij afvallen en zware krachttraining is het aan te raden aan de bovenkant te zitten.

Andere vraag is natuurlijk ook; wat eet je in plaats van proteïne? Inderdaad, vet en koolhydraten. Ook iets waar men tegenwoordig al wel voldoende van binnen krijgt :) Voor mij was het, na het bijhouden van de macro's bijzonder om te zien hoe lastig het is om toch aan die hoeveelheid eiwit te komen, zonder te veel te eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
AlexaH schreef:
30-01-2023 13:18
Haha, ik las het ook , maar vervang eiwit daar door koolhydraten en vetten, en je hebt dezelfde kloppende conclusie. Eet teveel, en je lichaam slaat het op als vet.

Wel interessant: "De hoeveelheid is afhankelijk van de doelen van de sporter, en kan variëren van 1.2 tot maximaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Voor een krachtsporter die 70 kilo weegt, komt dit neer op 84 tot maximaal 140 gram eiwit per dag."

Zeker bij afvallen en zware krachttraining is het aan te raden aan de bovenkant te zitten.

Andere vraag is natuurlijk ook; wat eet je in plaats van proteïne? Inderdaad, vet en koolhydraten. Ook iets waar men tegenwoordig al wel voldoende van binnen krijgt :) Voor mij was het, na het bijhouden van de macro's bijzonder om te zien hoe lastig het is om toch aan die hoeveelheid eiwit te komen, zonder te veel te eten.
ik heb geleerd naar mijn lichaam te luisteren
als ik plots trek krijg in plakjes ham, weet ik, dat mijn lichaam eiwitten nodig heeft
Ik let zowiezo wat meer op mijn eiwit inname omdat ik merkte dat ik als vegetariër wat aan de lage kant zat toen ik alles ooit eens in de eetmeter bijhield. Maar ik los dat op met o.a. skyr en van die protëine toetjes van melkunie/lidl op z'n tijd.

Wil ooit wel naar de sportschool en crossfit leek me ook wel wat maar dat red ik nu niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
In myfitnesspal kan je makkelijk alles bijhouden, zie je precies hoeveel eiwitten je ook binnen krijgt.
Ik sport 5x per week, crossfit en weightliften en soms nog een 6e dag stukje fietsen. Gelukkig is het altijd erg afwisselend, maar heb ook weleens dat de zelfde spiergroepen een paar dagen achterelkaar het zwaar hebben, dan merk ik dat ik echt rust nodig heb en er toch niet meer veel uithaal zo, dus rust van de spiergroepen is zeker belangrijk.
#doeslief
Loesiepoesie2 schreef:
30-01-2023 19:26
In myfitnesspal kan je makkelijk alles bijhouden, zie je precies hoeveel eiwitten je ook binnen krijgt.
Ik sport 5x per week, crossfit en weightliften en soms nog een 6e dag stukje fietsen. Gelukkig is het altijd erg afwisselend, maar heb ook weleens dat de zelfde spiergroepen een paar dagen achterelkaar het zwaar hebben, dan merk ik dat ik echt rust nodig heb en er toch niet meer veel uithaal zo, dus rust van de spiergroepen is zeker belangrijk.
MFP heb ik heel lang gebruikt toen ik bezig was met afvallen. Heel handig inderdaad al klopte de listings vaak ook niet.
Ik ben nu een week bezig en ik voel het al in mijn armen. Werk nu met 3 en 5 kilo gewichten, eigenlijk 5,4 kilo want het is zo'n verstelbare set. Had met 6,4 geprobeerd maar dat vond ik voor de meeste oefeningen nog te zwaar waarbij ik de 3kg weer te licht vond.

Ik doe de workouts van dit kanaal: https://www.youtube.com/@KaleighStrength
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed! Heb je er nog een beetje plezier in ook? :)
Ja, en ik zweet er minder mee. Heb nu ook besloten om het 3 a 4x per week te doen.
1x lower body, 1x upper body, 1x full body en eventueel nog apart de abs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe 5 keer per week krachttraining en train ook iedere keer andere spiergroepen. Dat werkt uitstekend bij mij. Een paar weken geleden ben ik vooruit gegaan en kan nu weer meer gewicht pakken. :cheer2:
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
18-02-2023 20:42
Ik doe 5 keer per week krachttraining en train ook iedere keer andere spiergroepen. Dat werkt uitstekend bij mij. Een paar weken geleden ben ik vooruit gegaan en kan nu weer meer gewicht pakken. :cheer2:
Hoe ziet jouw schema eruit als je 5x per week krachttraining doet en hoe lang duren je trainingen dan? Ook thuis of in de sportschool?
Ik merk zelf ook dat ik nu vaker het zwaardere gewicht pak met het idee van als het nog te zwaar is pak ik snel de lichtere maar dat is vaak niet nodig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven