Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alle reacties Link kopieren
het paard reageerde op haar buurvrouw die het erf op kwam lopen en hinnikte, die kwam terug van buitenrit. mijn paard wou er heen en versnelde daarom terwijl ze tegelijkertijd een zijwaartse sprong richting de ingang van de bak maakte en ik ben toen mijn evenwicht verloren (doordat ik dus scheef zit) . stomme pech dus..
wat voor dag heb jij altijd les eigenlijk? echt leuk dat jij ook weer bent begonnen na een tijd gestopt te zijn, dat hoor je idd meer. ik had ook 22 jaar niet meer gereden toen ik afgelopen februari weer begon en baal zo dat ik nu een hele tijd weer niet rijden kan :-(
Alle reacties Link kopieren
pippilotta die buitenrit moet er idd echt wel komen volgend jaar, ik kijk daar echt erg naar uit!
lizenlotte schreef:
30-09-2020 15:59
pippilotta die buitenrit moet er idd echt wel komen volgend jaar, ik kijk daar echt erg naar uit!
Jaaa! Ik ook!
Gelukkig dat je er nog naar uitkijkt, ondanks de pijn nu.
Ik duim voor je voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
dank je. ja ondanks alles mis ik het rijden echt, elke maandag om 14 uur streep ik weer een week zonder rijden weg :-( gek is dat. ik heb 22 jaar prima zonder gekund maar nu ik de smaak weer te pakken heb is elke week dat ik niet heb gereden er 1 teveel..
Ja, snap ik! Je had er ook echt zoveel plezier in, dat was zo duidelijk te lezen en te merken hier.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
30-09-2020 16:53
dank je. ja ondanks alles mis ik het rijden echt, elke maandag om 14 uur streep ik weer een week zonder rijden weg :-( gek is dat. ik heb 22 jaar prima zonder gekund maar nu ik de smaak weer te pakken heb is elke week dat ik niet heb gereden er 1 teveel..
Ja, als het niet mag dan wil je brein het juist, bizar hoe dat werkt. Na mijn hernia operatie mocht ik 3 maanden niet rijden. Wekelijks droomde ik er over, onbewust. Dus na drie maanden op het paard gestapt. Voelde nog niet heel erg oké, dus ben pas een paar maanden daarna weer echt begonnen. Maar sinds die keer weer op het paard en dat het weer mocht geen dromen meer gehad, toen was het goed volgens mijn brein :D
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
30-09-2020 15:42
Pffff..... als ik het allemaal zo teruglees, Lizenlotte... echt heftig.
Veel sterkte morgen!

@ Eeveelution: leuk dat je het rijden weer op hebt gepakt. Er schrijven of schreven meer dames hier die een hele tijd niet meer hadden gereden en het later weer opgepakt hebben. Je hoort het dus best vaak, volgens mij.
Leuk dat je zelfs op je gemak aan het sparen bent voor een eigen paard.

We willen volgend jaar een keer een buitenrit maken met dit Viva-clubje, maar eerst moet Lizenlotte weer helemaal beter zijn (en zich er fijn genoeg voor voelen natuurlijk).
Leuk idee!
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel mensen hier wonen eigenlijk in het midden oosten van het land?
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
26-09-2020 11:37
wat fijn hex dat het rijden beter gaat nu je weer helemaal terug naar de basis bent gegaan :-)
ugli jij merkt dus ook vooruitgang in je rijskills, fijn! jij voelt paarden volgens mij heel goed aan of niet. leuk vind ik dat altijd als je kijkt waarom een paard doet wat hij doet en dat je rekening boudt met zijn karakter.
wennas wat een mooi compliment dat ze dacht dat je al die tijd had getraind :-)
iones superfijn voor Evita dat Amalia dit weekend arriveert, hopelijk knapt ze wat op als ze niet meer alleen staat en worden ze dikke vriendinnen.
Ja de laatste tijd, ik heb heel lang het idee gehad dat ik niet verder kwam maar met deze nieuwe paarden merk ik toch dat ik het één en ander op heb gestoken. Niet alle paarden voel ik goed aan, soms kom ik een paard tegen waarmee ik chronisch in de Babylonische spraakverwarring zit haha! En soms heb ik ze meteen door, dat vind ik dan wel leuk om te merken. Vroeger dacht ik door maar streng genoeg te zijn ze wel te "temmen" en dat iets als omkopen met wat lekkers juist een teken van zwakte van de ruiter was, maar ik heb tegewoordig geleerd dat bepaalde paarden (de getraumatiseerden) beter met stroop te vangen zijn en van een strenge houding juist erger van slag raken.

Echt zo balen dat het nog steeds niet beter gaat Lizenlotte, het duurt echt lang nu al...Ja juist als je iets niet kan/mag dan ga je het extra graag willen, helemaal als je net weer de smaak te pakken had. Echt zo zuur, ik hoop echt dat je blessures snel verbeteren.

Gaaf zeg Boira en Mis Pippilotta, samen op rit! Klinkt gezellig. Nee ik rijd niet meer op mijn grote vriend helaas, de andere lessen hebben hem gekapt omdat hij inmiddels genoeg "afgestompt" is dat hij gewoon fijn te rijden is door iedereen. Vind ik heel erg jammer, maar gelukkig heb ik maffopaard. Die heeft inmiddels ook mijn hart veroverd. We hebben afgelopen zondag cavaletti's en balkjes gedaan en hij deed het zo leuk, zette helemaal zijn nek erop en die oortjes naar voren gepriemd zo van "kijk mij dit es doen!". Hij wilde het liefst met een bloedgang, maar ik had liever dat hij zijn benen heel gield dus dat mocht ie niet haha. Ik heb vrijdag als het goed is een strandrit inderdaad! Op koudbloeden, ik ben benieuwd. :)

Iones, ik woon in het zuidwesten.

Leuk Eevee, dat je weer proefjes rijdt. Vond je het geen grote stap om weer te beginnen met proefjes? Ik loop nog steeds met een grote boog om proefjes heen haha.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij wonen alleen jij en ik hier in het oosten iones, maar ms vergis ik me ook wel.
Alle reacties Link kopieren
eendje wat grappig dat het voor jou ineens ok was dat het even niet meer kon nadat je er weer even op had gezeten. :lol:
ugli wat jammer dat je niet meer op je vriend mag rijden, maar gelukkig heb je al een vervanger gevonden die ook favoriet is.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
30-09-2020 19:02
volgens mij wonen alleen jij en ik hier in het oosten iones, maar ms vergis ik me ook wel.
Jammer.


Niet alle paarden voel ik goed aan, soms kom ik een paard tegen waarmee ik chronisch in de Babylonische spraakverwarring zit haha!
Dat heb je met mensen ook wel eens he. Soms zit je gewoon op een andere golflengte. Paarden hebben ook karakters.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook in het oosten! Wel iets noordelijker volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
30-09-2020 18:42
Hoeveel mensen hier wonen eigenlijk in het midden oosten van het land?
Ik woon net ten zuiden van het midden van het land. En ik heb een trailer, dus in het oosten ben ik zo. Voor een rondje bos kom ik graag.

Vanavond les gehad. Ik heb werkelijk nog NOOIT zo goed en fijn gereden als vanavond. Echt alles klopte, ik zweef helemaal.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
lizenlotte schreef:
30-09-2020 16:53
dank je. ja ondanks alles mis ik het rijden echt, elke maandag om 14 uur streep ik weer een week zonder rijden weg :-( gek is dat. ik heb 22 jaar prima zonder gekund maar nu ik de smaak weer te pakken heb is elke week dat ik niet heb gereden er 1 teveel..
Oh wat sneu zeg! Je moest deze week weer opnieuw foto's maken, toch? Hopelijk heb je een beetje goed nieuws.

Ik woon in het zuiden, in de buurt van Den Bosch.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Eevolution, leuk dat je voor een paard aan het sparen bent!


Lizenlotte, ik snap dat je het rijden mist, ik hoop dat je snel weer op de been bent, jammer dat de eerste arts zo'n misser gemaakt heeft.

Iones, ik woon in de regio Nijmegen en Misspippi woont vlak bij mij.
Alle reacties Link kopieren
eeveelution schreef:
01-10-2020 09:55
Oh wat sneu zeg! Je moest deze week weer opnieuw foto's maken, toch? Hopelijk heb je een beetje goed nieuws.

Ik woon in het zuiden, in de buurt van Den Bosch.
Vlakbij mij dan.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
ik heb idd weer foto's gemaakt vanmorgen, de orthopeed staat een beetje voor een raadsel waarom ik nog zoveel pijn heb, hij zei ook dat het na 2 maanden toch wel een heel stuk beter zou moeten gaan qua pijn, en op de röntgenfotos waren geen bijzonderheden te zien. beide breuken helen wel, al is het minimaal maar dat dat langzaam gaat komt door het botoedeem. hij wist zelf ook nog wel dat hij op de 1e röntgenfoto's beide breuken niet had gezien, ook weer door het botoedeem dus ik mag weer een mri laten maken, en moet over 3 weken weer bij hem terug komen om de mri te bespreken en te kijken hoe het dan is. tot die tijd moet ik nog steeds zoveel mogelijk rust houden en de krukken blijven gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
30-09-2020 21:49
Ik woon net ten zuiden van het midden van het land. En ik heb een trailer, dus in het oosten ben ik zo. Voor een rondje bos kom ik graag.

Vanavond les gehad. Ik heb werkelijk nog NOOIT zo goed en fijn gereden als vanavond. Echt alles klopte, ik zweef helemaal.
je zou met je paard kunnen overnachten in Hoeve het Springendal. Dan zit je ook midden in de natuur.
Ik woon dus in Twente, maar iemand hier woont iets noordelijker, Drenthe dus. In het noorden of het zuiden ervan?
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
01-10-2020 11:52
ik heb idd weer foto's gemaakt vanmorgen, de orthopeed staat een beetje voor een raadsel waarom ik nog zoveel pijn heb, hij zei ook dat het na 2 maanden toch wel een heel stuk beter zou moeten gaan qua pijn, en op de röntgenfotos waren geen bijzonderheden te zien. beide breuken helen wel, al is het minimaal maar dat dat langzaam gaat komt door het botoedeem. hij wist zelf ook nog wel dat hij op de 1e röntgenfoto's beide breuken niet had gezien, ook weer door het botoedeem dus ik mag weer een mri laten maken, en moet over 3 weken weer bij hem terug komen om de mri te bespreken en te kijken hoe het dan is. tot die tijd moet ik nog steeds zoveel mogelijk rust houden en de krukken blijven gebruiken.
Wat ontzettend vervelend, zeker omdat die huisarts je heeft laten lopen. Ik hoop echt dat je snel een beetje opknapt.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-10-2020 19:03
je zou met je paard kunnen overnachten in Hoeve het Springendal. Dan zit je ook midden in de natuur.
Ik woon dus in Twente, maar iemand hier woont iets noordelijker, Drenthe dus. In het noorden of het zuiden ervan?
Ik zal eens kijken. Vind het wel een leuk idee.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
01-10-2020 10:42
Vlakbij mij dan.
Leuk zeg dat we vlakbij elkaar wonen. Fijn om te lezen dat de training goed ging! Waar werk je aan tijdens je training en heb je iets anders gedaan dan normaal? Ik vind het altijd wel leuk om te lezen waar mensen aan trainen om daar zelf ook aan te leren.

@Lizenlotte: wat naar zeg dat je nog zoveel pijn ervaart en de arts je niet kan helpen. Echt wel schandalig dat de plaatsvervangende arts je met een kluitje het riet in gestuurd heeft, kan echt niet. Ik hoop dat ze snel de oorzaak kunnen vinden en oplossen en ondertussen een dikke knuffel!

@Ugli, ja ik vond het wel heel spannend om weer te starten, ook al is het "maar" een onderlinge wedstrijd van de manege en leggen ze er bij ons helemaal geen druk op. Die druk leg ik mezelf op. Ik heb afgelopen jaar niet meegedaan met het rijden van proefjes, omdat ik qua rijden een beetje in een dipje zit. Ik wil alles te goed doen en vind het heel lastig om bij vervelende/eigenwijze paarden door te pakken, waardoor ik vervolgens blokkeer en ik niet blijf rijden. Gelukkig heb ik een hele lieve, fijne instructrice die me af en toe streng aanpakt, maar ook aangeeft wanneer ik dingen wel goed doe. Ik merk wel dat ik het in een privéles iets beter doe dan een groepsles, maar ik vind de groepsles te gezellig om over te gaan op alleen privélessen.

@Iones: waar in het oosten woon je ongeveer? Ik heb daar nog wel veel familie wonen.
Alle reacties Link kopieren
eeveelution schreef:
01-10-2020 09:55
Oh wat sneu zeg! Je moest deze week weer opnieuw foto's maken, toch? Hopelijk heb je een beetje goed nieuws.

Ik woon in het zuiden, in de buurt van Den Bosch.
Mag ik mee schrijven?
Ik woon ook in de buurt van Den Bosch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot jaar of 6 terug altijd eigen paard gehad en fanatiek wedstrijden gereden
Na mijn scheiding kon ik dit helaas niet meer betalen

Wil nu voor mijn dochter een pony aanschaffen en daar dan zelf ook af en toe op rijden
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
30-09-2020 19:10

ugli wat jammer dat je niet meer op je vriend mag rijden, maar gelukkig heb je al een vervanger gevonden die ook favoriet is.
Klinkt een beetje gek.... :-D

eeveelution schreef:
02-10-2020 14:34


@Iones: waar in het oosten woon je ongeveer? Ik heb daar nog wel veel familie wonen.
In een plattelandsgemeente nabij Almelo.
pennetje80 schreef:
02-10-2020 14:53
Ik heb tot jaar of 6 terug altijd eigen paard gehad en fanatiek wedstrijden gereden
Na mijn scheiding kon ik dit helaas niet meer betalen

Wil nu voor mijn dochter een pony aanschaffen en daar dan zelf ook af en toe op rijden
Dat is leuk. Een welsh cob van formaat bijvoorbeeld. Of een haflinger. Hier in de buurt verkopen ze freibergers. Die zijn heel braaf. Maar wel breed om op te zitten.

Lizenlotte, als je die MRI hebt gehad, zou ik toch eens dringend verzoeken om een plan van aanpak, want nu laten ze je een beetje aan een draadje bungelen en zo wordt je nooit beter. Je mag best boos worden hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven