Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Leuk om van je te horen vanuit Griekenland, Niqqi! Fijn dat de paarden makkelijk en lief zijn.
Hopelijk went het rijden een beetje na verloop van tijd.
Hoe was de buitenrit gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn skills zijn een beetje verroest, maar moet wel goedkomen. Het paard waar ik vandaag op reed heeft IJslandsbloed en kan dus ook tolten. Had ik nog nooit gedaan, dus was wel even wennen, maar ik vrees dat dat dus niet mijn favoriete gang gaat worden. Verder ging het wel lekker vandaag. Het paard kon ook heel goed wijken.
Alle reacties Link kopieren
Nee eigen manege, ik haal in omdat ik door corona een tijdje niet mocht rijden. Was echt een fijne rit, stond een lekker briesje en we hadden de braafste paarden mee. :) Ik mocht op stemcommandopaard. :heart:

Ik heb dus antivliegenspul zitten brouwen en mèn dat was effectief, zelfs mensen en de paarden zelf wilden niet meer in de buurt zijn haha. Je rook het in de hele stal, in alle boxen, in de kantine...De paarden kropen ervoor weg en toen ze waren ingesmeerd rook je ze op vele meters afstand. Geen vlieg gezien haha! Toen ik thuis kwam rook ik het nog, en toen ik uit de douche kwam net dacht ik het weer te ruiken. O_o

Oh en ik mocht voor het eerst op de trekker, dat was ook een belevenis.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Niqqi, is het echt een toeristenstal waar je werkt? Veel griekse paardjes zijn i.d.d. gangenpaarden, een tolt is even wennen maar wel comfortabel voor lange ritten.

Wat is je geheime recept Ugli? klinkt wel effectief jouw brouwsel.

Ik ben vanmorgen voor het eerst alleen naar buiten geweest met mijn jonkie, ze was heel braaf en het maakt haar dus echt niet uit dat ze alleen is, echt heel fijn. Hond was ook mee, dus het was weer als vanouds, lekker met paard en hond door het bos struinen.
Ik kreeg gisteren te horen dat ik ook na 1 september moet blijven thuiswerken, aan de ene kant balen, maar ook wel fijn want nu kan ik lekker rijden voordat ik aan het werk ga, of in de lunchpauze een ritje maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op facebook een oproep gedaan dat ik op zoek ben naar een recreatiepaard. Mogelijk staat er hier iets dichtbij in de buurt. Op de foto zag ik een kwpn paard, kastanjebruin met bles. Mooi paard om te zien, aansprekend. Ik ga komende week kijken, zodra het niet meer zo warm is. Nu is het gewoon te warm om te rijden. Zo krjig ik ook geen goed beeld van een paard.
Dat klinkt goed, Boira. Lijkt me heerlijk, met paard en hond door het bos struinen.

Ik hoop dat je een fijn paard vindt, Iones.

Ugli: nog even over wat je laatst schreef over dat nieuwe paard die zo gevoelig reageert op beenhulpen.
Ik snap wat je bedoelt: het klinkt echt als een superfijn paard. Het zou zonde zijn als het zo’n typisch manegepaard wordt dat ongevoelig wordt voor been en nergens meer op reageert.

@ iedereen; gaan lessen en ritten eigenlijk wel door met deze hitte? Lijkt me toch ook niet meer te doen voor paarden zo? Voor iedereen die een eigen paard heeft: hoe is het met jullie paarden in deze on-Nederlandse temperaturen?
Ha ha, leuk dat je op de trekker mocht rijden, Ugli :)
Alle reacties Link kopieren
1.25 liter witte natuur azijn
1.25 liter kraanwater
Restje knoflookpoeder (ik denk een halve tot een hele eetlepel, de rest lag in mijn tas :'-( )
Half potje kruidnagelpoeder
Heel flesje citroensap
Een halve tot een hele fles hertshoornolie die over datum was

Stinken...STINKEN dat het doet. De stal stond gisteren nog steeds blank. :lol: En als je een wit paard hebt...Nou niet meer met dit spullie op haha. Je nagellak trouwens ook daar krijg je het spul niet meer van af (van je paard wel).

Ja wij gaan morgen gewoon op rit, hopelijk wel naar zwemwater en 1 tot 2 uur later dan normaal, dus zo rond 18.00 pf 19.00 uur. In de bak is het nu niet te doen. Maffo mag officieel niet meer mee. Dat mocht hij al niet (blijkt nu) maar dat wist onze les niet. Leuk dat we dat weten nadat we meerdere keren wat levens verloren hebben onderweg, ik ben er zelfs nog mee op 2 uurs rit geweest door lastig terrein. O_o

Ik heb gister achter witte neusjes aan lopen rennen met zonnebrand in de wei. Ze (vooral de niet-witte neusjes natuurlijk) kwamen kijken van oh hoi, wat heb jij? En als ik dan wilde smeren was het "ieh nee getsie ga weg", dus het was nog een hele toer. Sjeesbeest kreeg ik echt niet te pakken, die zette het steeds op een rennen toen hij door had waar ik mee liep te zeulen. Drie keer raden wie er met een gloeiend neusje de wei uit kwam. :facepalm:

Ja die trekker was een hele tour haha, ik had vrij laat door waar de rem zat dus op een gegeven moment lag ik overhoop met de aanhanger. :$ Gister mocht ik weer en nu ben ik toch wel proffesioneel trekkermevrouw denk ik.

Leuk dat je het zo gaaf vind op vakantie Niqqi! Cool dat het gangenpaarden zijn, dat wist ik helemaal niet van Griekenland. Ah leuk Boira, wat een dapper beestje heb je. :D
Ha ha, professioneel trekkermevrouw, yeaaahj!

Dat klinkt als een lekker brouwseltje, Ugli.

Zwemmen met de paarden is wel superlekker nu, lijkt me.

@ Niqqi: wat vind je minder fijn/leuk/mooi aan de tölt? Het zit wel comfortabel, vind ik.
Ik meld mij ook weer eens. Ik lees braaf mee, maar de tijd om te reageren ontbreekt. :$

Ik zit nu in Zweden en heb gisteren een buitenrit van 2,5 uur gemaakt met mijn dochter door de bossen. Het is hier minder heet dan bij jullie. Dit was de eerste keer dat ik op een western getraind paard heb gereden en dat was qua sturen wel even wennen. Maar wat is het een relaxte manier van rijden.
Voor morgen staat er een uur zonder zadel op het programma. Mijn dochter wil dat al heel lang en op de manege doen ze dat liever niet heb ik het idee (nou ja, degene die haar les geeft). Ik ben benieuwd of ik dat nog kan. Zonder zadel is voor mij ook al zo'n 25 jaar geleden. We hebben wel gewoon les in de bak, dus we hoeven niet de bossen in.
Woensdag gaan we op een Sunset buitenrit en gaan man en zoon ook mee. Super leuk. Ik hoop dat we nog wat wild zien.

Een paar weken geleden tijdens mijn les ook weer een klein sprongetje gewaagd. Was wel even spannend. Ik ben er lang lang geleden met springen een keer keihard afgevallen en dat kwam toch weer boven.

@lizenlotte, je hebt een flinke klap gemaakt. Balen dat je er zoveel leuke dingen voor moet afzeggen. Ik hoop dat ze je snel verder kunnen helpen.

@niqqi, wat gaaf om in Griekenland te gaan helpen op een stal.

@ugli, hier werden de paarden gisteren ook ingesmeerd met een zelf gemaakt goedje. Dat stonk ook flink, maar niet zo erg als dat jij beschrijft. En ik zie je ook echt door de wei rennen met je zonnebrand.
Wat idioot dat dat paard nog mee ging op buitenrit. Rijd hij nu alleen in de lessen mee? En stemcommando paard klinkt heerlijk. Die moeten ze juist houden voor de gevorderden.

@miss_p, jammer dat de cursus niet was wat je ervan had verwacht. Geniet van je vakantie.

@saskia, wat leuk dat je toch weer gaat voor een nieuw paard. Ik benieuwd of hij al bij je op stal staat.

@iones, hoe gaat het met jou zoektocht? Wanneer ga je kijken bij de kwpn-er?

@boira, dat klinkt heerlijk. Lekker door het bos struinen met paard en hond. Wat een gaaf plan om een trektocht te gaan maken. Zo leer je elkaar echt kennen.
Alle reacties Link kopieren
Oh heerlijk Zweden, staat ook op mijn verlanglijstje. Ben je op de Sundance Ranch?
We staan op een camping en we rijden paard bij Our Little Farm. Dat zit er praktisch naast. Zweden is echt aanrader zowel voor het paardrijden als het land op zich. Dit is het eerste jaar dat we in Zweden zijn en het is zeker niet de laatste.
Alle reacties Link kopieren
Nou, gisteren dus feest gehad, alsnog naar aanleiding van mijn 50e verjaardag die in juni plaats had moeten vinden maar vanwege de corona was uitgesteld. Veel mensen op bezoek gehad, we hebben het in de tuin gehouden. Te veel wijn gehad, te laat naar bed gegaan. Bluh..... Was de hele dag een wrak. Maar het was wel een mooi feest.

Maar dat paard dat hier in de buurt staat waar ik naar wilde gaan kijken, dat wordt hem niet, helaas. Ik had een aantal dierenartsen in het gezelschap en die waarschuwden mij. De een had gezien dat er een berichtje naar mij gestuurd was en de ander zei, "als je dat paard koopt, krijg je mij er bij!". Want hij is de dierenarts van dat paard en die heeft al 5x een slokdarmverstopping gehad.

Een vriendin van ons heeft Wim Schröder gevraagd om voor mij rond te kijken. Ik zeg "hoho, mag slechts b opgeleid zijn he! Geen Z of zo, die zijn me te duur!". Maar ze zei dat ze mijn budget genoemd had dus er wordt links en rechts voor mij omgekeken. Ook Cor van Kemenade heb ik gevraagd rond te kijken. Van hem heb ik al veel meer paarden gekocht. Maar ik moet gewoon nog even geduld hebben.

Heb ook een prachtige friese merrie gezien die mij ook heel erg aan stond.
Alle reacties Link kopieren
Tumtummetje, ja maffo paard mag nog alleen in de bak, waar hij dan weer heel lief is op wat schriksprongen na. Stemcomandopaard is echt en dotje ja, mocht er vandaag weer op. :heart: Wat een gave vakantie!! Zonder zadel, dat zal sowieso hilarisch worden dan haha! En western, ook al zo gaaf. :D Is het moeilijk?

Ohh fijn zeg dat je gewaarschuwd bent Iones, je zou daar maar achteraf achterkomen. o_o

Nou mijn brouwseltje werkt hoor, vele uren lang zelfs. Daar kwam ik achter nadat ik het vandaag weer gebruikte op 5 paarden en het niet van de paarden afgespoeld kreeg en ook niet van mijn handen. Vorige keer had ik het alleen op mijn donkerbruine paard gesmeerd en door puur mazzel niks op mijn handen gekregen. Nu zat ik helemaal onder en zaten er witte paarden tussen. Mijn handen meuren nu nog steeds een uur in de wind (ik ruik ze zelfs als ze op mijn schoot liggen), mijn nagellak is een gore bruintint geworden evenals mijn nagelriemen en die 5 paarden staan nu vast ergens in het hoekje van de wei, verstoten door de rest. O_o Ik had voor de grap een hartje op de bips van een wit paard gekliederd en mijn handafdruk op een ander wit paard gezet, dus ik ben vereeuwigd nu.
Ugli, het zadel zit super fijn. Dat vind ik al een groot pluspunt. Het sturen is wel een dingetje. Daarbij moet je je hand ver van de hals afhouden en dan niet schuin naar achteren (daar gaat het bij mij steeds mis). Met losse teugel rijden is wel fijn (normaal krijg ik tijdens de les regelmatig te horen dat mijn teugels te lang zijn, dus dit is top).
Het wordt nog beter want donderdag gaan dochter en ik nog een keer en dan gaan we met de paarden zwemmen. Zo blij dat het zwemmen door gaat, want daar kwamen we voor.

Klinkt goed al die stinkende paarden. Als ik de nog niet ingespoten paarden was zou ik er gewoon tussen gaan staan om te profiteren. Krijg je het hartje nog wel van zijn billen af?

Iones, nog gefeliciteerd en wat fijn dat je een bevriende dierenarts hebt die het paard dat je wilde kopen kende. Scheelt een hoop ellende. Fijn dat er nu meer mensen voor je gaan rondkijken. Er komt vast een leuk paard op je pad.
Alle reacties Link kopieren
Ahh dat klinkt echt gaaf zeg, nu wil ik al helemaal een westernles boeken haha. Die zadels lijken me super comfi ja, en ze zijn zo mooi he. :D Die hoofdstellen ook, zonder neusriem vaak. Met losse teugel rijden kon ik vroeger goed, want toen reed ik op het laatst maanden achter elkaar op mijn lievelingspony die ging stijgeren en bokken bij teugeldruk. Ik heb dat toen helemaal af moeten leren toen ik op andere paarden ging rijden, maar het zit er nog wel in als ik het nodig heb soms. Mijn teugels zijn vaak ook eerder te los dan te vast.

Ahhh zwemmen, zo gaaf! Ik hoop dat je een paard treft die het ook leuk vindt, dan kan je zwemsessie niet meer stuk. :D

Ja maar ik weet niet of de niet-stinkerds door hebben dat de stinkerts vliegen weg houden haha! Net zoals dat sjeesbeest wegkruipt voor de zonnebrand (gister op stal ook, helemaal in een hoekje en koppie de lucht in, hopend dat we er niet bij konden - jammer voor hem ben ik lang haha), die heeft ook niet door dat het of zonnebrand of zwaar verbrand neusje is. Nee dat hartje kregen we er niet af. Mijn hand afdruk op de hals van die andere witte ook niet. Dat is nu een indianen paard wahaha. Zal vast wel slijten. Ik ben ondertussen al een douche en een stel boenbeurten verder en mijn handen en armen zijn weer schoon eindelijk maar mijn nagelriemen zijn nog steeds bruin en het stinkt NOG STEEDS. Gelukkig niet meer grote afstand, nu alleen als mijn hand in de buurt van mijn gezicht komt (dus als je eet :sick: ). Ik ga de volgende keer die borstel op een bezemsteel binden en dan vanaf 2 meter afstand insmeren haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar dagen geleden ook voor het eerst met een westernzadel gereden, en het zat zoveel comfortabeler dan een Engels zadel.
Alle reacties Link kopieren
niet zo snel hey, zo kan ik jullie toch niet bijbenen! ;-)
tumtummetje leuk weer van jou te horen, veel plezier nog in zweden! ik ben jaloers..
iones nog gefeliciteerd met je 50e verjaardag, en wat fijn dat je werd gewaarschuwd voor de gezondheid van het paard waar je wilde gaan kijken. er komt vast wel iets op je pad, er zijn genoeg mensen die voor je meekijken iig zo te lezen. fijn is dat!
ugli die arme paardjes stinken dus een uur in de wind nu dankzij jou? nou ja als het de vliegen maar weg houdt.. hopelijk heb je die stank snel weer van je handen af, dit is niet lekker eten zo lijkt me..
pippilotta heb je al een afspraak gemaakt voor je les na de vakantie of nog niet?
nikki leuk dat je ons op de hoogte houdt van je tijd in griekenland! :-)
Alle reacties Link kopieren
ik was bij de orhopeed en helaas is de lies toch gescheurd ipv verrekt :-( dus voorlopig hou ik nog wel last.. over 2 weken gaan ze opnieuw een mrt maken om te kijken hoever het dan genezen is.
Ah, wat naar Lizenlotte. Hier ben je nog wel even mee bezig.

Ik heb daarnet met dochter een uur zonder zadel gereden en western les gekregen. Was super leuk. We hebben voor- en achteruit een "hoekje" gereden. Geslalomd om vaten en achtjes gereden. We zijn geëindigd met een barrelrace. Verder dan draf en stap zijn we niet gekomen vandaag, maar voor de eerste keer was dit genoeg. Super leuk!
Voor iedereen die ooit naar Zweden gaat is het echt een aanrader (als je van paardrijden houdt).
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten Tumtummetje, ik had dat adres ook al ergens gevonden omdat het een van de weinige stallen in Europa is waar western wordt gereden.

Ik had vorige week maandag les, toen was het nog niet zo heet. Mijn instructrice geeft nu alleen 's ochtends vroeg les en 's avonds. Maar 's avonds koelt het nog helemaal niet af (om 21.00u is het nog steeds 30 graden). Ik ga zelf dus 's ochtends vroeg naar stal en rij maar een half uurtje en niet intensief. Daarna afspuiten en insprayen met vliegenspray. Mijn paard heeft nu een neusmasker tegen de zon (moet dan wel een halster om in de wei), want ze had haar neus ook flink verbrand.
Alle reacties Link kopieren
Nou Ugli, je zult zelf ook wel geen last meer hebben gehad van het stekende ongedierte! :-D
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
10-08-2020 20:23
Nou Ugli, je zult zelf ook wel geen last meer hebben gehad van het stekende ongedierte! :-D
Hertshoornolie is echt stinkspul ja. Misschien zit dat ook wel in de vliegenspray die ik uit de kast haal, die is ook zelfgemaakt door de eigenaar, bruin van kleur en stinkt ook zo. Maar zij heeft hem in een sprayflacon gedaan, dus het komt niet op mijn handen en wel op het paard!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik lees al een tijdje mee, maar zou graag met jullie meeschrijven als dat mag. Echt leuk om alle verhalen te lezen, van beginnend tot al jaren in het zadel.

Ik zal mij even voorstellen: 38 jaar en opgegroeid in een paardenfamilie. Vanaf mijn 3e gereden en vroeger vooral actief in de dressuursport. Na mijn studie een tijdje nauwelijks gereden, maar nu begint het sinds een aantal jaar weer erg te kriebelen. Inmiddels ben ik al weer een tijd op zoek naar een eigen paard, maar erg lastig om wat te vinden. Ik zoek het nu vooral recreatief, dus lekker wat door het bos dwalen.
Dus ook op zoek naar een recreatiepaard, net als Iones :winkie:

Klinkt als een super goed werkend vliegenmiddel, ik zie al helemaal gevlekte paarden voor me haha.
Alle reacties Link kopieren
Balen Lizenlotte, dus toch iets erger dan alleen bont en blauw, ik hoop dat je herstel voorspoedig gaat en je weer snel te paard zit.

Welkom Snoopy, leuk weer op paardenjacht! Het is een lastige markt volgens mij, als ik de prijzen zie voor een normaal, gezond braaf paard en hoe snel ze verkocht zijn. Ik kan me voorstellen dat het weer gaat kriebelen als je opgroeit met paarden, volgens mij gaat dat nooit meer helemaal weg.

Ik maak nu om de dag een buitenritje met mijn jonkie, om 7 uur 's-ochtends dan is het nog lekker koel, beetje conditie opbouwen voor de vakantie. Verder doe ik weinig met de paarden momenteel, veel te warm.

Leuk zwemmen met de paarden tumtummetje, wil ik ook snel gaan doen bij de zandafgraving hier vlakbij, die is nu opengesteld voor recreatie.
Westernrijden is i.d.d. even omschakelen, ik vind het wel prettige rijden, ik heb veel les gehad van spaanse en portugese instructeurs, het zuid-europese rijden is ook een signaal rij-stijl maar dan iets opgerichter, fijn paarden die op eigen benen lopen.

Bedankt voor je recept Ugli, ja die hertshoornolie is vies spul maar schrikt i.d.d. veel vliegend gespuis af. Gelukkig valt het door de droogte met de dazen erg mee hier, wel sinds een week veel vliegen. Maar daar hebben we vliegenkappen voor, al doe ik die met deze hitte niet om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven