Teamsport jeugd: is dit gebruikelijk?

03-01-2024 20:01 85 berichten
Even getwijfeld of ik het onder ‘Sport’ of ‘Kinderen’ moest plaatsen. De situatie is als volgt.

Kind doet aan teamsport. Nu is een aantal andere clubs uit de competitie gestapt waardoor hier in de regio te weinig deelnemende teams. Vanuit de club is besloten om in een andere competitie mee te gaan doen.
Tot nu toe waren de wedstrijden op een vast dagdeel in de week, met max. 35 minuten reistijd bij uitwedstrijden.
Nu zullen de wedstrijden op diverse tijdstippen in het hele weekend plaatsvinden, en ligt de reistijd op minimaal 1 uur, met uitschieters naar ruim anderhalf uur.

Aangezien het om minderjarigen gaat, betekent dit dat de ouders moeten rijden en dus fors meer tijd en geld kwijt zullen zijn.

Dit is vanuit de club medegedeeld en volgens kind is er ook niks met het team zelf besproken/overlegd.

Is het gebruikelijk dat dit zonder onderzoek naar draagvlak besloten wordt?
anoniem_65c0a6cb5b249 wijzigde dit bericht op 03-01-2024 20:09
3.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hangt heel erg af van welke sport, welke regio en welk niveau denk ik.

Hier een kind dat op redelijk hoog niveau sport en we wonen ergens waar niet zoveel clubs zijn, dus dan is één a anderhalf uur reistijd enkele reis geen uitzondering nee.
eckano wijzigde dit bericht op 03-01-2024 20:08
1.61% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
wat moeten ze anders? Dan zouden ze dus alleen kunnen trainen en geen
wedstrijden spelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hoor.
Bij mijn jongste konden ze niet genoeg meiden vinden om een team te vormen dus gingen ze samen met een andere vereniging die hetzelfde probleem hadden.
Twee avonden hier trainen en twee avonden daar (30 km verderop)
Ene thuiswedstrijd hier, andere thuiswedstrijd daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je misschien iets meer zeggen over welke regio, welke sport en welke leeftijd?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud zijn die kinderen?
Ik vind het nog wel een verschil tussen 7-jarigen of 16-jarigen.

Wat zeggen andere ouders van het team? Is er een ouderraad?
Want die zien nu ook hun weekends aan gort geschoten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik verwoord het niet goed merk ik. Ik bedoelde: is het gebruikelijk dat dit gebeurt zonder te onderzoeken of hier voldoende draagvlak voor is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kan vast.
Maar als je niet wil of het niet in jullie schema past: dan niet.

Zou voor mij verschil maken wat het is.
Als ze heel goed zijn zou ik bereid zijn er meer voor te doen dan als iets puur recreatief is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind zat ook op een sport waar er in de regio geen poule te maken was. Wij moesten ook regelmatig anderhalf uur rijden. Nu is ze ouder en zijn er meer teams binnen de leeftijdscategorie en nu zijn de wedstrijden op max 45min.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:09
Ik verwoord het niet goed merk ik. Ik bedoelde: is het gebruikelijk dat dit gebeurt zonder te onderzoeken of hier voldoende draagvlak voor is?
Hangt waarschijnlijk ook voor een stuk af van de grootte van de club.

Bij een grote club met meer dan genoeg leden zullen ze 't probleem niet zien.
Als er een paar leden afvallen hierdoor ... pech gehad voor die leden.

Bij een kleinere club kan je misschien wel nog van je laten horen.
Als straks het halve team stopt moeten ze ook uit competitie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Tjsa, hier heb je na elke periode een herindeling en dan worden ook niet iedere keer alle ouders geconsulteerd met de vraag of ze het er wel mee eens zijn.

Ik snap het ook niet helemaal; heb je kind op sport gedaan onder de voorwaarde dat er niet meer dan een half uur reistijd zou zijn?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:09
Ik verwoord het niet goed merk ik. Ik bedoelde: is het gebruikelijk dat dit gebeurt zonder te onderzoeken of hier voldoende draagvlak voor is?
Wij krijgen het wedstrijdschema ruim op tijd. Is je probleem dat je vindt dat dit besproken had moeten worden of gaat het om de afstanden/wedstrijden?

Stel de vraag bij het bestuur hoe de besluitvorming tot stand is gekomen. Zit er niemand vanuit de jeugd in het bestuur?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:09
Ik verwoord het niet goed merk ik. Ik bedoelde: is het gebruikelijk dat dit gebeurt zonder te onderzoeken of hier voldoende draagvlak voor is?

Ja, sportverenigingen en sportbonden zijn over het algemeen niet zo sterk met overleg onder de leden.
It won't stop until you wise up
De meesten uit het team zijn rond de 15/16. Volgens kind was niemand er echt enthousiast over, ze zien hun hele weekenddag al naar de maan gaan. :lol:

Niveau: zeer recreatief. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:13
De meesten uit het team zijn rond de 15/16. Volgens kind was niemand er echt enthousiast over, ze zien hun hele weekenddag al naar de maan gaan. :lol:

Niveau: zeer recreatief. ;)
Bij 15- à 16-jarigen zou ik het ook onhandig vinden naar bijvoorbeeld baantjes.

Valt natuurlijk geen pijl op te trekken en totaal niets te plannen als ze elke week op een ander moment wedstrijd hebben.
En de ene keer zaterdag om 16u en het volgende week zondag om 10u.

Ik zou kind niet verbieden te stoppen of een andere club / hobby te zoeken :-).
En gezien de leeftijd zou ik kind eventueel ook aanzetten zelf haar ongenoegen te vertellen aan de trainer / hogerhand.
Het is misschien een voldongen feit, maar ze mogen best wel horen dat het totaal onpraktisch is.
wissewis wijzigde dit bericht op 03-01-2024 20:19
15.14% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat maakt het ook weer anders; bij een zeer recreatief ingesteld team is er onder de spelers vaak ook weinig motivatie om zo’n eind te rijden en dan snap ik dat de ouders er ook geen zin in hebben…

Maar als ik het zo lees is al een voldongen feit en zit er niks anders op dan het seizoen maar uit te spelen op deze manier, of stoppen maar dan wordt er helemaal niet meer gesport en voor een teamsport vind ik halverwege het seizoen stoppen ook niet zo chic
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:13
De meesten uit het team zijn rond de 15/16. Volgens kind was niemand er echt enthousiast over, ze zien hun hele weekenddag al naar de maan gaan. :lol:

Niveau: zeer recreatief. ;)
Zomaar een team uit de competitie halen kan een vereniging een flinke boete opleveren omdat de andere verenigingen er de dupe van zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
03-01-2024 20:18
Zomaar een team uit de competitie halen kan een vereniging een flinke boete opleveren omdat de andere verenigingen er de dupe van zijn.
Dat ook inderdaad; voor die boete kun je heel wat keren heen en weer rijden
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
03-01-2024 20:17
Bij 15- à 16-jarigen zou ik het ook onhandig vinden naar bijvoorbeeld baantjes.

Valt natuurlijk geen pijl op te trekken en totaal niets te plannen als ze elke week op een ander moment wedstrijd hebben.
En de ene keer zaterdag om 16u en het volgende week zondag om 10u.

Ik zou kind niet verbieden te stoppen of een andere club / hobby te zoeken :-).
En gezien de leeftijd zou ik kind eventueel ook aanzetten zelf haar ongenoegen te vertellen aan de trainer / hogerhand.
Natuurlijk valt daar wel omheen te plannen.
Het wedstrijdrooster is namelijk al maanden van tevoren bekend.
En in veel gevallen zelfs al voor het hele seizoen.
Hier ook sporten waarvan niet veel clubs in de regio zijn. Zouden ze op voetbal zitten dan zit er op elke straathoek zowat een club, dat is nu echter totaal niet het geval.

Betekend elk weekend om en om thuis en uit met een enkele reistijd tot 1,5 uur en wisselend op zaterdag of zondag en ook wisselende tijden 11.00/13.00/15.00/17.00 uur.

Je mag best weten dat wij hier not amused over zijn. De club kan er niets aan doen, de kinderen vinden de sport geweldig en zijn fanatiek. Wij gaan er tot dusverre in mee.


Bespreek het in de club/ met andere ouders. Samen reizen een optie?
granny71 schreef:
03-01-2024 20:18
Zomaar een team uit de competitie halen kan een vereniging een flinke boete opleveren omdat de andere verenigingen er de dupe van zijn.
Nou, er zijn dus twee teams halverwege het seizoen uit de competitie gestapt, waardoor er nu een probleem is ontstaan voor de overgebleven teams, want: te weinig deelnemende clubs om de competitie overeind te houden. Dus daar heeft ‘onze’ club geen aandeel in.
eckano schreef:
03-01-2024 20:18
Dat maakt het ook weer anders; bij een zeer recreatief ingesteld team is er onder de spelers vaak ook weinig motivatie om zo’n eind te rijden en dan snap ik dat de ouders er ook geen zin in hebben…

Maar als ik het zo lees is al een voldongen feit en zit er niks anders op dan het seizoen maar uit te spelen op deze manier, of stoppen maar dan wordt er helemaal niet meer gesport en voor een teamsport vind ik halverwege het seizoen stoppen ook niet zo chic
Eens, dat gaan we ook echt niet doen. Denk inderdaad maar gewoon kijken hoe het de club en het team bevalt en dan zullen we wel zien of ze volgend seizoen in deze competitie door blijven spelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jottum schreef:
03-01-2024 20:22
Nou, er zijn dus twee teams halverwege het seizoen uit de competitie gestapt, waardoor er nu een probleem is ontstaan voor de overgebleven teams, want: te weinig deelnemende clubs om de competitie overeind te houden. Dus daar heeft ‘onze’ club geen aandeel in.
Dat maakt niets uit.
De kosten zijn al gemaakt en de reserveringen ook.
Voor het terugtrekken uit de competitie staat een vast boetebedrag.
Of je nu de derde of het eerste team bent dat eruit stapt maakt niets uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dit is niet heel raar.

Ze willen sowieso competitie spelen.
Nou kun je een 'onderzoek naar draagvlak' doen maar er zijn gewoon niet veel opties.
En wat wil je dan? Een inspraakronde waarin iedere individuele ouder gaat aangeven hoe het in zijn weekendschema past?

Een club sluit zich aan bij een competitie. En dat is gewoon een gegeven, die schikt zich écht niet naar jouw zaterdagschema. En er zijn geen dozijn competities om uit te kiezen. Het is geen keuzemenu.

Dus je kunt heel veel inspreken maar er is waarschijnlijk maar één optie en het schema ligt al vast.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
03-01-2024 20:30
Ja dit is niet heel raar.

Ze willen sowieso competitie spelen.
Nou kun je een 'onderzoek naar draagvlak' doen maar er zijn gewoon niet veel opties.
En wat wil je dan? Een inspraakronde waarin iedere individuele ouder gaat aangeven hoe het in zijn weekendschema past?

Een club sluit zich aan bij een competitie. En dat is gewoon een gegeven, die schikt zich écht niet naar jouw zaterdagschema. En er zijn geen dozijn competities om uit te kiezen. Het is geen keuzemenu.

Dus je kunt heel veel inspreken maar er is waarschijnlijk maar één optie en het schema ligt al vast.
Het is toch niet heel raar gedacht van mij om e.e.a. op voorhand te peilen? Stel dat nou blijkt dat eigenlijk bijna niemand dit ziet zitten en straks het team ophoudt te bestaan omdat die gasten er geen zin meer in hebben en de ouders het qua tijd en geld niet kunnen opbrengen? Dan hadden ze dat beter eerder kunnen weten. ;) Want er zijn inderdaad maar twee opties: of dit, of einde team.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven