Wanneer heb je wandelschoenen nodig?

09-01-2021 12:19 114 berichten
Ik loop regelmatig een rondje, zo tussen de 3 en 8 km afhankelijk van de tijd die ik heb. Dat doe ik op mn gewone schoenen of op mijn hardloopschoenen.

Maar wanneer heb je nou wandelschoenen nodig? Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn hardloopschoenen niet waterdicht zijn dus dat is soms een tikje onhandig met weer zoals nu. Zijn wandelschoenen dat wel?

Plus: ik vind wandelschoenen lelijk en prijzig :mrgreen:

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Wandelschoenen zijn er voornamelijk vanwege terrein en omdat ze gewoon betere zijn voor je voeten qua ondersteuning.

Je kan heus wel wandelen op gympen maar als je het regelmatig doet kan dat slecht zijn voor je voeten omdat ze niet de juiste ondersteuning bieden waardoor je last kan krijgen van overbelaste spieren en pezen.

Hier staan alle goede redenen: https://www.antilopeoutdoor.nl/lp/waarom-wandelschoenen

En uit eigen ervaring, wandelschoenen gaan veel langer mee. Normale schoenen heb ik in 3 maanden tot de zool versleten. Wandelschoenen gaan een aantal jaar mee en zijn daarom juist die prijs waard.

En wandelen doe je niet voor de mooi. Dan stel je de verkeerde prioriteiten.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
11-01-2021 11:00
Wandelschoenen zijn er voornamelijk vanwege terrein en omdat ze gewoon betere zijn voor je voeten qua ondersteuning.

Je kan heus wel wandelen op gympen maar als je het regelmatig doet kan dat slecht zijn voor je voeten omdat ze niet de juiste ondersteuning bieden waardoor je last kan krijgen van overbelaste spieren en pezen.

Hier staan alle goede redenen: https://www.antilopeoutdoor.nl/lp/waarom-wandelschoenen
Wel een beetje: Wij van WC-eend. :biggrin:
En er is natuurlijk wel een verschil tussen gewone sneakers, hardloopschoenen of wandelschoenen. Maar ook in elke categorie zit verschil. Zo is de ene sneaker de andere niet en de ene hardloopschoen de andere niet.

Trailschoenen zijn geschikt voor ruw terrein (ik vind ze niet lekker lopen op asfalt, zijn echt voor in het bos en zo), ze hebben veel meer profiel, zijn steviger qua materiaal, soms waterdicht. Maar zijn wel weer flexibeler dan een gewone wandelschoen en zorgen voor meer demping want je landt harder als je hardloopt. Door de flexibilteit en de dunnere zool is het een goed compromis voor mensen die wel meer profiel willen, de flexibiliteit willen bewaren en geen zware schoen willen.

(Op mijn hardloopschoenen loop ik tussen de 700-900 km, dat is ongeveer 1 jaar. Dan wordt de demping minder en daardoor voor mij minder geschikt voor hardlopen, maar gaan ze nog wel 1-2 jaar mee qua wandelen.)

Het blijft persoonlijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dit soort paden al dan niet zonder leuning zijn ook 'leuk' als je geen goede wandelschoenen hebt. Ik had op vakantie een wandeling op het programma staan en de trail was dus meestal met zulke paden en een paar bruggen en trappen. Ben zelfs met wandelschoenen afgehaakt want ik vond het te pittig.
Afbeelding
Prachtige foto's van mooie wandelgebieden waar we nu helaas niet naartoe mogen :'(


Ook in Nederland vind ik wandelschoenen fijn. Bij dit soort wandelingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En bij mijn dagelijkse rondje met de hond, aangezien 'mijn' bos er nu zo uit ziet @(

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
11-01-2021 10:55
En juist daarom zijn ze zo fijn. Ze hebben het comfort en de demping van een hardloopschoen en zijn net zo licht, maar ze bieden steun omdat ze hoger zijn, ze zijn waterdicht door de goretex en hebben een outdoorzool die heel veel grip biedt. Als ze vies zijn spoel je ze af onder de kraan en dan zijn ze binnen een uurtje droog. En je hoeft er niks aan te onderhouden.
Het beste van twee werelden, zeg maar. Ik vind mijn The North Face schoenen letterlijk een verademing voor mijn voeten.

Prachtig vakwerk hoor, die oerdegelijke leren Meindls en Lowa's en Hanwags, maar het kan tegenwoordig echt beter en comfortabeler. Zeker voor een nat en plat land als Nederland.
Maar hoe flexibeler de zool is hoe sneller hij slijt en hoe minder steun ze geven. De stevigheid van een schoen komt voor het grootste deel uit de zool. En ze slijten echt sneller dan lederen schoenen.
Als je dan nu op een hardloopschoen wandelt en je wil een wandelschoen kopen, dan zou ik zeker niet voor een tnf, jw of Haglofs gaan.
Almdudler schreef:
11-01-2021 15:33
Maar hoe flexibeler de zool is hoe sneller hij slijt en hoe minder steun ze geven. De stevigheid van een schoen komt voor het grootste deel uit de zool. En ze slijten echt sneller dan lederen schoenen.
Als je dan nu op een hardloopschoen wandelt en je wil een wandelschoen kopen, dan zou ik zeker niet voor een tnf, jw of Haglofs gaan.
Mijn voeten zijn kerngezond en hebben echt niet een heleboel steun nodig om door het platte Nederland te lopen. Ik vind al die onnodige steun en stevigheid alleen maar beknellend. Doe mij maar liever licht en luchtig.
Dat ze sneller slijten zal best, maar ik loop liever 1000 km lekker, dan 1500 op een compromis.
Ook Lowa heeft tegenwoordig een bijna gymschoenachtige synthetische lijn, dus ook daar begint het kwartje langzaam te vallen.

En zoals je hier kunt lezen, is het voor iedereen verschillend wat ze lekker vinden lopen. En dat is lang niet altijd de ouderwetse leren wandelschoen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-01-2021 11:37
Dit soort paden al dan niet zonder leuning zijn ook 'leuk' als je geen goede wandelschoenen hebt. Ik had op vakantie een wandeling op het programma staan en de trail was dus meestal met zulke paden en een paar bruggen en trappen. Ben zelfs met wandelschoenen afgehaakt want ik vond het te pittig.
Afbeelding
Mooi pad, alleen als het water over het pad loopt, vind ik dit niet zo grappig. Geheid dat ik een keer een natte voet haal. En als ze gewoon nat worden door de regen, dan is dat niet erg, maar zo'n nat voetje is altijd weer even koud. Brrrrrrr...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
11-01-2021 16:09
Mooi pad, alleen als het water over het pad loopt, vind ik dit niet zo grappig. Geheid dat ik een keer een natte voet haal. En als ze gewoon nat worden door de regen, dan is dat niet erg, maar zo'n nat voetje is altijd weer even koud. Brrrrrrr...


Maar met goretex wandelschoenen haal je geen natte voet toch? Ik vind dat juist zo ideaal. En de zolen van mijn Meindls hebben ook betere grip op natte stenen dan de zolen van mijn andere schoenen (incl hardloopschoenen).
In de zomer als het terrein droog is, zijn hardloopschoenen voldoende.

Als het nat, koud of heuvelig is, is een profielzool en goretex wel prettig. Wat daar dan voor schoen omheen zit, is een kwestie van voorkeur. Ik ben wel blij dat dat tegenwoordig niet meer automatisch model zware leren bergschoen is.
Ik heb wel vijf paar versleten, en wat mij betreft is dat wel iets van vroeger. In die wandelwinkels blijven ze die dingen maar als de heilige graal aanprijzen, ook voor kleine stukjes, maar ik zou ook echt eens wat anders passen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
11-01-2021 16:16
Maar met goretex wandelschoenen haal je geen natte voet toch? Ik vind dat juist zo ideaal. En de zolen van mijn Meindls hebben ook betere grip op natte stenen dan de zolen van mijn andere schoenen (incl hardloopschoenen).
Nee, met mijn goretex wandelschoenen ging ik gewoon op mijn plaat op gladde paden/rotsige paden. Ik heb geloof ik ook Meindls. Maar omdat ik niet voel waar ik mijn voeten neerzet, zette ik ze vaak verkeerd neer, waardoor ik makkelijker weggleed/zwikte en zo. Wel droge voeten als ik door het water ging, dat wel. Ook zweetvoeten, dat ook. :biggrin:

Tijdens mijn laatste reis dus 22 km in de regen, één keer weggegleden op hetzelfde punt waar mijn medewandelaars met wandelschoenen weggleden. Was gewoon een rotplek. :hihi:

Maar ook eens een vrij stijle droge rotshelling opgemoeten, dan ging met hardloopschoenen makkelijker doordat de zolen flexibeler waren. Ik kon op mijn voorvoet lopen. De wandelaars met wandelschoenen dus niet. En aangezien ze nu al niet naar boven kwamen, als de helling nat was geweest, had geen van ons boven gekomen. Zo simpel was het. Ik doordat mijn schoenen misschien geen grip hadden, zij omdat de helling te stijl was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Momenteel heb ik halfhoge wandelschoenen, Meindl.
En hoewel deze me goed bevallen ben ik ook wel op zoek naar andere tips/ervaringen.

Ik ben op zoek naar halfhoge schoenen zonder gore-tex. Die wel veel steun geven bij de enkels.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
11-01-2021 11:37
Dit soort paden al dan niet zonder leuning zijn ook 'leuk' als je geen goede wandelschoenen hebt. Ik had op vakantie een wandeling op het programma staan en de trail was dus meestal met zulke paden en een paar bruggen en trappen. Ben zelfs met wandelschoenen afgehaakt want ik vond het te pittig.
Afbeelding
Dit soort paden loop ik in de zomer gewoon op mijn Toms :mrgreen: in de winter op laarzen, zeker als het nat is. Ik hou ervan om gewoon overal doorheen te kunnen banjeren qua modder en water, zonder natte voeten te krijgen.
Maar ik wandel het liefst gewoon op mijn dagelijkse schoenen door dit soort bossen :)
Alle reacties Link kopieren
-KoekieMonster- schreef:
23-02-2021 00:53
Momenteel heb ik halfhoge wandelschoenen, Meindl.
En hoewel deze me goed bevallen ben ik ook wel op zoek naar andere tips/ervaringen.

Ik ben op zoek naar halfhoge schoenen zonder gore-tex. Die wel veel steun geven bij de enkels.
Meindl Ohio
Hanwag Canyon
Lowa Renegade LL

Maar als je Meindl goed zit, dan heb je hoogstwaarschijnlijk een brede voet en zul je weer op Meindl uitkomen.
Hoe steviger/stugger de zool, des te meer steun de schoen in z'n totaliteit geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel echt heel veel op wandelschoenen en dan meestal ook nog eens wandelschoenen tot over mijn enkels. Ik vind het handig in natuurgebieden, dan hoef ik niet 'om plassen heen te laveren' of dat soort ongein. Ze zijn waterdicht en het is geen probleem wanneer ze vies worden. Doordat ze hoog zijn, stroomt het water ook aan de bovenkant niet naar binnen als een plas wat dieper uitvalt. Los daarvan vind ik het fijn dat ze mijn enkels beschermen. Dan zijn ongelijke paden (of dat nou door de modder, de boomwortels of de stenen is) ook geen probleem.
Voor hoogzomer heb ik lage, lichte en niet-waterdichte wandelschoenen (wel snel drogend).

Mijn middagrondje door de buurt doe ik gewoon op gympen. Ik vind wandelschoenen minder lekker zitten op asfalt.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven