Sport
alle pijlers
Wat is het verschil tussen sporten en bewegen?
donderdag 20 juni 2024 om 10:06
Naar aanleiding van een ander topic: wanneer noem jij iets sporten en wanneer noem je het bewegen? Het viel me op dat mensen daar een onderscheid maken, maar ik vind het niet zo duidelijk. Is wandelen bewegen en hardlopen sporten? En zwemmen, is dat sporten of bewegen? En waarom heet een potje tennis sporten en een stukje fietsen bewegen? Waar leg jij de grens? Hoogte van de hartslag? En maakt het wat uit?
The impossible just takes a little longer.
donderdag 27 juni 2024 om 09:23
Ja met de leeftijd merk je het wel.
Voor mij zit het ook in de trap kunnen pakken zonder buiten adem te zijn, een sprintje naar de trein kunnen trekken zonder gelijk helemaal bezweet te zijn, een lange wandeling goed vol houden en niet gelijk helemaal gesloopt zijn. En hoe ouder je wordt, hoe belangrijker ik het vind om een beetje fit te blijven.
Ik geloof ontzettend in bewegen, en helemaal in de combinatie met sporten.
Voor mij zit het ook in de trap kunnen pakken zonder buiten adem te zijn, een sprintje naar de trein kunnen trekken zonder gelijk helemaal bezweet te zijn, een lange wandeling goed vol houden en niet gelijk helemaal gesloopt zijn. En hoe ouder je wordt, hoe belangrijker ik het vind om een beetje fit te blijven.
donderdag 27 juni 2024 om 09:25
Inderdaad, die dagelijkse dingen wil je gewoon kunnen blijven doen. Ik hoef geen marathon te kunnen lopen, maar dat sprintje voor die ene trein is toch wel fijn. En dat ik uit bed kom zonder dat alles stijf is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 27 juni 2024 om 09:28
Inderdaad! Want met te weinig beweging krijg je sneller last van kwaaltjes. Ouder wordt je sowieso,ongeacht hoeveel je beweegt,sport en hoe gezond je ook eet. Maar zoals velen en ik al schreven zo kan je met de juiste combinatie de kans op kwaaltjes uitstellen en verkleinen.
Maar ook voor jonge mensen is sporten goed. Er zijn er ook veel die te maken hebben met een burn-out. Is dan wel geen ouderdom maar zorgt voor veel moeheid en weinig energie.
Interessant onderwerp!
Je pense donc je suis
donderdag 27 juni 2024 om 09:34
Ik denk zeker dat sporten goed is voor jonge mensen. Sporten is sowieso enorm goed voor het mentale aspect, maar ook voor je fysiek. Ook bij jonge mensen heb je fitte en minder fitte mensen.
Bovendien geloof ik heel erg dat als je op jonge leeftijd een gewoonte maakt van sporten, dat deze gewoonte makkelijker bij je blijft op latere leeftijd en het dan dus makkelijker is om te blijven sporten ipv te moeten beginnen.
Bovendien geloof ik heel erg dat als je op jonge leeftijd een gewoonte maakt van sporten, dat deze gewoonte makkelijker bij je blijft op latere leeftijd en het dan dus makkelijker is om te blijven sporten ipv te moeten beginnen.
donderdag 27 juni 2024 om 09:36
care_,ik ook. Maar is het niet ook zo dat je 80% uit voeding haalt en 20% uit beweging/sporten? Die 20 % zijn dan wel ondersteunend uiteraard en een combi van beide is het beste. Fit zijn heb ik altijd belangrijk gevonden en het is ook zo zoals je schrijft. Soms zie ik de tram in de verte eraankomen en dan moet ik snel zijn om deze nog te kunnen pakken. Het lukt dus zonder meteen buiten adem te geraken.care_ schreef: ↑27-06-2024 09:23Ja met de leeftijd merk je het wel.
Je pense donc je suis
donderdag 27 juni 2024 om 09:39
Jong geleerd is oud gedaan. Mijn vader motiveerde ons altijd om veel te gaan sporten. Hij was zelf sportleraar. Op zondag gingen we vroeger vaak veel wandelen.
Bij mij op de sportschool zitten er een aantal mensen met een burn-out en juist de leeftijdsgroep 20+-60+...mensen die werken.
Bij mij op de sportschool zitten er een aantal mensen met een burn-out en juist de leeftijdsgroep 20+-60+...mensen die werken.
Je pense donc je suis
donderdag 27 juni 2024 om 09:44
Klopt - maar met die cijfers heb je het vooral over afvallen/op gewicht blijven.
In deze context had ik het vooral over conditie. Iemand die veel beweegt en sport, met een ongezond voedingspatroon is in deze context fitter dan iemand die heel gezond eet, maar alles met de auto doet, veel zit en niet sport. Je kan nog zoveel broccoli eten, maar dan hijg je nog steeds boven aan die trap.
Natuurlijk is de combi (voeding + beweging) het beste.
In deze context had ik het vooral over conditie. Iemand die veel beweegt en sport, met een ongezond voedingspatroon is in deze context fitter dan iemand die heel gezond eet, maar alles met de auto doet, veel zit en niet sport. Je kan nog zoveel broccoli eten, maar dan hijg je nog steeds boven aan die trap.
Natuurlijk is de combi (voeding + beweging) het beste.
donderdag 27 juni 2024 om 16:06
Ja, dat is voor mij inmiddels ook misschien wel de belangrijkste motivatie: in het dagelijks leven dingen (blijven) kunnen. Sjouwen, in de tuin werken, potten opendraaien, soepel de trap af, betere balans, minder snel blessures en minder kans op vallen. Dat zijn allemaal dingen die sinds de overgang opeens relevant zijn geworden. Dat strakke lijf, daar doe ik het niet meer voor. Ik train op dit moment in de sportschool tussen gespierde binkies van nog geen 20 en ik denk alleen maar: ik sta hier met mijn oude, uitgezakte lijf toch maar mooi, haha!
Een andere belangrijke motivatie is dat ik me gewoon heel lekker ga voelen van sporten en bewegen.
The impossible just takes a little longer.
donderdag 27 juni 2024 om 16:57
En zelfs bij dat geloof ik dat niet zo. Sommige mensen vinden het makkelijker om op hun eten te letten dan meer te gaan bewegen, dus dan komt dat verhaal van 80-20 ze wel goed uit. Maar als je ziet hoeveel mensen het dan tóch niet lukt, denk ik dat de verhouding heel anders ligt. Ik zie soms heel rare eetpatronen langskomen en mensen die van alles tellen, maar dus gewoon geen drol doen aan beweging - en dan lukt het niet nee. Duh, denk ik dan.
Bij mijzelf ligt de verhouding in ieder geval niet op 80-20. Bewegen ligt boven de 50 als ik iets wil afvallen. En dan vooral langdurig op duurtempo, geen quick fixes met een paar keer een gewichtje.
donderdag 27 juni 2024 om 17:14
Ik wil zelf ook gewoon fit blijven en ook energie hebben. Bij te weinig beweging ben ik ook moe. Sporten en bewegen vind ik erg leuk,zowel voor mijn gezondheid,mijn sociale leven en om in proportie te blijven. Ik ben erg blij met mijn sportschool want de sfeer is daar erg gezellig en leuke mensen.
Je pense donc je suis
donderdag 27 juni 2024 om 17:29
Ik zag laatst een filmpje van Trinny Woodall op Instagram over fit ouder worden. Ze was in gesprek met een vrouwelijke arts van eind 70 (Trinny is dacht ik 60) en de ultieme lakmoesproef voor vrouwen van 40+ was volgens die dokter dat je vanuit zittende houding (op de grond, dus op je billen) moet kunnen opstaan zonder je handen te gebruiken! Nou ben ik best fit, maar dat lukte mij dus echt niet!Lorem_Ipsum schreef: ↑27-06-2024 16:15Niet sportief zijn helpt ook niet als je valt, bijvoorbeeld. Je evenwicht bewaren en balans gaan er meteen op vooruit als je regelmatig sport en beweegt.
donderdag 27 juni 2024 om 17:33
Ik moet nu denken aan de vraag: Wie zet z'n auto zo dicht mogelijk bij de deur van de sportschool neer?
donderdag 27 juni 2024 om 19:11
Ik niet want daar staan er vaak al veel. Ook bij supermarkt, school, zwembad etc.ninanoname schreef: ↑27-06-2024 17:33Ik moet nu denken aan de vraag: Wie zet z'n auto zo dicht mogelijk bij de deur van de sportschool neer?
Ik parkeer altijd ver bij de ingang vandaan want daar heb ik vaak meer ruimte om de auto in het vak te zetten. En bij voorkeur ga ik op de fiets!
Maar die extra beweging is bijzaak geen hoofddoel.
donderdag 27 juni 2024 om 19:41
Als ik voorover buig en mijn knieen ga zitten dan lukt me dat wel.Claire45 schreef: ↑27-06-2024 17:29Ik zag laatst een filmpje van Trinny Woodall op Instagram over fit ouder worden. Ze was in gesprek met een vrouwelijke arts van eind 70 (Trinny is dacht ik 60) en de ultieme lakmoesproef voor vrouwen van 40+ was volgens die dokter dat je vanuit zittende houding (op de grond, dus op je billen) moet kunnen opstaan zonder je handen te gebruiken! Nou ben ik best fit, maar dat lukte mij dus echt niet!
Je pense donc je suis
donderdag 27 juni 2024 om 19:43
Ah zo! Ik snap wat je bedoelt en ga het uitproberen!MadameBijoux schreef: ↑27-06-2024 19:41Als ik voorover buig en mijn knieen ga zitten dan lukt me dat wel.
donderdag 27 juni 2024 om 19:45
donderdag 27 juni 2024 om 20:19
Mag je dan wel je voeten een klein beetje uit elkaar zetten en de bovenkant van je arm leunen op je knieën? Zo lukt het mij.MadameBijoux schreef: ↑27-06-2024 19:45Vind het wel een grappige oefening. Want zittend op je billen en proberen zo op te staan zonder je handen te gebruiken,ik weet niet hoeveel mensen dat lukt.
donderdag 27 juni 2024 om 21:03
Alleen door een beetje opzij te draaien en dan op dat been te leunen. Niet met gekruiste enkels. Ik ben daar niet lenig genoeg voor in mijn heupen. https://www.youtube.com/watch?v=nm7roKZX7Lc&t=370sClaire45 schreef: ↑27-06-2024 17:29Ik zag laatst een filmpje van Trinny Woodall op Instagram over fit ouder worden. Ze was in gesprek met een vrouwelijke arts van eind 70 (Trinny is dacht ik 60) en de ultieme lakmoesproef voor vrouwen van 40+ was volgens die dokter dat je vanuit zittende houding (op de grond, dus op je billen) moet kunnen opstaan zonder je handen te gebruiken! Nou ben ik best fit, maar dat lukte mij dus echt niet!
donderdag 27 juni 2024 om 21:16
Dat lijkt me niet heel goed voor je knieschijven.
In de filmpjes zie ik dat je ook je voeten gekruist neer moet zetten, dat maakt het moeilijker dan zoals ik het deed (plat op de kont met de voeten plat op de grond maar wel iets uit elkaar gespreid, dus niet vlak bij elkaar)
donderdag 27 juni 2024 om 22:15
zx123 schreef: ↑27-06-2024 16:57En zelfs bij dat geloof ik dat niet zo. Sommige mensen vinden het makkelijker om op hun eten te letten dan meer te gaan bewegen, dus dan komt dat verhaal van 80-20 ze wel goed uit. Maar als je ziet hoeveel mensen het dan tóch niet lukt, denk ik dat de verhouding heel anders ligt. Ik zie soms heel rare eetpatronen langskomen en mensen die van alles tellen, maar dus gewoon geen drol doen aan beweging - en dan lukt het niet nee. Duh, denk ik dan.
Bij mijzelf ligt de verhouding in ieder geval niet op 80-20. Bewegen ligt boven de 50 als ik iets wil afvallen. En dan vooral langdurig op duurtempo, geen quick fixes met een paar keer een gewichtje.
Dat kun jij wel niet geloven, maar toch ligt het echt veel dichter bij 80-20 dan bij 50-50 of zelfs omgekeerd zoals jij denkt voor jezelf.
Afgelopen week toevallig nog een presentatie van een sportarts hierover gehad. Kijk dit maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=AZ8u41ZoKnc
Coffee is never my cup of tea
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in