Wat is het verschil tussen sporten en bewegen?

20-06-2024 10:06 197 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic: wanneer noem jij iets sporten en wanneer noem je het bewegen? Het viel me op dat mensen daar een onderscheid maken, maar ik vind het niet zo duidelijk. Is wandelen bewegen en hardlopen sporten? En zwemmen, is dat sporten of bewegen? En waarom heet een potje tennis sporten en een stukje fietsen bewegen? Waar leg jij de grens? Hoogte van de hartslag? En maakt het wat uit?
The impossible just takes a little longer.
Avena schreef:
20-06-2024 20:34
Wat is DOMS?
Delayed Onset Muscle Soreness

Moest het ook Googlen toen ik het las. Ik zit niet zo in die sporttermen. Ken ook geen enkele spier en toen ik eens advies vroeg in de sportschool kwamen de meteen met allerlei termen en spieren aanzetten en begrepen gewoon niet dat ik daar niet bekend mee ben.
@Lorem_Ipsum, dank! :proud:
Avena schreef:
20-06-2024 20:38
Het hangt natuurlijk nogal van de snelheid af, maar ik heb dus ook het idee dat zwemmen over het algemeen intensiever is dan wandelen. En het heeft allebei natuurlijk zijn voordelen. Wandelen is bijvoorbeeld goed voor je botten en met zwemmen train je niet alleen je benen, maar ook je rug en armen.
Ah, dus de afwisseling in zwemmen, wandelen en fietsen in dan misschien zo gek nog niet. ;) Ook al ziet het er voor een buitenstaander misschien uit alsof het niet zoveel met bewegen te maken heeft. Gaat erom wat je zelf kan geven denk ik. Snelheid meet/weet ik overigens niet, verbeteren in aantal km of baantjes is ook niet mijn primaire doel.

Vraag aan meer ervaren zwemmers of kenners van het lichaam: op de rug zwemmen zal denk ik zelden sneller gaan dan op de buik, toch lijkt het gevoelsmatig minder moeite te kosten. Waar ligt dit aan?
Olea schreef:
21-06-2024 15:43
Ah, dus de afwisseling in zwemmen, wandelen en fietsen in dan misschien zo gek nog niet. ;) Ook al ziet het er voor een buitenstaander misschien uit alsof het niet zoveel met bewegen te maken heeft. Gaat erom wat je zelf kan geven denk ik. Snelheid meet/weet ik overigens niet, verbeteren in aantal km of baantjes is ook niet mijn primaire doel.

Vraag aan meer ervaren zwemmers of kenners van het lichaam: op de rug zwemmen zal denk ik zelden sneller gaan dan op de buik, toch lijkt het gevoelsmatig minder moeite te kosten. Waar ligt dit aan?

Ja, afwisseling is altijd goed! Je gebruikt toch bij wandelen, fietsen en zwemmen weer net andere spieren en sowieso houdt het het leuk, toch?

Bedoel je rugslag (dus alleen benen) of rugcrawl? Bij die eerste kun je natuurlijk lekker uitdrijven. En sowieso hoef je op je rug je hoofd niet omhoog te houden.
Avena schreef:
21-06-2024 17:31
Ja, afwisseling is altijd goed! Je gebruikt toch bij wandelen, fietsen en zwemmen weer net andere spieren en sowieso houdt het het leuk, toch?

Bedoel je rugslag (dus alleen benen) of rugcrawl? Bij die eerste kun je natuurlijk lekker uitdrijven. En sowieso hoef je op je rug je hoofd niet omhoog te houden.
Nee, geen crawl. Ivm lenzen doe ik liever geen crawls, maar alleen de rugslag en schoolslag. Maar die laatste kan ik soms dus best als intensief ervaren, ook voor de nek inderdaad, en dan doe ik soms ook sommige stukjes op de rug, omdat dat de armen en de nek ontlast. Snelheid heb ik er nooit mee gemeten, ik kan me niet voorstellen dat het sneller is, ontspannender wel.
Als je een vrouw bent, kost drijven op de rug je nauwelijks inspanning. (Mannen zakken eerder met hun benen.) Je ligt dan veel horizontaler dan op je buik, waar je ook nog wat energie moet besteden aan niet verticaal te komen. Dus alleen de voortbeweging op je rug kost je energie.
Olea schreef:
21-06-2024 15:43

Het gaat niet sneller idd, want de slag is veel minder efficiënt.
Minder moeite, misschien ook omdat je makkelijker ademhaalt? :lol: Maar ik geef toe dat als ik rustiger wilde zwemmen, ik een baan rugcrawl deed. Maar omdat het een minder efficiënte slag is, kost het wel meer moeite om aan de andere kant te komen.
Dus ik denk eerder dat als jij op je rug gaat zwemmen, dat je dat niet met even veel inzet doet, waardoor het makkelijker voelt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Avena schreef:
20-06-2024 20:23
Leuk al die verschillende definities. Ik denk dat ik mee ga met de mensen die zeggen dat er bij sport een competitief element komt kijken: wedstrijden tegen anderen of tegen jezelf: steeds een beetje beter/sterker/sneller willen worden.

Maar dat betekent dus zeker niet dat sporten beter is voor je lijf of meer verbranding oplevert. Dat hangt echt van de activiteit en de duur af.
Ik niet, want voor mij is dat totaal niet relevant.
Een compromis: een beweging waarbij een competitief component mogelijk is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
22-06-2024 15:37
Het gaat niet sneller idd, want de slag is veel minder efficiënt.
Minder moeite, misschien ook omdat je makkelijker ademhaalt? :lol: Maar ik geef toe dat als ik rustiger wilde zwemmen, ik een baan rugcrawl deed. Maar omdat het een minder efficiënte slag is, kost het wel meer moeite om aan de andere kant te komen.
Dus ik denk eerder dat als jij op je rug gaat zwemmen, dat je dat niet met even veel inzet doet, waardoor het makkelijker voelt.
Interessant. De armen krijgen bij enkelvoudige slag ook even een baan rust waardoor de slag daardoor (op dat moment) misschien ook als ontspannender voelt. Ik start er namelijk nooit mee, altijd redelijk tegen het einde als ik mijzelf probeer nog enkele baantjes meer te laten trekken. Al voelt het wel een beetje als cheaten ook. :-P
Olea schreef:
22-06-2024 15:42
Interessant. De armen krijgen bij enkelvoudige slag ook even een baan rust waardoor de slag daardoor (op dat moment) misschien ook als ontspannender voelt. Ik start er namelijk nooit mee, altijd redelijk tegen het einde als ik mijzelf probeer nog enkele baantjes meer te laten trekken. Al voelt het wel een beetje als cheaten ook. :-P
Dat is niet onwaarschijnlijk. :hyper:
dianaf schreef:
22-06-2024 15:39
Ik niet, want voor mij is dat totaal niet relevant.
Een compromis: een beweging waarbij een competitief component mogelijk is.

Haha, gaan we een definitie uitonderhandelen?

Het is in ieder geval interessant om uit alle interpretaties hier in het topic op te maken dat de scheidslijn nogal diffuus is. Daarom is het denk ik ook goed dat 'sporten en bewegen' steeds meer in één adem wordt genoemd. Ook in overheidscampagnes wordt het onderscheid volgens mij nauwelijks meer gemaakt. Daar kijken ze meer naar matige inspanning en intensieve inspanning. En daar is dan wel een vrij duidelijk criterium voor: de hoogte van de hartslag.
Bewegen is voor mij zwemmen,wandelen en fietsen. En sporten is voor mij cardio,
hardlopen en krachttraining. Ik doe alles even graag want ik hou van afwisseling.
Interessante discussie! Ik heb lang niet alles gelezen.
Je pense donc je suis
Nee, competitie in welke vorm dan ook speelt bij mij geen enkele rol bij sporten. Heb een hekel aan competitie of jezelf dwingen tot dingen. Daar ben ik echt totaal niet mee bezig, ook niet met mezelf. Ik heb sowieso geen greintje competitie in me, en ik haak ook juist sneller af als dat ergens bij komt kijken.

Bovendien zijn er heel veel competitieve dingen die geen sport zijn.

Overigens is de definitie van overheidscampagnes ook maar een interpretatie, met daarbij natuurlijk een belang.
Lorem_Ipsum schreef:
24-06-2024 06:46
Overigens is de definitie van overheidscampagnes ook maar een interpretatie, met daarbij natuurlijk een belang.

Welk belang? Anders dan zoveel mogelijk mensen aan het sporten/bewegen krijgen en daarmee uiteindelijk ook de zorguitgaven drukken?
Avena schreef:
24-06-2024 10:43
Welk belang? Anders dan zoveel mogelijk mensen aan het sporten/bewegen krijgen en daarmee uiteindelijk ook de zorguitgaven drukken?
Nee, zo bedoelde ik het belang niet, gewoon een belang dat de boodschap aankomt en het voor iedereen enigszins duidelijk is wat bedoeld wordt.

Een communicatiebelang.
Avena schreef:
23-06-2024 14:37
Haha, gaan we een definitie uitonderhandelen?

[...]
:biggrin:
Avena schreef:
24-06-2024 10:43
Ik denk dat ze in zo'n campagne de norm ook niet te hoog gaan zetten omdat dit demotiverend is. Het moet wel haalbaar zijn. Vergeet niet dat deze campagne niet is voor de mensen die toch al veel/regelmatig bewegen/sporten, maar juist voor de mensen die dat niet doen. En 30 minuten in een dag stoppen is haalbaarder dan 60 minuten.
Ik weet niet zeker of het een kwestie is van de lat lager leggen. Ik denk eigenlijk dat veel vormen van dagelijkse beweging zelfs effectiever kunnen zijn dan sporten.

Sowieso is volgens mij al aangetoond dat voor mensen met een kantoorbaan regelmatig even opstaan en bewegen een positiever effect heeft op de gezondheid dan 5 dagen achter je PC zitten en 2 avonden naar de sportschool. Dus iemand die naar zijn werk fietst, op het werk de trap neemt in plaats van de lift en even bij een collega langsloopt in plaats van een appje of een mailtje, is waarschijnlijk gezonder bezig dan iemand met diezelfde kantoorbaan die 2x per week sport.

Daarbij zijn er natuurlijk genoeg vormen van dagelijkse beweging die (bijvoorbeeld uitgedrukt in METs) net zo intensief kunnen zijn als sommige sporten. Van tuinieren tot houthakken tot klussen tot allerlei actieve beroepen. En tot slot is dagelijkse beweging veel laagdrempeliger en makkelijker in te passen dan ergens naartoe moeten, omkleden, sporten, omkleden/douchen en weer naar huis.
Waar merk je aan of de sport en/of beweging die je in acht neemt voldoende is om gezond te zijn en blijven? Voor zover je daar dus invloed op hebt, het krijgen van aan ziekte die buiten je macht ligt tel ik hierbij uiteraard niet mee.
Dat weet je natuurlijk niet precies, maar je merkt het denk ik wel aan hoe fit je je voelt. Ik heb zelf een indicatie doordat mijn fitbit mijn stappen en 'zoneminuten' aangeeft (verhoogde hartslag).

Maar sowieso leveren sport en bewegen natuurlijk geen garantie om gezond te blijven.
Avena schreef:
24-06-2024 11:48
Ik weet niet zeker of het een kwestie is van de lat lager leggen. Ik denk eigenlijk dat veel vormen van dagelijkse beweging zelfs effectiever kunnen zijn dan sporten.

Sowieso is volgens mij al aangetoond dat voor mensen met een kantoorbaan regelmatig even opstaan en bewegen een positiever effect heeft op de gezondheid dan 5 dagen achter je PC zitten en 2 avonden naar de sportschool. Dus iemand die naar zijn werk fietst, op het werk de trap neemt in plaats van de lift en even bij een collega langsloopt in plaats van een appje of een mailtje, is waarschijnlijk gezonder bezig dan iemand met diezelfde kantoorbaan die 2x per week sport.

Daarbij zijn er natuurlijk genoeg vormen van dagelijkse beweging die (bijvoorbeeld uitgedrukt in METs) net zo intensief kunnen zijn als sommige sporten. Van tuinieren tot houthakken tot klussen tot allerlei actieve beroepen. En tot slot is dagelijkse beweging veel laagdrempeliger en makkelijker in te passen dan ergens naartoe moeten, omkleden, sporten, omkleden/douchen en weer naar huis.
Daarom spreekt de overheid dus ook over sporten en/of bewegen. Niet dat je persé moet “sporten”, maar wel bewegen, want veel mensen zitten de hele dag achter hun bureau en in hun auto.

Het laagdrempelige zit er dus in om sommige mensen niet af te schrikken met allerlei praat over sporten, waar gewoon wat vaker de fiets of trap pakken ook al helpt.

Daarom heeft een dergelijke boodschap er belang bij het niet al teveel op de pure sport-kant te richten. Maar meer om duidelijk te maken dat hele dagelijkse vormen van beweging ook goed zijn.
zoals de arts van mijn nicht zei: stop eens met sporten en ga eens bewegen in je dagelijks leven.

zo zie ik het onderscheid ook wel.

een uur knallen in de sportschool, of eigenlijk alles zonder apart doel=sport. naar de winkel lopen/fietsen ipv met de auto, met de trap ipv de ligt en boodschappen sjouwen=bewegen.

ga je weer overdrijven dan wordt het sport: wandelen > vierdaagse
En doooooor!
Juist die combinatie van sporten en bewegen vind ik leuk. Ook fijn dat er zoveel manieren zij. Lekker wandelen in de natuur met MonsieurBijoux of een vriendin-ik kan niet zonder. Maar ook het sporten vind ik erg leuk,dit ook omdat er zoveel leuke mensen daar komen de de sfeer goed is. Soms i.v.m. tijdgebrek moet ik het sporten inkorten en dan doe ik alleen 45 minuten krachttraining. Vaak ga ik er al wandelend naartoe,dat is ook al 2 x 25 minuten. Dat is dan wel geen sporten maar beweging en zeker niet minder effectief. Zwemmen vind ik af en toe ook leuk.
Je pense donc je suis
Olea schreef:
24-06-2024 13:07
Waar merk je aan of de sport en/of beweging die je in acht neemt voldoende is om gezond te zijn en blijven? Voor zover je daar dus invloed op hebt, het krijgen van aan ziekte die buiten je macht ligt tel ik hierbij uiteraard niet mee.
Je voelt vanzelf hoe het gaat wanneer je meer of minder doet.

Veel doen is geen garantie dat je nooit iets krijgt, maar de mensen die ik ken die nog veel trainen, krijgen minder vaak lichamelijke problemen die je zelf in de hand hebt, en zijn ook sneller hersteld van lichamelijke problemen die je niet zelf in de hand hebt. Hun conditie en soepelheid zijn gewoon beter. Die breken iets en blijven met de andere lichaamsdelen gewoon doorbewegen, zeg maar, en iedereen herstelt ook sneller.
Olea schreef:
24-06-2024 13:07
Ik denk dat je dit het beste merkt als je begint of juist stopt. :lol:

Als je begint en het gaat lekker dan merk je dat je fitter wordt of dat bepaalde handelingen beter gaan.
Ik heb periodes dat ik kleine balansoefeningen doe tijdens het tandenpoetsen. Op één been staan en zo. En ik merk dat als ik ga hardlopen, dat ongelijk terrein beter gaat, want met die oefeningen oefen ik allerlei kleine spieren en pezen. Dus minder vermoeiend en minder kans op blessures. Mijn moeder had een hele tijd dat als ze de trap op moest, dat ze helemaal buiten adem was. Het was best fijn toen ze naar de sportschool ging, dat ze gewoon zelf even naar boven kon lopen om iets te pakken. Dus het vergroot haar zelfstandigheid.

En qua stoppen, dat je dan merkt dat je achteruit gaat of ergens last van krijg. Als ik minder beweeg, word ik stijf en krijg klachten. Een hele dag op de bank met een dekentje films kijken en vragen om heel veel klachten (rug, nek, knie, heup enz). Naast dat ik dan slecht slaap.

De juiste dosering is een kwestie van aanvoelen, maar ook, niet altijd verder, sneller, zwaarder of harder willen en ook je rust nemen en alert te zijn op klachten. Ik heb bijvoorbeeld gisteren en eergisteren gezwommen. Ik voel dat mijn lijf wat moe is, dus vandaag ga ik niet.

Wat de beste combinatie is, is voor iedereen persoonlijk.
Als je veel doet kan je inderdaad de kans verkleinen dat je iets krijgt en omdat je
conditie goed is herstel je sneller. Geen rust nemen of dingen forceren vergroot de kans op blessures. Dus tussendoor rust nemen is ook belangrijk. Of een stapje terug als het erg warm is of als je net hersteld bent van een infectie door het trainen weer rustig op te bouwen.
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven