Wel of geen halve marathon gaan lopen?

24-09-2018 09:52 70 berichten
Ik wil graag de halve marathon gaan lopen van de CPC Loop Den Haag in maart volgend jaar, maar ik twijfel nog.

Ik ben nu bijna 2 jaar aan het hardlopen. Inmiddels kan ik sowieso tot 15 km lopen, maar mijn tempo is erg traag. Ik ben in de zomervakantie bij een sportarts geweest voor een inspanningstest en train nu met hartslagzones.

Mijn snelste tijden tot nu toe:
5 km: 34 min
10 km: 1:09 uur
15 km: 1:50 uur

Waarom zou ik die halve marathon gaan lopen?
- Ik denk dat ik het kan.
- Ik vind het leuk om lange stukken te lopen.
- CPC is een groot evenement, ik ben dan niet de enige die langzaam is.
- Ik kan tegelijk trainen voor deze halve marathon en ook aan mijn snelheid blijven werken?
- Nog tijd genoeg om te trainen.
- Als ik er volgend jaar niet voor ga, moet ik weer een jaar wachten.
- Deze halve marathon lijkt me erg tof.
- Ik train / loop graag in de kou!
- Wie zegt dat ik in 2020 wel ‘snel genoeg’ ben?
- Ik heb er zin in!

Waarom zou ik het niet doen?
- Ik kan nog geen 5 km binnen 30 min lopen of 10 km binnen een uur.
- Ik zal er minstens 2:35 uur over doen.
- Misschien toch maar eerst aan mijn snelheid werken?
- Het kan in 2020 ook weer, ik heb toch geen haast, ik kan me nu ook inschrijven voor de 10 km.
- Een jaar extra om eerst aan mijn snelheid te werken.

Wat vinden jullie?

Zal ik me inschrijven voor de halve marathon van de CPC Loop in maart 2019?

Totaal aantal stemmen: 49

Ga ervoor! (80%)
Doe het (nog) niet! (20%)
iets_perzik schreef:
24-09-2018 12:20
Nou dit vind ik dus een goed ‘tegen’argument. Ik heb laatst aan een klein plaatselijk 10 km wedstrijdje meegedaan. Het was warm en mijn eindtijd was 1:10 uur. Op zich niet superberoerd, maar binnen een halve km liep ik al helemaal alleen met niemand meer om me heen of in het zicht en na 6 km kreeg ik het ‘veegteam’ al achter me aan. Bij de finish stond al bijna niemand meer, iedereen was al onderweg naar huis. De anderen waren allemaal binnen het uur gefinished. Dat is toch een veel minder gezellige wedstrijdervaring dan bijvoorbeeld een kwart marathon Rotterdam, waar ruim een half uur na mij ook nog mensen over de finish bleven komen en de hele tijd overal volop lopers en publiek aanwezig waren.
Bij die kleine plaatselijke loopjes wordt het altijd veel sneller opgedoekt.

Limiet is 150 minuten, maar omdat niet iedereen tegelijk start loopt het wel langer door.

Bij CPC kom je echt niet bij een lege finish aan.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 12:00
Ja de laatste die-hards die nog op hun eigen bekende staan te wachten.
Elk jaar valt me op hoe treurig de sfeer is helemaal aan het wind.
(Ik fiets langs de route, en blijf altijd bij de finish tot de allerlaatste loper).
Die diehards moedigen iedereen aan, niet alleen hun loper.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee keer de CPC halve marathon gelopen en vond het een van de leukste races. Relatief heel veel publiek langs de lijn (maar weet niet hoe dat is als je tegen de limiet tijd aanzit, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat iedereen dan al weg is?) Zeker de eerste keer is het ook een hele goede boost voor je motivatie om gewoon te lopen om hem uit te lopen, zonder 'snel' te willen zijn of met specifieke tijd in gedachten.

Voor wat het waard is, de CPC is de race waarbij ik mijn twee snelste tijden heb gelopen, en ik hoor dat ook van anderen. Weet niet of dit ligt aan de periode (vaak fris maar niet super koud), de vele supporters, het parcours of gewoon toeval. Is het een optie om nog van afstand te wisselen? Dan zou je je eventueel ook voor de halve kunnen inschrijven en later de 10 lopen als je je niet zeker genoeg voelt, of juist andersom ;)
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
24-09-2018 12:20
Nou dit vind ik dus een goed ‘tegen’argument. Ik heb laatst aan een klein plaatselijk 10 km wedstrijdje meegedaan. Het was warm en mijn eindtijd was 1:10 uur. Op zich niet superberoerd, maar binnen een halve km liep ik al helemaal alleen met niemand meer om me heen of in het zicht en na 6 km kreeg ik het ‘veegteam’ al achter me aan. Bij de finish stond al bijna niemand meer, iedereen was al onderweg naar huis. De anderen waren allemaal binnen het uur gefinished. Dat is toch een veel minder gezellige wedstrijdervaring dan bijvoorbeeld een kwart marathon Rotterdam, waar ruim een half uur na mij ook nog mensen over de finish bleven komen en de hele tijd overal volop lopers en publiek aanwezig waren.

Dan zou ik (zoals je er nu voorstaat he, wat ik zei 10-15 min maakt echt al veel verschil) echt voor de 10 gaan. Dan heb je de sfeer, beleving en gezelligheid volop, ook omdat het evenement na de 10 niet gelijk afgelopen is, wat bij de 21 wel zo is.
Maar kijk het nog even aan, in een paar maanden kan er best nog wat veranderen.
(Of doe de 5 én de 10, ook een leuke uitdaging). :hyper:
.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 12:24
Die diehards moedigen iedereen aan, niet alleen hun loper.

Ja, maar het zijn er nog maar bitter weinig. En er staan ook wat mensen meelijwekkend te kijken, niet leuk.
Maar apart, dat je zelf dus elk jaar meeloopt met een hele gemiddelde tijd en precies weet wat er in de staart gebeurt.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even naar de uitslagen van afgelopen jaar gekeken.
Met 2.35 waren er 98 mensen (sommigen een half uur) langzamer.
Je komt echt niet laatste over de finish!

Mijn atletiekvereniging raad mij een halve ook echt niet af alleen omdat ik de 10 niet binnen het uur kan.
De aanmoediging is bij de laatste ook altijd meer.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 12:40
Ja, maar het zijn er nog maar bitter weinig. En er staan ook wat mensen meelijwekkend te kijken, niet leuk.
Maar apart, dat je zelf dus elk jaar meeloopt met een hele gemiddelde tijd en precies weet wat er in de staart gebeurt.
Nee, maar ik wacht bij de finish toch op anderen, die schijnen dat niet zo erg te vinden. En bij de finish is het zeker druk.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 12:40
Ja, maar het zijn er nog maar bitter weinig. En er staan ook wat mensen meelijwekkend te kijken, niet leuk.
Maar apart, dat je zelf dus elk jaar meeloopt met een hele gemiddelde tijd en precies weet wat er in de staart gebeurt.
Waarom zou iemand meelijwekkend kijken? Je weet niet welk verhaal erachter zit hè? Toen ik die 2.40 liep, een half jaar na mijn (zware) bevalling was ik trotser op mezelf dan na die 1.55 toen ik nog geen kinderen had.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-09-2018 13:05
Waarom zou iemand meelijwekkend kijken? Je weet niet welk verhaal erachter zit hè? Toen ik die 2.40 liep, een half jaar na mijn (zware) bevalling was ik trotser op mezelf dan na die 1.55 toen ik nog geen kinderen had.


Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind het ballen als je de moed hebt om het dan te doen, en als je het haalt, superknap. Maar dat maakt nog niet dat het heel gezellig is ofzo, en als je dat wel verwacht en voor de beleving en sfeer gaat..
.
Alle reacties Link kopieren
mariel1989 schreef:
24-09-2018 12:47
Ik heb even naar de uitslagen van afgelopen jaar gekeken.
Met 2.35 waren er 98 mensen (sommigen een half uur) langzamer.
Je komt echt niet laatste over de finish!

Mijn atletiekvereniging raad mij een halve ook echt niet af alleen omdat ik de 10 niet binnen het uur kan.
De aanmoediging is bij de laatste ook altijd meer.

Misschien niet als laatste, maar dan kun je wel al de finishers/min op één hand tellen. Dus je loopt wel redelijk eenzaam.
.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 13:12
Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind het ballen als je de moed hebt om het dan te doen, en als je het haalt, superknap. Maar dat maakt nog niet dat het heel gezellig is ofzo, en als je dat wel verwacht en voor de beleving en sfeer gaat..
Ik vond het gezellig zat hoor. En er was genoeg sfeer gedurende het hele parcours. Overal stonden mensen en bandjes enzo. Dus nee, ik herken het niet wat je zegt, misschien komt het door je eigen (negatieve) instelling?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een halve marathon gelopen op 2.20 en na mij kwamen er nog 10 binnen van de in totaal 80 dames.
De meesten finishen binnen de 2u maar ik ben superblij dat ik het gedaan heb.

Omdat:
Het me zelfvertrouwen heeft gegeven dat ik het überhaupt heb uitgelopen
Ik niet verwacht had nog sneller te zijn dan 10 anderen wat een opsteker was voor mijn zelfvertrouwen
Ik genoten heb van het lopen

Ik gun het jou ook TO!
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-09-2018 13:15
Ik vond het gezellig zat hoor. En er was genoeg sfeer gedurende het hele parcours. Overal stonden mensen en bandjes enzo. Dus nee, ik herken het niet wat je zegt, misschien komt het door je eigen (negatieve) instelling?

Ja, dat zal het zijn. :facepalm:

De ervaring van iemand die al jaren elk jaar langs de kant min of meer hetzelfde ziet tegenover de ervaring van een eenmalige runners-high van iemand die op dat moment een persoonlijke top-prestatie leverde.. :sigh:
.
Eerst maar es minstens (een paar keer) 20 km kunnen lopen voor je eraan begint.
1 km uit de losse pols doen lijkt mij haalbaar ... Effe 6 km extra bovenop wat je nu doet is zowat impossible.

Ik zou dus eerst maar es met een kwart-triathlon of 10 miles (16 km) beginnen.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 13:25
Ja, dat zal het zijn. :facepalm:

De ervaring van iemand die al jaren elk jaar langs de kant min of meer hetzelfde ziet tegenover de ervaring van een eenmalige runners-high van iemand die op dat moment een persoonlijke top-prestatie leverde.. :sigh:
Ik denk inderdaad een verschil in perceptie. Jij voelt je kennelijk snel eenzaam.

Ik loop mijn trainingen alleen en voel me dan al nooit eenzaam, laat staan als ik met dertig anderen om me heen loop en er honderden mensen langs de kant staan aan te moedigen.
Tornacense schreef:
24-09-2018 17:02
Eerst maar es minstens (een paar keer) 20 km kunnen lopen voor je eraan begint.
1 km uit de losse pols doen lijkt mij haalbaar ... Effe 6 km extra bovenop wat je nu doet is zowat impossible.

Ik zou dus eerst maar es met een kwart-triathlon of 10 miles (16 km) beginnen.
Om 21 km te kunnen lopen hoef je echt geen 20 te doen in de training. Ik doe zelf meestal 18 km als langste loopje, daar is TO al bijna.

Het verschil tussen 15 en 18 is heel klein en ze heeft nog tot maart om dit te trainen, dat is bijna een half jaar! TO gaat het makkelijk halen en als ze lekker doortraint en ook wat snelheid inbouwt zal ze vast in een prima tijd finishen.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
24-09-2018 17:18
Ik denk inderdaad een verschil in perceptie. Jij voelt je kennelijk snel eenzaam.

Ik loop mijn trainingen alleen en voel me dan al nooit eenzaam, laat staan als ik met dertig anderen om me heen loop en er honderden mensen langs de kant staan aan te moedigen.

Maar dát is nou juist het punt, met 2.35 lopen er geen dertig anderen meer om je heen, en staan er geen honderden mensen meer langs de kant.
(Overigens, ik kan niet meer lopen door blessures, maar liep het liefst alleen in de natuur. Moet nu niet meer aan deelname aan die massale prestatielopen denken).
.
Ja, ik denk dat je het kunt. Je kunt al 15 km lopen en je hebt nog meer dan een half jaar voor trainingen. Maar nee, ik denk dat je beter je lekker op de 10 kunt richten. Tijdens de trainingsperiode kan je prima de langere afstanden doen, maar een klein beetje extra snelheid in de wedstrijd lijkt me prettiger.
Probeer de tijdsduur als limiet te nemen, niet de afstand. Dus: Ik ga een wedstrijd van een uur lopen, ipv een wedstrijd van 2 en een half uur.
Twee en een half uur lopen is behoorlijk lang, voor iemand die nog niet zo lang (haha) loopt.
Anoniem262821034 schreef:
24-09-2018 17:31
Maar dát is nou juist het punt, met 2.35 lopen er geen dertig anderen meer om je heen, en staan er geen honderden mensen meer langs de kant.
(Overigens, ik kan niet meer lopen door blessures, maar liep het liefst alleen in de natuur. Moet nu niet meer aan deelname aan die massale prestatielopen denken).
Ik denk dat jij het meer hebt over de allerlaatste lopers, die komen na 3 uur lopen pas binnen, gerekend vanaf de start van het allerlaatste startvak.

Zelf deed ik er uiteindelijk 2.40 over en ik had bij inschrijving gegokt dat ik er 2.20 over zou doen, dus ik startte niet in het laatste tijdvak en kwam dus nog eerder binnen :lightbulb:
Desalniette- schreef:
24-09-2018 20:50
Ja, ik denk dat je het kunt. Je kunt al 15 km lopen en je hebt nog meer dan een half jaar voor trainingen. Maar nee, ik denk dat je beter je lekker op de 10 kunt richten. Tijdens de trainingsperiode kan je prima de langere afstanden doen, maar een klein beetje extra snelheid in de wedstrijd lijkt me prettiger.
Probeer de tijdsduur als limiet te nemen, niet de afstand. Dus: Ik ga een wedstrijd van een uur lopen, ipv een wedstrijd van 2 en een half uur.
Twee en een half uur lopen is behoorlijk lang, voor iemand die nog niet zo lang (haha) loopt.
Maar als ze nu juist geniet van het langere werk? Waarom moet iedereen per se 10 km per uur of sneller lopen? Als 9 km per uur nou prettig voelt, waarom zou dat dan minder zijn?

Niet iedereen heeft dezelfde doelen.
Ikigai schreef:
24-09-2018 20:57
Maar als ze nu juist geniet van het langere werk? Waarom moet iedereen per se 10 km per uur of sneller lopen? Als 9 km per uur nou prettig voelt, waarom zou dat dan minder zijn?

Niet iedereen heeft dezelfde doelen.
Ze vraagt wat we er van vinden. Ik adviseer de 10 te doen. Ik denk dat de 10 een positievere ervaring oplevert. Als ze toch de 21 doet houd ik haar niet tegen.
Sacherijn.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er zin in, loopt graag lange afstanden, en kunt die afstand als je blijft trainen vrijwel zeker aan. De tegenargumenten die je noemt gaan daar helemaal niet tegenin, en klinken meer als redenen van andere mensen of van 'hoe het hoort' dan van jezelf.
Oftewel, gewoon inschrijven tenzij je doel een strakke tijd is.
Overigens houdt niets je tegen om hem in 2019 én in 2020 te lopen. :)

De 10 km op de CPC zou ik trouwens afraden vanwege de enorme drukte; de laatste keer dat ik hem liep duurde het 7 (!) km voordat ik in mijn eigen tempo kon lopen (en dat was met gefaseerde start). Hoe dat op de halve is weet ik niet, maar daar heb je in elk geval langer de tijd om je eigen tempo te vinden.
What a nuanced anxiety
Tornacense schreef:
24-09-2018 17:02
Eerst maar es minstens (een paar keer) 20 km kunnen lopen voor je eraan begint.
1 km uit de losse pols doen lijkt mij haalbaar ... Effe 6 km extra bovenop wat je nu doet is zowat impossible.

Ik zou dus eerst maar es met een kwart-triathlon of 10 miles (16 km) beginnen.
Loop jij hard (duurloop)? Want dit is echt geen goed advies.

Het wordt juist heel erg afgeraden om de hele afstand te lopen in de training naar een loop toe. Elk hardloop trainingsschema is hooguit tot 18km.

Overigens lopen veel mensen een PR op dit soort loopjes, omdat de hele vibe je echt kan helpen het beste uit jezelf te halen. Hoewel sommigen dat weer iets té letterlijk nemen en na de finish instorten. Alleen als het opeens warm is (15 graden of meer) moet je niet voluit gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 22:50
Loop jij hard (duurloop)? Want dit is echt geen goed advies.

Het wordt juist heel erg afgeraden om de hele afstand te lopen in de training naar een loop toe. Elk hardloop trainingsschema is hooguit tot 18km.

Overigens lopen veel mensen een PR op dit soort loopjes, omdat de hele vibe je echt kan helpen het beste uit jezelf te halen. Hoewel sommigen dat weer iets té letterlijk nemen en na de finish instorten. Alleen als het opeens warm is (15 graden of meer) moet je niet voluit gaan.
dat gaat op voor de hele marathon en de ultra afstanden. Maar de halve marathon is een heel goed train bare afstand. Nu is het niet zo dat je geen goede halve marathon zou kunnen lopen als je die afstand bijna nooit geheel gelopen hebt. Maar het is voor de hand liggend die afstand (en zeker de duur) regelmatig in training te doen. Alleen loop je in training niet de gehele 21km op wedstrijdtempo.
baukje schreef:
24-09-2018 22:58
dat gaat op voor de hele marathon en de ultra afstanden. Maar de halve marathon is een heel goed train bare afstand. Nu is het niet zo dat je geen goede halve marathon zou kunnen lopen als je die afstand bijna nooit geheel gelopen hebt. Maar het is voor de hand liggend die afstand (en zeker de duur) regelmatig in training te doen. Alleen loop je in training niet de gehele 21km op wedstrijdtempo.
Is ook zo, maar het is echt nergens voor nodig om nu 20 te gaan lopen om te testen. En als je sneller wil worden al helemaal niet. Dan kun je beter wat meer korter en sneller inlassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven