Wel of geen halve marathon gaan lopen?

24-09-2018 09:52 70 berichten
Ik wil graag de halve marathon gaan lopen van de CPC Loop Den Haag in maart volgend jaar, maar ik twijfel nog.

Ik ben nu bijna 2 jaar aan het hardlopen. Inmiddels kan ik sowieso tot 15 km lopen, maar mijn tempo is erg traag. Ik ben in de zomervakantie bij een sportarts geweest voor een inspanningstest en train nu met hartslagzones.

Mijn snelste tijden tot nu toe:
5 km: 34 min
10 km: 1:09 uur
15 km: 1:50 uur

Waarom zou ik die halve marathon gaan lopen?
- Ik denk dat ik het kan.
- Ik vind het leuk om lange stukken te lopen.
- CPC is een groot evenement, ik ben dan niet de enige die langzaam is.
- Ik kan tegelijk trainen voor deze halve marathon en ook aan mijn snelheid blijven werken?
- Nog tijd genoeg om te trainen.
- Als ik er volgend jaar niet voor ga, moet ik weer een jaar wachten.
- Deze halve marathon lijkt me erg tof.
- Ik train / loop graag in de kou!
- Wie zegt dat ik in 2020 wel ‘snel genoeg’ ben?
- Ik heb er zin in!

Waarom zou ik het niet doen?
- Ik kan nog geen 5 km binnen 30 min lopen of 10 km binnen een uur.
- Ik zal er minstens 2:35 uur over doen.
- Misschien toch maar eerst aan mijn snelheid werken?
- Het kan in 2020 ook weer, ik heb toch geen haast, ik kan me nu ook inschrijven voor de 10 km.
- Een jaar extra om eerst aan mijn snelheid te werken.

Wat vinden jullie?

Zal ik me inschrijven voor de halve marathon van de CPC Loop in maart 2019?

Totaal aantal stemmen: 49

Ga ervoor! (80%)
Doe het (nog) niet! (20%)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 23:02
Is ook zo, maar het is echt nergens voor nodig om nu 20 te gaan lopen om te testen. En als je sneller wil worden al helemaal niet. Dan kun je beter wat meer korter en sneller inlassen.
Als je goed voorbereid wil zijn moet je voldoende km's in de benen hebben. Een wedstrijd van 21,1km betekend dat je veel meer km's moet maken.Tenminste als je het een beetje serieus aanpakt en niet alleen een medaille net voor sluitingstijd wil ophalen.Want voordat je kunt starten op je getrainde wedstrijd tempo zul je eerst een 3km in moeten lopen, na de wedstrijd een paar km uitlopen om weer goed te herstellen dus loop je ook 26km. Als je niet serieus getraind hebt en je loopt in je rustige duurloop tempo hoeft dat natuurlijk niet.
Voor snelheid op langere afstanden moet je inderdaad beginnen met snelheid op korte afstanden (en dus ook op die afstanden wedstrijden lopen) en zodra je je dan gaat richten op de halve doe je inderdaad ook nog snelheidstraining maar dus ook tempoblokken op halve marathon tempo gedurende je duurlopen. Je moet dat tempo namelijk ook nog kunnen halen met een inmiddels vermoeid lijf.
Maar de trend is dat tegenwoordig alles zonder veel moeite zo snel mogelijk moet. En dan niet zo snel mogelijk in de zin van zo'n snel mogelijke eindtijd zoals hardloopwedstrijden bedoeld zijn.Maar liever vandaag nog dan morgen je 'welverdiende' medaille ophalen.Maakt niet uit of het hardlopend is of grotendeels wandelend. Een ieder die daar wel voldoende genoegen in schept moet dat vooral doen. Maar mijn advies is het niet. Er is namelijk zoveel meer voldoening uit te halen als je weet dat je er echt serieus voor getraind hebt.
Ik heb gestemd op 'Doe het nog niet', maar ik denk tegelijkertijd dat je tijd zat hebt om aan je snelheid te werken. Heb je in het verleden geprobeerd om sneller te worden?
kadanz schreef:
25-09-2018 22:39
Ik heb gestemd op 'Doe het nog niet', maar ik denk tegelijkertijd dat je tijd zat hebt om aan je snelheid te werken. Heb je in het verleden geprobeerd om sneller te worden?


Ja de hele tijd maar met zeer weinig succes. Ik denk wel dat ik de juiste trainingsmethode nog niet te pakken had. Nu ik sinds augustus met hartslagzones train, zie ik wel nu al verbetering binnen Zone 1, dus wellicht is dit wel een oplossing. Ik doe ook interval.

Maarrr het lijkt erop dat de keuze al voor me gemaakt wordt en dat dit topic een onverwachte wending gaat krijgen. :O

Ik was gisteren in het ziekenhuis voor een echo en ik blijk een flinke poliep in mijn baarmoeder te hebben. Meestal zijn die goedaardig, maar soms ook niet, en uiteindelijk kunnen ze ook kwaadaardig worden. Ook geeft deze behoorlijke klachten. Dus die moet er wel uit. Eind volgende week wordt er een uitgebreidere echo gemaakt en daarna ook gesprek met de arts, dan hoor ik precies hoe en wat. Kans is groot dat het een operatie met narcose gaat worden.

Dusss ik schrijf me maar even helemaal nergens voor in. :-[ Eerst maar afwachten en zo nodig herstellen.

Iedereen bedankt voor de meningen en adviezen! :)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 23:02
Is ook zo, maar het is echt nergens voor nodig om nu 20 te gaan lopen om te testen. En als je sneller wil worden al helemaal niet. Dan kun je beter wat meer korter en sneller inlassen.

Bij de AV waar ik de training volgde was zaterdag lange duurloop, en de langste was iets meer dan 23 km. Niet op wedstrijdtempo en met pauzes onderweg, maar toch even het gevoel krijgen qua afstand. Ik vond het juist heel prettig.
.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk valt het allemaal mee en kun je gauw weer trainen!
.
Anoniem262821034 schreef:
26-09-2018 08:25
Bij de AV waar ik de training volgde was zaterdag lange duurloop, en de langste was iets meer dan 23 km. Niet op wedstrijdtempo en met pauzes onderweg, maar toch even het gevoel krijgen qua afstand. Ik vond het juist heel prettig.
Dat is ook prettig. Maar het is zeker niet nodig en het helpt je niet om wat van je tijd af te schaven. Je weet alleen zeker dat je ‘m uitloopt. Hoewel herstel bij een wat onervarener loper na 20+ km wel langer duurt natuurlijk, dus vaak beter niet al te kort voor een HM de hele afstand lopen.
-
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 23:02
Is ook zo, maar het is echt nergens voor nodig om nu 20 te gaan lopen om te testen. En als je sneller wil worden al helemaal niet. Dan kun je beter wat meer korter en sneller inlassen.
Niet helemaal waar. Behalve dat een training nooit op zich staat is het vaak op de halve marathon de onvoldoende wedstrijd hardheid die je opspeelt. Het gaat er niet alleen om je snelheid te ontwikkelen voor de halve marathon. Je wil die snelheid ook meenemen in de laatste 5km. Daarvoor zijn die tempoblokken in een lange duurloop zo belangrijk. Maar ook voldoende omvang kan je helpen als je minder ambitieus en op rustig duurloop tempo weg wil gaan. Dat rustige duurlooptempo zou namelijk bij onvoldoende inhoud wel eens heel erg rustig kunnen worden omdat je hartslag bij onvoldoende inhoud op het beoogde tempo toch op gaat lopen. Terwijl die voldoende inhoud gewoon trainbaar is. Als je maar de tijd neemt om daar eerst voor te trainen. En niet al een wedstrijd wil lopen terwijl je er nog helemaal niet klaar voor bent. 21km kunnen hardlopen wil nog niet zeggen dat je klaar bent voor een wedstrijd.
Ik sluit mij bij je aan als je bedoelt dat als je niet echt getraind hebt voor die halve marathon en er wat trainingen nog lang niet aan toe bent het weinig zin heeft een of twee weken van te voren ineens al die afstand te gaan lopen om zeker te weten dat je het kent. Want als je die duur nog niet beheerst zal je inderdaad daar zo lang van moeten herstellen dat je op het moment van de wedstrijd daar nog nadelen van ondervind.
iets_perzik schreef:
26-09-2018 07:20
Ja de hele tijd maar met zeer weinig succes. Ik denk wel dat ik de juiste trainingsmethode nog niet te pakken had. Nu ik sinds augustus met hartslagzones train, zie ik wel nu al verbetering binnen Zone 1, dus wellicht is dit wel een oplossing. Ik doe ook interval.

Maarrr het lijkt erop dat de keuze al voor me gemaakt wordt en dat dit topic een onverwachte wending gaat krijgen. :O

Ik was gisteren in het ziekenhuis voor een echo en ik blijk een flinke poliep in mijn baarmoeder te hebben. Meestal zijn die goedaardig, maar soms ook niet, en uiteindelijk kunnen ze ook kwaadaardig worden. Ook geeft deze behoorlijke klachten. Dus die moet er wel uit. Eind volgende week wordt er een uitgebreidere echo gemaakt en daarna ook gesprek met de arts, dan hoor ik precies hoe en wat. Kans is groot dat het een operatie met narcose gaat worden.

Dusss ik schrijf me maar even helemaal nergens voor in. :-[ Eerst maar afwachten en zo nodig herstellen.

Iedereen bedankt voor de meningen en adviezen! :)
Ah..vervelend, ik hoop dat je snel de draad weer op kunt pakken!
Hè, wat naar. Sterkte iets_perzik!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan jij je inschrijven voor de CPC in maart 2019!
Ik heb nu 3x een HM gelopen:
1e: 2 uur, 34 minuten
2e: 2 uur, 24 minuten
3e: 2 uur, 36 minuten

Ik ben er trots op dat ik heb meegedaan en tuurlijk had ik er 2 uur over willen doen but how cares. i just did it.

Dus succes met trainen!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Als je maar de tijd neemt om daar eerst voor te trainen. En niet al een wedstrijd wil lopen terwijl je er nog helemaal niet klaar voor bent. 21km kunnen hardlopen wil nog niet zeggen dat je klaar bent voor een wedstrijd.
Ik sluit mij bij je aan als je bedoelt dat als je niet echt getraind hebt voor die halve marathon en er wat trainingen nog lang niet aan toe bent het weinig zin heeft een of twee weken van te voren ineens al die afstand te gaan lopen om zeker te weten dat je het kent.


Ik snap dat je dit schrijft vanuit jouw ervaringen als zeer goede hardloper, maar het is niet voor iedereen het doel om een halve marathon zo hard mogelijk te lopen.

Veel mensen vinden het al een hele prestatie om puur de afstand te volbrengen, ongeacht hoelang ze daarover doen. Daar trainen ze wel degelijk voor. Zo heb ik zelf eerst in twee maanden getraind naar de 5 km (3× per week), daarna in een maand of twee naar de 10 km, daarna weer een maand of twee naar de 15 en daarna nog eens een maand of twee naar de 21 km.

Al met al ben je dan al een maand of 8, 3x per week aan het trainen om die halve marathon te kunnen volbrengen.

Voor jou als toploper lijkt het dan misschien niks voor te stellen en overhaast, maar veel mensen hebben hier lol in en krijgen echt een kick van het idee dat ze zo'n enorme afstand hardlopend kunnen afleggen, al is het in een rustig jogtempo.

Prima toch? Ieder z'n ding. We hoeven niet allemaal te streven naar het ereschavot.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai ik denk een misverstand, ik ben alles behalve een toploper.
Had voor mijn eerste halve marathon itt jij twee jaar nodig om naar toe te trainen (4x per week trainen). De afstand was al veel eerder geen probleem maar ik heb echt een jaar op die afstand moeten trainen om wedstrijd klaar te zijn. Eerst wat hardheid opgedaan op de 5 de 10 en de 15km.
Het is dus niet dat ik beter ben of meer talent heb ik heb het gewoon van begin af aan serieus en degelijk aangepakt en mij pas aan een wedstrijd gewaagd toen ik het idee had de afstand echt te beheersen.
Niet iedereen heeft er dat voor over en dat hoeft ook niet maar hier werd een mening gevraagd. En daar is mijn advies op gebaseerd.
En het idee van een hardloop wedstrijd is wel een bepaald afstand zo snel mogelijk overbruggen. En zonder een podiumplaats als doelstelling te hebben , zelfs als dat heel ver buiten je mogelijkheden ligt is het nog een extra uitdaging het beste uit jezelf te halen. En vanuit de kortere afstanden opbouwen blijkt dan veel efficiënter dan de eerste halve marathon zomaar uitlopen en in de jaren daarna die tijd proberen te verbeteren.
Zonder een goed fundament kun je nu eenmaal geen huizen bouwen.
Maar TO traint meerdere malen per week, dat is toch wel gedegen voorbereiding.

Ik ben nooit zo’n fanatieke loper geweest. Ik ren hooguit 1 a 2 keer per week, in drukke periodes veel minder en vaak weken niet, maar ik loop verder heel gemiddeld (meestal onder de 2 uur). Veel sneller word ik ook niet, maar dat is dus al veel minder goed voorbereid dan TO.

Ik zie een evenement niet als een wedstrijd waar je klaar voor moet zijn. Gewoon gezellig met al die mensen en de energie die je van de menigte krijgt. Dus als je de afstand aan kunt, en TO zal dat makkelijk kunnen als ze nu al goed weet hoe snel ze een 15 loopt, dan is dat ruim voldoende.

Ik vind het juist goed dat se drempel om aan zo’n loop mee te doen niet meer zo hoog is. Lekker meedoen en als je goed rechts loopt, loop je niemand in de weg.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat de meesten helemaal niet meer lezen wat TO schreef ergens halverwege de pagina. Sterkte meid! Ik hoop dat het meevalt en dat je snel weer kunt gaan trainen. Ik zou er daarna gewoon voor gaan. Je vindt het leuk, en valt nu eenmaal niet in de snelle categorie. So what? Je zult altijd mensen houden die vinden dat je pas mee 'mag' doen als je blablablablabla. Vul maar in. Nu eerst afwachten wat het ziekenhuis zegt en daarna alles weer rustig oppakken. Hou ons op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
dikkerdjedap jawel hoor maar to schrijft ook mee op het topic hardlopen maar had gevraag hier op dit topic mijn mening te geven over de oorspronkelijke vraag. En volgens mij schrijft hier niemand wat wel en niet mag maar geeft gewoon zoals gevraagd werd hun eigen persoonlijke visie.
Die van jou scheelt duidelijk met die van mij en het is aan to wat ze er mee doet.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
24-09-2018 21:18
Je hebt er zin in, loopt graag lange afstanden, en kunt die afstand als je blijft trainen vrijwel zeker aan. De tegenargumenten die je noemt gaan daar helemaal niet tegenin, en klinken meer als redenen van andere mensen of van 'hoe het hoort' dan van jezelf.
Oftewel, gewoon inschrijven tenzij je doel een strakke tijd is.
Overigens houdt niets je tegen om hem in 2019 én in 2020 te lopen. :)

De 10 km op de CPC zou ik trouwens afraden vanwege de enorme drukte; de laatste keer dat ik hem liep duurde het 7 (!) km voordat ik in mijn eigen tempo kon lopen (en dat was met gefaseerde start). Hoe dat op de halve is weet ik niet, maar daar heb je in elk geval langer de tijd om je eigen tempo te vinden.
Vaak lopen er veel minder mensen de afstanden langer dan 10 km. Ik vind een 10 km ook zalig om te lopen, lekker overzichtelijk, maar ik zal ivm drukte/uitdaging toch vaker voor een langere afstand gaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ff medische update betreffende mijn eerder vermelde poliep in de baarmoeder: echo met contrast achter de rug en 2 artsen hebben zich ermee bemoeid. Er zit wel een groot gezwel maar 100% goedaardig, die kan gewoon blijven zitten. Ze willen ook echt niet opereren. Het probleem is dun slijmvlies waarschijnlijk door pilgebruik. Dus moet 3 maanden stoppen met de pil dan moet het zich herstellen. Daarna weer een echo maken. Pilletjes gekregen tegen het bloeden. Hoef dus niet onder het mes en kan lekker blijven trainen! Gelukkig want het ging / gaat juist zo lekker! :yes:

Betreffende de halve marathon: ik wacht toch nog ff. Ik ga wel lekker voor mezelf lange trage duurlopen doen maar qua evenementen houd ik het nog even bij kortere afstanden.

Gisteren een PR gelopen op de 5 km: 31:01 minuten, gemiddeld tempo 6:11 min/km. Blij mee! Het tempo opbouwen lukt dus blijkbaar met trainen in hartslagzones dus ik ga lekker zo door! :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wat goed! Leuk om te lezen dat je vooruit gaat. En dat je niet onder het mes hoeft natuurlijk. :cheer2:
.
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik, fijn dat je goed nieuws heb gekregen. Moet een hele opluchting zijn!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven