Zo doorgaan met conditie opbouwen? Tips welkom!

07-04-2020 11:16 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik ben me er van bewust dat mijn vraag misschien thuis hoort bij een (sport) arts, echter wil ik in deze tijden niet de zorg belasten met mijn vraag. Mogelijk kan iemand me hier helpen. En indien het wel moet neem ik uiteraard contact op! :)

Mijn vraag: moet ik zo door gaan met hardlopen of ben ik mijn gezondheid juist in de weg aan het staan? En tweede vraag: heeft iemand tips om het afvallen meer op gang te brengen? (schildklier is overigens al getest en niks te zien, zit wel in de familie). Het verhaal:

Ik ben mijn (zeer slechte) conditie aan het opbouwen (3xpw) door te hardlopen met de C25K app. Ik zit nu in week 3 en moet 2 x 90 sec joggen/90 sec lopen en 3 minuten joggen/3 minuten lopen. Ik doe het op een langzaam tempo zodat ik een redelijke hartslag houd, maar ik houd het bijna niet vol aan het einde (struikel bijna over mijn voeten, duizelig, hijgen als een paard, benauwdheid) maar heb het wel volgehouden. Lichamelijk gaat het wel goed, ik heb geen pijn in bijvoorbeeld knieën ondanks mijn overgewicht, behalve de dag erna wat stijf.

Bij thuiskomst op mijn activitymeter een maximale hartslag gemeten (180), wat ietwat overdreven is voor het sjoggen wat ik doe. Ook gaf mijn acitivty tracker een uur lang steeds het signaal dat ik een abnormaal hoge hartslag had, in de rust ging deze niet omlaag en bleef rond de 110/130. (normaal zo'n 65 in de rust).

Overige info:

Gewicht: 103 kg Lengte, 1.70
V02 max: 30, slecht (fitnessleeftijd van 60 jaar, auch ik ben 27)
Stress en lichaams batterij: stress hoog, batterij laag. (ben aan het herstellen van psychische klachten)
Eetgedrag: ik eet rond de 1500 calorieën en kom alsnog bijna iedere week een kg aan. Om gek van te worden. Ik heb PCOS dus dat kan meespelen, maar als iemand hier ook tips voor heeft hoor ik het ook heel graag!

Ik hoor graag jullie tips! :)
Alle reacties Link kopieren
ShiningShakti schreef:
07-04-2020 11:16
Hallo!

Ik ben me er van bewust dat mijn vraag misschien thuis hoort bij een (sport) arts, echter wil ik in deze tijden niet de zorg belasten met mijn vraag. Mogelijk kan iemand me hier helpen. En indien het wel moet neem ik uiteraard contact op! :)
Ik geef trainingen, misschien kannje uets met mijn tips.
Mijn advies: eerst minimaal 60 minuten achter elkaar kunnen wandelen op hoog tempo (5,5km/u) en dat zeker 5 dagen per week doen. Dan pas een hardloopschema opstarten.
Als jouw hartslag werkelojk een uurlang nog zo hoog is dan heb je veel te fors belast. Check het eens handmatig. Niet alle klokjes zijn betrouwbaar.
Als je niet kan blijven praten tijdens het rennen belast je jezelf te zwaar. En als ik het zo lees, is dat het geval. De praattest is dus niet ja of nee kunnen zeggen maar echt met oemand een gesprek voeren.
Dus: of je gaat te hard in snelheid. In deze opstartfase noem je het ook geen hardlopen maar dribbelen. 6-7km/u is hard zat. Probeer daar eens naar te kijken. Je lichaam moet echt wennen aan de belasting en die snelheid komt later wel. Als je het programma te zwaar vind en je loopt ïdd nier te hard, dan zou ik echt terug gaan naar programma van week 1 en 2 totdat je die met gemak kan volbrengen. En daarna pas verder te gaan naar week 3. En dan week 3 net zolang blijven herhalen tot je het met gemak kan. Dan pas naar week 4. Dus echt veel langzamer opbouwen.

En weet je dat je juist moet krachttrainen om af te vallen? Ga op zoek naar een schemavoor je grote spiergroepen zoals bicpes, buik, rug en benen. Koop wat dumbells en ga daarmee aan de slag. Werkt veel effectiever!
ga wandelen en fietsen. Als je zwaarder bent is hardlopen een enorme belasting voor je gewrichten
Maechtje schreef:
07-04-2020 12:12
Goed dat je hiermee bezig bent!

Wandelen en hardlopen zijn niet te vergelijken qua activiteit.

Ik zou wel even een fysio inschakelen om dit te begeleiden, als je het kan betalen. Verder zou ik misschien elke week dubbel doen, zodat je iets langzamer opbouwt.

Overigens herken ik het wel, ik begon er ook ooit mee (toen nog geen overgewicht, nu wel...) en toen was elke week hangen en wurgen, zelfs 90 seconden rennen was een hel. Toch doorgezet en dan lukt het echt binnen negen weken. Bij mij speelde het psychische aspect ook een grote rol: als ik dacht dat het zeer zwaar ging worden werd het ook zwaar. Ik gebruik podcasts om mezelf af te leiden, dat werkte goed.

Ik ben daarna een aantal keren gestopt en weer gestart met hardlopen (ik kon net 30 minuten rennen en kreeg meteen een blessure, dus weer gestopt) maar zelfs twee jaar en een fiks aantal kilo's meer ging het opbouwen een stuk gemakkelijker. Wat dat betreft zou ik dus zeggen: geef niet op! Maar wees wel voorzichtig...
wandelen en hardlopen zijn heel goed te vergelijken. met een kilometer wandelen verbrand je evenveel dan met een kilometer hardlopen. Het enige verschil is dat je met hardlopen sneller klaar bent. Voor je conditie is wandelen ook prima als je maar stevig doorstapt of stevig doorstappen afwisselt met rustig stappen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO, ik heb ook PCOS en ben weer op een gezond gewicht gekomen door koolhydraatarm te eten. Is prima vol te houden, je moet alleen anders leren eten.
Qua sporten kan ik je niet veel tips geven, maar ik zie dat er al veel goede adviezen hierover gegeven zijn.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met hardlopen. Ik snap werkelijk niet dat je opeens bent gaan hardlopen als je nooit bewogen hebt.
struikel bijna over mijn voeten, duizelig, hijgen als een paard, benauwdheid Dit is gewoon niet goed.

Begin eens met elke dag te wandelen.
Life is short. Eat dessert first.
mariska1974 schreef:
07-04-2020 13:02
Ik geef trainingen, misschien kannje uets met mijn tips.
Mijn advies: eerst minimaal 60 minuten achter elkaar kunnen wandelen op hoog tempo (5,5km/u) en dat zeker 5 dagen per week doen. Dan pas een hardloopschema opstarten.
Als jouw hartslag werkelojk een uurlang nog zo hoog is dan heb je veel te fors belast. Check het eens handmatig. Niet alle klokjes zijn betrouwbaar.
Twee hele goede tips om te starten!

Ik ben net zo lang als jij en kom af van 90 kilo. Ben begonnen met 3 dagen per week 's ochtends 1-1.5uur heel stevig doorwandelen. Na 3 weken een hardloopschema opgestart op een héél rustig tempo. Echt héél rustig. Toen gestopt met hardloopschema en geleerd om gecontroleerd burpees en enkele andere kracht-lichaams-oefeningen. Gecontroleerd = echt 2 oefeningen per minuut in het begin en focus op de oefening goed uitvoeren. Toen dus nog steeds, stevig wandelen + 3x per week 20 minuten lichaamskrachttraining. Daarna ben ik weer begonnen met hardlopen, inmiddels was dit veel minder vermoeiend, maar was ik ook bijna 3 maanden verder (!). Ben het wel eens met een aantal anderen hier dat sommige mensen, ook ik, van wandelen niet of heel langzaam afvallen, tenzij ik echt tempo-versnellingen ertussendoor gooide, met armen even in de lucht, stukje huppelen, een burpee etc.

Succes en wees niet te hard voor jezelf, maar geef ook niet op om dagelijks iets te proberen :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Zit je op instagram? Zoek daar eens op kasperjanssen. Hij is een erg goede sportarts (ook voor olympische sporters) en geeft nu tips voor starten met hardlopen (in het corona tijdperk). Hij doet ook (online) begeleiding, maar kan je misschien al helpen opstarten.
In plaats van op tijd te lopen kun je ook op hartslag gaan lopen. Probeer langere tijd te lopen (wandelen) met een verhoogde hartslag. Als 65 je rusthartslag is loop dan eens een stukje met een hartslag van 80/90 en maak dat stukje steeds langer.

Als je conditie opbouwt wordt je rusthartslag lager en kan je steeds iets langer lopen met een verhoogde hartslag.

Na een blessure, een operatie en vijf maanden revalidatie ben ik ook zo begonnen. Op de hometrainer want lopen mocht ik niet. Het eerste moment hield ik het maar vijf minuten vol, zes weken later al twintig minuten. Inmiddels sport ik ongeveer een uur met hartslag rond 90/100 en daarin een piek van tien minuten met hartslag 150.

Mijn rusthartslag is gedaald van 65 naar 54/55.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 22:21
0.13% gewijzigd
S-Meds schreef:
07-04-2020 13:29
wandelen en hardlopen zijn heel goed te vergelijken. met een kilometer wandelen verbrand je evenveel dan met een kilometer hardlopen. Het enige verschil is dat je met hardlopen sneller klaar bent. Voor je conditie is wandelen ook prima als je maar stevig doorstapt of stevig doorstappen afwisselt met rustig stappen.
Dat is gewoon onzin, ik wandel snél. En veel. En mijn conditie was beroerd. Tot ik ging hardlopen.

Ik wandel over heuvels, door het bos, over gewone wegen en ik haal echt de 5,5/6 km per uur wel wandelend. En hou dat ook rustig een uur, 1,5 uur vol elke dag, al 2 jaren lang .
Heb zelfs de Nijmeegse Vierdaagse gedaan een paar jaar geleden en daar héél veel voor getraind.


En toen mijn conditie werd gemeten was die om te jánken. Dat wandelen heeft me werkelijk niets opgeleverd
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
07-04-2020 17:33
Dat is gewoon onzin, ik wandel snél. En veel. En mijn conditie was beroerd. Tot ik ging hardlopen.

Ik wandel over heuvels, door het bos, over gewone wegen en ik haal echt de 5,5/6 km per uur wel wandelend. En hou dat ook rustig een uur, 1,5 uur vol elke dag, al 2 jaren lang .
Heb zelfs de Nijmeegse Vierdaagse gedaan een paar jaar geleden en daar héél veel voor getraind.


En toen mijn conditie werd gemeten was die om te jánken. Dat wandelen heeft me werkelijk niets opgeleverd
Is jouw conditie 'gemeten' met een fietstest?
Ik kan zonder veel problemen 4-5km achter elkaar hardlopen met een rustig tempo(3×pw, zo'n 8.5km/u), wandelen doe ik 3x per week ongeveer een uur, heb laatst een fietstest gedaan en daar kom ik dus 'slecht' uit. Ik fiets nooit. En dan ga je iets testen wat iemand nooit doet. Als je voor zo'n test 6 wkn gaat fietsen op een hometrainer bijvoorbeeld zal er een hele andere score uit komen. (Heb ik dus gedaan, in die 6 weken is volgens de test nu mijn conditie uitstekend. Terwijl ik echt niet binnen 6 wkn van slecht naar uitstekend kan gaan)
mariska1974 schreef:
08-04-2020 11:01
Is jouw conditie 'gemeten' met een fietstest?
Ik kan zonder veel problemen 4-5km achter elkaar hardlopen met een rustig tempo(3×pw, zo'n 8.5km/u), wandelen doe ik 3x per week ongeveer een uur, heb laatst een fietstest gedaan en daar kom ik dus 'slecht' uit. Ik fiets nooit. En dan ga je iets testen wat iemand nooit doet. Als je voor zo'n test 6 wkn gaat fietsen op een hometrainer bijvoorbeeld zal er een hele andere score uit komen. (Heb ik dus gedaan, in die 6 weken is volgens de test nu mijn conditie uitstekend. Terwijl ik echt niet binnen 6 wkn van slecht naar uitstekend kan gaan)
Klopt. Maar ik fiets niet nooit. Mijn hartslag gaat alleen als een malle omhoog met fietsen. Met wandelen overigens ook.
Er zijn ook hardloopschema’s voor beginners die starten met wandelen. Als jij zo buiten adem bent en struikelt over je eigen voeten, bouw je veel te snel op. En let niet teveel op de opbouw van een schema. Als jij de trainingen nu al zo zwaar vindt, dan moet je niet blijven opbouwen, maar eerder een stapje terug. En pas verder opbouwen als de training minder zwaar wordt.

En met wandelen bouw je echt wel een basisconditie (en spierkracht) op. Niet hetzelfde als met hardlopen, maar als je echt zo’n slechte conditie hebt is starten met wandelen helemaal niet zo’n slecht idee. Is ook veel beter voor je gewrichten; die krijgen heel wat te verduren als je ineens gaat hardlopen.
Th∅rdis schreef:
07-04-2020 17:33
Dat is gewoon onzin, ik wandel snél. En veel. En mijn conditie was beroerd. Tot ik ging hardlopen.

Ik wandel over heuvels, door het bos, over gewone wegen en ik haal echt de 5,5/6 km per uur wel wandelend. En hou dat ook rustig een uur, 1,5 uur vol elke dag, al 2 jaren lang .
Heb zelfs de Nijmeegse Vierdaagse gedaan een paar jaar geleden en daar héél veel voor getraind.


En toen mijn conditie werd gemeten was die om te jánken. Dat wandelen heeft me werkelijk niets opgeleverd
Over welke conditie heb je het dan? Want je hartslag en of je buiten adem bent is niet het enige wat belangrijk is.
Als jij bent begonnen met veel wandelen en daarna bent gaan hardlopen, heb je de belasting voor bijv je gewrichten heel netjes en geleidelijk opgebouwd. Door ineens van niets naar hardlopen te gaan, bouw je misschien wel sneller conditie op, maar voor de rest van je lichaam kan dat funest zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven