Aankoopmakelaar in huidige markt

20-04-2021 15:49 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een collega heeft laatst een huis gekocht en was over de zoektocht aan het vertellen. Zij gaf aan dat het een lange weg was met veel teleurstelling, want zodra iets op funda kwam, was het eigenlijk al verkocht of het aantal mensen voor bezichtiging in ieder geval al behaald. Jullie kennen het wel.

Ik vroeg dus waarom ze niet voor een aankoopmakelaar zijn gegaan. Haar reactie was dat deze, vanwege de huidige markt, klanten weigeren omdat er veel meer geld te verdienen valt met verkoop momenteel. Ze kon hooguit iemand inschakelen om het biedingsproces te begeleiden, maar ze gingen niet voor haar op zoek etc.

Ik zou binnenkort wel naar een ander huis willen kijken, maar dat had ik eigenlijk met een aankoopmakelaar willen doen... de ellende van funda wil ik het liefst omzeilen. Iemand zoveel betalen om mij enkel te helpen bieden (en zodat het bod serieuzer genomen wordt) zie ik niet zitten eigenlijk..

Is dit herkenbaar? Werkt het "tegenwoordig" echt zo of heeft die collega gewoon pech gehad? Ze zocht ook niet in de Randstad oid.
Je moet al een bezichtigingsafspraak hebben voordat het op Funda staat, anders lukt het niet.
Alle reacties Link kopieren
In mijn regio zie ik er genoeg zonder aankoopmakelaar. Ik probeer het zelf ook gewoon zo. Je kan bij makelaars een zoekopdracht invullen zodat je eerder aanbod ontvangt en dan moet je supersnel zijn om een bezichtiging te plannen.
Ik denk dat dit nogal regiogebonden is. Maar het verbaast me niet, makelaars gaan wel voor het snelle geld, voor verkoop hoeven ze nauwelijks te werken...


Wat je zou kunnen doen is bij meerdere makelaars melden wat voor huis je zoekt, met het verzoek jou te bellen zodra ze een dergelijk huis in het bestand krijgen. Dat maakt de verkoop voor hen nog makkelijker, en jij hoort het voordat het huis op Funda staat.
Het lastige van een aankoopmakelaar vind ik: je geeft ze een financiële prikkel om ervoor te zorgen dat je de huizen uit hun portefeuille niet krijgt.
Want ze mogen niet verdienen aan zowel de koper als verkoper.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
20-04-2021 15:54
Je moet al een bezichtigingsafspraak hebben voordat het op Funda staat, anders lukt het niet.
Is dat niet in het nadeel van de verkoper? Die wil toch een zo hoog mogelijk bod?
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:01
Is dat niet in het nadeel van de verkoper? Die wil toch een zo hoog mogelijk bod?
hoezo zou dat in het nadeel zijn omdat het huis nog niet op funda staat? wat heeft dat met de hoogte van biedingen te maken?
Alle reacties Link kopieren
Wij volgen relevante makelaars op facebook en hebben op die manier tot nu toe elk huis van binnen kunnen zien dat we wilden bezichtigen. Ze zetten het er altijd op voor het op funda komt.
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:01
Is dat niet in het nadeel van de verkoper? Die wil toch een zo hoog mogelijk bod?
Er worden meteen een stuk of 20-40 bezichtigingen gepland en binnen die groep wordt al gigantisch overboden. Ziekmakend veel overboden.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
20-04-2021 16:04
hoezo zou dat in het nadeel zijn omdat het huis nog niet op funda staat? wat heeft dat met de hoogte van biedingen te maken?
Als het op Funda staat heb je toch een veel groter publiek?
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
20-04-2021 16:05
Er worden meteen een stuk of 20-40 bezichtigingen gepland en binnen die groep wordt al gigantisch overboden. Ziekmakend veel overboden.
Jeetje zoveel? :-o
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:05
Als het op Funda staat heb je toch een veel groter publiek?
Het komt wel op Funda. En omdat je dan al niet meer kan bezichtigen, drijft dat de gevoelsmatige krapte op de markt ook op - en dus ook het overbieden. Want áls je kunt bezichtigen, én je wilt het huis, dan weet je dat je hoog moet inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:05
Als het op Funda staat heb je toch een veel groter publiek?
is niet nodig. Je hebt 20-30 bezichtigingen zo vol, en de meeste verkoop gaat op inschrijving waar mensen flink overbieden om kans te maken op het huis. Dus een hoog bod krijg je sowieso wel
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:06
Jeetje zoveel? :-o
Ja, ze spreken tevoren kijkdagen af. Drie of zo. Die worden helemaal volgeplempt met een halfuur per bezichtiging. Terwijl je je rondje rent, staan de mensen van ervoor en erna nog rond het huis te fotograferen en voor je tijd voorbij is, belt de volgende alvast aan.
Het is gruwelijk.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
20-04-2021 16:09
Ja, ze spreken tevoren kijkdagen af. Drie of zo. Die worden helemaal volgeplempt met een halfuur per bezichtiging. Terwijl je je rondje rent, staan de mensen van ervoor en erna nog rond het huis te fotograferen en voor je tijd voorbij is, belt de volgende alvast aan.
Het is gruwelijk.
Klinkt niet als rustig je huisje kopen inderdaad. Ik vraag me af of dit blijft goedgaan op deze manier.
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:13
Klinkt niet als rustig je huisje kopen inderdaad. Ik vraag me af of dit blijft goedgaan op deze manier.
Volgens mij was het vlak voor de vorige crisis ook ongeveer zo.
Met name het enorme overbieden op toch al hoge prijzen kan tot grote problemen leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een aankoopmakelaar fijn voor de inzichten. Zij weten natuurlijk precies wat er verkocht is en voor hoeveel, hoeveel biedingen etc. Zij kunnen je dan beter adviseren wat een 'goed bod' zou zijn.

Dat gezegd hebbende, zelfs met aankoopmakelaar was het niet altijd mogelijk om een bezichtiging te krijgen. Ik heb 2x gehad dat het al helemaal vol zat en dat terwijl het huis nog niet op Funda was.

Uiteindelijk heb ik in een andere stad gekocht, zonder aankoopmakelaar. Maar inmiddels kende ik de markt wel aardig goed en heb ik bij het huis dat ik uiteindelijk gekocht heb de gok gewaagd om zonder enig voorbehoud te bieden en (uiteraard) aardig fors boven de prijs. Dit ging per inschrijving (afschuwelijk).
lady_day wijzigde dit bericht op 20-04-2021 16:24
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De meeste woningen komen toch wel op Funda. Want de verkoper wil natuurlijk het grootste bereik voor het beste bod. Maar als je een woning zoekt moet je wel elke ochtend vroeg op Funda kijken naar de nieuwste woningen, en direct de makelaar bellen. Je moet niet een middag wachten.
Ik had eigenlijk nooit een probleem met een bezichtiging krijgen, mijn werkdag begon om 8 uur. Eerst even Funda checken, daarna aan de slag.

Kijk ook naar een aankoopmakelaar, niet eentje die beide doet. Ze zullen inderdaad niet met een woning voor je komen. Maar wel meekomen met een bezichtiging, een beetje goede heeft ook enige bouwtechnische kennis.
En het is toch een beetje een netwerk, ze kunnen ook wel eens ontfutselen wat het hoogste bod is, zodat je erover heen kan met betere voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
het ligt er natuurlijk wel aan wat je zoekt. De meeste huizen boven 500.000 euro komen op funda en staan vaak ook nog wel even te koop. Hetzelfde geldt voor niet-populaire-opknappers : de jaren 70/80 huizen waar je duidelijk aan ziet dat er tientallen jaren niets aan is gedaan. Daarnaast speelt locatie ook een rol, voor hartje Amsterdam is de situatie erger dan in Den Helder. Op Funda staan nog genoeg huizen te koop, alleen zijn dat de minder populaire huizen.

De vraag is in hoeverre een aankoopmakelaar je kan helpen bij je zoektocht als je een huis in de overspannen markt/regio zoekt. juist door social media kun je nu zoveel zelf door alleen maar het aanbod in de gaten te houden. Dat scheelt je echt veel geld. Maar als je genoeg betaald kun je vast wel iemand vinden die je er bij helpt.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Pioen00 schreef:
20-04-2021 16:13
Klinkt niet als rustig je huisje kopen inderdaad. Ik vraag me af of dit blijft goedgaan op deze manier.
Het gaat nu al niet goed. Zat mensen kunnen helemaal niet meer verhuizen. Er is niets te huur of te koop wat voor hen betaalbaar is. of waar ze voor in aanmerking kunnen komen.
bia-pia schreef:
20-04-2021 16:15
Volgens mij was het vlak voor de vorige crisis ook ongeveer zo.
Met name het enorme overbieden op toch al hoge prijzen kan tot grote problemen leiden.
Het is echt veel erger/overspanner dan voor de vorige crisis.
Alle reacties Link kopieren
Ligt volgens mij echt aan de regio.
Hier huis gekocht zonder aankoopmakelaar, met voorbehoud van financiering en een bouwtechnische keuring. Mochten twee weken lang mensen kijken in het huis. Geloof 20 biedingen en de mensen hebben rustig besloten. Hebben iets overboden.

Verkoop van ons huis een week elke dag bezichtigingen. Hebben uiteindelijk gekozen voor de bieders waar we ons het beste bij voelden.

Dit is niet in de Randstad. Wel midden van Nederland.

Zou echt kijken naar je regio, wat op funda kijken, facebook in de gaten houden enz. En dan beslissen wat je wel/niet wil.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft net huis gekocht . Zonder (aankoop)makelaar.

Dit hield in : de godganse dag op funda kijken, alle makelaar websites in haar regio continue checken, facebook etc. instagram. En direct bellen als ze iets zag en afspraak maken. Of het nu wel of niet uitkwam met werk, gewoon afspraak zien te krijgen.

Ze hebben in totaal 6 huizen bekeken, op 2 geboden en is het gelukt. Ze zijn een jaar bezig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wat verwacht jij van een aankoopmakelaar? Die gaat niet met een hele lijst huizen komen, waar jij op je gemakje uit kunt kiezen, simpelweg omdat de markt niet zo is momenteel.
Makelaars horen vaak net een dag/halve dag eerder dat iets op de markt komt, omdat het al in hun systeem is aangemeld, maar zijn verder net zo afhankelijk van wat er is als jij.
Dus je zult hoe dan ook bereid moeten zijn om een beetje snel te handelen. Ook als je een makelaar hebt, moet je snel beslissen of je wilt gaan kijken, en flexibel zijn in wanneer je kunt.

De reden dat ze overigens geen klanten meer aannemen, is ook voor een groot deel omdat ze te veel klanten met dezelfde wensen hebben. Als een makelaar 10 klanten heeft did precies hetzelfde soort huis zoeken, kan hij die nooit alle 10 goed helpen, dus is het juist netjes als hij ze ook niet allemaal als klant aan neemt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geweigerd door aankoopmakelaars, omdat zij zelf aangaven dat het in deze markt nauwelijks nog meerwaarde heeft. Op incidentele basis inhuren voor het biedings/aankoopproces kon wel. Ik kreeg het gevoel dat de markt voor verkoop dusdanig aantrekkelijk is dat 'aankoop' er maar een beetje bij gedaan wordt. In ons geval gaat het om regio Zuid-West (niet Randstad) en woningen van 500-650k. Woningen in de prijsklasse zijn hier binnen een paar uur weg en 50k overbieden is hier eerder regel dan uitzondering. Inmiddels 5 biedingsprocedures doorlopen en 5x achter het net gevist. We verliezen het vaak op het voorbehoud van financiering, blijkbaar zijn er mensen die het zo kunnen neerleggen of wel van een risico houden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven