Advies gevraagd (misschien) nieuwe woning

13-10-2010 13:50 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb advies nodig

Ongeveer een jaar geleden ben ik mijn zelfstandige woonruimte kwijt geraakt omdat mijn toenmalige vriend en ik zouden gaan samenwonen. Net voordat het zover was heeft hij toen onze relatie verbroken. Dat is gelukkig het probleem ook niet meer

Ik ben toen weer bij mijn ouders ingetrokken. Ik sta tot op heden nog niet lang genoeg ingeschreven bij de woningbouw vereniging om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Alleen kopen wordt ook moeilijk qua inkomsten en omdat ik een BKR notering heb die nog tot juni 2011 loopt.

Nu doet zich de volgende situatie voor;

De moeder van mijn beste vriendin gaat bij haar nieuwe vriend wonen, maar wil voor de zekerheid graag haar eigen huisje aanhouden. Nu wil ze dit wel onderverhuren, en heeft ze gevraagd of ik het niets vind om daar te gaan wonen.

Ze geeft aan dat ik daar zo lang kan blijven als ik wil, maar ik zou natuurlijk wel het risico lopen eruit te moeten omdat haar relatie stukloopt.

Pro's; Het huis is instapklaar en ze zijn op dit moment de keuken en badkamer aan het renoveren. De huur is niet hoog. HEt is in de buurt van mijn werk en familie.

Cons; Ik kan niet officieel ingescheven staan als huurder van het huis, ik heb geen rechten m.b.t. opzeggen e.d..

Op huurteslag zou ik in dit huis sowieso geen recht hebben dus dat zou ik iig niet mis lopen. Ik ben 24 heb al een tijd om mezelf gewoond, heb dus ook al een hele inboedel, en nu kriebelt het (heeeeeel erg).

Kortom, ik weet niet wat ik moet doen!
Ik zou er lekker gaan wonen en ondertussen verder blijven zoeken naar een echte eigen woning. Huren in de private sector kan trouwens ook en is echt niet altijd duur.
DOEN !! maar overleggen met je ouders dat je evt altijd weer terug kunt naar hun.

En ik zou wel een a4tje op laten stellen voor welke kosten jij moet opdraaien , alleen de huur gas water en licht , maar wat als er in huis iets stuk gaat ? Bv de wasmachine die nu nog van haar is etc etc etc ..
Ik zou het doen, mits je bij je ouders ingeschreven kan blijven.

Zo klim je zoetjes aan hoger op de ladder bij de woningbouw, komt juni 2011 ook al dichter bij etc.

En ja dat je er niet officieel ingeschreven staat, en dat als haar relatie stuk loop ze terug kan komen kun je duidelijke afspraken naar maken/is de huurpijs waarschijnlijk ook naar?

En andersom kun jij ook ten alle tijden daar weg als je wat anders gevonden hebt. Heb je je ook niet aan een opzeg termijn te houden. Geen dubbele lasten dus als je een huurhuis toegewezen krijgt.

En wat betreft rechten, als onderhuurder heb je ook rechten hoor!

Tja, huurtoeslag krijg je natuurlijk niet als je onderhuurt. Dat is ook wel logisch. Maar nu je geen huis huurt krijg je het ook niet dus als je het zou redden met wat er nu inkomt, staat niets je in de weg toch?
Ik vergeet wel in mijn OP te zetten dat volgens de regels van de woningbouw de woning niet onderverhuurd mag worden.

Het zou dus wel min of meer illegaal zijn.
Krijgt zij wel huurtoeslag? Dan zou je daar iets mee kunnen regelen, want zij heeft immers nu minder kosten. Daarnaast, je kunt via diverse sites huurcontracten downloaden, waarin je afspraken vastlegt over bepaalde zaken.
Realiseer je dat als dit uitkomt, je dan ook je inschrijftijd kwijt bent wegens fraude!
quote:Tia Dalma schreef op 13 oktober 2010 @ 14:06:

Realiseer je dat als dit uitkomt, je dan ook je inschrijftijd kwijt bent wegens fraude!

Ik sta niet bij deze woningbouwvereniging ingeschreven dus dat zou geen probleem zijn.

Maar dat neemt niet weg dat ik eigenlijk liever niet zou frauderen! Ik heb al contact opgenomen met de woningbouw en ik zou me bij kunnen laten schrijven in de woning, maar dat zijn ook alle afrekeningen voor 2 personen. En dat is best een bedrag van de Brabantse Delte e.d. zijn de bedragen voor 2 personen beduidend hoger dan die voor 1 persoon.
quote:Nici007 schreef op 13 oktober 2010 @ 14:06:

[...]

Ik sta niet bij deze woningbouwvereniging ingeschreven dus dat zou geen probleem zijn.In A'dam maakt het niet uit bij welke woningbouw je ingeschreven staat. Je zou je punten kwijt zijn bij allemaal.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nici007 schreef op 13 oktober 2010 @ 14:06:

[...]

Ik sta niet bij deze woningbouwvereniging ingeschreven dus dat zou geen probleem zijn.In sommige gemeenten is er een zwarte lijst van huurders. Mensen die fraude plegen, ernstige huurachterstanden of wiet kweken etc staan op die lijst. Die lijst wordt door alle woningbouwverenigingen en verhuurder bijgehouden en vaak kun je dan dus nergens binnen de stad meer huren. Ik zou dit even goed checken voordat je verhuist.
quote:nouschi schreef op 13 oktober 2010 @ 14:09:

[...]

In A'dam maakt het niet uit bij welke woningbouw je ingeschreven staat. Je zou je punten kwijt zijn bij allemaal.

Ik sta helemaal niet ingeschreven in deze regio (is ook maar 1 woningbouw hier).

Ik sta zelf ingeschreven bij zo'n beetje elke woningbouwvereniging in de 'grotere steden' in de buurt, alleen niet in deze dorpjes.

Ik ga er ook vanuit dat (zolang ik me netjes gedraag) er vrij weinig zou kunnen gebeuren? Ik heb er weinig verstand van. maar goed daarom vraag ik ook advies.

Ik snap zeg maar alle punten, maar daardoor weet ik niet goed of ik het wel of niet moet doen.
Je kunt je wel netjes gedragen, maar er hoeft maar een omwonende zijn mond open te doen tegen de woningbouw dat er iemand woont die er niet hoort te wonen. En dat gebeurt vaker dan je zou denken, zeker als er normaal gezien sprake is van wachttijden. En dan moet jij er niet alleen uit, maar moet de hoofdhuurder ook opzeggen. Die heeft dan ook geen terugkeermogelijkheid meer.

Dat je niet ingeschreven staat als woningzoekende in de plaats waar het huis staat waar het om gaat, kan je geluk zijn, maar misschien wisselen de verschillende woningstichtingen wel informatie uit en ben je alsnog je inschrijftijd kwijt. Het is een risico dat je loopt. In deze regio zou je de pineut zijn, zeker omdat ze hier enorm streng zijn op woonfraude zoals dit.

Heeft de woningstichting geen regeling voor huisbewaarderschap? Hier kun je als huurder bv proefsamenwoning aanvragen, waarbij je een huisbewaarder aandraagt. Kan maximaal een jaar. Je moet je alleen dan wel inschrijven (dat zou je je inschrijftijd elders kunnen kosten, aan de andere kant kun je dan wel aantonen dat het tijdelijk is (max 1 jaar) en dan mag je in de meeste gevallen je inschrijftijd behouden, is de moeite waard om te checken).

En hoe lang moet je nog wachten op een huurwoning met inschrijftijd? Misschien is dat jaar wel genoeg, dan heb je het toch netjes geregeld, dring je niet voor op andere woningzoekenden die misschien ontzettend zitten te wachten op dat huisje, en kun je daarna naar je eigen plekje verhuizen.
Ipv onderhuren kan je toch ook voor langere tijd op haar huis passen? Daar krijg jij dan van haar een vergoeding voor (je betaald minder dan de daadwerkelijke huur)

Je past namelijk op haar huis tot zij er uit is of ze daadwerkelijk bij haar vriend wil intrekken.

Ik weet dat een vriendin in A-dam dit heeft kunnen doen zonder dat daar moeilijk over gedaan werd door de woningbouw.

En ja anders toch je inschrijven in die woning, dan betaal je misschien een paar tientjes meer aan rioolrecht etc. maar je hebt wel een schoon geweten. (en recht op huurtoeslag toch)
Pak het zakelijk aan en zet alle afspraken op papier! Zodat er achteraf geen scheve gezichten zijn. Voor jou belangrijk, maar ook voor haar.

En dan, gewoon doen : ) als jij of zij er verder niet mee in de problemen komt (belasting? inkomen? etc.)
Is het gezien de (voor mij) ongunstige voorwaardes redelijk om niet alle bedragen zelf te betalen.

Kan ik bv voorstellen de WOZ e.d. te delen?
quote:Soley schreef op 13 oktober 2010 @ 14:31:

Heeft de woningstichting geen regeling voor huisbewaarderschap?

En hoe lang moet je nog wachten op een huurwoning met inschrijftijd? Misschien is dat jaar wel genoeg, dan heb je het toch netjes geregeld, dring je niet voor op andere woningzoekenden die misschien ontzettend zitten te wachten op dat huisje, en kun je daarna naar je eigen plekje verhuizen.

Ik ga even bij de WB navragen of ze zoiets hebben, ik heb namelijk geen idee.

Ik sta nu bijna 2 jaar ingeschreven. De gemiddelde wachttijd is 3 jaar, voor woningen waar ik naar kijk licht deze wel iets hoger. Omdat ik niet weg 'moet' ben ik iets kieskeurig met huizen. Ik zou nu niet zelf een 2 kamer appartement gaan huren, daarin heb ik geen doorgroei mogelijkheden en moet ik weer min 3 jaar wachten voordat ik in een groter huis/appartement kan gaan wonen.

Als ik nu zelf iets ga huren wil ik wel iets met oog op de toekomst.
Ik zou ook kijken hoe ik het zo legaal mogelijk zou kunnen regelen. Het rare vind ik namelijk, dat de moeder van je v riendin dus ook bij haar nieuwe vriend gaat wonen zonder zich daar in te schrijven! Dat moet ze natuurlijk zelf weten, maar doet mij afvragen hoe serieus alles is en hoe veel kans er is dat jij binnen een half jaar al weer op straat staat.

Ook zou ik écht goed afspreken wat je doet als jij weg wilt, zodat je geen scheve ogen van moeder krijgt, omdat je ineens wel een eigen huis hebt gevonden.
quote:Tia Dalma schreef op 13 oktober 2010 @ 14:06:

Realiseer je dat als dit uitkomt, je dan ook je inschrijftijd kwijt bent wegens fraude!Ze blijft neem ik aan toch bij haar ouders ingeschreven staan. En degene die nu gaat hokken blijft in die huurwoning ingeschreven staan. Dus zij is hooguit logee, geen bewoner volgens de wet, dus hoe zou er iets uit moeten komen?
Ik werk bij een woningcorporatie en wij worden hier niet blij van en we zullen er ook alles aan doen om je eruit te gooien. Wij werken met veel corporaties samen en wij wisselen ook gegevens uit. Dus mocht zoiets in ons gebied zich voordoen, dan sta je bij heel de regio bekend.

Ik snap je redenatie wel hoor. Je zoekt een woning en dit is voor jou een kans. Maar vergeet niet dat hierdoor de wachtlijsten alleen maar langer worden.
quote:mimmie81 schreef op 13 oktober 2010 @ 15:58:

Ik werk bij een woningcorporatie en wij worden hier niet blij van en we zullen er ook alles aan doen om je eruit te gooien. Wij werken met veel corporaties samen en wij wisselen ook gegevens uit. Dus mocht zoiets in ons gebied zich voordoen, dan sta je bij heel de regio bekend.

Ik snap je redenatie wel hoor. Je zoekt een woning en dit is voor jou een kans. Maar vergeet niet dat hierdoor de wachtlijsten alleen maar langer worden.Hoezo? Als die oorspronkelijke huurster gaat proef-samenwonen dan houdt ze haar woning toch aan, of ze er nu ondertussen iemand anders in laat wonen of niet. En wat is er voor jullie te halen? Je krijgt toch maandelijks de huur betaalt? Of is de insteek dat bij 'n officiele nieuwe bewoner die huur weer flink omhoog gedaan kan worden?
Doen... je woont nu bij je ouders en zelfstandige woonruimte zal nog even op zich latenw achten. Iedere maand dat je hier fijn woont is er een. Je kunt altijd weer terug naar je ouders, of misschien tegen die tijd wel door naar je eigen nieuwe woning.

En misschien kun je de constructie onderzoeken om samen met de andere mensen op dat adres ingeschreven te staan, zodat je na een half jaar de woning legaal van ze kunt overnemen. Kun je er nog blijven wonen ook, als zij straks de woning willen opzeggen omdat het samenwonen hartstikke goed bevalt.

Succes... en geniet ervan.
Een huurder moet de huurwoning als hoofdverblijf gebruiken en mag de woning alleen met toestemming tijdelijk in gebruik geven. Bijvoorbeeld als een bewoner een jaar op reis gaat o.i.d. Dit is bij ons in de huurovereenkomst geregeld.

Onderhuur mag niet. Woningcorporaties hebben niet alleen met huurders te maken maar ook met woningzoekenden. Het kan niet zo zijn dat huurders onderling even gaan regelen wie er in de woning komt wonen.

En het is niet zo dat bij iedere nieuwe bewoner de huurprijs omhoog gaat. Een woning heeft punten en daar is de huurprijs aan gekoppeld. Als een woning al jaren door dezelfde huurder gehuurd wordt, zal er waarschijnlijk nog een lagere huur voor gevraagd worden dan je volgens de punten mag berekenen. Als de woning bijv. vorig jaar gemuteerd is zal er nauwelijks een huurverhoging zijn. Dus dit staat volledig los van elkaar, want we zijn zo streng bij een woning die net gemuteerd is dan een woning die al 30 jaar dezelfde huurder heeft.
quote:mimmie81 schreef op 13 oktober 2010 @ 16:24:

Een huurder moet de huurwoning als hoofdverblijf gebruiken en mag de woning alleen met toestemming tijdelijk in gebruik geven. Bijvoorbeeld als een bewoner een jaar op reis gaat o.i.d. Dit is bij ons in de huurovereenkomst geregeld.

Onderhuur mag niet. Woningcorporaties hebben niet alleen met huurders te maken maar ook met woningzoekenden. Het kan niet zo zijn dat huurders onderling even gaan regelen wie er in de woning komt wonen.

En het is niet zo dat bij iedere nieuwe bewoner de huurprijs omhoog gaat. Een woning heeft punten en daar is de huurprijs aan gekoppeld. Als een woning al jaren door dezelfde huurder gehuurd wordt, zal er waarschijnlijk nog een lagere huur voor gevraagd worden dan je volgens de punten mag berekenen. Als de woning bijv. vorig jaar gemuteerd is zal er nauwelijks een huurverhoging zijn. Dus dit staat volledig los van elkaar, want we zijn zo streng bij een woning die net gemuteerd is dan een woning die al 30 jaar dezelfde huurder heeft.

Ik snap het wel, maar wat Elninjo zegt is wel waar. Wanneer ik hier geen gebruik van maar en dus gewoon thuis blijf wonen, zegt zij alsnog de huur niet op.

Haar vriend heeft een koophuis en daar trekt ze nu bij in, voor haar eigen 'gemoedsrust' wil ze voorlopig nog haar huur woning aanhouden.

Dus ook wanneer ik er niet in woon komt de woning nog niet opnieuw te huur te staan.
quote:mimmie81 schreef op 13 oktober 2010 @ 15:58:

Ik snap je redenatie wel hoor. Je zoekt een woning en dit is voor jou een kans. Maar vergeet niet dat hierdoor de wachtlijsten alleen maar langer worden.

Natuurlijk worden de wachtlijsten hier niet langer door. Het huis staat leeg als zij er niet gaat wonen.

Dus belachelijk dat die mensen het gewoon niet mogen verhuren met toestemming van de woningbouw.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven