Advies kat zonder echt huis

20-10-2025 15:58 64 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb even jullie advies nodig.

Wij hebben thuis 4 katten en 2 honden, gaat allemaal goed met elkaar.

Als we ons rondje met de honden lopen, komen we altijd een zwarte kat tegen zonder staart. Meestal zit hij op een bankje voor een studentenhuis. Hij loopt er al jaren, maar sinds we dus dit rondje lopen komen we hem elke dag tegen. Hij is lief, echt een heksenkat, grote gele ogen, ziet er een beetje verlopen uit. Hij is niet dik, maar ook niet echt mager. Zijn vachtje glanst.

Sinds kort nemen we elke dag iets lekkers voor hem mee, dit eet hij hongerig op. Soms ook dure brokjes van onze andere katten, ook dit vindt hij fijn. Hij komt al naar ons toe als hij ons ziet. We hebben zelfs een klein fototje van hem op de wc staan, Salem noemen we hem.

Nu zat vandaag een studente te roken op het bankje en ik vroeg of ze wat wist van de kat. Hij hoort een beetje bij het studentenhuis, maar zwerft verder op straat en heeft dus niet echt een baas.. nou, ons hart brak natuurlijk.

Het liefst nemen we hem zo mee, maar hij is gewend om op straat te zwerven. Ook is het bij ons om de hoek, dus die loopt natuurlijk zo weer terug naar zijn vertrouwde stekje. Volgens mij is hij al ouder dan 10 jaar, ik heb hem jaren terug al eens gezien. Volgens mij is hij best gelukkig zo… wat zouden jullie doen? Meenemen of gewoon wat lekkers voor hem meenemen elke dag en hem in de gaten houden. Als hij er slecht uitziet ga ik zo met hem naar de dierenarts.
Ik was gisteravond tijdens het uitlaten mijn hond, inderdaad geen kat, kwijt, die bij mensen stond ("ze wil geloof ik met ons mee naar huis!") die haar buggles (met van die prut erin) aan het voeren waren. :facepalm: En dan is het niet eens een bedelhond, ze taalt hier in huis naar niets dat geen hondenvoer is.
Maar als je een kat hebt die ziek wordt van ander voer dan dat hij/zij thuis krijgt, dan zorg je toch dat je kat je tuin niet uit kan?

Ook zonder mensen/buren die bewust de kat voeren, is er dan toch ook gewoon kans dat de kat andere dingen eet? Een vogel, een muis, op straat achtergelaten eten, eten uit het bakje van de buren etc?
Voor de mensen die klagen over dat ze het vervelend vinden dat hun kat wordt gevoerd: hou het beest dan bij je (in je huis/tuin) dat scheelt ook een hoop stront in andermans tuinen.

Ik ben verder helemaal geen kattenhater hoor en van mij mogen ze los lopen (ik neem de stront maar voor lief omdat die beestjes er ook niks aan kunnen doen) maar ik vind dat je dan echt niet moet zeuren over dat je kat bijgevoerd wordt door anderen (al dan niet middels schaaltjes met voer die helemaal niet bedoeld waren voor jouw kat). Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.
Solsol schreef:
20-10-2025 23:49
Voor de mensen die klagen over dat ze het vervelend vinden dat hun kat wordt gevoerd: hou het beest dan bij je (in je huis/tuin) dat scheelt ook een hoop stront in andermans tuinen.

Ik ben verder helemaal geen kattenhater hoor en van mij mogen ze los lopen (ik neem de stront maar voor lief omdat die beestjes er ook niks aan kunnen doen) maar ik vind dat je dan echt niet moet zeuren over dat je kat bijgevoerd wordt door anderen (al dan niet middels schaaltjes met voer die helemaal niet bedoeld waren voor jouw kat). Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.
Als je voert ook niet klagen over de stront die je zelf voedt ;)
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zarah schreef:
20-10-2025 22:54
Maar als je een kat hebt die ziek wordt van ander voer dan dat hij/zij thuis krijgt, dan zorg je toch dat je kat je tuin niet uit kan?

Ook zonder mensen/buren die bewust de kat voeren, is er dan toch ook gewoon kans dat de kat andere dingen eet? Een vogel, een muis, op straat achtergelaten eten, eten uit het bakje van de buren etc?
Daar zit geen zout, suiker, conserveringsmiddelen etc in.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Solsol schreef:
20-10-2025 23:49

Ja want dat kan niet natuurlijk dat hij wel gewoon thuis kakt :facepalm:

Maar prima, zal jouw kind op straat volgende keer ook bijvoeren, moet je ‘m maar bij je houden.
Sowieso is het van een bedenkelijk niveau; jij doet X, dus dan heb je geen recht meer iets te zeggen over Y.
chocolol schreef:
20-10-2025 18:03
Een dier zonder baas is een zwerfdier. Hoeft niet altijd zielig te zijn.

En ja, in goede tijden is dat ook geen probleem. Beestje heeft misschien wel de tijd van zijn leven.

Maar het gaat juist ook om de mindere tijden. Een dier op straat heeft meer kans om bepaalde ziekten op te lopen, aangereden te worden, verwondingen die niet opgemerkt worden etc. En dan gun je zo'n beestje toch ook iemand die voor hem zorgt? En daarom ook mijn eerdere advies.
Lief dat je het voor mij opneemt :) We zullen hem wel in de gaten houden deze winter, misschien spreek ik de studente nog wel (ik hoop het). Dat van de winkelcentrum poes zonder baas vind ik eigenlijk ook zielig. Het gaat er meer om dat iemand eindverantwoordelijk is met bijvoorbeeld dierenarts of vakantie. En dat wil ik graag voor deze poes doen.
Star⁴ schreef:
21-10-2025 05:23
Ja want dat kan niet natuurlijk dat hij wel gewoon thuis kakt :facepalm:

Maar prima, zal jouw kind op straat volgende keer ook bijvoeren, moet je ‘m maar bij je houden.
Sommige katten doen dat inderdaad, de meeste niet. Ook niet van de buren die bij hoog en laag beweren dat die kat heus niet in mijn tuin schijt, terwijl ik ze al meerdere keren heb betrapt :whistle:

Ik voer trouwens geen katten, tenzij op verzoek (van de eigenaar, niet van de kat :proud: ). De kat van de buren die geen kattenluikje hadden en de kat in weer en wind buiten lieten lopen en dan de hele dag weg gingen, heb ik wel eens bij mij binnen laten schuilen, dat dan weer wel.
Hap hap
solsol wijzigde dit bericht op 21-10-2025 08:22
98.02% gewijzigd
Solsol schreef:
21-10-2025 08:18
Jij denkt echt dat jouw kat braaf alleen thuis kakt en nooit in tuinen van anderen? Want ik weet dat wel zeker over mijn kind. Die laat ik namelijk niet uren onbeheerd rondzwerven.

Moet ik eens doen met m’n hond, die lekker los laten en overal in de tuin laten schijten. Dan moet je eens kijken hoe iedereen los gaat. Echt koekoek hoor deze reactie.
Honger?
Star⁴ schreef:
21-10-2025 08:20
Honger?
Je hebt gelijk, ik zie nu pas wie het zegt
Wissewis schreef:
20-10-2025 16:07

En ook afspreken wie hem wel of niet voedert.
Want katten kunnen héél goed doen alsof ze totaal uitgehongerd zijn :-D.
Lol.. ik heb daar zelfs eens een topic over geopend. "Mijn kat is een jokkebrok"
You can pick your friends.
You can pick your nose.
But you can't pick your friends nose.
(Jake)

Moiren schreef:
21-10-2025 00:25
Daar zit geen zout, suiker, conserveringsmiddelen etc in.
Nee, die twee voorbeelden niet. Die andere twee wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven