Afzuiging badkamer

04-07-2019 14:18 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben last van schimmel in de badkamer. Dat wordt dus heel hard poetsen, opnieuw het plafond verven en ook kijken hoe we kunnen zorgen dat we dat hele circus niet volgend jaar weer moeten meemaken (wonen hier nu 1,5 jaar).

Er zit een mechanische afzuiging in het huis, de afzuigkap in de keuken zit hier op aangesloten, en de wc en badkamer zijn aangesloten op de afzuiging. Voor de badkamer is dit dus blijkbaar niet genoeg. Nu ben ik online aan het kijken wat ik kan doen om de afzuiging van de badkamer te verbeteren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Hoe werkt dit? En waar moet ik op letten bij de aanschaf en installatie van een ventilator? Of hoef ik helemaal geen ventilator en is er een andere makkelijke oplossing.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 04-07-2019 14:22
13.04% gewijzigd
Zit er geen raampje in je badkamer?
Alle reacties Link kopieren
Zit er een raam in dat open kan? Zo ja, veel open zetten. Ook in de winter enz.
Ik heb afzuiging én een raam dat continu openstaat en ook schimmel op het plafond aan de douche. Ik weet het ook niet meer dus ik lees mee.
Alles droogmaken na douchen

Deur open laten staan
Alle reacties Link kopieren
Speciale schimmelverf gebruikt? Deur open laten na het douchen?

Drogen jullie de douchewand na het douchen? Soms is trekkertje genoeg , maar anders met de handdoek waarmee je je afdroogt. Handdoek daarna op balkon te drogen hangen.

Nieuw afzuigertje bij de bouwmarkt halen en je laten adviseren
Alle reacties Link kopieren
Er zit een raam, maar de wind staat daar vaak op en dan is het wel heel koud onder de douche.

Alles droogmaken na het douchen klinkt ook als veel gedoe en ik heb twee kleine kinderen dus ik zit al tot over mijn oren in het gedoe :D

De deur wil ik niet open laten staan want dat betekent dat al het vocht dat in de badkamer hangt de rest van mijn huis in waait en ik wil het mijn huis uit ivm efficient kunnen verwarmen en prettig leven.

Dat is ook de reden dat ik aan het kijken ben naar mechanische ventilatie. Ik hoop dat zoiets de lucht snel af kan voeren.
Alle reacties Link kopieren
Is de mechanische ventilator als eens schoongemaakt/nagekeken?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ik heb best een goede afzuiging in de badkamer, maar als ik de douche niet droogtrek krijg ik ook schimmel. 'Gedoe' valt wel mee, even snel met zo'n handtrekker, hoeft niet allemaal supernetjes, maar in een paar seconden haal je toch 95% weg.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Tja, wij hebben mechanische ventilatie - zat al bij het huis, wel een keer de motor vervangen en schoongemaakt, kan je er weinig over vertellen. Maar...
Ook hier geen raam en ook al zetten we de ventilatie na het douchen altijd even 20 minuten op maximaal, het was niet genoeg tegen schimmel.
Sinds wij de douche ook droogmaken (wand, vloer deden we al), hebben we geen last meer.
Droogmaken is ook mijn tip dus!

Oja, tegen schimmel: geen dure meuk kopen. Gewoon doekje met chloor. Wij hebben daar het plafond ook mee schoongemaakt voor er een nieuwe laag verf over ging.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
@DianaF, nee niet nagekeken, geloof dat mijn lief hem wel eens heeft stofgezogen. Ik ga in elk geval kijken wat het oplevert als ik hem nog eens schoonmaak. Moet je zo'n kanaal ook schoonmaken? Zou dat nog wat op kunnen leveren?

@Handigmetgeld, als ik mijn beide kinderen en mezelf heb gedouched en mijn lief ook doucht dan staat de waterdamp in de lucht, dus ik heb het idee dat ik dan wel de douche droog kan maken, maar dat dat niet 95% van het probleem oplost.
Alle reacties Link kopieren
Is mechanische ventilatie zo duur dat jullie het allemaal afraden? Ik zie maar 2 mensen die zeggen dat het niet voldoende werkt, maar iedereen zegt, dat ik elke dag moet afdrogen na het douchen.
Alle reacties Link kopieren
Kanalen laten schoonmaken en als het nodig is een nieuwe unit laten plaatsen. Als je in een huis van 20-30 jaar oud woont is de installatie meestal wel aan vervanging toe. Wij hebben het pas laten doen en waren iets van 600 euro kwijt. Het verschil is goed merkbaar en we hebben nu een ventilatiesysteem met afstandsbediening ( in ons huis een grote plus)
Alle reacties Link kopieren
Extra mechanische ventilatie is in elk geval duurder dan zelf de wanden droogtrekken. ;-D
De tip wordt gegeven denk ik omdat het 'laaghangend fruit' is. Direct toepasbaar, direct werkzaam.

Mijn man zegt net nog: wij hebben keuken afgeschakeld van het systeem > afzuigkap ventileert nu rechtstreeks naar buiten. En in de losse wc, de ventilatie-ingang vermindert. Hierdoor wordt er per saldo meer afgezogen in de badkamer. Dat zou je nog kunnen proberen met je huidige systeem dus. En bij schoonmaken hoort ook het kanaal inderdaad.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die afstandsbediening hebben wij nu ook (ook nieuwe unit). Ideaal want daarmee zetten we de boel na het douchen dus 21 minuten even op vol vermogen ventileren.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
En als je het raam ook nog open zet na het douchen, dan krijg je het toch niet koud.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:25
Er zit een raam, maar de wind staat daar vaak op en dan is het wel heel koud onder de douche.

Alles droogmaken na het douchen klinkt ook als veel gedoe en ik heb twee kleine kinderen dus ik zit al tot over mijn oren in het gedoe :D

De deur wil ik niet open laten staan want dat betekent dat al het vocht dat in de badkamer hangt de rest van mijn huis in waait en ik wil het mijn huis uit ivm efficient kunnen verwarmen en prettig leven.

Dat is ook de reden dat ik aan het kijken ben naar mechanische ventilatie. Ik hoop dat zoiets de lucht snel af kan voeren.

Tja als je niks wil doen blijf je lekker in de schimmel zitten. Dit zijn toch echt de simpelste oplossingen
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:35
Is mechanische ventilatie zo duur dat jullie het allemaal afraden? Ik zie maar 2 mensen die zeggen dat het niet voldoende werkt, maar iedereen zegt, dat ik elke dag moet afdrogen na het douchen.
Het is de combinatie die het effectiefste is. ventilatie mechanisch, via raam en droogmaken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
04-07-2019 14:46
Tja als je niks wil doen blijf je lekker in de schimmel zitten. Dit zijn toch echt de simpelste oplossingen
Maar ik vraag niet om de simpelste oplossing... ik vraag om een goede oplossing en die oplossing mag best wat kosten.....
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:49
Maar ik vraag niet om de simpelste oplossing... ik vraag om een goede oplossing en die oplossing mag best wat kosten.....
De combi dus
Ventilator is hier niet genoeg. Dus raam open na het douchen, droogtrekken en deur open zetten na het douchen is imo toch het effectiefst.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:49
Maar ik vraag niet om de simpelste oplossing... ik vraag om een goede oplossing en die oplossing mag best wat kosten.....
Mijn badkamer is ongeveer 3 bij 3. Onze douche heeft 1,5 wand en verder is het 1,5 wand douchegordijn. Dat betekent dat de damp zich door heel de badkamer verplaatst en overal neerslaat op de koudere muur. Ik heb geen zin om mijn hele badkamer af te drogen na het douchen, en ik ken mezelf, ik ga dit ook echt niet structureel doen.

Ik zou het raam open kunnen doen na het douchen, maar het is een raampje van 15 cm breed wat alleen open gekiept kan worden, dus het is niet zo dat ik het raam even op en zet en dat dan 5 minuten later de meeste lucht wel ververst is en ik hem weer dicht kan doen. Dat maakt dat hij dan vaak de hele dag open staat en dat het 's winters echt koud is in de badkamer als we thuis komen uit het werk.

Daarom denk ik dus dat mechanische ventilatie wel een goede oplossing zou kunnen zijn en ik vraag me dus vooral ook af, kun je dat gewoon inbouwen in het bestaande ventilatiekanaal zodat dat beter zijn werk gaan doen. Maar ik zal eens beginnen met die in de wc dicht draaien en de boel schoonmaken en kijken of dat wat op lijkt te leveren.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
04-07-2019 14:54
Ventilator is hier niet genoeg. Dus raam open na het douchen, droogtrekken en deur open zetten na het douchen is imo toch het effectiefst.
Wat voor ventilator heb je? Eentje die actief aan slaat als je de lamp aan doet? Eentje die nog na-ventileert als je de lamp uit doet? Of net zoals wij gewoon een gat in het plafon waardoor de lucht eventueel naar buiten kan.
Kaaaaaaaatje schreef:
04-07-2019 14:49
Maar ik vraag niet om de simpelste oplossing... ik vraag om een goede oplossing en die oplossing mag best wat kosten.....
Die goede oplossing wordt toch gegeven? Nadrogen, raam open en ventilatie aan.

Hier ook een nieuwe mechanische ventilatie laten plaatsen en het kanaal toen laten reinigen. De afzuigkap zit er niet op, alleen toilet en badkamer. Maar is niet voldoende inderdaad. Het raam gaat open, ventilatie 10 minuten op vol vermogen en ik laat de deur op een kier staan. Dat helpt wel al een heleboel, maar nog niet volledig. Zodra ik weer een plekje schimmel zie, poets ik het meteen weg. Dat nadrogen is idd wel een goede nog, dat doe ik nog niet.
Korter douchen zodat er minder stoom ontstaat helpt ook al veel :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt opvallend dat jullie allemaal zeggen de deur van de badkamer open. Ik heb echt in mijn hoofd zitten dat je de damp juist zoveel mogelijk in je natte ruimte wilt houden omdat die er op gemaakt is, in plaats van overal door het hele huis verspreiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven