Alles is chaos...

19-12-2012 10:42 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag meiden

Ik weet niet goed in welke topics dit onderwerp thuishoort. Waarschijnlijk hier bij 'Thuis', maar misschien ook wel een beetje bij 'Psyche'...

Het zit zo: tot voor een jaar was mijn huis één grote chaos. Overal lagen bergen ongewassen kleren. De gewassen kleren lagen in stapels wasmanden verspreid over mijn huis. Mijn te betalen rekeningen lagen ook her en der verspreid. Als er iemand op bezoek kwam, legde ik deze gauw op een andere stapel en verstopte deze op een stoel of in een kast. Met als gevolg: de hele boel raakte nog meer in chaos. OK, zo kon het dus niet meer verder: heb tijdens mijn werkverlof (drie weken) opgeruimd. Kwam uiteraard een heleboel documenten tegen die ik al lang kwijt was en onbetaalde facturen ook.

Mijn huis is ondertussen opgeruimd (ik woon alleen), maar ik merk dat ik vaak onbewust echt rommel creëer. Ligt het aan luiigheid? Ligt het aan een gebrek aan zelfdiscipline. Ik denk het wel...

Ik haat mezelf, ik zou zoveel meer van het leven kunnen genieten, maar het lukt me steeds niet om OP TE RUIMEN. Het is ook zo dat ik een factuur ergens neerleg en deze dan helemaal vergeet.

Hoe doen jullie dat, met name over facturen en rekeningen. Betalen jullie die meteen, of éénmaal per week? Hebben jullie een soort van organisatiesysteem?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden...

Liefs.
Ik gooi rekeningen en belangrijke papieren op een stapel in m'n boekenkast. En dan zo af en toe, zeg eens per drie weken ofzo, pak ik de stapel erbij en werk ik 'm door. Betalen, archiveren, weggoien, wat maar nodig is. Werkt prima.
Herkenbaar!

Ik heb een opruimsessie met een opruimcoach (i k organi seer) gedaan en zij heeft een systeem voor me opgezet met een postmap. Daarnaast heeft ze me inzicht gegeven in valkuilen en wat wel/niet bewaard moet worden. Investering waard dus!
ons huis is goed opgeruimd maar op het gebied van post herken ik het wel.

wanneer er post binnenkomst wordt dit eigenlijk al direct gescheiden. (automatisch.)

- reclame --> lezen --> zelfde avond oud papier

- rekeningen --> in een bakje op de kast.

- overige (kerstkaarten, brieven oid) individueel beoordelen

1 a 2 keer per week pakken wij het bakje op de kast erbij en kijken wij wat er betaald zou moeten worden e.d. Alles wat betaald is wordt weggegooid / in eenklapper gedaan.
Voor mij werkt het beste zodra er post binnen komt om het gelijk op te ruimen. Is het een factuur, gelijk even via internetbankieren betalen (indien het later betaald moet worden, in de planning zetten via internetbankieren) En de rest van de post gelijk in de juiste map stoppen. Ik heb ook verschillende mappen, en daardoor gata het erg snel en overzichtelijk.
2010viva, hoe zien jouw mappen eruit? Gebruik je een ringkaft en dan verdeeld per onderwerp (water, electriciteit, ...) of via maand?

Gisteren heb ik een kaft aangelegd, verdeeld met tapbladen per maand. Weet niet of dit zo goed werkt, maar ik ga het zo eens proberen.
quote:lanadel schreef op 19 december 2012 @ 10:42:

Dag meiden

Ik weet niet goed in welke topics dit onderwerp thuishoort. Waarschijnlijk hier bij 'Thuis', maar misschien ook wel een beetje bij 'Psyche'...

Het zit zo: tot voor een jaar was mijn huis één grote chaos. Overal lagen bergen ongewassen kleren. De gewassen kleren lagen in stapels wasmanden verspreid over mijn huis. Mijn te betalen rekeningen lagen ook her en der verspreid. Als er iemand op bezoek kwam, legde ik deze gauw op een andere stapel en verstopte deze op een stoel of in een kast. Met als gevolg: de hele boel raakte nog meer in chaos. OK, zo kon het dus niet meer verder: heb tijdens mijn werkverlof (drie weken) opgeruimd. Kwam uiteraard een heleboel documenten tegen die ik al lang kwijt was en onbetaalde facturen ook.

Mijn huis is ondertussen opgeruimd (ik woon alleen), maar ik merk dat ik vaak onbewust echt rommel creëer. Ligt het aan luiigheid? Ligt het aan een gebrek aan zelfdiscipline. Ik denk het wel...

Ik haat mezelf, ik zou zoveel meer van het leven kunnen genieten, maar het lukt me steeds niet om OP TE RUIMEN. Het is ook zo dat ik een factuur ergens neerleg en deze dan helemaal vergeet.

Hoe doen jullie dat, met name over facturen en rekeningen. Betalen jullie die meteen, of éénmaal per week? Hebben jullie een soort van organisatiesysteem?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden...

Liefs.

A: hou op jezelf te haten: daar schiet je niks mee op, integendeel: je vernietigd jezelf ermee! Niet doen ajb...

B: rekeningen: vaste lasten ga je per automatische overschrijving laten doen: scheelt zoveel stress.

C: zelfdiscipline: ehm...Zolang je perfectionisme van jezelf vraagt ga je alleen maar keihard en telkens weer op je bek. Je iets minder ontwikkelde kanten accepteren scheelt enorm voor je zelfbeeld.

D: heb je iemand in je vertrouwde omgeving die je kan helpen met het organiseren van huishoudelijke taken? Vraag die hulp!
Mijn mappen zijn op onderwerp trouwens. Dus een tabblad voor de Belastingdienst, eentje voor de energieleverancier, et cetera. En dan gewoon chronologisch, de nieuwe doe ik bovenop.
Ik zou niet te grote stappen maken. Van totale chaos naar alles meteen in tabjes opbergen is voor veel mensen een brug te ver. Heb je het al eens met een bak geprobeerd die je eens per week leegt?
Ginevra, die bak lijkt me idd wel een goed idee om te proberen!
Heel herkenbaar! Ik ben van mezelf ook vrij chaotisch en moet me zelf ook echt dwingen om dingen op een vast plek te leggen. Voor mijn administratie heb ik laatst een map aangeschaft waarin ik alles met tabbladen gescheiden heb. Mijn rekeningen betaal ik altijd meteen en die gaan ook in de map. Ik zou nog wel meer orde willen hebben maar dit is al een begin
Ik heb een map, mijn man heeft een map, mijn dochter heeft een map en we hebben twee mappen die over gezamenlijke zaken gaan.

Elke map heeft tabbladen, bijvoorbeeld mijn mag bestaat uit, werktabblad, telefoontabblad.

En wat misslexie zegt heb ik dan ook, belastingdienst, eneco, bank, zorgverzekering etc
Bij het Nibud kan je tab laden bestellen met categorieen. Ik vind dat handiger dan alfabet omdat ik altijd vergat onder welke letter ik iets onderbracht.

Daarin zit ook tabbladen "nog te betalen" dus kan je alles direct archiveren. Punt blijft dat je een moment moet vinden dat je die rekeningen gaat betalen. En dat verandert denk ik niet met een map of bakje.

Wat bij ons werkt is een kastje met een la en daar gooi ik alles in wat niet direct weg kan.

Verder koop ik bv veel bij Boldotcom en daar ga ik gewoon eens in de zoveel tijd naar mijn account en betaal ik de openstaande dingen. De rekeningen negeer ik dan min of meer. Dat bespaart tijd want ik ervaar wel een drempel om in te loggen bij internetbankieren. Onzin natuurlijk maar toch doe ik het niet
Tip1: alle enveloppen open maken en gelijk weggooien. Inhoud op een stapel op een vaste plek.

Tip2: nee nee sticker

Tip3: zoveel mogelijk automatisch laten afschrijven.

Wie vult aan?
Acceptgiro's scheur ik af en leg ze in de schuif waar ook m'n telebank-apparaatje ligt. Als ik dan 'n keer ga telebanken kom ik ze tegen en kan ik ze betalen.

Andere papierzooi die bewaard moet blijven pleur ik in 'n andere schuif en één keer in de zoveel maanden zoek ik 't uit en doe ze in de betreffende mappen.

Was laat ik veelal in de droger zitten en dan pak ik daar elke dag weer 'n handdoek en ondergoed uit. Als ik was uit de droger haal omdat ik 'n nieuwe lading was moet drogen, dan vouw ik 't wel. Dingen die niet in de droger moeten blijven soms op het rekje hangen tot ik ze weer aan doe.

Maar voor 't zicht is 't hier dus meestal best opgeruimd.
nee-nee sticker heb ik ook en alles wat automatisch betaald kan worden, staat ook zo ingesteld
Dank voor dit topic lanadel. Ik ben ook een ramp met administratie en rommel in huis.

Dit herinnert me er weer aan dat ik de afwas maar eens moet gaan doen...
Occam's razor
Je mag in ieder geval al erg trots op jezelf zijn dat je drie weken lang de chaos hebt weggewerkt!

Nu is het een kwestie van bijhouden. Voor jezelf een manier vinden waarop je het bijhoudt.

In mijn geval is onze schoonmaakster de stok achter de deur. Ze komt 1 keer per week en naar die dag werk ik toe door alles op te ruimen zodat zij goed overal bij kan met haar stofdoek en stofzuiger.

En dat betekent niet even snel alles in een la mikken, maar echt uitzoeken: Weggooien wat weg kan, de rest opbergen op de plekken waar het hoort.

Ook kan het erg helpen om jezelf een dagelijks ritueel aan te leren, bijvoorbeeld: Voordat je 's avonds in bed mag stappen moet je altijd de eettafel en salontafel vrij van spullen hebben gemaakt en afgenomen hebben met een doekje. De vaatwasser moet ingeruimd en aangezet zijn en het aanrecht afgenomen met een doekje.

De volgende ochtend geeft het een heerlijk gevoel om al die schone, lege oppervlakken aan te treffen.

En omdat je je rommeltjes dagelijks wegwerkt is het elke avond maar eventjes werk.
quote:Java schreef op 19 december 2012 @ 11:22:

Je mag in ieder geval al erg trots op jezelf zijn dat je drie weken lang de chaos hebt weggewerkt!

Nu is het een kwestie van bijhouden. Voor jezelf een manier vinden waarop je het bijhoudt.

In mijn geval is onze schoonmaakster de stok achter de deur. Ze komt 1 keer per week en naar die dag werk ik toe door alles op te ruimen zodat zij goed overal bij kan met haar stofdoek en stofzuiger.

En dat betekent niet even snel alles in een la mikken, maar echt uitzoeken: Weggooien wat weg kan, de rest opbergen op de plekken waar het hoort.

Ook kan het erg helpen om jezelf een dagelijks ritueel aan te leren, bijvoorbeeld: Voordat je 's avonds in bed mag stappen moet je altijd de eettafel en salontafel vrij van spullen hebben gemaakt en afgenomen hebben met een doekje. De vaatwasser moet ingeruimd en aangezet zijn en het aanrecht afgenomen met een doekje.

De volgende ochtend geeft het een heerlijk gevoel om al die schone, lege oppervlakken aan te treffen.

En omdat je je rommeltjes dagelijks wegwerkt is het elke avond maar eventjes werk.Dat is ook een goeie tip! Klein beginnen...
Afwas altijd gelijk in de vaatwasser zetten ipv op 't aanrecht laten staan.
quote:elninjoo schreef op 19 december 2012 @ 11:26:

Afwas altijd gelijk in de vaatwasser zetten ipv op 't aanrecht laten staan.Idem als in de kleine dingen die het doen...
Ik doe facturen in een envelop aan de radiator en betaal ze zodra mijn salaris er is. Wat betreft opruimen probeer ik het gewoon bij te houden, zodat je iedere keer maar een beetje hoeft op te ruimen.
Hoe wij het hebben:

1. NEE/NEE sticker (essentieel)

2. Post wordt direct opengemaakt

3. Enveloppen meteen weggooien

4. Post sorteren: Nog doen binnenkort, opbergen of betalen op korte termijn.

- Nog doen binnenkort: klein stapeltje, ligt in het zicht op tafel zodat ik het niet kan vergeten.

- Betalen op korte termijn: ik schrijf in mijn agenda op welke dag ik ze ga betalen (krijg wekelijks salaris dus meestal de volgende betaaldag) en leg vervolgens op de stapel Nog doen binnenkort

- Opbergen: Grote stapel in de kast. Eens in de zoveel tijd scan ik alles in en zet ik het in nette mapjes in mijn pc. Werkt voor mij beter dan tabbladen. Ik gooi vervolgens de meeste papieren weg en vul bij het scannen direct een excelbestandje in voor de belasting.

Zorg verder dat in elk geval je woonkamer voor je gaat slapen netjes is. Kleine troepjes weg, afwas naar de keuken, rondslingerende kleren opbergen.
Wat opruimen betreft: voor je naar bed gaat een wekker zetten en 10 minuten opruimen. Werkt voor mij erg goed.

Dat is voldoende om alles 'grof' op te ruimen; bordjes naar de keuken, kleren over de stoel, tafel opgeruimd etc. En het is overzichtelijk: na 10 min is het klaar.
Zorg dat je de juiste spullen hebt om te organiseren, bijv van die postbakjes voor de post (puilt je postvak uit dan moet je dus aan de slag)

Mappen waar je je papieren in kwijt kunt, die je moet bewaren, 1 voor verzekeringen en bankzaken, 1 voor werkdingen, etc.

Ik heb 3 wasmanden, 1 voor wit, 1 voor bont, en 1 voor schone was, puilt 1 van de wasmanden uit, dan moet je dus aan de slag.. etc..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven