Alles is statisch....
woensdag 27 maart 2013 om 18:15
Ik word er helemaal gek van. Ik krijg altijd een flinke schok van alles en iedereen. Veel dingen in huis knetteren. Zelfs de twee katten die hier rondlopen knetteren als je ze aait, Fleecedekens, joggingbroeken... En zo kan ik nog genoeg noemen. Mn haar staat altijd rechtop als ik t borstel...
Is dit gewoon de tijd van het jaar? Kan ik er wat aan doen?
En nee t maakt niet uit of ik wel of geen schoenen draag
Is dit gewoon de tijd van het jaar? Kan ik er wat aan doen?
En nee t maakt niet uit of ik wel of geen schoenen draag
woensdag 27 maart 2013 om 18:18
Hier staan een paar tips tegen statische schokken: http://www.esdsite.nl/preventie.html
woensdag 27 maart 2013 om 18:18
quote:felice71 schreef op 27 maart 2013 @ 18:16:
Ik loop ook te knetteren de laatste weken... krijg vooral een schok als ik uit de auto stap en heb echt geen andere schoenen dan voorheen, irritant hèDat heb ik ook! Ik durf mijn autodeur amper meer dicht te doen, ik heb al zulke heftige schokken gehad de laatste dagen. Het zal het weer wel zijn of zo, die droge kou?
Ik loop ook te knetteren de laatste weken... krijg vooral een schok als ik uit de auto stap en heb echt geen andere schoenen dan voorheen, irritant hèDat heb ik ook! Ik durf mijn autodeur amper meer dicht te doen, ik heb al zulke heftige schokken gehad de laatste dagen. Het zal het weer wel zijn of zo, die droge kou?
Your luck's about to change, cher.
woensdag 27 maart 2013 om 18:22
De autodeur is wel extreem ja. Die doe ik dicht Door met 1 vinger tegen t raam te duwen.
Krijg ook van de meest bizarre dingen schokken. Een rieten stoel bijvoorbeeld. Dwars Door mn dubbel gevouwen joggingbroek heen, die erop lag
Gelukkig ben ik dus niet de enige en zijn er meerderen die dit herkennen!
Krijg ook van de meest bizarre dingen schokken. Een rieten stoel bijvoorbeeld. Dwars Door mn dubbel gevouwen joggingbroek heen, die erop lag
Gelukkig ben ik dus niet de enige en zijn er meerderen die dit herkennen!
woensdag 27 maart 2013 om 18:25
Preventieve tips & trucs
Verminder statische elektriciteit:
- Draag bij voorkeur katoenen of linnen kleding en schoenen met een leren zool.
- Gebruik wasverzachters en haarverzorgingsproducten met antistatische eigenschappen.
- Behandel stoelen en vloerbedekking etc. met een goede antistatische spray.
- Verhoog het luchtvochtigheidsgehalte (vooral in de winter) met een vorm van luchtbevochtiging.
Statische schokken voorkomen:
- Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.
- Als je denkt dat je toch opgeladen bent met statische elektriciteit raak dan met een metalen sleutel of iets dergelijks een waterkraan of zo aan. Die sleutel heeft geen last van een schok. Het klinkt misschien wat vreemd maar houdt die sleutel wel stevig aan het metaal vast, hierdoor voel je zelf vrijwel niets van die energieoverdracht! Dit is geen grap!
- Handiger kun je jezelf ontladen met een antistatische sleutelhanger. In die sleutelhanger zit een neonlampje die de sterkte van de ladingoverdracht zodanig verminderd dat je daardoor geen of vrijwel geen schok meer voelt. Zo'n ding kost maar een paar Euro. Even Googlen op: antistatische sleutelhanger.
Verminder statische elektriciteit:
- Draag bij voorkeur katoenen of linnen kleding en schoenen met een leren zool.
- Gebruik wasverzachters en haarverzorgingsproducten met antistatische eigenschappen.
- Behandel stoelen en vloerbedekking etc. met een goede antistatische spray.
- Verhoog het luchtvochtigheidsgehalte (vooral in de winter) met een vorm van luchtbevochtiging.
Statische schokken voorkomen:
- Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.
- Als je denkt dat je toch opgeladen bent met statische elektriciteit raak dan met een metalen sleutel of iets dergelijks een waterkraan of zo aan. Die sleutel heeft geen last van een schok. Het klinkt misschien wat vreemd maar houdt die sleutel wel stevig aan het metaal vast, hierdoor voel je zelf vrijwel niets van die energieoverdracht! Dit is geen grap!
- Handiger kun je jezelf ontladen met een antistatische sleutelhanger. In die sleutelhanger zit een neonlampje die de sterkte van de ladingoverdracht zodanig verminderd dat je daardoor geen of vrijwel geen schok meer voelt. Zo'n ding kost maar een paar Euro. Even Googlen op: antistatische sleutelhanger.
woensdag 27 maart 2013 om 18:25
woensdag 27 maart 2013 om 18:28
Hier ook dochter durft geen kus meer te geven, poes is bang voor me, fleecedekens zijn veilig opgeborgen, gisteren wilde ik een glazen bakje van de koelkast pakken en ik kreeg zo'n enorme schok dat hij door de lucht vloog en ik moest stofzuigen om alle splinters weg te krijgen. Het komt door droge lucht dus ik heb bakjes water op de verwarming en voor het autoportier ben ik heeeel bang!!
woensdag 27 maart 2013 om 18:28
Oh hier ook heel erg vooral als mijn man buiten een sigaret rookt en naar binnen en hij de kraan aan doet om zijn handen te wassen krijg die een hele harde schok ik hoor hem gillen hahaha , ook als hij mij kust of aanraakt , vanochtend ook had de rammen open en ging ik de kat aaien zij vloog bijna de lucht in
wel grappig maar soms pijnlijk ! Nu zit mijn man mij elke keer te pesten met die vonkjes !
woensdag 27 maart 2013 om 18:31
quote:alinea schreef op 27 maart 2013 @ 18:28:
Hier ook dochter durft geen kus meer te geven, poes is bang voor me, fleecedekens zijn veilig opgeborgen, gisteren wilde ik een glazen bakje van de koelkast pakken en ik kreeg zo'n enorme schok dat hij door de lucht vloog en ik moest stofzuigen om alle splinters weg te krijgen. Het komt door droge lucht dus ik heb bakjes water op de verwarming en voor het autoportier ben ik heeeel bang!!
Heel herkenbaar :o
Al moest ik wel een beetje lachen om je verhaal over t glazen bakje
Vreselijk als je al weet dat je ergens een schok van gaat krijgen.
Heb ook t idee dat onze katten mij opladen
Heel herkenbaar :o
Al moest ik wel een beetje lachen om je verhaal over t glazen bakje
Vreselijk als je al weet dat je ergens een schok van gaat krijgen.
Heb ook t idee dat onze katten mij opladen
woensdag 27 maart 2013 om 18:33
quote:delacour schreef op 27 maart 2013 @ 18:31:
Hele blauwe vonken als ik mijn deur met sleutel open doe en haar staat rechtop na borstelen. Autodeur dicht doen levert een knal op. Kat vind het gek genoeg wel grappig. Knetter! Zij helemaal blij en zoekt me alleen maar meer op en ze is al zo'n vreselijke knuffel.
Oplossing:
Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.
Hele blauwe vonken als ik mijn deur met sleutel open doe en haar staat rechtop na borstelen. Autodeur dicht doen levert een knal op. Kat vind het gek genoeg wel grappig. Knetter! Zij helemaal blij en zoekt me alleen maar meer op en ze is al zo'n vreselijke knuffel.
Oplossing:
Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.
woensdag 27 maart 2013 om 18:36
quote:mopsie schreef op 27 maart 2013 @ 18:33:
[...]
Oplossing:
Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.Ga ik zeker doen! Thanks!
[...]
Oplossing:
Voorkom schokken door de portierdeur van de auto tijdens het uitstappen bij het metaal vast te blijven houden. De statische lading die ontstaat door het opstaan van de autostoel vloeit dan geleidelijk weg zodat de kans op een schok(je) flink afneemt.Ga ik zeker doen! Thanks!