Alles wit?

22-04-2010 15:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele jaren geleden ben ik, zo goed als meubelloos, bij mijn vriend ingetrokken. Het huis is nu erg klassiek ingericht (grote, donkere, eiken meubels, een braaf behangetje, kleurpalet is nu lichtgeel-lichtoranje-bruinig) en ik sta al eeuwen te popelen om het interieur eens grondig aan te pakken. Dit jaar zou het toch eindelijk zo ver komen: er komt een nieuwe keuken en ook de woonkamer zal een metamorfose ondergaan. Het moet moderner, we houden van strak, en we willen het aantal meubels beperken (zo denken we aan een grote ingebouwde kast in de woonkamer in plaats van drie kleinere kasten).

Nu val ik zelf heel erg voor wit (gebroken wit ed) en zou ik alle muren in gebroken wit willen schilderen. Meubels zouden ook wit worden, in combinatie met hout (witte of grijze eik vind ik bijvoorbeeld mooi). De keukenkastjes zouden ook wit worden. Lekker veel wit betekent voor mij licht, ruimte en rust. En dat is wat ik wil in mijn interieur.

Maar wordt al dat wit misschien niet saai? Of erger nog: te koel en kil. Een huis moet tenslotte ook gezellig zijn.

Wat denken jullie ervan: toch ergens een accentmuur in een andere kleur (en welke dan?)? Of in de keuken alle muren in een andere kleur omdat de kastjes al wit zullen zijn? Of accessoires (kussens op de bank ed) in andere kleuren? Ik hoor graag ideeën!

Misschien belangrijk om te vermelden: we hebben twee kleine zoontjes (21 maanden en 3 maanden) en hebben geen zin om geregeld vieze vingertjes te overschilderen. Gaat dat samen, wit en kleine kliederkinderen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Mossel
Wij hebben licht grijze muren en witte meubels. De kleuren vind je bij ons terug in de accessoires. Ik vind het helemaal niet kil staan, lekker fris en toch gezellig. Ik heb geen kinderen, dus over vieze vingertjes kan ik je niets vertellen
Uhmmm ik denk niet dat wit en kleine kliederkinderen samen gaan. Dus niet voor muur maar ook zeker niet voor de bank! Ze morsen nog wel eens wat.
Ahum........ik heb zo'n beetje alles zwart/wit in huis, witte muren, witte bank, witte keuken.........en niks blijft helaas wit!

Het lijkt nieuw echt prachtig, maar als je er in leeft wordt het al gauw groezelig............en dan hebben wij nog geeneens kinderen
Wij hebben onze muren allemaal gesausd in een lichte zand kleur. Maakt het wel landelijk, dus moet je wel van houden.

Als je strak en modern wil, zou ik ook lichtgrijs kiezen.

Met kleine kinderen zou ik zelf niet zo gauw gaan voor een witte (stoffen) bank. Heb 1 witte stoel gehad, wij hebben dan geen kinderen maar wel 2 honden.... Nou die stoel zag er na 3 maanden niet meer uit...
Als je voor de muren afwasbare verft kiest kun je die vieze vingertjes er gewoon weer afvegen met een doekje. Witte meubels lijken me niet erg kind-proof.
Wij hebben witte muren en creme kasten (en blauwe banken) Heerlijk rustig, fris en toch gezellig. De kleur wordt er in gebracht door assesoires en (veel) planten.

Besmettelijk?: ja Wij hebben een hond dus zandspetters enzo zie je goed op de muren. Er op tijd bij zijn met schoonmaken en'afboenbaar' behang.

(ik kan ff geen normale zin bouwen van dat laatste, sorry)
Bank zou ik niet doen. Muren kan wel hoor, hebben wij ook. (3 kinderen) 1 keer in de zoveel jaar opnieuw verven.
Verschillende tinten wit staat erg mooi en niet kil. Ik heb ook alles wit, turquoise accessoires. En een witte bank..wel van leer. Hoogglans witte eettafel, wit leren eetstoelen. Partner heeft kinderen..met die vingers valt het reuze mee!
Perfectionisme is niet perfect...
Als je een leren bank neemt kan wit volgens mij best wel met kinderen (als het mooi is is een andere vraag).
Ik heb bijna alles wit en licht: wit en lichtgrijs en chroom/aluminium/metallic. Enige uitzonderingen zijn de houten vloer, de houten eettafel, een houten kastje, de grote groene planten, een paars lampenkapje en paars kussentje en de boeken in mijn boekenkast. Het is zeker niet saai!
Wij hebben ook erg veel wit in huis. De muren zijn bewerkt met van die afwasbare verf die tante Klaas beschrijft. Ik heb regelmatig kindjes over de vloer en geen last van vieze vingers.. Je was het er idd zo af.

Je hoeft niet echt bang te zijn dat het kil gaat worden denk ik, het is juist lekker fris. Wel is het belangrijk dat je goed nadenkt over verlichting. Wij hebben o.a. lampen met rode en gele kapjes (klinkt heel kitchie maat is juist erg hip). Meerdere lichtpunten met warme schijnsels kunnen voorkomen dat alles te steriel oogt.

Een witte bank zou ook zelf ook niet zo snel doen. Stof is zo snel groezelig. Als je het echt heel graag wilt zou je voor een witte leren bank kunnen gaan. Maar dat is al snel ordinair.

Succes ermee!
witte muren mooi!

Maar een witte bank zou ik niet snel doen. Stof wordt groezelig, en ook leer is niet ideaal, want je kan er eigenlijk niet met een donkere spijkerbroek op zitten en ook de inkt van de krant geeft af op de bank (spreekt uit ervaring)
Je hebt wit en je hebt wit.....dus met een koele of juist een warme ondertoon. Bovendien kunnen bepaalde materialen ook een warme uitstraling geven; een grof gebreide wollen plaid of kussentjes met velours of fluweel. De verlichting kan ook veel doen, niet te hard licht maar veel met softtone lampen (die zijn er tegenwoordig ook in spaarlampuitvoering en zelfs in led geloof ik). Ik heb 3 matte witte muren en 1 mat kiezelkleur met in huis veel hout (vloer, asseccoires) in naturel kleur en veel vergrijsd ratan. Beetje Riviera Maison/Riverdale stijl en dit komt helemaal niet koud of koel over. Kiezelkleurige gordijnen in een matte stof met glanzend draadje hier en daar, heel eenvoudig eigenlijk, en siervitragestroken van kaasdoek.

Een stoffen witte bank alleen nemen als je zelf de overtrek kunt wassen, maar zelf zou ik het niet doen, ik heb een kiezelkleurige bank met een soort van groflinnen structuur. Heel naturel en lekker rustig en toch licht in de kamer. Ik heb deze combinatie (dus het wit, kiezel en naturel hout in het hele huis doorgezet en het oogt als een geheel.)

Keukenkastjes wit is weer helemaal hip met mooie grote matmetalen grepen of juist greeploos.

Leuk, zo'n make-over van je eigen huis.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Wij hebben nu in iedere kamer boven een aparte kleur op de muren. Ons nieuwe (tijdelijke) huis heeft dit niet, gewoon wit en een rust dat dat geeft! Vooral met kinderen komt er genoeg kleur in huis en met assecoires kun je ook enorm veel doen!
Op mijn vorige kamer was ook alles wit, op mijn felroze vloerbedekking na. Dat stond echt supermooi. Het witte zorgde ervoor dat het leek alsof de kamer supergroot was, de kleur zorgde ervoor dat het niet saai werd.
Liever elitair dan een pauper!
Wij hebben ook voor wit gekozen maar hebben 1 kleur uitgekozen voor de ascecoires (of hoe je dat ook spelt). Bij ons is bijna alles wit, met een laminaat vloer (behalve de bank dan). Verder hebben wij voor zwart gekozen als afsteek kleur voor de neerzetdingetjes. Maar met elke kleur kun je dat leuk doen. Ik denk dat je dan het kille ziekenhuis gevoel voorkomt..
@Sweetfiref;y, je beschrijft precies mijn appartement, en wanneer t huisje af is wortd t ook weer zo ingericht ;)

Goede smaak heb je ;)
Ik heb mijn huis wit. Witte muren, uiteraard wit plafond maar ook een lichte vloer. Niet spierwitte vloer, maar beetje beige laminaat. Erg mooi. Komt ook omdat mijn appartement erg klein is. Dus oogt het wat ruimer.

1 probleem, en daarvoor had ik ook al een topic geopend.. De muren zijn zo wit dat ze ook snel kaal lijken. En ik ben heel slecht in het uitzoeken van iets wat aan de muur gehangen moet worden.

Gelukkig zijn er veel forummers met inspirerende ideeen waar mijn hoofd van tolt! Dus ik ga daar zeker gebruik van maken.
Wij hebben ook heel veel spierwit, het kan me niet wit genoeg zijn. Het wordt sneller vies, afwasbare muurverf is een must. Wij hebben een zwarte labrador die wel eens van de sloot het huis in racet en zich uitschut, lapje over de muur en het is weg. Keukenkastjes wit hoogglans, wederop lapje erover en het is weer schoon. Verder hebben wij geen stoffen meubels in wit. Eettafelstoelen zijn wit hout, dus ook zo schoon. Het enige wat bij ons nu wel smerig is, is het witte vloerkleed, maargoed even naar Ikea en dan ligt er weer een mooie.

Veel vrienden/familie van ons hebben ook veel wit/lichte kleuren. Ik heb eigenlijk nog nooit iets gehoord over dat dat vervelend is.
Het boek Wonen in wit is wel leuk ter inspiratie. In VT Wonen staan ook vaak witte huizen.

Als je de muren saai vind kun je een felgekleurd schilderij op hangen. Wij hebben zelf een foto op canvas. Niet echt origineel want dat zie overal maar wij vinden het super leuk.
Goed, ik onthoud dus: afwasbare verf nemen en liefst geen witte bank, tenzij je ze kunt wassen. Maar een witte bank had ik sowieso niet echt in gedachten.

Joepie, ik zie het helemaal zitten. Kan niet wachten om eraan te beginnen, maar moet nog even geduld hebben. Mijn vriend is bezig met het in orde zetten van het huis dat hij van zijn ouders geërfd heeft (voor verhuur), en wil dat eerst klaar hebben voor we hier beginnen. Begrijp het wel, maar ik zit echt op hete kolen. Het interieur dat we nu hebben, heeft hij lang geleden met zijn ex-vrouw gekozen, en het is totaal niets voor mij (voor hem ook niet meer trouwens) Het staat mijn gevoel van thuis-zijn een beetje in de weg.
Ons huis heeft ook hele lichte kleuren (wit, lichtgrijs en nog een accentkleur) en vooral met accessoires van verschillende materialen zorg ik ervoor dat het niet kil is, dus veel hout, riet en mooie stoffen.
er zijn heel veel verschillende soorten wit. Dus variatie genoeg. Ga wel ergens voor een extreem kleur accent bijv. een grote rode poef ofzo En niet alle meubels wit laten zijn, bijv. geen witte tafel of witte bank die vallen weg bij witte muren. Ik vind witte muren ook het mooist
Wit vind ik ziekenhuis-achtig en saai geeft aan dat er weinig gevoel voor smaak ik. Ook kan het vermoeiend voor de ogen zijn voor sommige mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven