Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Nou als je er zo over denkt dan lijkt het me duidelijk toch?
Tsja, als je er al zes jaar woont, denk ik van niet.

Wat is er zo erg aan de humor en het taaltje? De mentaliteit kan ik me wel wat bij voorstellen, ik woon zelf in de Randstad, overigens niet geboren, en daar leven ze toch wat sneller, denk ik.
Ik ben vanuit Groningen naar Brabant verhuist. Dat is nu 5 jaar geleden en ik ben nog steeds niet gewend. Ik denk ook niet dat het ooit gaat komen. Er heerst gewoon een andere mentaliteit, niet dat die niet leuk is, maar anders. Terug verhuizen gaat helaas niet.

(sorry, vergeten terug te mailen drp)
Dit vind ik een interessante discussie, ik heb nm een relatie met iemand uit Brabant terwijl ik zelf in de Randstad woon. Over wat voor een mentaliteit hebben jullie het?? En waarom is het zo erg?
De humor is nogal anders dan die van mij en het taaltje kan ik nog steeds niet volgen. Ik heb me al meerdere keren afgevraagd wat ik anders kan doen, maar ik heb nog steeds geen idee. Ik ben actief, ken ondertussen al heel veel mensen hier, maar voel me nog steeds niet thuis. Dacht even dat het aan ons huis lag, maar inmiddels zijn we verhuisd en het huis is naar onze zin. Maar Brabant went niet.

En dan? Teruggaan? Ik zou het zo graag willen. Maar man heeft een baan met vast contract, de kinderen zitten op school en woonruimte schud je tegenwoordig ook niet zomaar uit je mouw. Daarbij is het eerlijk om iedereen te verkassen omdat ik hier niet kan wennen.

Noahtb, geeft niet hoor. Je blijft welkom.
MILF in the making ;-)
quote:willandgrace schreef op 29 maart 2010 @ 19:18:

Dit vind ik een interessante discussie, ik heb nm een relatie met iemand uit Brabant terwijl ik zelf in de Randstad woon. Over wat voor een mentaliteit hebben jullie het?? En waarom is het zo erg?Tja, hoe leg je dat uit? Voor mij is de grootste bron van irritatie het gebemoei met alles en iedereen. Alles willen weten en roddelen. Niet zeggen wat ze willen of denken, maar ondertussen wel van alles van je verwachten. En als je niet aan die verwachting voldoet, heb je de poppen aan het dansen. Niet rechtdoorzee, maar met een omweg.
MILF in the making ;-)
quote:Watchamacallit schreef op 29 maart 2010 @ 19:12:

Tsja, als je er al zes jaar woont, denk ik van niet.

Wat is er zo erg aan de humor en het taaltje? De mentaliteit kan ik me wel wat bij voorstellen, ik woon zelf in de Randstad, overigens niet geboren, en daar leven ze toch wat sneller, denk ik.

Komop zeg, ik snap het verschil tussen Brabant en de rest van Nederland niet zo hoor. Oké je hoort het aan het accent maar, het ligt toch maar 100 km. van de randstad.

Ik denk wel dat het scheelt als je in een klein Brabants gehucht gaat wonen, die versta ik ook niet. Maar of je nou in Eindhoven, Den Bosch of Rotterdam woont maakt mijns inziens echt niet uit.
Eeeeh ik woon in Eindhoven. En ik heb het gevoel in een of ander gehucht te wonen.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 19:21:

[...]

Tja, hoe leg je dat uit? Voor mij is de grootste bron van irritatie het gebemoei met alles en iedereen. Alles willen weten en roddelen. Niet zeggen wat ze willen of denken, maar ondertussen wel van alles van je verwachten. En als je niet aan die verwachting voldoet, heb je de poppen aan het dansen. Niet rechtdoorzee, maar met een omweg.

Oh dat zou ook niks voor mij zijn hoor :puke:
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 19:21:

[...]

Tja, hoe leg je dat uit? Voor mij is de grootste bron van irritatie het gebemoei met alles en iedereen. Alles willen weten en roddelen. Niet zeggen wat ze willen of denken, maar ondertussen wel van alles van je verwachten. En als je niet aan die verwachting voldoet, heb je de poppen aan het dansen. Niet rechtdoorzee, maar met een omweg.

Oh dat zou ook niks voor mij zijn hoor :puke:
Ben wel erg benieuwd waar jij dan woont TO. Ligt het niet gewoon aan de buurt waar je bent gaan wonen in plaats van dat het ligt aan de provincie.

Ik kan me voorstellen dat het in een Amsterdamse volksbuurt net zo'n cultuur is als wat jij nu schetst van Brabanders.
Mijn man is geboren en getogen in Eindhoven. Maar zijn vader is een Amsterdammer. Mijn man heeft ook een andere soort humor dan in Brabant gewoon is. En een andere mentaliteit. Hij heeft ook niet het accent. Er word hem regelmatig gevraagd of hij uit het noorden komt.
MILF in the making ;-)
DarkRose,

ik snap je volkomen: Zuid-Holland naar vlakbij Duitse grens.

Mentaliteit is gewoon anders, maar goed; volgens mij is het not done om zoiets te zeggen

Gewoon teruggaan, ga ik ook doen na 8 jaar.
This is not kosher!
Ik heb in Tongelre en in twee gedeelten van Woensel gewoond. Eerst in de volksbuurt kant van Woensel, tegenwoordig in wat het betere gedeelte zou zijn. En buiten Brabant in zo ongeveer alle soorten wijken die er zijn.
MILF in the making ;-)
Wellhello, heb je ook man en kinderen? Wat vinden zij van terug verhuizen?
MILF in the making ;-)
Ik denk dat het allemaal wat langzamer gaat. En dat is niet per se negatief, maar als je anders gewend bent, is dat wel wennen/wen je er misschien nooit aan.

En kun je niet een middenweg vinden, iets wat voor je man nog te bereizen is/enigzins brabants, maar voor jou ook een prettige plek? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het in Breda anders is, ligt ook dicht bij Rotterdam. Eindhoven ligt bijna in Limburg. Of anders Culemborg ofzo, dat ligt in Utrecht maar wel vlakbij Brabant.

Kun je het na zes jaar nog steeds niet verstaan? Ik kom ook niet uit die buurt, wel een tijdje een relatie gehad, maar kon t wel aardig volgen. Maar in mijn hometown spreken ze dan ook met een (ander) dialect
TO zoals jij schrijft over brabant dan denk ik niet dat je ooit zult wennen. Ik denk ook niet dat het indirecte ooit zal wennen als je directheid gewend bent, daar irriteer ik me na ruim 5 jaar ook nog steeds af en toe aan. Ik kom uit de buurt van Haarlem maar zal daar nooit meer gaan wonen omdat het daar bijvoorbeeld drukker, onvriendelijker etc is.

Ik denk dat je overal wel een bepaalde mate van bemoeizucht zal treffen maar het niet direct zeggen wat ze vinden of willen is wel typisch voor zuidelijk Nederland.

Je zal toch een manier moeten vinden om te wennen of er mee om te gaan, voor je man en kinderen.
Ik ken Woensel wel een beetje en vind dat toch wel redelijk een volksbuurt. Hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot.

Het verbaast me echt dat je zo over Brabanders denkt. Ik ben een geboren en getogen Brabantse en heb dit echt nog nooit gehoord van iemand. Ik hou er ook niet van wanneer mensen achterbaks zijn, maar ik heb nooit in zo'n wijk gewoond, dus naar mijn mening ligt het dus niet aan de provincie maar aan de buurt waar je woon.

Maar ja, als je het niks vindt en je straalt het misschien ook nog uit zal het ook niks gaan worden denk ik.
EINDHOVEN DE GEKSTE!!!!!..

(sorry, moest effe..)
Je woont er al 6 jaar en je kunt het taaltje nog steeds niet verstaan?! Doe je er wel moeite voor dan/ Want een normaal mens kan zelfs in 6 jaar Frans of Spaans leren, lijkt mij.
Eindhoven heeft toch helemaal geen taaltje, alleen een accent.
Ik kom uit Utrecht en woon nu al bijna 5 jaar in Brabant. (Omgeving Kaatsheuvel) Ik vind het zelf eigenlijk veel prettiger wonen. Zou ook niet meer terug willen. Qua taal stoor ik me ook niet, sommige mensen hebben maar een klein beetje een accent. Maar ach, dat is toch overal? Het platte Utrechts vind ik nou ook niet echt aantrekkelijk klinken :-)

Ik vind het algemene vriendelijkheids gehalte hier hoger liggen dan in de steden. (Zoals winkelpersoneel etc)
Mijn vriend (7 jaar een relatie) komt uit Brabant, maar we wonen in Twente. Hij kan het Twents redelijk goed volgen en ik kan het Brabants redelijk goed volgen, geen probleem.

Wat Juniper ook zegt, het Brabants is een accent en lijkt behoorlijk op het Nederlands met een mooi zachte G uitgesproken.
Jammer dat het je niet bevalt! Ik ben vanuit de Randstad naar Brabant gegaan en ik ga niet meer terug. Het roddelen en bemoeien vond ik daar juist erger.. Heb helaas geen kant-en-klare oplossing voor je. Wat vind je man ervan? Wil hij per se in Brabant blijven of staat hij open voor een verhuizing richting het noorden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven