Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Twinkeling, dank je.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:45:

[...]

Dan kom ik schijnbaar de verkeerde mensen tegen. En onverstaanbaar in de zin van Fries bijvoorbeeld is het niet. Maar veel woorden en uitdrukkingen en bijvoorbeeld het inslikken van halve woorden en zinnen, dat is voor mij vreemd. Nog steeds dus. Als je een taalcursus weet, ik hou me aanbevolen.Ja, maar dat je in 6 jaar alleen verkeerde mensen tegen komt lijkt mij erg sterk. Maar goed het zal waarschijnlijk meer je gevoel zijn dan iets aanwijsbaars.
Je weet dat het Draadstaal is hè

(al kloppen de dingen die ze zeggen -hoewel een tikje grof- wel)
Oh dear. Heb de reacties voor mij nog niet gelezen. Maar ik ben opgegroeid in Noord Limburg, mijn moeder kwam ook uit de randstad en samen met mijn pa (die is Turk dus niet echt een dilemma daar) vlak voor mijn geboorte (ik ben nu 41) naar het zuiden verhuisd.

Ook zijn heeft er nooit kunnen aarden, sterker nog, uiteindelijk is ze 4 jaar terug terug verhuisd naar hier in de buurt ... zoals ze zelf zegt 37 jaar te laat. De mentaliteit, het feit dat je er nóóit tussen komt met je "rollende r", de kneuterigheid en geslotenheid van de omgeving.. zodra ik volwassen genoeg was ben ik er weggegaan en ik ben er nota bene gebóren. Dus of het went? Ik help het je hopen maar ik denk het niet..

Sterkte
quote:Zamirah schreef op 29 maart 2010 @ 20:26:

Goh, ik dacht dat Noord Brabant altijd zo gezellig was ( Guus Meeuwis) maar hier lees ik hele andere verhalen.

Hoezo heel andere verhalen? Is maar een persoon hoor.

Ik ben brabander in hart en nieren en waar drp het over heeft is niet iets wat met brabant te maken heeft. Maar eerder met de wijk/buurt waar je woont. Moet wel eerlijk zeggen dat eindhoven de ergste stad is qua wonen van heel brabant (mijn inziens dan he?) Breda of denbosch en omstreken is echt heel anders vind ik. maar goed,

wat wel zo is(volgens mij dan he), is dat mensen met een duidelijk randstad accent (lees harde r) minder goed geaccepteerd worden dan bijv. iemand uit limburg of twente.

Wij hebben t in ieder geval altijd over kom je van 'boven de sloot'
Toen ik hier kwam wonen, vielen mijn kinderen ook op omdat zij anders praatten. Waarbij iedereen mij verzekerde dat hun taal wel zou veranderen. Nu zes jaar later spreken ze nog steeds ABN en geen Brabants. Mijn jongste twee, hier wel geboren, klinken ook niet Brabants. Oudste twee zitten gewoon op school, hebben Brabantse vriendjes etc. En toch hebben ook zij af en toe moeite met de taal.
MILF in the making ;-)
quote:akka schreef op 29 maart 2010 @ 20:38:

[...]

Akka, eindhoven is groter dan haarlem.

E'hoven boven de 200.000 inwoners, haarlem rond de 150.000
69, boven de riolen krijg ik zelfs te horen. Ik praat inderdaad met een rollende R en behoorlijk ABN. Dat hoor je goed. Ik hoor er gewoon niet bij zeg maar. Ik kan het ook niet goed uitleggen. Het is een gevoel.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:39:

hanZie, hoezo ligt het aan mezelf als ik hier niet kan wennen? De taal oké, al heb ik nog geen taalcursus gevonden. (Wel gezocht in het begin). . Doe effe normaal zeg! Ik begin ineens lichtelijk inzicht te krijgen waarom ze je daar niet accepteren
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:47:

Toen ik opmerkte dat iemand het achter de ellebogen had, werd niet begrepen wat ik bedoelde. .komop zeg; is gewoon een nederlandse uitdrukking. Heeft niks met provincies te maken
Ik heb op heel veel plaatsen gewoond waar ik niet oorspronkelijk vandaan kwam en nooit zoiets gemerkt. Ik ken ook genoeg andere mensen die wonen op plaatsen waar ze niet vandaan komen. En wat denk je: nooit dit soort dingen. Het ligt aan je eigen karakter/instelling.
Huh Eindhoven is de 5e stad van NL, dus niet bepaald klein te noemen! Dus het praten over een dorp vind ik een beetje vreemd, maar dit terzijde.

TO ik heb het juist precies andersom, ik ben een brabantse die naar de Randstad is verhuisd. Ik woon hier nu al 12 jaar maar als ik weer in Brabant ben kom ik 'thuis', zo voelt dat echt voor mij. Ik vind het in brabant veel gezelliger, de mensen vriendelijker. Je merkt het al in de winkels of bijv in de bus, ik vind het echt een wereld van verschil.

Wat ik wel snap, is dat gevoel van achterbaksheid. Naar mijn mening zijn mensen in het zuiden veel voorzichtiger in het uiten van hun mening. Voorbeeldje: Jongen vraagt of ik een keer wat wil drinken. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, dus ik zeg ontwijkend 'misschien doen we dat ooit nog wel eens'. Gaat hij zijn agenda erbij pakken! In mijn visie heb ik hem voorzichtig afgepoeierd, zonder zijn gevoelens te kwetsen maar hij snapte de boodschap totaal niet. Ik denk dat het hem daar ook wel een beetje in zit, ik vind mensen boven de rivieren vaak veel directer, minder omzichtig. Maar ik kan me voorstellen dat het andersom ook niet prettig voelt.

Nog een kleine opmerking, als je zelf uit NH komt heb je hoogstwaarschijnlijk ook een dijk van een accent.... dus om te stellen dat je zelf normaal praat en alleen een r hebt....Dat hoor je zelf gewoon niet, net zoals dat ik mijn brabantse accent zelf ook echt niet hoor!
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:55:

69, boven de riolen krijg ik zelfs te horen. Ik praat inderdaad met een rollende R en behoorlijk ABN. Dat hoor je goed. Ik hoor er gewoon niet bij zeg maar. Ik kan het ook niet goed uitleggen. Het is een gevoel.

Dat snap ik wel.

Waar ik werk worden de 2 mensen uit rotterdam ook net niet helemaal geacepteerd. Het is die harde r en die beetje agressieve manier van communiceren die 'ons' (hoor mij nou) tegen de borst stuit denk ik
quote:_69_ schreef op 29 maart 2010 @ 20:57:

[...]

Doe effe normaal zeg! Ik begin ineens lichtelijk inzicht te krijgen waarom ze je daar niet accepteren Ik bedoelde het ook met een lach. Maar ik heb er toch echt serieus naar gezocht. Ik kreeg, toen ik hier pas woonde, de nieuwsbrief van school in dialect in verband met carnaval. Ik begreep echt niet wat er stond. Men wilde wel voor me vertalen wat er stond (had te maken met veranderde schooltijden enzovoort door de carnaval), maar iemand die me gewoon wilde leren hoe je Brabants praat (of desnoods een cursus) heb ik niet gevonden. Ik hoopte door de taal te leren, misschien makkelijker geaccepteerd te worden, in plaats van die bovenrioolse te zijn.
MILF in the making ;-)
Ik kan me zo voorstellen dat als je hier terecht bent gekomen via een Blijfhuis dat dat ook gewoon een nare start is. Fijn dat die faciliteit er was toen je hem nodig had, maar geen fijne binnenkomer in een stad.

Als je hier al zes jaar woont, en je vindt het nog steeds niet fijn om er te wonen dan zou ik serieus overwegen te verhuizen. Helemaal terug naar Haarlem is misschien een erg grote stap (bovendien is terug verhuizen naar vroeger niet mogelijk :-)). Maar verhuizen naar Den Bosch kan misschien wel. Of naar Bergen op Zoom, zit je meteen op steenworp afstand van de Zeeuwse stranden!

Toevallig ben ik tegenwoordig woonachtig in Haarlem. En ik ben juist zo (blij) verrast hoeveel het qua sfeer lijkt op Bergen op Zoom. Ik heb me eigenlijk nooit eerder ergens zo thuis gevoeld .
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 20:48:

[...]

Ja, maar dat je in 6 jaar alleen verkeerde mensen tegen komt lijkt mij erg sterk. Maar goed het zal waarschijnlijk meer je gevoel zijn dan iets aanwijsbaars.

Kan ook aan jezelf liggen natuurlijk ipv dat je 6 jaar lange allemaal onaardige mensen tegenkomt die jou niet begrijpen.....

En halve woorden/zinnen inslikken??

Woon je niet in friesland?
hanZie, ik heb van Groningen via Utrecht tot in ZuidHolland gewoond. En heb me er nooit ontheemd gevoeld. En nu dus wel. Of het puur en alleen mijn instelling is, daar twijfel ik aan.

Meisje, ik heb geen NoordHollands accent. (Heb mezelf regelmatig op band gehoord.) Als ik boos ben, klink ik eerder Haags dan Haarlems.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:01:

Maar ik heb er toch echt serieus naar gezocht. Ik kreeg, toen ik hier pas woonde, de nieuwsbrief van school in dialect in verband met carnaval. Ik begreep echt niet wat er stond. Men wilde wel voor me vertalen wat er stond (had te maken met veranderde schooltijden enzovoort door de carnaval), maar iemand die me gewoon wilde leren hoe je Brabants praat (of desnoods een cursus) heb ik niet gevonden. Ik hoopte door de taal te leren, misschien makkelijker geaccepteerd te worden, in plaats van die bovenrioolse te zijn.

Nou.

Dit vind ik toch wel echt een compliment waard!

Ik liet vroeger mijn vriendjes uit de Randstad altijd de krant lezen die in Bergen op Zoom wordt uitgebracht met Vastenavend, en het Bergs dictee. Dat is voor een 'buitenstaander' simpelweg niet te volgen. Echt super dat je hebt geprobeerd het onder de knie te krijgen!
Twinkeling, ik denk eerder aan Den Haag, dan aan terug naar Haarlem. In Den Haag heb ik geruime tijd prettig gewoond.

69, nee ik woon echt in Eindhoven.
MILF in the making ;-)
quote:meisje1980 schreef op 29 maart 2010 @ 20:58:

Nog een kleine opmerking, als je zelf uit NH komt heb je hoogstwaarschijnlijk ook een dijk van een accent.... dus om te stellen dat je zelf normaal praat en alleen een r hebt....Dat hoor je zelf gewoon niet, net zoals dat ik mijn brabantse accent zelf ook echt niet hoor!

Juustem! (Juist)

Je zegt heel de tijd dat je ABN spreekt. Nou, ik ook hoor, maar met een zachte g. Jij met een harde r. Beide hebben we dus een accent.
Boven de riolen heb ik nog nooit gehoord trouwens.
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:05:

69, nee ik woon echt in Eindhoven.

Dat begreep ik ook wel

Je hebt echt een speciaal gevoel voor humor misschien??
Onlangs na jaren Randstad in Brabant komen wonen, en ja ik herken het wel, heb op veel plekken gewoond en overal heb je van die kleine 'cultuur'verschilletjes, en dan is het een kwestie van het beste er van maken. Het bestaat niet dat iedereen daar zo is als jij schetst, toch nog meer mensen ontmoeten tot je er een paar kent waar het goed mee klikt/waarmee je meer op 1 lijn ligt.

Maar als je er teveel op focust, de dingen die jou opvallen en die je als anders/minder prettig ervaart, dan zie je dat ook steeds op diverse plekken/momenten bevestigd.

En wat ook vaak gebeurt na verhuizingen is dat je je oude omgeving gaat romantiseren, weet niet of dat bij jou zo is maar wel iets om bedacht op te zijn.

Er zitten vast ook voordelen aan waar je nu woont, probeer die te waarderen want als je alles er ruk vindt word je alleen maar ongelukkig :(
Twinkeling, dank je voor het compliment. Weet je, ik ben zo vaak verhuisd dat ik me juist probeer zo snel mogelijk aan te passen aan de plaatselijke cultuur zeg maar. En ook hier heb ik dat geprobeerd. Ik ben juist gaan werken en vrijwilligerswerk gaan doen. Zoek contact, probeer echt meer te snappen van wat in Brabant gewoon is en dus de taal te volgen. En om de een of andere reden wil het hier niet. En dat vind ik echt jammer. Want zoals ik al schreef, mijn kinderen gaan hier naar school, man heeft een vast contract, een groot deel van mijn leven loopt inmiddels hier. Maar ik voel me niet thuis. Ik heb er in de zomer wel meer last van.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 20:55:

69, boven de riolen krijg ik zelfs te horen.

Boven de riolen

Kun je daar de humor niet van inzien?
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven