Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
Ik ben nieuw hier en wil even reageren:

Ik heb jaren in het Noorden van Europa gewoond en heb mijn Brabant altijd gemist. Ik zag alleen de 'slechte' kanten van het land en de mentaliteit daar en kon de positieve kanten niet meer zien. Ik ben uiteindelijk teruggegaan naar Brabant en voel me zo thuis..het liedje van Guus slaat precies op mij.

Als je je ergens niet thuis voelt, is het beter om weg te gaan. Ik heb mijn relatie ervoor verbroken, zo erg was de heimwee.Hij wou niet mee naar het krioelerige Holland.

Maar over het algemeen: niet alle Brabanders zijn boeren, niet alle Volendammers kunnen zingen, niet alle moslims zijn extremistisch...bij bijna elk verhaal kun je zeggen dat het beter is niet te generaliseren.

Ik kom nu nog regelmatig in Scandinavië en dan vind ik het er fijn, omdat ik weet dat ik er niet hoef te blijven. Daarom geniet ik er meer van de natuur enz..

Maar als je je stoort aan 'boven de riolen' dan zegt dat veel over hoe je je zelf voelt in het Brabantse. Want die uitspraak zegt niet eens wat over de provincies boven de rivieren of wat dan ook. Ik heb deze uitspraak overigens nog nooit gehoord.

Succes met overwegen...volg je gevoel!
quote:hanZie schreef op 01 april 2010 @ 15:10:

[...]

Ik vind dat je het vooral buiten jezelf legt. Het ligt aan de anderen. Vlg mij bestaan er niet zoveel nare mensen als in jouw verhaal. Dat is wat ik zeg.

Ben ik niet meer je eens en vind je toon nogal aanmatigend.

Soms kan een mens gewoon niet aarden. Je moet je thuis voelen.

Dat kan aan de locatie liggen, aan de omgeving, aan de mensen en aan iemand zelf. Dat is altijd een combinatie van dingen en dat kun je iemand niet verwijten.

Er zijn meer mensen die tegen het probeem van TO aanlopen, waaronder ik. Zelf vind ik het een behoorlijke stap om alles achter te laten en naar de andere kant van het land te verhuizen.Sommige mensen maken die overstap makkelijk, anderen niet.

Dus, TO heeft haar besluit genomen en gaat verhuizen. Goed voor haar. Laat haar toch zeg..
Mijn vader/ ons pap (van boven de rivieren) uit de stad ontmoette ruim 40 jr. terug mijn dorpse boerse (ja letterlijk, want opgegroeid op de boerderie) Brabantse moeder. Ondanks dat ;) Klikte het en zijn ze in Brabant gaan wonen.

In het begin begreep mijn vader niet wat zijn Brabantse schoonfamilie zei (in het dialect; dus niet alleen accent), maar nu na 40 jr. heeft hij een Brabantse tongval en doet hij ook mee aan het dialect (op zijn eigen manier/met zijn eigen accent). Hij is zelfs ooit afgewezen voor een baan omdat hij 'een Brabants accent had' (voor ons niet) en dat in zijn oude stad.

Ik kan me best voorstellen dat het voor Noorderlingen moeilijk is om te aarden in Brabant, want volgens mij zijn we wel (een beetje) xenofoob ('wat de boer niet kent'), maar als je je best doet, dan lukt het vaak wel.

In ons oude dorp zit in de raad van elf een 'noorderling' met harde g en gooise r en dat is echt geen probleem. Ook hier is 'integreren' het sleutelwoord en dat is niet alleen meedoen met de samenleving, maar ook je niet 'te groot tellen'!

Sorry TO, maar wat ik zo tussen de regels doorlees: ik kan me voorstellen dat andere Brabanders denken dat jij jezelf te groot voor hen telt. (Taalcursus, haha :( )

Ik zeg dus niet dat je dit doet, maar wanneer ik het zo lees, krijg ik die indruk wel. En dat is het probleem van veel noorderlingen: dat Brabanders denken dat ze zich voor ons te groot tellen en dat is misschien onze perceptie, maar dat maakt ook ons gedrag naar noorderlingen toe.

(Zo wordt ik ook doodziek van die reclames met domme Brabanders of Limburgers (denk maar aan Mona). Waarom nemen ze daar geen Utrechter ofzo voor?)

Al met al wens ik jou en je gezin meer leefplezier toe in het noorden!

Edit; ik heb zelf ook in het noorden (boven de rivieren) gewoond en werk er nu ook. En ook ik voel me soms buitengesloten vanwege mijn accent.
hoe weet je nou wanneer je jezelf te groot telt? Is dat geen kwestie van perceptie uit n soort minderwaardigheidsgevoel ofzo?

Moest even denken aan de reaktie over wonen in een straat waar barbecuen in de voortuin de usance is, als ik dan toch naar persoonlijke voorkeur in de achtertuin ga zitten, tel ik mezelf dan te groot? Ik vind dat juist wat kleingeestigs hebben om die conclusie te trekken, ben helemaal voor when in Rome do as the Romans do, maar zulke subtiele sociale controle, heb het idee dat je dan bezig kunt blijven met je steeds meer aanpassen aan anderen, ook niet echt n ontspannen bestaan lijkt mij.
quote:tijgermeisje schreef op 02 april 2010 @ 13:35:

hoe weet je nou wanneer je jezelf te groot telt? Is dat geen kwestie van perceptie uit n soort minderwaardigheidsgevoel ofzo?

Moest even denken aan de reaktie over wonen in een straat waar barbecuen in de voortuin de usance is, als ik dan toch naar persoonlijke voorkeur in de achtertuin ga zitten, tel ik mezelf dan te groot? Ik vind dat juist wat kleingeestigs hebben om die conclusie te trekken, ben helemaal voor when in Rome do as the Romans do, maar zulke subtiele sociale controle, heb het idee dat je dan bezig kunt blijven met je steeds meer aanpassen aan anderen, ook niet echt n ontspannen bestaan lijkt mij.

Wanneer je het over mijn post hebt. Ik zeg niet dat TO zich te groot telt, maar dat haar gedrag zo misschien wel kan overkomen. Met ook soortgelijk gedrag van de Brabanders om haar van dien.

Dus om op jouw voorbeeld terug te komen (waarbij ikzelf hetzelfde zou doen overigens), wanneer jij niet meer BBQ't kan het zijn dat anderen jouw zien als bijv. arrogant en je zo behandelen (evt. uitsluiten, want 'zij past niet bij ons (in de buurt)'). Ik zeg niet dat dit arrogant gedrag is, overigens. Maar het is maar hoe anderen iets zien.

En je kunt er dan voor kiezen om je aan te passen aan de rest en wel te gaan BBQen of om toch niet mee te doen, maar kies je voor dat laatste dan val je mogelijk buiten de groep. (Neemt niet weg dat ikzelf toch echt niet mee zou gaan BBQen hoor.)
Inderdaad, de ander beschuldigen van 'zich te groot tellen' heeft meer te maken met je eigen minderwaardigheidgevoel.
Ow en wat betreft ergernis over Mona reclame e.d.: Maud Hawinkels was juist gecast als stem voor SNS bank reclame voice over omdat haar tongval als betrouwbaar overkomt, dus zo kun je het ook zien.

In Drenthe gewoond, BBQ-en werd daar ook wel dik doen in tune genoemd, maar heb dat altijd als geintje opgevat, zat niet meteen iets laatdunkends/roddelachtigs in.

waar blijft 'leven en laten leven', privacy, dat al te collectieve ons soort mensen idee zou mij het gevoel geven dat ik in een big brother straat woon ofzo, eh, nee dank u! Dan zou ik ook zo snel als mogelijk gaan verhuizen!

Maar zoals n ander al aangaf, het kan in het ene dorp wat 'striktere' sociale controle zijn dan een paar kilometer verderop, dus of het op een hele provincie van toepassing is, mwah misschien in grote lijnen een bepaalde vaker voorkomende gang van zaken maar verder is het allemaal niet zo zwart/wit.

niet iedereen heeft dezelfde woonbehoeftes, drukte gezelligheid de deur platlopen gewoon via de achterdeur binnenlopen zonder kloppen of rust, privacy, je eigen gang kunnen gaan, om maar even twee uitersten te noemen.
Jezelf te groot tellen? Ik neem aan dat je bedoeld dat ik mezelf beter zou vinden dan de rest? Sorry hoor, maar dat vind ik een behoorlijke aanname. Je kent me verder niet, hoe weet jij hoe ik me opstel ten opzichte van bijvoorbeeld mijn buren? En een taalcursus in het Brabants lijkt me niet een goed voorbeeld waarin ik me te groot zou tellen (over wazige uitdrukkingen gesproken). Als ik in Frankrijk ga wonen, leer ik toch ook de taal? Tel je je dan ook te groot? Mijn buren vinden zichzelf beter dan de noorderlingen. Zeggen dat ook gerust. Hoe noem je dat dan?
MILF in the making ;-)
Ach laat HanZie lekker kletsen, die lult wel vaker dom.
Ik ben zelf als 2 jarige met mijn ouders vanuit Rotterdam naar Brabant verhuisd, ik ben opgegroeid in de buurt van Den Bosch. Op mijn 20e ben ik met mijn toenmalige vriend in Breda gaan wonen en daar nooit meer weggegaan. Ik vind Breda echt een leukere stad, de mensen staan meer open voor 'import' dan bijv. Bosschenaren, daar kom je bijna niet tussen als buitenstaander. Ik ken ook best wat mensen die van 'boven de rivier' (boven het riool heb ik nog nooit horen zeggen) komen en die vinden het hier ook fijn wonen. Ik denk dat het echt wel scheelt waar je woont. Ik vind Eindhoven echt een heel andere stad dan Breda qua mentaliteit.

Overigens is mijn oma van 85 ongeveer 25 jaar geleden vanuit Rotterdam naar Brabant verhuisd (samen met opa maar die is inmiddels overleden) en die is helemaal ingeburgerd hier. Als ik wegga zegt ze zelfs 'houdoe' met een rotterdams accent (wat dan weer voor geen meter klinkt).
quote:layla1969 schreef op 02 april 2010 @ 21:23:

Als ik wegga zegt ze zelfs 'houdoe' met een rotterdams accent (wat dan weer voor geen meter klinkt).wat lief ...
Computer says nooooo
Ik heb niet alles doorgespit, maar voel met je mee, DRP. Haarlem, omgeving Amsterdam, het strand in de zomer, misschien de toko om de hoek .. het is gewoon Heel Anders.

Ik ben een geboren en getogen Amsterdamse. Mijn partner kan moeilijker aan werk in zijn vakgebied komen dan ik, dus zijn we bijna 5 jaar geleden verhuisd naar het midden vh land, een dorp in de buurt van Utrecht. Verschrikkelijk!

Inmiddels zijn we net weer verhuisd, nu naar Nijmegen, en het bevalt me al vele malen beter dan Het durp bij Utreg. De sfeer is hier toch een stuk fijner.

Zoals Amsterdam zal het nooit zijn, en in de zomer mis ik het strand en het Vondelpark (zelfs die wat viezige stadse geur) ontzettend, maar hier is al een stuk beter dan Utrech e/o.

Dus om terug te komen op jouw laatste alinea: give it up en pak lekker je koffers. Terug naar Haarlem of een andere plek, maar dit gaat hem sowieso niet worden.
Computer says nooooo
Jaaaa, het strand. Ik mis het strand. Vanuit Haarlem op de fiets naar Zandvoort, in Den Haag woonde ik vlakbij het strand. Even heen en weer. Als het mooi weer is, als het stormt. Ik mis die zilte zeewind. Zucht...
MILF in the making ;-)
-
Jeetje, sommige mensen hier blijven wel erg doorzeuren tegen DRP. Ze schrijft dat ze op meerdere plekken door het hele land heen reeds succesvol 'geïntegreerd' gewoond heeft. Dunkt mij dus dat ze genoeg ervaring en kunde heeft om ergens op een nieuwe plek te beginnen. Ze vertelt ook wat ze allemaal gedaan heeft om aansluiting te kunnen vinden. Ze komt op mij niet over als iemand die zich te goed zou vinden voor anderen.

Soms klikt het gewoon niet; dat is dan niet de 'schuld' van de één of de ander, maar is dat gewoonweg zo. Ik heb ook op diverse zeer verschillende plekken in het land gewoond en de ene plek is het wel voor je en de andere niet.

Overigens, ik weet niet meer wie het zei, maar mensen die echt accentloos ABN spreken zijn er genoeg.
DarkRosePrincess,

Nee het gaat nooit wennen

Als geboren Noord Hollandse jaren in Zuid Limburg gewoond en nu in Brabant. Het is af en toe gewoon een verademing om eens even geen dialect te horen en even niet te hoeven vertalen wat je hoort...

Is spreek na bijna 25 jaar nog steeds geen dialect, gebruik hooguit wat woorden die je veel tegen komt
Heb ik dat?!
quote:_Branwen_ schreef op 03 april 2010 @ 19:25:

Jeetje, sommige mensen hier blijven wel erg doorzeuren tegen DRP. Ze schrijft dat ze op meerdere plekken door het hele land heen reeds succesvol 'geïntegreerd' gewoond heeft. Dunkt mij dus dat ze genoeg ervaring en kunde heeft om ergens op een nieuwe plek te beginnen. Ze vertelt ook wat ze allemaal gedaan heeft om aansluiting te kunnen vinden. Ze komt op mij niet over als iemand die zich te goed zou vinden voor anderen.

Soms klikt het gewoon niet; dat is dan niet de 'schuld' van de één of de ander, maar is dat gewoonweg zo. Ik heb ook op diverse zeer verschillende plekken in het land gewoond en de ene plek is het wel voor je en de andere niet.

Maar ik vraag me af of het aan de plek/provincie ligt. Volgens mij heeft DRP gewoon heel, héél verkeerde buren getroffen. Ik ken dat soort mensen niet, terwijl ik al mijn hele leven in het Brabantse woon, zowel in een dorp als in een stad. Ik vind de mensen die DRP beschrijft lijken op figuren die je ziet bij dat burenruzie programma op rtl4 met John Williams en die van Froger. En niet al die afleveringen zijn in E'hoven opgenomen.

DRP, ik hoop dat je op je volgende plek snel aardt en dat je er leuke mensen/buren treft!
Ach soms aard je ergens niet. Ik weet niet of dat perse aan de mensen ligt, het kan ook heel erg omgeving gebonden zijn. Ik heb in Gelderland, Limburg en Brabant gewoond en heb in alledrie de provincies wel voor en nadelen ervoeren. Nu wil ik toch graag terug naar Limburg. Dat komt niet zozeer door de mensen, maar meer door de omgeving. Ik mis de heuvels en de natuur erg. Het naar Belgie en Duitsland kunnen rijden in een half uur enz. Ik zou kijken of jullie ergens anders kunnen wonen waar je je wel fijner voelt.
quote:Ann Liv schreef op 03 april 2010 @ 19:29:

Maar ik vraag me af of het aan de plek/provincie ligt. Volgens mij heeft DRP gewoon heel, héél verkeerde buren getroffen.Zoals ze beschreven worden lijken me het, ongeacht waar ze vandaan komen, idd sowieso al zeer vervelende, asociale mensen.
quote:charlo schreef op 03 april 2010 @ 17:57:

Ik ben een geboren en getogen Brabantse (Eindhoven) en ik herken niets van wat je allemaal schrijft.... Gebemoei van alles en iedereen? Roddelen?

Ik ken de Brabanders als vriendelijk en juist erg open; ze zeggen waar het op staat.

Misschien doe je zelf niet genoeg moeite?Dus jij gaat me nu vertellen dat je als geboren en getogen Brabander/Eindhovense weet hoe het is om als Noorderling hier te komen wonen en of dat problemen zou kunnen opleveren? En voor wat betreft niet genoeg moeite doen, lees eerst even de rest van het topic.
MILF in the making ;-)
En mijn buren zijn echt erg inderdaad. We (wij en de buren aan hun andere kant) hebben zelfs bonje met je buren gebeld. Maar toen zij contact zochten met onze buren (alle buren moeten mee willen werken) kregen ze niet eens de kans om te vertellen waar ze van waren. De buurvrouw nam op hoorde de naam aan en RTL4 en toen riep ze dat ze niets met tv te maken wilde hebben en hing gewoon op. Ze hebben nog een keer gebeld, maar toen nam ze niet meer op.

Deze buren helpen niet echt nee, maar ik toen ik deze buren nog niet had, voelde ik me net zo ontheemd. Ik ben nu aan het kijken waar we willen gaan wonen. Ik ben nog steeds ingeschreven in Haarlem en Den Haag, dus wie weet hoeven niet zo lang te wachten.
MILF in the making ;-)
Mijn vorige buurvrouw (ook import ) is zelfs getuige bij mijn huwelijk geweest. En met haar heb ik nog steeds goed contact al wonen we niet meer bij elkaar in de buurt.
MILF in the making ;-)
Lijken me gewoon Tokkies.
quote:Zamirah schreef op 03 april 2010 @ 22:07:

Lijken me gewoon Tokkies.Ja maar dan in vermomming. Het LIJKEN hele aardige vriendelijke mensen. In het begin dan. Want al toen we nog aan het klussen waren begon het gezeik. En dat gaat van kwaad tot erger. Waren ze maar zichtbaar asociaal, dan kon je er nog iets mee. Maar met deze zogenaamd nette mensen kom je geen steek verder.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 03 april 2010 @ 17:49:

Jaaaa, het strand. Ik mis het strand. Vanuit Haarlem op de fiets naar Zandvoort, in Den Haag woonde ik vlakbij het strand. Even heen en weer. Als het mooi weer is, als het stormt. Ik mis die zilte zeewind. Zucht...

ik laat de rest vd mi irrelevate discussie even aan me voorbij gaan maar .. dit gevoel ga je blijven missen hoor...

..

zucht ...

tja .

Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven