Als NoordHollandse in Brabant, went dat ooit echt?

29-03-2010 19:06 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben een NoordHollandse. Geboren en getogen in Haarlem. Na een behoorlijke omweg door Nederland woon ik nu zes jaar in Brabant. En ik vind er na zes jaar nog steeds geen zak aan. De mentaliteit, de humor, het taaltje etc. Ga ik ooit wennen aan Brabant of is het zinvoller om terug te verhuizen naar Noord Nederland?
MILF in the making ;-)
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 21:38:

[...]

je hoort wat je wil horen.Wat een onzin zeg. TO heeft aanwijsbaar vervelende ervaringen en anderen herkennen zich hierin. Dus het zit echt niet alleen tussen haar oren. Misschien moeilijk te verkroppen voor de Brabanders hier?
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 21:38:

[...]

je hoort wat je wil horen.Dat vind ik ook. Ik heb hier op t topic echt ook andere verhalen gehoord en niet enkel brabanders die het in brabant fijn vinden.
Woensel-West is mi voornamelijk de tuigbuurt. (Ook bekend van tv trouwens) De buurt waar TO het over heeft is heel veel beter aangeschreven. Maar dat wil niets over het woongenot zeggen.

En nee geen rasechte Eindhovense hierzo, ik ben import van een gehucht tussen Tilburg en Eindhoven in. Heb in beide steden op school gezeten en ben in EHV vanwege toenmalige baan blijven hangen. Werk nu in Den Bosch en eerlijk waar, ik woon toch liever in EHV dan dat ik in Den Bosch zou moeten wonen.

Nu woon ik zelf ook niet in een van de geweldigste wijken (hey ik werk in de zorg, geen megasalaris dus) en ook in mijn buurt worden zaken goed in de gaten gehouden. (Lees bepaalde mensen weten echt alles, geroddel dus) Dat is wel hetgene waarom ik al heel snel het gat waar ik vandaan kwam verlaten heb. (Daar was het nog even factor 20 erger) Persoonlijk kies ik ervoor om daar niet aan mee te doen, wordt niet door iedereen in dank afgenomen.

Mijn ervaring is echter dat in de betere buurten het geroddel nog veel erger is, waarom geen idee.

Er bestaat overigens wel een boekje met het dialect van EHV erin, weet even niet hoe het heet, maar heb het bij diverse boekwinkels gezien.

En ik haat carnaval, nog erger; van die carnavalskrantjes die dan in plaatselijk dialect gedrukt worden. Rond carnaval zou ik het liefst emigreren naar Friesland.

Zou het (on)bewust zo kunnen zijn dat je uitstraalt je hier niet thuis te voelen? Kun je nog zoveel vrijwilligerswerk gaan doen, maar de klik komt daan nooit. Van mij hoef je echt niet in Brabant te blijven wonen hoor.
Boven de riolen heb ik ook echt nog nooit gehoord, inpikken van brabantse huizen ooko niet. Beide uitspraken zijn ook echt belachelijk! (maar ik kom ook uit een ander deel van brabant, dus zo op de hoogte van Eindhoven ben ik ook niet)
Als Brabander kan ik nu wel vertellen hoe leuk het hier is, maar daar heb je toch niks aan. Jij vindt het niks en daarmee klaar. Wel denk ik dat je mogelijk toch een wat eenzijdig beeld gecreëerd hebt. Misschien niet bewust maar toch. Alles wat spreekt voor het 'fout' zijn van Brabant sla je op en alle leuke, goede dingen (buren die aardig waren, mensen die wel lachten om je grapje etc) vergeet je. Daarentegen wordt alles uit de randstad op vergelijkbare manier bekeken, maar dan zodat het positief uitpakt. De keren dat je misschien bent uitgescholden door een of andere vage kerel ben je vergeten, maar alle goede momenten blijven in je gedachtes.

Dat je graag terug wilt naar de randstad is prima en ik geloof meteen dat er bepaalde verschillen zijn in mentaliteit die dat enigzins versterken. Ik denk echter wel dat je beeld sterk negatief gekleurd is door een bepaalde vooropgezette mening die je bent toegedaan en waar je (onbewust) 'bewijzen' voor aan het zoeken bent, ondanks je gevoel dat je echt je best gedaan hebt in te burgeren.
Er schrijven hier meerdere mensen die zijn verhuisd (of dat nu van noord naar zuid is, van oost naar west of andersom) dat het niet goed is bevallen. Of dat ze erlders niet kondern aarden. Maar ik hoor alleen wat ik wil horen? Of dat ik niet kan aarden hier, ligt alleen aan mij? Dat iemand nog nooit de opmerkingen heeft gehoord die ik wel te horen heb gekregen, betekent dan toch niet dat het aan mij ligt?
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:47:

Er schrijven hier meerdere mensen die zijn verhuisd (of dat nu van noord naar zuid is, van oost naar west of andersom) dat het niet goed is bevallen. Of dat ze erlders niet kondern aarden. Maar ik hoor alleen wat ik wil horen? Of dat ik niet kan aarden hier, ligt alleen aan mij? Dat iemand nog nooit de opmerkingen heeft gehoord die ik wel te horen heb gekregen, betekent dan toch niet dat het aan mij ligt?Klopt, maar er zijn ook mensen geweest die noemden dat ze het juist wél erg naar hun zin hadden. In die zin heb je dus wel selectief gelezen.
Dat over wonen boven de riolen pak je mi anders op dan dat het bedoeld is hoor.

Provincie Limburg wordt ook vaak als Limbabwe of Limboland aangeduid. Zegt ook niets, hou dat dan maar even onder t kopje dialect.
Ik zou persoonlijk liever boven een riool wonen dan eronder (ivm 'lekgevaar', haha), maar ik zie ook niet precies het vervelende van die opmerking in. Ook als het zo bedoeld zou zijn (ik had m trouwens ook nog nooit gehoord, dus wellicht heb je een raar persoon getroffen), is het een slechte woordspeling.
Ik denk dat het echt wel zo kan zijn dat je in een bepaald deel van het land gewoon niet kunt aarden. Voor mijn werk kom ik in heel NL en er zijn echt grote verschillen in mentaliteit en benaderingswijzen tussen regio's. Ik kan zo ook wel een paar regio's noemen waar ik héél ongelukkig zou worden.
Ik heb ook leuke dingen meegemaakt in Brabant. Heb er een hele lieve man gevonden zelfs. En in de randstad heb ik heel wat rottigheid meegemaakt. Dusdanig dat ik in Haarlem niet meer wíl wonen zelfs. Leuke stad om af en toe te komen, maar de herinneringen slijten niet echt. Ik romantiseer de randstad in die zin niet. En inmiddels zal mijn mening over Brabant gekleurd zijn. Uiteraard zou ik bijna zeggen, na zes jaar, wat wil je. Neemt niet weg dat ik me hier nog steeds niet thuis voel. Ik vroeg me bij het openen van dit topic af of dat gevoel nog zou kunnen gaan komen. Of het een kwestie zou zijn van stug doorgaan. Maar er blijken meer mensen te zijn die uiteindelijk terug zijn verhuisd omdat ze ergens niet kunnen aarden.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:35:

Maar tot nu toe hoor ik positieve verhalen over Brabant door de Brabanders en minder positieve verhalen van import en export over het wennen elders.

Ik ben 6 jaar geleden vanuit noord Groningen naar het westen van Noord Brabant verhuisd en dat was best wennen. Dat lijkt me logisch. Maar ik ben volgens mij best aardig geacclamatiseerd hier en heb het prima naar mijn zin.

We wonen in een dorp en daar is een beetje geroddel vrij normaal, maar we hebben er nooit last van ondervonden. En uiteraard hebben ze het over bovensloters enzo, maar in het noorden hebben ze dan het weer over "westerlingen" (dat wordt dan een beetje Griezelbusachtig gezegd.... alsof de klederdracht in Noord Holland bestaat uit overall, ijshockeymasker en motorzaag). Dat heb je toch overal. In Amsterdam vinden ze iedereen boeren... Big deal.
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
quote:Ariadne83 schreef op 29 maart 2010 @ 21:48:

[...]

Klopt, maar er zijn ook mensen geweest die noemden dat ze het juist wél erg naar hun zin hadden. In die zin heb je dus wel selectief gelezen.Al hadden die al snel het gevoel dat ze er gewend waren. En dat gevoel is er bij mij na zes jaar nog steeds niet. Dus vroeg ik me af of dat nog zou komen.
MILF in the making ;-)
DRP: tuurlijk kan het zijn dat je hier niet kan aarden, omdat de mentaliteit niet bij je past. Absoluut, zal ik niet tegenspreken, hoewel ik brabant (als brabander) wel helemaal leuk vind. Maar goed, daar gaat het niet om: jij voelt je niet op je plek. Wat ik wel heb aangegeven is dat ik denk dat het feit dat je (bij aanvang al?) een negatief beeld hebt van brabant wat je onbewust steeds versterkt door alle negatieve zaken te versterken en de positieve te negeren of kleiner te maken. Ik zeg niet dat dat bewust gaat maar dat zijn dingen die mensen nu eenmaal onbewust doen.

In zoverre wil ik daar tegenin gaan omdat ik ervoor pas om bijna als een asociaal volk neergezet te worden; dat is mijn ervaring van brabanders namelijk helemaal niet (en niet alleen omdat ik er zelf een ben)., Er zijn hier genoeg boeren (letterlijk en figuurlijk), maar de meeste mensen zijn hier net zo goed aardig. Net zoals de meeste mensen in haarlem aardig zijn en er een paar rotte appels tussen zitten.
Oh ik hoor altijd dat ik van boven de Moerdijk kom. Dat is dan wel geen riool, maar toch. Toen manlief en ik gingen trouwen kreeg hij de opmerking: "Ga jij trouwen met die Hollander, denk maar eerst eens goed na".

Die dat gezegd hebben zijn inmiddels allemaal gescheiden.

Dark het went best wel, al duurt het soms erg lang.
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:53:

[...]

Al hadden die al snel het gevoel dat ze er gewend waren. En dat gevoel is er bij mij na zes jaar nog steeds niet. Dus vroeg ik me af of dat nog zou komen.ik denk dus van niet (zie andere posting)
quote:Dzjannke schreef op 29 maart 2010 @ 19:32:

Ik denk ook niet dat het indirecte ooit zal wennen als je directheid gewend bent, daar irriteer ik me na ruim 5 jaar ook nog steeds af en toe aan

het niet direct zeggen wat ze vinden of willen is wel typisch voor zuidelijk Nederland.

.quote:Zoebie schreef op 29 maart 2010 @ 20:09:

Dark ik snap je wel hoor. Ik ben als Zuid Hollandse 37 jaar geleden verhuist naar Limburg (10 km verder dan waar jij nu woont) en ook met een Limburger getrouwd. Ik ben inmiddels behoorlijk ingeburgerd hoor. Maar toch mis ik Zuid Holland nog steeds gigantisch. En dan vooral de zee. De mentaliteit van de mensen is ook heel anders. En dat is geen fabeltje.Deze reacties beschrijven heel goed waarom ik graag weer van Zuid-Holland terug naar Limburg wil
quote:Mazou schreef op 29 maart 2010 @ 21:41:

[...]

Wat een onzin zeg. TO heeft aanwijsbaar vervelende ervaringen en anderen herkennen zich hierin. Dus het zit echt niet alleen tussen haar oren. Misschien moeilijk te verkroppen voor de Brabanders hier?Dan heb je mijn posts niet goed gelezen. Er wordt namelijk geregeld gevraagd dat ik zeker niet uit brabant kom.
Ik zet Brabanders mijns inziens niet neer als asociaal en het spijt me als het wel zo overkomt. Ik vind ze anders. Niet beter, niet slechter, anders.
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 21:53:

[...]

Al hadden die al snel het gevoel dat ze er gewend waren. En dat gevoel is er bij mij na zes jaar nog steeds niet. Dus vroeg ik me af of dat nog zou komen.Maar ligt dat nou echt aan anderen dat jij niet went?
Zullen we een huizenruiltopic beginnen. Iedereen die niet kan aarden in de ene provincie ruilt van huis met iemand die niet kan aarden in de andere provincie.
MILF in the making ;-)
quote:hanZie schreef op 29 maart 2010 @ 22:01:

[...]

Maar ligt dat nou echt aan anderen dat jij niet went?Ik weet niet waar dan aan ligt. Ik heb door heel nederland gewoond en was altijd vrij snel gewend. In het begin vond ik het lastig om ertussen te komen, maar ging ervan uit dat het wel goed zou komen. En dat kwam het dus niet. En wat nu te doen, tja, ik denk dat het verhuizen wordt.
MILF in the making ;-)
Ge mot gewoon noar dun andere kánt van brabánt kommen!
69, ik dacht eraan om richting Zuid Holland te gaan. Dichterbij waar ik vandaan kom, maar niet te ver weg voor man. Hij woont letterlijk al zijn hele leven in Eindhoven.

offtopic, leuk het dat Wreck Your Journal!!!!
MILF in the making ;-)
quote:DarkRosePrincess schreef op 29 maart 2010 @ 22:00:

Ik zet Brabanders mijns inziens niet neer als asociaal en het spijt me als het wel zo overkomt. Ik vind ze anders. Niet beter, niet slechter, anders.Vlg mij doe je dat ook niet. Ik vind wel dat je het vooral buiten jezelf legt. Dat lijkt me niet juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven