Andere smaak qua interieur en samenwonen

13-07-2009 13:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb nu 2 jaar een lat-relatie, samen met mijn vriend, omdat we ruim 100 km uit elkaar wonen. In de weekenden woon ik bij hem en doordeweeks woon ik in mijn eigen appartementje.

Zijn huis is op een manier ingericht, waar ik niet van houd. Leren banken (gebroken wit), tafel met glasplaat, veel zware houten meubelen die van zijn ouders zijn geweest e.d.

Ik heb ook altijd gedacht dat alles van de kringloop kwam, maar toen ik daar laatst een opmerking over maakte, bleek dat hij het van zijn ouders had gekregen toen hij 15 jaar geleden op zichzelf ging wonen en dat hij het heel mooi vond.

Nou dat kan natuurlijk.

Nu mijn probleem: hij wil tzt wel verhuizen en samenwonen, maar hij wil absoluut dit interieur houden. Geen twijfel over mogelijk. Er valt niet over te praten.

Het hoeft natuurlijk ook niet allemaal op mijn manier, maar ik had het toch wel anders gezien. Een mooi huis met een mooie inrichting waar ik me ook echt thuis zou voelen. En hij ook natuurlijk.

Hoe hebben jullie dat gedaan toen jullie gingen samenwonen?
quote:prulletje schreef op 13 juli 2009 @ 15:27:

En daarbij moet ik, als we gaan samenwonen over een tijdje, mijn woonplaats verlaten en bij hem in de buurt gaan wonen vanwege zijn werk. Ik vind dat ik al genoeg moet achterlaten. Dus om me thuis te voelen mag ik grotendeels bepalen hoe het huis eruit komt te zien . .Ik moet mijn woonplaats en werk ook opgeven hiervoor. Dus ik snap je punt
Steentje, wat verwacht hij dan dat er met jouw spullen gebeurd in julie "nieuwe huis"? Dit klinkt meer alsof je bij hem mag wonen, mits je je aanpast aan zijn smaak. Zo werkt dat niet.

Hebben zijn ouders nog invloed hierop? Staan die er bijvoorbeeld op dat hij zijn "mooie spulletjes" ongeschonden inbrengd in jullie "nieuwe huis" tzt?
Nee hoor, zijn ouders hebben geen invloed. Mijn spullen komen o.a bij Ikea vandaan en dat is niet zijn smaak. Ik heb ook heel weinig spulen die ik persé mee wil nemen. Ik heb namelijk een 2-persoons bankje en een 2-persoons eettafel en dat is niet handig. Mijn bed mag wel mee, we slapen nu op een oud bed van zijn ouders (en ook matrassen IEEEHHH).

Ik ga het er vanavond maar weer eens over hebben, als we in de auto zitten op weg naar mijn huis. Kan hij ook niet weglopen.
Ik denk dat je de "discussie" het best kunt beginnen met open vragen. Waarom wil hij zo graag zijn spullen mee, waarom is dat zo belangrijk voor hem? Wellicht is hij gewoon bang dat jij alles strak en knalrood wil en is hij daarom zo anti? O heeft hij nog nooit iets gezien wat hij mooier vindt dan wat hij nu heeft? Dat soort reacties geven vervolgens aanknopingspunten om over oplossingen te kunnen gaan praten.
Ok, maar als jullie nu eens samen iets veel mooiers gaan kopen dan wat jullie nu samen aan meubels hebben. Is hij dan wel over zijn voorkeur voor zwart, wit en glasplaten heen te krijgen? Of komt er dan een nieuwe versie van zijn huidige interieur te staan als het aan hem ligt?
Een houding van 'ik moet perse mijn spullen houden zoals ze zijn' vind ik eigenlijk al te star om een goede basis voor samenwonen te zijn.

Eisen stellen vind ik niet netjes. Aangeven dat je blij bent met je spullen en je het heel erg zou vinden dat ze weg moeten, is iets anders. En dat hij van strak wit leer, geen fluffy roze wil, kan ik ook wel snappen.

Ik weet niet hoe groot je huis is, maar misschien kan hij een kamer voor zichzelf inrichten met zijn eigen stijl... jij een kamer voor jezelf met jouw eigen stijl... om zelf lekker te hobby'en en te prutsen... (mag ook een hoekje zijn hoor)

en een gezamenlijke woonkamer die netjes en redelijk neutraal is ofzo...

Ik heb laatst met mijn man nieuwe speakers en versterkers gekocht. HIj gaat voor het goede geluid. Het interesseert hem niet hoe het er verder uitziet. Tja... dat gaat mij te ver. Ik hoef geen grote zwarte blokken in mijn lichte, piepkleine woonkamer. Nu zijn het strakke zilvergrijze zuiltjes geworden. Heel subtiel, en klinkt super.

Ons overleg gaat meestal: wat zijn jouw eisen, wat zijn mijn eisen, wat zijn jouw beperkingen, wat zijn mijn beperkingen. Wat is de ruimte die we er nog tussen hebben zitten.

Met meubels zou ik dat doen, zonder te denken aan de meubels die we hebben... en als je dan iets beschrijft wat toevallig al bij een van beiden in de woonkamer staat... hartstikke mooi!!!!

Maar begin met het totaalplaatje. Hoe groot is de kamer... welke kant moet de bank op kijken... willen we licht, donker, rood, paars, bloemetjes, piano, computer ja/nee ... en dan pas gaan invullen welke meubels daar dan bij passen.

Eventueel zou je zijn superfijne bank ook kunnen laten stofferen in een mooie stof ofzo. Of een kastje kunnen overschilderen etc.

Succes!
Oh ja... en wat fleurtje al zegt...

Je trekt bij m in... langzaam aan gooi je een plaid op zijn stoere mannenbank. Eerst wil ie het niet... later laat je m liggen nadat je er 's avonds onder gezeten hebt... voor je het weet heeft ie een vaste plek op de leuning.

Bosje bloemen dat je van vrienden krijgt wordt vervangen door een wekelijks vers bosje, of een plantje...

Per ongeluk een buts in de muur... Tja, overschilderen in een net iets vriendelijker tintje.

Sneaky? Ik zeg niet dat je het er om moet doen... maar zo loopt het vaak toch wel...
Toen mijn vriend en ik gingen samenwonen hebben we gewoon alles nieuw gekocht. Allebei het huis waar we woonden opgezegd, en een nieuw huis gekocht. Eerst nog ff wat ouwe meuk er in neergezet. Door omstandigheden zijn we wat later aan meubels begonnen (herniaoperatie) Toen hij weer wat kon lopen zijn we bijna elke week ergens gaan kijken. En op een gegeven moment kwamen we dingen tegen die we allebei mooi vonden. Onze smaken liepen/lopen ietwat uiteen.... Ik hou best van wat modern/design, hij niet. En nu hebben we een lekker ingericht huisje naar ons beider smaak.

Het is een beetje geven en nemen, succes er mee!
Ik zou het eerlijk gezegd ook wel vervelend vinden als mijn vlam door mijn huis gaat: dit kan weg, en dat is niks, en wat een lelijke kast, wat een rot kleur, enz.

Als je wilt veranderen dan moet je dat subtiel doen; eerst kleinigheidjes die hij mooi leert vinden, en dan steeds meer kleine stapjes, tot hij jouw smaak (al of niet) gaat waarderen en je gaat vertrouwen wat betreft smaak en keus.
owwwww dit heb ik ook gehad bij mijn ex..

Heb 2 jaar op zijn groen lederen seats and sofa's bank geleefd, die ook van zijn ouders was geweest.... stapje voor stapje heb ik dingen eruit gewerkt....

Afijn... om dat soort taferelen te voorkomen heb ik een tijdje geleden een advertentie geplaatst: Gezocht: jongeman - thuiswonend - zonder meubilair - met spaarrekening - uitzet niet gewenst.

Ik heb 'm gevonden. Rond oktober trekt hij bij me in.. hij neemt zijn tv, zijn playstation en zijn kleding mee.

Mij vangen ze niet meer!!
DTEEZ!
Wat kunnen wij vrouwen toch subtiel manipulatief handelen.. :D

(heeft tuinman van de slips in de boxers gesneakt... sterk geadviseerd toch eens een kortere broek te kopen omdat hij het altijd warm heeft en toch altijd in zwarte spijkerbroeken liep.. en nu is hij er niet meer uit te slaan)

Kwa inrichting gaat dit niet op.. We hebben erg mooie (de een wat ouder en beschadigder dan de ander) meubelen gekregen van zijn ouders toen ze kleiner gingen wonen en daar zijn we beiden erg blij mee.. De dingen die we nieuw hebben gekocht, daar waren we al heel snel uit..

Lastig als je vriend zo standvastig is.... Spreekt niet voor hem..
Haha, Djoels!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Mijn vriend en ik hebben gelukkig qua meubels dezelfde smaak. Maar in 1e instante mocht mijn dvd-collectie (+500 dvd's) niet in de woonkamer. Dat is uiteindelijk wel gebeurt en zijn photoplay staat ook in de woonkamer. Ach, zo is er van ons allebei iets wat de ander eigenlijk niet wilde. Inmiddels vind ik de photoplay geweldig staan, dus wie weet vind je (een deel van) zijn meubels ook wel acceptabel als er andere dingen van jou smaak bij staan. Ik zou het er gewoon eens goed met hem over hebben en aangeven wat je precies wil en hem zijn zegje laten doen. Zijn er dingen die hij echt perce in de woonkamer wil hebben...tja, dan zal je je een beetje moeten aanpassen maar dat is nou eenmaal in een relatie.
brrrrrrr leren banken & glazen tafel.Dat zou voor mij absoluut de highway zijn. succes ermee.
quote:Steeninwater schreef op 13 juli 2009 @ 13:38:

Hoe hebben jullie dat gedaan toen jullie gingen samenwonen?Sommige spullen van mij, sommige van hem en sommige spullen nieuw. Geven en nemen. Beetje star van hem om te zeggen dat zijn interieur mee moet.
Niet alleen hij, maar ook jij zult water bij de wijn moeten doen Steeninwater.
quote:zwaantje8 schreef op 16 juli 2009 @ 23:37:

brrrrrrr leren banken & glazen tafel.Dat zou voor mij absoluut de highway zijn. succes ermee.

same here!

En een photoplay.. Is dat zo'n ding wat in friettenten staat? Als mijn vriend zo'n ding ziet staan zit hij constant euro's erin te gooien. No way dat dat in mijn huis zou komen. Dan zou ik hem nooit meer zien, haha.
Poelepoelepoelepoes!
quote:heartwork schreef op 17 juli 2009 @ 16:16:

[...]

same here!

En een photoplay.. Is dat zo'n ding wat in friettenten staat? Als mijn vriend zo'n ding ziet staan zit hij constant euro's erin te gooien. No way dat dat in mijn huis zou komen. Dan zou ik hem nooit meer zien, haha.Daarom staat 'ie daar denk ik in de woonkamer
Dit komt mij ook bekend voor, mijn vriend heeft allemaal lellijk meubels naar mijn smaak. zwart en met beukenhout iiiiii. Stel dat ik bij hem in ga trekken wil ik dat het er toch wel leuk uitziet allemaal. Dat gaat ook nog wat worden.

Want hij vind het ook vaak zonde van het geld om nieuwe dingen te kopen als je al "goede" spullen heb.
Je moet op zoek naar de gulden middenweg. Maak een selectie van zijn spullen die je in een andere setting zou kunnen gebruiken:

* Leren banken (gebroken wit)

* tafel met glasplaat

* veel zware houten meubelen

Wat voor kleur hebben de houten meubelen ?

Welke vorm heeft de bank ?

De salontafel, van welk materiaal is de ombouw ?

De leren bank klinkt als iets wat je zou kunnen behouden, misschien 1 met 2 leuke gekleurde stoelen (in jouw smaak) als set ?

Misschien is de vorm van de houten meubelen te behouden als je ze wit schildert ?

Je zou eens op de site www.happy-home.nl kunnen kijken, ze hebben ook een online webwinkel. Ze verkopen veel massief houten meubelen maar van deze tijd. Misschien dat je dit kan combineren met hetgeen wat er al is.

Ben nieuw op dit forum maar kan je hier foto's plaatsen. Misschien kan je de meubelen waar je over twijfelt online zetten dat adviseert wat makkelijker.
Bedankt voor de reacties!!!

Ik heb al een keer voorgesteld om de meubels (wit) te schilderen, maar dat wil hij niet. Maar eerlijk gezegd vind ik ze dan nóg lelijk

Lastige kwestie. Hij is zo trots en blij met zijn meubels...

Misschien moeten we voorlopig nog maar niet gaan samenwonen...
Toen Kees en ik gingen samnewonen had hij ook alleen maar lelijke meuk. Nou wist hij dat van het grootste deel van de spullen ook wel, maar dat interesseerde hem niet zo.

Wij zijn op een gegeven moment begonnen met: Wat mag blijven? Nou, zijn gordijnen waren mooi. Toen ik voorstelde de deuren dan in een bijpassende tint te verven was dat goed. Mijn Stoeltje mocht blijven, de eetkamerstoelen die we kochten pasten daar weer bij. Zo langzaam beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven